Jump to content
a3

Vraag over coil kayfun v3 mini

Recommended Posts

Hoop dat ik de vraag een beetje duidelijk kan maken. Sinds kort kan ik zelf m'n v3 mini coilen, maar dat gaat niet zonder slag, stoot, getier en anderhalve meter kanthal :lol

Ik had 24 en 25 awg om een 2,5 staafje , maar vind ik zo'n kleine diameter om te wicken, plus dat het draad enorm stug is en daardoor voor mij niet goed hanteerbaar,

dus nu 26 awg ( veel soepeler en makkelijker voor mij om te coilen) gekocht en die wikkel in 5 slagen om staafje van 3 staafje dan kom ik zo rond de 0,8 ohm uit wat perfect is voor mij. 

Vraag is eigenlijk, kan een coil op staafje 3 in een v3 mini qua ruimte, had er 1 zo gemaakt en ik kreeg atomizer short terwijl ik hem wel getest had, gewicked en geprimed, tot 2x toe, het gaat mis op het moment dat ik de tank erop heb en de juiceflow open heb gedraaid. 

Lan warrig verhaal, ( heb m'n week niet haha) maar hopelijk is het duidelijk. 

Probeer eens 28ga / 2 mm/ 8 windelingen , je zou op 1.25 ohm uitkomen en dan op 8/9 watt . Je zult de smaak meteen te pakken hebben en je batterij zal lang meegaan .

5 minutes ago, Schroefje said:

Probeer eens 28ga / 2 mm/ 8 windelingen , je zou op 1.25 ohm uitkomen en dan op 8/9 watt . Je zult de smaak meteen te pakken hebben en je batterij zal lang meegaan .

Het ging mij er nu juist om dat ik graag op  coil ivm wicken, zelf op 2,5 is er haast al geen wick doorheen te trekken

Ik heb verschillende ohm geprobeerd en kom toch steeds er weer op uit dat ik tussen de 0,7 en 0,9 het fijnste damp, geen idee waarom. 

Kijk hier hebben we meningsverschil , ik vindt het juist tegenovergestelde over die 2.5 mm . De plaatsen waar je de wick "propt" zijn juist klein en straks raken de "kanalen" verstopt door teveel wick . Dit wat ik nu zeg is geldig voor kayfun mini v3, dit is maar een mening.

Toch zou ik 2 mm een keer overwegen als ik jou was ..

Wat bedoel je met er haast geen wick doorheen te trekken is?

Zelfs met 2mm is er een prima wick doorheen te krijgen (28 ga met 5 wikkelingen op 2 mm zit je ook op ca 0,8)

Een 3mm coil zou moeten kunnen, al  zit je dan wel op de grens van waar de mini voor bedoeld is.

Het hoeft niet zo te zijn, dat ie de schoorsteen raakt.

Ook is het mogelijk dat 1 van de pootjes het deck raakt.

Ik weet niet of je een clone of het origineel hebt?

Bij de clone komt het luchtpijpje ietsiepietsie meer omhoog.

Omdat de in de  v3 (en ook de v5) de coil  met het 'ruggetje' naar beneden gemonteerd word, loop je de kans dat een van de pootjes het deck raakt.

Met een 3mm coil heb je dan wat minder ruimte om hem omhoog te trekken.

Met wick er door heen bedoel ik dat de reepjes die ik dan moet knippen wel heel erg dun moeten zijn, ik knip al vrij dun , dan maak ik er een punt je aan en moet hij door de coil getrokken, als ik dat dan eindelijk voor elkaar heb, trek in de wick er door en is het nog te breed en past het er niet door, minder wick gaat ten koste van te smaak of het verbrand omdat het dan ook monder liquid opneemt. als het dan gelukt is en na enige tijd moet ik de wick vervangen en ik trek voorzichtig de oude wick eruit, dan zit ie te vast geklemd zodat je uit moet kijken dat je niet de hele coil lostrekt, vandaar dat ik graag een iets ruimere coil wil zodat dat wat makkelijker gaat.

Mijn fijne motoriek is helaas niet meer wat het geweest is. 

