Jump to content
PetraO

Slagen stoppoging roken door dampen

Recommended Posts

Mijn broer en zuster hebben allebei geprobeerd van het roken af te komen door te gaan dampen en geen van beiden zijn ze daarin geslaagd. Mijn broer had een Smok Alien en die gaf hem geen voldoening, wat hij ook probeerde. Volgens mij had hij, als beginner, de verkeerde setup en had hij beter een zelos of een pico kunnen nemen, maar goed, hij heeft het opgegeven.

Mijn zuster is een tijdlang (vier maanden ) van het roken af geweest en begon toen plotseling toch weer te roken. Aanvankelijk dampte ze nog wel en rookte ze minder dan voorheen, maar het lukt haar niet de draad weer op te pakken.

Jammer natuurlijk. Zelf had ik direct toen ik ging dampen geen behoefte meer om te roken, omdat ik het dampen lekkerder vond en ik blij was dat ik van de stank om me heen af was. 

De laatste tijd krijg ik af en toe zin in een shaggie. Niet zo erg dat ik er daadwerkelijk een ga opsteken, maar toch vind ik dat wat verontrustend. Ik heb nu meer moeite om de goede liquids te vinden. De bourbon tobacco vind ik lekker en voor de rest lijkt alles wat wateriger te smaken dan voorheen. Met de rest bedoel ik tabakssmaken.

Op dit forum komen natuurlijk voornamelijk de mensen die het dampen goed bevalt en hoor je minder over de mensen die het niet lukt. Toch zou ik daar meer over willen weten: wat maakt dat je het dampen eraan geeft en weer gaat roken? Waarom lukt het sommige mensen wel en andere niet? Wat kun je doen om het lekker te houden (het dampen, bedoel ik..).

Ten eerste vind ik de set waarmee je start erg belangrijk. Een goeie mod is nooit weg maar de DL tankjes plus sub-ohmen wordt je gewoon door je strot geperst. En dat terwijl het absoluut niet voor iedereen geschikt is. Aan mij is sub-ohmen na 4,5 jaar nog niet besteed.

Gelukkig is er weer een beetje ontwikkeling in de MTL tankjes zoals de Nautilus 2. Maar eerlijk, als ik was gestart met sub-ohm en DL gevallen had ik al lang weer aan mn shaggie gezeten.

Dan nog de smaken..  Bij mij blijft na lang zoeken de tabakssmaak toch het prettigst. Nu is dat Herrlan. Vroeger veel Gold ducat gedampt maar dat kwam me echt mn strot uit.

Ten laatste de nicotine. Nadat men zich suf heeft gerookt aan van alles en nog wat wil men opeens laag in de nicotine starten. Stom stom stom. 18mg in een mtl tank is echt niet dodelijk. Wel  vaak een goede start. Bij sub--ohm DL tanks zal dat wel anders liggen.

Succes! En maak dr maar es een mooi verhaal van :)

Een vriend van mij is het gelukkig, na een jaar aanklooien, inmiddels een tijdje van de peuk af. Naast gewoon zelf de schouders er toch eens serieus onder te zetten, is hij erg enthousiast over mijn NET liquids die ik maak, helemaal nu ze gewoon in z'n Ego AIO gedampt kunnen worden met fabriekscoils.

Zelf is het me gelukt te stoppen met roken (langzaam afbouwen naast het dampen) met smaken die ik nu ook nauwelijks meer aanraak.

Naast een geheel andere methode om nicotine te consumeren, het gemis aan de vele andere verslavende stofjes in tabak, is het natuurlijk zo dat tabakssmaken uit de winkel, bijzonder slecht op tabak lijken en meestal erg saaie smaken met weinig diepgang zijn. Tja en niet iedereen maakt makkelijk de overstap naar de vele zoete smaakjes, bakery smaakjes, noten smaakjes, etc.

Er is vreselijk veel aandacht voor hardware, maar het vinden van een goed smaakje is nog veel lastiger.

