Jump to content
bibikits

Mixen vraag

Recommended Posts

Beste leden,

Ik heb een aantal diy mixes gekocht, alleen het mixen is een dillema. Ik heb het volgende:

- Dampsap Nicotine base 6 MG  50 PG / 50 VG  x 4 flesjes van 10 ML

- 30 VG / 70 PG mix Base 0 MG 1000 ml - 1 liter
- Molin Chocolate Custard 100 ML

- Molin Glamour Chocolate 100 ML

Mollins: Onbekend PG of VG, dosering volgens een andere websites (niet waar ik besteld heb) 5-7 %

Targets 10ml:

3 mg  /  70 PG en 30 VG
6 mg  / 70 PG en 30 VG

Alleen de berekening die ik op verschillende websites maak kloppen steeds niet.
Screenshot_16.thumb.png.89bd7b0cb1b1a998eba8b21b8c10f804.png

Is er een software waar ik dit makkelijk kan berekenen of een ezelsbruggetje. Want als de diys later veranderd, moet ik weer andere getallen opgeven.

Bedankt alvast

Edited by bibikits

ik gebruik het programmatje ejuice me up en dat werkt hier prima (mix op gewicht overigens) 

http://ejuice.breaktru.com/

youtube voor video over hoe het werkt 

Edited by Pat81

Rekenmachines kunnen hier waarschijnlijk niks mee omdat je met jouw spullen niet op 70/30 PG/VG kan uitkomen.

Je wil 3mg/ml maken op basis van 6mg/ml nicbase. De helft van je eliquid moet dus nicbase zijn.

Verder wil je 7% aroma gebruiken. 7% van 10ml is 0,7ml aroma. Molin is waarschijnlijk op PG basis - dat is verreweg het meest gangbaar.

In die 10ml fles zit dan 5ml nicbase en 0,7ml aroma. Aanvullen met 4,3ml mix base voor 10ml totaal.

Dan de PG/VG verhouding...

Je nicbase is 50% PG van 5ml - 2,5ml PG

Je aroma is 100% PG van 0,7ml - 0,7ml PG

Je mixbase is 70%PG van 4,3ml - 3ml PG

Totaal aan PG in je eliquid: 6.2ml, ofwel 62% in plaats van de gewenste 70%.

Nou lijkt me dat niet zo erg, want 70% PG is wel heel veel. Zelfs 62% PG is aan de hoge kant.

Als je echt maatwerk PG/VG verhoudingen wil mixen, zal je los een flesje PG en los een flesje VG moeten gebruiken. En ik verwacht dat de rekenmachines dan prima hun werk doen.

Wat @Instructions Unclear zegt. En waar je in het vervolg misschien ook rekening mee wilt houden is dat als je target 6mg is, je dat niet kàn halen met 6mg nicotine base. Uitgaande van een target van 10 ml met 7% aroma (en PG/VG verhouding buiten beschouwing gelaten): De 10ml bestaat dan uit 9,3ml 6mg nic base en 0,7ml aroma. Dan wordt je nic base dus verdund tot (6mg/10ml)*9,3ml = 5.58mg/ml. Scheelt natuurlijk niet veel, maar het is wel wat om over na te denken.

He bedankt voor de reacties, alleen dit gaat ver over mijn petje. Ik had dus voor deze bestelling VG en PG los en dacht voor het gemak gemengd te nemen.

Oke kan het iemand in Monkey proof taal dit uitleggen, dank u!

Edited by bibikits

Wat ze zeggen is dat als je 6 mg nicotinebasis hebt en dit wilt vermeerderen door er pg of vg op 0 mg bij te mixen dat je nicotine gehalte in de totale hoeveelheid lager wordt.

Als je 10 ml nicotinebase op 6 mg mengt met 10 ml zonder nicotine krijg je 20 ml op 3 mg.

Wil je uitkomen op 6 mg na mengen dan zul je een hogere waarde nicotine nodig hebben.

Bijv: 10 ml base met 18 mg nicotine en 10 ml zonder nicotine is 20 ml op 9 mg.

Als je 10 ml op 18 mg mengt met 20 ml zonder nicotine heb je 30 ml op 6 mg.

Je huidige base met nicotine kun je dus of gewoon als 6 mg gebruiken of mengen zodat je iets meer base op 3 mg hebt.

Beste is om extra base met een zo hoog mogelijk gehalte nicotine (48 mg bij savevape bijv) erbij te halen en van daaruit te verdunnen.

Om je flavor toe te voegen reken je uit hoeveel ml je op 10 ml nodig hebt. Wil je 5% toevoegen dan is 5% van 10 0,5 ml, wil je 7% dan is dat 0,7 ml.