@Schroefje , ik bedoel met mijn vraag of er genoeg plek is dus de hoogte, qua breedte en ruimte overhouden voor de juiceflow hou ik juist genog plaats over omdat het maar 5 wikkelingen zijn ipv 8 of 9 .

4 minutes ago, a3 said:

Met wick er door heen bedoel ik dat de reepjes die ik dan moet knippen wel heel erg dun moeten zijn, ik knip al vrij dun , dan maak ik er een punt je aan en moet hij door de coil getrokken, als ik dat dan eindelijk voor elkaar heb, trek in de wick er door en is het nog te breed en past het er niet door, minder wick gaat ten koste van te smaak of het verbrand omdat het dan ook monder liquid opneemt. als het dan gelukt is en na enige tijd moet ik de wick vervangen en ik trek voorzichtig de oude wick eruit, dan zit ie te vast geklemd zodat je uit moet kijken dat je niet de hele coil lostrekt, vandaar dat ik graag een iets ruimere coil wil zodat dat wat makkelijker gaat.

Mijn fijne motoriek is helaas niet meer wat het geweest is. 

@Schroefje , ik bedoel met mijn vraag of er genoeg plek is dus de hoogte, qua breedte en ruimte overhouden voor de juiceflow hou ik juist genog plaats over omdat het maar 5 wikkelingen zijn ipv 8 of 9 .

Mijn excuses , ik heb het verkeerd begrepen .

Just now, Schroefje said:

Mijn excuses , ik heb het verkeerd begrepen .

Geen excuus nodig hoor, je probeert me te helpen dus heel erg bedankt juist :-)

4 minutes ago, a3 said:

en na enige tijd moet ik de wick vervangen en ik trek voorzichtig de oude wick eruit, dan zit ie te vast geklemd zodat je uit moet kijken dat je niet de hele coil lostrekt

Je kunt dan het beste de wick op het deck doorknippen als je een schaartje hebt wat klein genoeg is. 

Ik trek mijn watten op iedere gewenste diameter.
Als het zinvol zou zijn zelfs door een coil van 1mm.
2mm is mijn meest gebruikte standaard, en soms 2,5.
Je zou een ander soort watten kunnen overwegen.

Je hebt ook maar een zielig klein strookje katoen nodig. Uiteinde tussen de vingers plat rollen, door de coil mikken en met een (keramisch) pincet aan de andere kant opvangen en doorhalen. Als het zo strak zit dat je de mod kan optillen en rondslingeren aan 1 uiteinde van je wick, zit het te strak ;-)

2 hours ago, a3 said:

het gaat mis op het moment dat ik de tank erop heb en de juiceflow open heb gedraaid. 

Raakt je katoen de tank als je base er in draait? Want dan zou het wellicht kunnen zijn dat je daardoor de coil wat omlaag drukt en dat ie de airflow raakt.

2 minutes ago, Matung said:

Raakt je katoen de tank als je base er in draait? Want dan zou het wellicht kunnen zijn dat je daardoor de coil wat omlaag drukt en dat ie de airflow raakt.

Zou kunnen al wick ik hetzelfde als altijd. De coil zit misschien net iers anders nu.

Ik gebruik de Mini V3 dagelijks en voor mij is 0.7~0.9 Ohm ook de sweet-spot. Zelf gebruik ik daarvoor Kanthal met een doorsnee van 0.4mm (Geen idee wat dat in AWG is). Daar draai ik vervolgens een spaced-coiltje van met een diameter van 2.5mm  met 5 wraps (windingen). Om te wicken maak ik gebruik van Muji-katoen. Daarvan knip ik een strookje af van ongeveer 1 cm breed. Vervolgens pulk ik de boven en onderlaag eraf en dan heb ik de perfecte wick-dikte om deze door de coil te halen. Nu ben ik niet zo exact in het knippen, dus soms moet er nog een reepje extra af (Muji is opgebouwd uit individuele laagjes) om hem goed passend te krijgen.

Deze setup werkt voor mij als een tierelier en is (voor mij) heel eenvoudig en snel op te zetten en faalt eigenlijk nooit. Als ik naar 3mm als doorsnee voor de coil ga, heb ik eigenlijk net teveel katoen om deze vervolgens netjes in de ruimte naast de coil te krijgen, bij de wick-gaten. Dan moet ik veel te veel katoen proppen en dat komt de liquid-flow niet ten goede met soms dry-hits als gevolg. Daarnaast is de coil dan zo 'groot' dat ik op moet letten dat deze nergens tegenaan komt en sluiting veroorzaakt. 3 mm kan, maar ook net.  