Ik damp nu een half jaar voltijds, daarvoor heb ik een jaar gecombineerd maar wel systematisch afgebouwd. 

Ik heb zo een hele tijd op 2 sigaretten per dag gezeten tot de dag van mijn operatie. Sindsdien dus voltijds dampen.

Nu was er wel een 'doel' om te stoppen met roken, mijn chirurg hamerde nogal op het feit dat roken en wondheling niet samengaan, moest dat niet zo geweest zijn dan rookte ik wel nog steeds. 

Zo'n 2x per dag heb ik echt zin in een sigaret, maar dan damp ik even goed door en dat passeert. Er is toch nog altijd wel een deeltje karakter dat meespeelt.

Ik ben er ook veel mee bezig, zoek dingen op, probeer nieuwe smaakjes etc.. en dat helpt. Geeft me altijd iets om naar uit te kijken of meer over te weten om mijn eigen dampervaring te verbeteren.. 

Ik maak het ook 'gezellig' met mijn damper. Ik heb voor elk moment een ander smaakje, of die ene dure liquid dat echt een verwennerijtje voor mezelf is. 

Maar ik had dus wel dat 'zetje' van de chirurg nodig, iets om het voor te doen.

Nu heb ik een blokjesbeugel, dus sowieso al moeilijk om alles proper en 'wit' te houden, hij stuurde me dus naar de tandarts om alles proper te maken, anders 'begon hij er niet aan'. 

Puur omwille van de verkleuringen van het roken, niet dat ik zo'n rottend kerkhof heb. :gek

Ik vond nochtans dat het allemaal best goed meeviel :bloos maar dat confronteert je dus ook wel met je rookgedrag.

Mijn vriend geraakt ook niet van het roken af, dampt toch ook al anderhalf jaar gecombineerd. Hij zit gemiddeld op 5 sigaretten, komt wel van anderhalf groot pak Pall Mall. 

S' Ochtends en na het eten zijn moeilijke momenten voor hem en hij wil ook niet van die 5 sigaretjes af (denk ik, ik vraag hem er niet te veel naar. Ik wil hem ook niet pushen). 

Ik motiveer hem wel, hij krijgt van mij al zijn dampgerief. Van een justfog, Pico's met Estocs, Smok G-priv met beast tanks, nu zijn we 'into' RDA's en squonkers.

Aan het materiaal ligt het dus niet bij hem. 

Op vakantie gaat hij wel een poging wagen om volledig te stoppen.

Als ik terug denk aan mijn laatste peuk in juli, dan pak ik snel de dampert weer want dat smaakt toch een stuk lekkerderder.

35 minutes ago, Orka said:

mijn chirurg hamerde nogal op het feit dat roken en wondheling niet samengaan

Toen ik nog rookte was dat geen ding hoor, de wond genas net zo snel als dat ik nu niet meer rook, zal bij sommigen misschien zo zijn maar ik heb het verschil nooit opgemerkt.

1 hour ago, Moppersmurf said:

...de DL tankjes plus sub-ohmen wordt je gewoon door je strot geperst

Die tankjes heb ik altijd gewoon meteen 'omgebouwd ':  even een andere coil er in, driptip vervangen door een small bore driptip, airflow vervolgens bijna helemaal dicht gedraaid.

1 hour ago, Moppersmurf said:

Ten eerste vind ik de set waarmee je start erg belangrijk. Een goeie mod is nooit weg maar de DL tankjes plus sub-ohmen wordt je gewoon door je strot geperst. En dat terwijl het absoluut niet voor iedereen geschikt is. Aan mij is sub-ohmen na 4,5 jaar nog niet besteed.

Gelukkig is er weer een beetje ontwikkeling in de MTL tankjes zoals de Nautilus 2. Maar eerlijk, als ik was gestart met sub-ohm en DL gevallen had ik al lang weer aan mn shaggie gezeten.