8 minutes ago, bibikits said:

He bedankt voor de reacties, alleen dit gaat ver over mijn petje. Ik had dus voor deze bestelling VG en PG los en dacht voor het gemak gemengd te nemen.

Oke kan het iemand in Monkey proof taal dit uitleggen, dank u!

Je nicotine base is niet sterk genoeg.

Als je begint met 6 mgr/ml 50/50 nicbase en je wilt uitkomen op 6 mgr/ml e-liquid, dan gaat dat niet lukken. Alles wat je zou toevoegen verlaagt de nicotine concentratie uiteraard. Je kunt alleen die halve milliliter aroma aan 10ml nicbase toevoegen, dat krijg je bijna 6 mgr/ml nicotine en iets meer PG dan VG in je mix.

Voor de 3mgr/ml batch:

5% aroma is voor 10ml dus 0,5 milliliter.

+

5 ml nicbase van 6 mgr/ml

+

4,5 ml  70/30 base

=

Totaal 10 ml met 3 mgr/ml nicotine. Je verhouding PG/VG heb je verder geen invloed op, omdat je geen losse PG en VG hebt. In dit mengsel is de verhouding PG/VG:

0,5 ml PG (aroma is meestal op PG basis, dus daar ga ik nu even van uit)

+

2,5 ml PG uit de nicbase

+

4,5 x 0,7 =  3,15 ml PG

=

Totaal van de 10 ml is dus 6,15 ml PG, dus je verhouding is 61,5PG/38,5VG

37 minutes ago, bibikits said:

Monkey proof taal

Pak een leeg 10ml flesje en mik daar het volgende in:

5 ml nicbase

0,7ml aroma

4,3ml mixbase

Vervolgens schudden als een malle en als je de tijd hebt 2 weken donker wegzetten om te 'steepen' voordat je het dampt. De meeste aroma's hebben even nodig om op smaak te komen.

Deze mix is 3mg/ml.

En het is 62/38 PG/VG. (70/30 lukt niet, want wiskunde ;-)

Edited by Instructions Unclear

Laatste verhouding is als goed is niet 10 ml. 

Instructions Unclear: geeft een andere verhouding. 

Ik wil jullie allemaal volgen, welke moet ik kiezen? :gek

1 hour ago, Raycoupe said:

Je nicotine base is niet sterk genoeg.

Als je begint met 6 mgr/ml 50/50 nicbase en je wilt uitkomen op 6 mgr/ml e-liquid, dan gaat dat niet lukken. Alles wat je zou toevoegen verlaagt de nicotine concentratie uiteraard. Je kunt alleen die halve milliliter aroma aan 10ml nicbase toevoegen, dat krijg je bijna 6 mgr/ml nicotine en iets meer PG dan VG in je mix.

Voor de 3mgr/ml batch:

5% aroma is voor 10ml dus 0,5 milliliter.

+

5 ml nicbase van 6 mgr/ml

+

4,5 ml  70/30 base

=

Totaal 10 ml met 3 mgr/ml nicotine. Je verhouding PG/VG heb je verder geen invloed op, omdat je geen losse PG en VG hebt. In dit mengsel is de verhouding PG/VG:

0,5 ml PG (aroma is meestal op PG basis, dus daar ga ik nu even van uit)

+

2,5 ml PG uit de nicbase

+

4,5 x 0,7 =  3,15 ml PG

=

Totaal van de 10 ml is dus 6,15 ml PG, dus je verhouding is 61,5PG/38,5VG

8 hours ago, bibikits said:

Ik wil jullie allemaal volgen, welke moet ik kiezen?

Welke je wilt.

Wie jarig is trakteert zegt men. Nu was ik wel gisteren jarig, maar vooruit:

Target 3mg, 5% aroma:
- 5ml nic base
- 4.5ml mix base
- 0.5ml aroma
resultaat: 3mg, PG/VG: 61.5/38.5

Target 3mg, 7% aroma:
- 5ml nic base
- 4.3ml mix base
- 0.7ml aroma
resultaat: 3mg, PG/VG: 62.1/37.9

Target 6mg, 5% aroma, optie 1:
- 9.5ml nic base
- 0.5ml aroma
resultaat: 5.7mg, PG/VG: 52.5/47.5

Target 6mg, 5% aroma, optie 2:
- 10ml nic base
- 0.53ml aroma
resultaat: 5.7mg, PG/VG 52.5/47.5

Target 6mg, 7% aroma, optie 1:
- 9.3ml nic base
- 0.7ml aroma
resultaat: 5.58mg, PG/VG: 53.5/46.5

Target 6mg, 7% aroma, optie 2:
- 10ml nic base
- 0.75ml aroma
resultaat: 5.58mg, PG/VG: 53.5/46.5

Volgende keer graag zelf kauwen. :wink

(Ik heb hiervoor niets zelf uitgerekend, maar gewoon een beetje met cijfertjes zitten spelen in oa de liquid combineer functie van eJuiceMeUp, @Pat81 linkte er al naar.)