2mm geeft mij net te weinig katoen, waardoor ik soms last van lekken heb. Daarnaast vind ik een 2mm coil te priegelig klein om makkelijk te plaatsen.

Maar goed, dat zijn natuurlijk allemaal heel persoonlijke voorkeuren.

Edited by Chasepoes

Hier 28awg 12 wikkelingen op 1,5 mm zit ik ergens op 1,6 OHM
Echt old school micro coil ,bamboekatoen erdoor goed prime en heerlijk mtl dampen op 10 watt

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

54 minutes ago, Chasepoes said:

Ik gebruik de Mini V3 dagelijks en voor mij is 0.7~0.9 Ohm ook de sweet-spot. Zelf gebruik ik daarvoor Kanthal met een doorsnee van 0.4mm (Geen idee wat dat in AWG is). Daar draai ik vervolgens een spaced-coiltje van met een diameter van 2.5mm  met 5 wraps (windingen). Om te wicken maak ik gebruik van Muji-katoen. Daarvan knip ik een strookje af van ongeveer 1 cm breed. Vervolgens pulk ik de boven en onderlaag eraf en dan heb ik de perfecte wick-dikte om deze door de coil te halen. Nu ben ik niet zo exact in het knippen, dus soms moet er nog een reepje extra af (Muji is opgebouwd uit individuele laagjes) om hem goed passend te krijgen.

Deze setup werkt voor mij als een tierelier en is (voor mij) heel eenvoudig en snel op te zetten en faalt eigenlijk nooit. Als ik naar 3mm als doorsnee voor de coil ga, heb ik eigenlijk net teveel katoen om deze vervolgens netjes in de ruimte naast de coil te krijgen, bij de wick-gaten. Dan moet ik veel te veel katoen proppen en dat komt de liquid-flow niet ten goede met soms dry-hits als gevolg. Daarnaast is de coil dan zo 'groot' dat ik op moet letten dat deze nergens tegenaan komt en sluiting veroorzaakt. 3 mm kan, maar ook net.  

2mm geeft mij net te weinig katoen, waardoor ik soms last van lekken heb. Daarnaast vind ik een 2mm coil te priegelig klein om makkelijk te plaatsen.

Maar goed, dat zijn natuurlijk allemaal heel persoonlijke voorkeuren.

Ik denk dat ik het zelfde katoen heb, van die vierkante, de boven en onderkant haal ik er meteen helemaal af en dan knip ik de strookjes, denk halve cm en dat wordt echt krap op 2mm, 2,5 is ook een mooi maatje, maar op de 1 of andere manier draai ik de wikkelingen dan vaak over elkaar heen, bij de 2 en 3 heb ik dat niet, geen idee waar dat dan weer aan ligt.

Ik zal het nog eens proberen met mn 26 awg draad, dan heb ik op 2,5 diameter geloof ik ook 5 wraps nodig om op 0,7 uit te komen ongeveer. 

Dat dunnere draad coilt gewoon makkelijk, kleine kl*te schroefjes. Het is dat de kayfun v3 zo smaakvol en de v5 me totaal niet bevalt, want die laatste coilt toch echt een stukje makkelijker :-)

Kanthal draad van bijv. 28AWG/0,32mmØ draai ik het liefst met m'n coil jig (deze bij FT van UD), dezelfde dikte in de rvs variant kan ik zonder problemen strak en mooi met de hand draaien (om een staafje), kanthal draad lijkt wat meer springerig of weerbarstiger. De ID (maat van het staafje) maakt bij mij (en zeker m'n coil jig) niet uit, maar moet daarbij zeggen dat ik meestal op 2,5 of 3mm ID draai (heel soms op 2mm bij een ieniemienie atty). Met ong. 7 wraps SS316L 28AWG + ID 2,5 kom ik ook op ongeveer 0,7 Ohm.