Dan nog de smaken..  Bij mij blijft na lang zoeken de tabakssmaak toch het prettigst. Nu is dat Herrlan. Vroeger veel Gold ducat gedampt maar dat kwam me echt mn strot uit.

Ten laatste de nicotine. Nadat men zich suf heeft gerookt aan van alles en nog wat wil men opeens laag in de nicotine starten. Stom stom stom. 18mg in een mtl tank is echt niet dodelijk. Wel  vaak een goede start. Bij sub--ohm DL tanks zal dat wel anders liggen.

Succes! En maak dr maar es een mooi verhaal van :)

Het verhaal dat Nicotine de grote boosdoener is, krijgen we de wereld niet uit. Daarom willen mensen afbouwen, omdat ze denken dat ze niet meer verslaafd zijn als ze geen nicotine meer gebruiken. Maar dat is niet waar: ik ken mensen zat die, nadat ze al jaren waren gestopt met roken, ineens weer beginnen. De verslaving blijft altijd. Het dampen gaat de nadelige gevolgen ervan tegen (de meeste dan: ik zal het maar niet hebben over de nieuwe verslaving die je krijgt als je gaat dampen,  namelijk het kopen van dampspullen).

26 minutes ago, The Unknown said:

Toen ik nog rookte was dat geen ding hoor, de wond genas net zo snel als dat ik nu niet meer rook, zal bij sommigen misschien zo zijn maar ik heb het verschil nooit opgemerkt.

Bij mij precies hetzelfde, totaal geen verschil met vroeger. 

1 minute ago, Marianna said:

Die tankjes heb ik altijd gewoon meteen 'omgebouwd ':  even een andere coil er in, driptip vervangen door een small bore driptip, airflow vervolgens bijna helemaal dicht gedraaid.

Ja dat heb ik zojuist met mn OBS nano ook gedaan. Een 1,6 ohm coil dr bij en whoplaaa dan is het ineens weer lekker.

30 minutes ago, The Unknown said:

Als ik terug denk aan mijn laatste peuk in juli, dan pak ik snel de dampert weer want dat smaakt toch een stuk lekkerderder.

Vind ik ook. Alleen zit er ergens een valse herinnering aan het roken. Toen ik nog rookte, vond ik het niet eens erg lekker meer, maar toch stel ik me af en toe voor hoe lekker het zou zijn, die warme rook door je longen en de smaak van shag. Heel vreemd.

Ik heb in mijn familie ook twee gevallen waar het dampen na een tijdje mis ging. Bij de een ging het maanden goed totdat zij ineens probeerde om de nicotine (te) snel tot nul af te bouwen. De ander werd bang van een bericht over een ontplofte 18650.

Bij mij ging het wel goed om een combinatie van redenen...

