Jump to content
Dennis1992

Lange termijn onderzoek over dampen

Recommended Posts

4 hours ago, PetraO said:

Als je 50 jaar hebt gerookt, zul je nu wel minstens in de 60 zijn. Voordat het dampen enige schade zou kunnen aanrichten (wat al onwaarschijnlijk is) ben je allang doodgegaan aan iets anders. Geldt voor mij ook. Dus drukmaken: nee. Ik geniet van het dampen en ik stop er nooit mee.

Er is ook een grote groep dampers die jong zijn. Ben zelf bijna 25. Echt zorgen maak ik mij er niet over omdat het mee lijkt te vallen. Maar wegkijken zal ik nooit. Als ik zou weten dat wel degelijk risico's (forse) oplevert weeg ik af wat ik er mee doe maar waarschijnlijk stop ik dan. Of verminder ik het dampen.

Ik kan me voorstellen dat voor de groep jonge dampers andere afwegingen gelden. Maar behalve dat we toch al op ons retour zijn, geldt voor de meeste oudere dampers dat ze toch al heel lang gerookt hebben. En hoe schadelijk dampen ook zou blijken te zijn, na tientallen jaren, het kan nooit zo schadelijk zijn als roken.

1 minute ago, Dennis1992 said:

Er is ook een grote groep dampers die jong zijn. Ben zelf bijna 25. Echt zorgen maak ik mij er niet over omdat het mee lijkt te vallen. Maar wegkijken zal ik nooit. Als ik zou weten dat wel degelijk risico's (forse) oplevert weeg ik af wat ik er mee doe maar waarschijnlijk stop ik dan. Of verminder ik het dampen.

In dat geval kan ik me wel voorstellen dat je wat meer geïnteresseerd ben in de onderzoeksresultaten -nog even los van de waarde die je er al dan niet aan kan hechten uiteindelijk. Ik ben zelf ook nog jong, maar als ik niet zou dampen dan zou ik nog een roker zijn. Ik was niet voornemens hiermee te stoppen, maar ik viel in de bekende categorie 'het dampen bevalt zo goed, dat ik daar op over ga'. Uiteraard is het ook in dat geval fijn als (of 'dat' durf ik wel te zeggen) het dampen minder schadelijk is dan roken, maar net zoals ik niet wilde of zou stoppen met roken -waarvan ik zéker wist dat het schadelijk is, en niet een beetje- kan ik me geen onderzoeksresultaten voorstellen die mij doen stoppen met dampen. Onder andere daarom hou ik me er niet echt mee bezig. Misschien alleen om af en toe eens mensen mee om de oren te slaan :grins 

Los hiervan zijn er met elk onderzoek zoveel belangen gemoeid die ik als simpele ziel niet kan overzien, dat als bepaalde resultaten wél invloed zouden hebben op mijn dampgedrag, ik ook niet veel wijzer zou worden.

Ten eerste: 100% veiligheid bestaat niet. Nergens!

Op basis van wat we nu weten, vallen er geen ernstige kwalen op de lange termijn te verwachten als gevolg van dampen. Maar uitsluiten kan men het (nog) niet.

Zo zou het best kunnen dat het dagelijks inhaleren van een mix van PV/VG/NIC/SMAAKSTOFFEN, weliswaar niet heel schadelijk is voor je longen maar er wel voor zorgt dat je lever of nieren problemen ontwikkelen op de lange termijn. Het zou ook zo maar kunnen dat dat niet het geval is.

Je kunt daar geen uitspraken over doen en eigenlijk kun je het ook niet testen. Pas na vele jaren en vele dampers zou je kunnen constateren dat dampers significant meer last krijgen van X, dan mensen die niet dampen. En op die manier kunnen causale verbanden worden gelegd.

Nicotine is eigenlijk de enige stof waarvan we weten dat inhalatie ervan op lange termijn geen problemen oplevert. PG wordt veel gebruikt in verstuivers en inhalatoren die long-patienten gebruiken, en men vermoed daarvan geen echt vervelende bijwerkingen op lange termijn. Maar goed, de groep 'testgebruikers' heeft dan ook al longproblemen voordat ze met dat spul beginnen. Van VG en smaakstoffen is nog wel het minst bekend bij regelmatige inhalatie over langere periodes, waarbij smaakstoffen de grootste onbekende is.

Wil je je risico's tot een minimum beperken, dan moet je gewoon niet dampen en niet roken. Ga je dampen en ben je bezorgd over risico's van het dampen, damp dan zo min mogelijk met het liefst zo min mogelijk (of geen) smaakstoffen. Tenslotte gaat het uiteindelijk namelijk allemaal om hoeveelheden. 2 liter water drinken op een dag is niet erg. 5 liter in een uur wegwerken is het laatste wat je doet op deze aarde. Dus afhankelijk wat mogelijk voor je is, moet je het gebruik tot een minimum beperken om zo het risico zo laag mogelijk te houden.

Omdat nicotine niet schadelijk is op de lange termijn, kun je je nicotine gehalte in je liquid zo hoog als mogelijk houden, om te zorgen dat je minder vaak dampt op een dag. Zo hou je het inhaleren van de overige componenten op een zo laag mogelijk niveau. Als je zelf je liquids mixt, kun je proberen minder smaakstoffen te gebruiken. De smaak zal verminderen, maar als je het op een niveau kunt houden waarop het nog wel enigszins smakelijk is, is ook dat weer een risico-beperkende maatregel.

Maar omdat er (nog) geen absolute risico's bepaald zijn, zal een ieder voor zichzelf moeten bepalen hoe ver men wil en kan gaan. Er is niets mis om bewust 50ml op een dag weg te dampen met liquids met +25% aan smaakstoffen erin. Zo lang je je maar realiseert dat je dan meer risico loopt dan als je 3ml per dag weg dampt met max 10% smaakstoffen in je liquid.

Hoeveel meer risico? Dat valt niet te zeggen, maar dat het meer is, dat is een feit. Maar welke vorm je ook kiest: Zolang het je van het roken afhoudt, ben je goed bezig. Want inmiddels weten we al wel zeker dat dampen ontzettend veel minder risicovol is dan roken, zelfs als stoom je 50ml op een dag weg.  

Tsja lange termijn?
Ik hou mijn eigen gezondheid maar als maatstaf.
Van een bulderende rammelbak die 5x per jaar ziek was, naar niet noemenswaardig en medicatievrij.
Het staat niet vast waar ik alsnog van de pijp uitga, maar de kans dat het rammelend is, is enorm verkleind.

On 13-11-2017 at 12:09, balling said:

Iemand die voor dampen 100% veiligheid eist (eisen dus) heeft of het verstand van een (smurfen) erwt of een dubbele agenda.

Ja, da's een leuke! Damp blijkt schoner dan de buitenlucht.....humor!

De lucht wordt wel gedeeltelijk gefilterd door de wick en de fijnstof blijft in de liquid die ook weer in de wick achterblijft.Nog wat actieve kool in de driptip en je overleeft alles.:tong