@a3

En als je je 2,5 mm coil iets ovaal drukt ipv rond houdt ??

dan krijg je makkelijker je katoen erdoorheen maar ook eenvoudiger eruit... mocht t onverhoopt niet lukken, dat gebeurt heel soms bij mij, vooral als ik zoete

liquids gedampt heb.... dan brandt ik de katoen eruit met ofwel mn aansteker, brand als een tierelier die liquid... ofwel ff de Chef's burner erop....
is meestal ook de coil gelijk koekvrij....dan nog een paar keer pulsen, op de mod of verder ontkoeken met de chef... nieuwe wick erin en klaar...

9 hours ago, tsiis said:

Kanthal draad van bijv. 28AWG/0,32mmØ draai ik het liefst met m'n coil jig (deze bij FT van UD), dezelfde dikte in de rvs variant kan ik zonder problemen strak en mooi met de hand draaien (om een staafje), kanthal draad lijkt wat meer springerig of weerbarstiger. De ID (maat van het staafje) maakt bij mij (en zeker m'n coil jig) niet uit, maar moet daarbij zeggen dat ik meestal op 2,5 of 3mm ID draai (heel soms op 2mm bij een ieniemienie atty). Met ong. 7 wraps SS316L 28AWG + ID 2,5 kom ik ook op ongeveer 0,7 Ohm.

Ik heb de kurocoilers , werkt heel goed behalve bij de 2,5, geen idee waar dat aan ligt haha , jouw systeem heb ik ook in m'n coilmaster tasje zitten trouwens. 

De kayfun v3 mini heeft idd ook een mini builddeck :-)

Edited by a3

2 minutes ago, a3 said:

Ik heb de kurocoilers , werkt heel goed behalve bij de 2,5, geen idee waar dat aan ligt haha , jouw systeem heb ik ook in m'n coilmaster tasje zitten trouwens. 

De kurocoilers deden het bij mij nooit zo lekker (ik had de meest goedkope versie geloof ik), en ik had wat aanwijzingen nodig voor mijn huidige (eerst halve slag met de hand, daarna rustig met de dop (en het juiste gaatje) draaien.

Maar ik heb in het begin gewoon met de hand gedraaid, en een enkele microcoil hoeft niet perfect te zijn om te kunnen gebruiken. Wicken is wat dat betreft meer een (echt) kunstje.

21 minutes ago, tsiis said:

De kurocoilers deden het bij mij nooit zo lekker (ik had de meest goedkope versie geloof ik), en ik had wat aanwijzingen nodig voor mijn huidige (eerst halve slag met de hand, daarna rustig met de dop (en het juiste gaatje) draaien.

Maar ik heb in het begin gewoon met de hand gedraaid, en een enkele microcoil hoeft niet perfect te zijn om te kunnen gebruiken. Wicken is wat dat betreft meer een (echt) kunstje.

Dat wicken vind ik dan weer echt leuk om te doen en gaat bij de v3 mini ook super. dwz als ik de watten er goed doorkrijg dan hahaha. 

Ik ga de 2,5 nog even proberen met jouw tip van de halve slag 

Als ik merk dat ik er net ietsies teveel katoen doorheen probeer te krijgen, dan pluk ik er met een pincet nog een laagje vanaf (waarbij het puntje van de katoen nog in de coil zit).
Bij een kleine coil of builddeck steek ik het puntje van de katoen er met de hand in, maar pak daarna het pincet erbij om aan het puntje te trekken.

Grrrr probeer nu al m'n 2e coil in te draaien, de eerste deed het , op de coilmaster, , moest alleen even schrapen om hem mooi te laten gloeien en toen deed ie niets meer, en nummer 2 blijft maar niet tussen die klote schroefjes zitten. 

Waarom kunnen ze het builddeck van de v3 niet hetzelfde maken als van de v5, gewoon draadje achterlang die uitsparingen spannen, aandraaien klaar. 

Ik ga ff rondje met de hond en doe een nieuwe poging.

Het is dat ik weet dat geen enkele tank dezelfde goede smaak geeft, maar anders ging op dit moment de coilmaster met buildeck door het raam.....

Ik snap niet hoe mensen erbij komen dat zelf coilen een kwartje per coil kost, ik ben nu een half rolletje kanthal verder en heb nog steeds geen coil, grrrrrr