• Ik heb mezelf nooit voorgenomen dat ik *moest* stoppen met roken. Het eerste jaar heb ik er ook volop naast gerookt... van zo'n vijf shagjes per dag in het begin tot een shagje eens in de zoveel dagen na een jaar. Nu al ruim een jaar niks meer. Als er dwang achter had gezeten, was het niks geworden. Ik heb mezelf wel steeds verteld dat ik alleen een shag zou draaien wanneer ik er echt trek in had en nooit uit gewoonte.
  • Ik heb niet geprobeerd om te minderen met nicotine. Mijn eerste tank was een Nautilus mini en daar moest ik 24mg/ml in mikken om het net zo zwaar te laten zijn als Javaanse Jongens Tembaco. Dat heb ik dus gedaan (met liquids uit de VS). Ik damp nu nog steeds voornamelijk MTL, nu in betere tanks op 12mg/ml.
  • Ik heb geen kosten bespaard in mijn zoektocht naar smaken en hardware. Het eerste jaar dampte ik bijna uitsluitend premium liquids - ik bestelde alles waarvan ik een vermoeden had dat het zou smaken. Mede hierdoor moet ik nu, na 2 jaar en 4 maanden, het break-even ten opzichte van shag nog bereiken. Mijn break-even punt ligt trouwens al geruime tijd 6 maanden in de toekomst - er lijkt altijd een dure aankoop tussendoor te komen die dat in stand houdt. Ik heb gelukkig wel een voorraad DIY spullen in huis waarmee ik die 6 maanden ruimschoots kan overbruggen zonder verder een cent uit te geven... dat ga ik nu maar doen (en dat heb ik wel vaker gezegd ;-)
  • Door al die liquids te proeven en zelf te mengen heb ik nu een aantal recepten die ik echt lekker vind. Ik heb niet meer het idee dat dampen wel voldoet in plaats van een sigaret... ik kan er echt trek in hebben. Hierdoor ben ik tabak steeds meer gaan zien als een aanvullende smaak waar ik soms trek in heb, maar die ik ook met gemak links kan laten liggen.
  • En het dampen is een hobby geworden (commerciële liquids proeven, zelf liquids mengen, reviews lezen en bekijken, slim aroma's inkopen, een verzameling RTA's, RDA's en mods opbouwen, etc.). Het hobby aspect gaat er nu wel af maar de ontdekkingsreis was in het begin zeker motiverend.

1 hour ago, PetraO said:

Ik heb nu meer moeite om de goede liquids te vinden. De bourbon tobacco vind ik lekker en voor de rest lijkt alles wat wateriger te smaken dan voorheen. Met de rest bedoel ik tabakssmaken.

Waarom zouden het per sé tabakssmaken moeten zijn?  Ik ben daar vrij snel vanaf gestapt, want ze smaakten nooit naar de shag of sigaretten die ik bedoelde. Sindsdien damp ik alleen nog smaken als vanille, honing, caramel, chocola, of combinaties daarvan. 

Just now, Marianna said:

Waarom zouden het per sé tabakssmaken moeten zijn?  Ik ben daar vrij snel vanaf gestapt, want ze smaakten nooit naar de shag of sigaretten die ik bedoelde. Sindsdien damp ik alleen nog smaken als vanille, honing, caramel, chocola, of combinaties daarvan. 

Misschien heb ik ook wel genoeg van die tabakssmaken. Wat zoetigs als vanille en caramel lijkt me wel wat.

2 minutes ago, PetraO said:

Misschien heb ik ook wel genoeg van die tabakssmaken. Wat zoetigs als vanille en caramel lijkt me wel wat.

Gewoon zelf liquids maken, een paar aroma's en basisvloeistof kopen. Lege glazen flesjes (met pipet) heb je waarschijnlijk wel.

Kun je een beetje kokkerellen, dan kun je ook gewoon zonder voorgekauwd recept je eigen dampsapjes brouwen.

Ik zet mijn VG-sapjes zonder dop circa 10 seconden in de magnetron op 900 Watt als rijpingstijd.  

1 hour ago, Marianna said:

Gewoon zelf liquids maken, een paar aroma's en basisvloeistof kopen. Lege glazen flesjes (met pipet) heb je waarschijnlijk wel.

Kun je een beetje kokkerellen, dan kun je ook gewoon zonder voorgekauwd recept je eigen dampsapjes brouwen.

Ik zet mijn VG-sapjes zonder dop circa 10 seconden in de magnetron op 900 Watt als rijpingstijd.  

Ik ga dat vast ooit doen, maar nu nog niet. Teveel werk, en ik weet nog niet wat ik lekker blijf vinden.

Ik probeerde afgelopen week weer een oude tabaksliquid (DIY), na een paar heisjes ben ik er alweer klaar mee, ik kan er geen smaak meer op krijgen. Ik kocht gewoon samples van alles wat en ben gaan proberen en tot nu toe zijn de meloen en peer mijn favoriet.

38 minutes ago, PetraO said:

Ik ga dat vast ooit doen, maar nu nog niet. Teveel werk, en ik weet nog niet wat ik lekker blijf vinden.