Bedankt Matung,

Ik heb eJuiceMeUp op aanraden van @Pat81 (bedankt) geïnstalleerd, alleen daar loop ik dus ook vast met als de online mix liquid berekening tools. Die base van mij maakt het niet makkelijk. PG of VG komt steeds in de min?

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk

Als PG en VG beiden in de - staan, dan is je Target Nicotine Strenght te hoog. Breng dat steeds met 0.1 omlaag totdat er nog maar een - staat bij òf PG òf VG.

Als er alleen een - staat bij PG, dan is je Target PG te laag.
Als er alleen een - staat bij VG, dan is je Target VG te laag.
Moeilijk te zeggen hoeveel je moet aanpassen om het goed te krijgen. Soms is een half procent al goed. Probeer het uit en kijk wat er gebeurd met de toe te voegen hoeveelheid.

btw: het blijft lastig zonder aparte PG en VG hoor. De pre mixed base is leuk voor als je weinig aanpassen wilt. Als je echt serieus wilt mixen kan je bijna niet anders dan een nic base met een hogere dosis nicotine en losse PG en VG gebruiken. 

Edited by Matung

Ik heb mijn mix gemaakt even strepen. Een ander vraag je ik heb een keer een syringee 50ml/10ml/1ml besteld via ebay. Maar die 1 naald bij een van die drie gekregen. Maar die zuigt alleen aroma, maar niet de base 70/30 of nicotine base. Echt vervelend. Welke naald of syringee set kan ik voor elke diy liquid gebruiken?

O ja deze samenstelling heb ik gevolgd. PG 62% /VG 27% (totaal 6.2 ml + 2.7 ml= 8.9m) komt er uiteindelijk uit toch? Want ik hoef niet perse 70% PG of 30% VG. Ik probeer pg alleen maar boven de 50% uit te komen met 6mg nicotine.

Heb ik dit goed gedaan?
683f96b01b829de81c993c31305d0677.jpg&key=63a7fffb779a8f36254145c78c3570e5362ba07e6fdcc5cc6fc20032566828fc

Edited by bibikits

In je printje kom je uit op 70/30 en 10 ml. Je aroma en nicotine tellen ook mee voor je verhouding pg/vg.

In totaal heb je dan ook 0,6 nic+6,2 pg+2,7 vg+0,5 aroma=10 ml en niet de door jou genoemde 8,9 ml.

Gewoon het recept volgen dan kom je goed uit.

Met 0,6+6,2+2,7 = 9,5 ml van je nicbase en 0,5ml aroma kom je wel uit op 5% aroma ja. Maar je PG/VG verhouding en mg/ml worden toch anders als dat je door het programma in je screenshot voorgeschoteld wordt:

17 hours ago, Matung said:

Target 6mg, 5% aroma, optie 1:
- 9.5ml nic base
- 0.5ml aroma
resultaat: 5.7mg, PG/VG: 52.5/47.5

Ik wil mijn 1 liter base 70PG/30VG gebruiken. Die moet eerst op, daarna ga ik in het vervolg het apart kopen. Ik wil het zelf kunnen rekenen, enige tools die dit kan? Hoe verwerk ik mijn situatie hierin?

Als je 3mg nic wilt bereiken voor 10 ml:

5 ml nic

0,5 ml aroma

4,5 70/30 base

6mg nic op 10ml met aroma zul je nooit kunnen bereiken met wat je nu hebt aan nicotine.

3 minutes ago, Marina said:

Als je 3mg nic wilt bereiken voor 10 ml:

5 ml nic

0,5 ml aroma

4,5 70/30 base

6mg nic op 10ml met aroma zul je nooit kunnen bereiken met wat je nu hebt aan nicotine.

Bedankt, alleen heb ik gehoord een te hoge PG is niet goed. Hoe kan ik die verlagen?

Leer me jouw rekenmethode of tool? Ik heb dit echt nodig, want stel ik wil zo als nu PG verhogen, aroma verhogen? Dan wil ik niet afhankelijk zijn van jullie (in positieve zin, jullie zijn erg behulpzaam)?

4 minutes ago, cleootje pio said:

Je kunt die liter wel gebruiken maar dan heb je liquid zonder nicotine en dat is volgens mij niet jouw bedoeling. 

Klopt.