Al met al een half uurtje, vind ik niet veel werk.  En als een 10ml flesje niet lekker blijkt te zijn, kun je er een beetje meer aroma of juist meer basisvloeistof bij gieten, even flink klutsen, dan proeven. Je kunt inderdaad beter niet een grote voorraad aanleggen, en zeker niet in grote flessen, maar dat is gelukkig ook niet nodig.

3 hours ago, Marianna said:

Moeten is een vies woord, maar bij de juiste tabaksmaak kan het wel overtuigen om te stoppen..
Op een uitzondering na(behalve ik) gaan mensen toch verder zoeken en krijgen een totaal andere smaak.
Ik ben nooit begonnen met de intentie om 100% te stoppen.
Als beginnend copd'er moest mijn rookgedrag wel drastisch veranderen, wilde ik een behoorlijke leeftijd bereiken.
Maar na een half uur aan het ego-achtige ding lurken, lag er nog een peuk geheel op te smeulen in de asbak.
Toen heb ik het besluit genomen de peuken maar aan de kant te gooien.

Na een maand gestopt te zijn, zouden we ons trakteren met een echte peuk bij het bakje koffie.
Volgens mijn vrouw sprak mijn gezicht toen boekdelen, en heb dat smerige stinkding maar uitgemaakt.
We hebben het over 4 jaar en 3 maanden geleden, en heb nooit meer zin gehad in een kankerstok.
Dat dampen een hobby werd zal ook wel zijn invloed hebben.
Dat we samen 3600 euro per jaar bespaarden zal ook meegeteld hebben.
Dat ik medicatievrij ben heeft natuurlijk ook zijn invloed.

Ondanks dat ik zelf roker ben geweest, heb ik een enorme hekel aan roken ontwikkeld.
Dat we een grote groep mensen van het roken hebben gekregen, ondersteunt mijn overtuiging.
Ik zie dus op alle fronten slechts voordeel in het dampen.

1 hour ago, The Unknown said:

Ik probeerde afgelopen week weer een oude tabaksliquid (DIY), na een paar heisjes ben ik er alweer klaar mee, ik kan er geen smaak meer op krijgen. Ik kocht gewoon samples van alles wat en ben gaan proberen en tot nu toe zijn de meloen en peer mijn favoriet.

Je smaak wijzigt in de loop van de tijd. Dat las ik al hier toen ik net binnenkwam. Ik geloofde dat eigenlijk niet, maar het is waar. Mijn huidige favoriet zal het over een tijdje vast ook niet meer doen, ben ik bang.

1 hour ago, Marianna said:

Al met al een half uurtje, vind ik niet veel werk.  En als een 10ml flesje niet lekker blijkt te zijn, kun je er een beetje meer aroma of juist meer basisvloeistof bij gieten, even flink klutsen, dan proeven. Je kunt inderdaad beter niet een grote voorraad aanleggen, en zeker niet in grote flessen, maar dat is gelukkig ook niet nodig.

Ik zal de wiki er eens op nalezen, maar ik lees hier over steepen en ingewikkelde berekeningen enzo en dan denk ik: zo hee, dat is een gedoe! Maar als ik het goed begrijp, hangt het er maar van af welke basis je neemt.

Eerst had ik gelezen dat e-smoken dus minder schadelijk is maar nicotine toch nog gevaren met zich meebracht.

Na vele verhalen, studies en de documentaire "A billion lives", zijn 3 dingen 100% zeker over nicotine:

-1- Nicotine is verslavend

-2- Nicotine is rustgevend

-3- Nicotine is niet kankerverwekkend

Er wordt gewaarschuwd voor hart en bloedvaten in combinatie met nicotine, maar hier is men nog niet over uit.

De één zegt het beïnvloedt hart en bloedvaten, de ander zegt amper of verwaarloosbaar.

Waar men wel over 100% over eens is over roken:

Zeer schadelijk voor hart en bloedvaten

kanker verwekkend, of kanker stimulerend.

Extreem verslavend en giftig ook giftig voor omstanders.

Goed voorbereiden is het halve werk, maar ook zin hebben om te dampen i.p.v. roken is een pré en zal dampen bevorderen.

Dit valt me net in:

Gisteren naar walibi geweest met dochter en haar vriendje. Op heenweg heb ik steeds een beetje gedampt met een revenger kit en een q16 voor in het park.

Meteen eerste attractie (speed of sound) ben ik de q16 verloren, jammer maar helaas.

Ik heb geen vreetbui gehad of ontwennings verschijnsel of dat ik mijn revenger kit even uit de auto wilde halen.

Wat ik wel had, iedere roker die ik in het park zag, iedere sigaret, ik dacht niet "hmm peuk, heem wil ik", nee ik dacht "man ga dampen, hmm ik heb wel zin om ff te dampen"

Al met al verbaasde het me dat het reuze meeviel dat ik de q16 niet bij de hand had.

10:30 ben ik de q16 verloren en we zijn 18:00 weer vertrokken

Ik heb een patatje gehad met sate en mayo, een frikandel en een beker cola en verder nog 3 bekers koffie de hele dag in het park ( en een halve churro die ik niet lekker vond)

Op de terug reis heb ik rustig af en toe een dampje gepakt, maar niet dat ik iets moest inhalen van nicotine waarde.

Dit had ik voorheen dus niet toen ik nog rookte, dan had ik allang een pakkie peuken gehaald ( bij de ingang naar de x-press achtbaan)

of ik had gevreten als een beest.

De verhalen van mensen die dus echt van roken naar dampen zijn gegaan zonder de problemen die men had toen men gewoon wilde stoppen of met kaugum of pleisters, hebben mij altijd gestimuleerd om met dampen te beginnen.

Edited by DDDsprayshop

Ik damp nu bijna 4 jaar. Ik ben gaan dampen omdat roken te duur werd met 40-50 zelfgeklikte camels per dag. 

Ik dacht toen, nadat ik de damper van mijn zus even had geprobeerd, dat gaat me lukken. Dan rook ik er nog een stuk of 10 en ga voor de rest dampen, want helemaal stoppen lukt me toch nooit. 

Tot mijn verbazing was ik na anderhalf-2 weken helemaal van het roken af.. 

Begonnen met de ego en c4 clearo, die al snel vervangen door de kanger evods, de simpele, en later is daar een boosterset van justfog bij gekomen voor een paar smaakjes. 

3 en half jaar was ik daar super tevreden mee en toen begon het gedonder. Ik had na een lange zoektoch 4 lekkere smaakjes gevonden, waarvan 2 van 1 merk en dat merk verkopen ze ineens niet meer. merk 3, de halo tribeca, was altijd al prijzig, maar toen de 30 ml flesjes niet meer mochten was het niet meer te betalen en moest ik een vervanging zoeken.

Dat is gelukkig , na enig zoekwerk gelukt en ik vond de fifty shades of vape tobacco. Maar dat was 50/50 pg / vg en dat is bijna niet te doen met een evod dus ik zoog m'n oren bijna vacuum bij het dampen...shit... Van de boosterset was ik door mijn voorraad oude coils heen, en de nieuwe, zogenaamd verbeterde versie is bagger dus m'n nummer 4 liquid , de deadly sin van goodlife, ging ook niet meer soepeltjes want die dampte ik in de booster.

Dus ik had nog 2 liquids die ik lekker vond, maar niet echt soepel gingen in mijn gear. 

Ik werd chagerijnig, droomde elke nacht dat ik rookte en kreeg steeds meer de neiging om maar weer peuken te halen en dat wilde ik dus beslist niet. 

Dus, na tips van een vriendin,  de istick basics besteld, die echt super werken met de fifty shades en de deadly sin smaakte nog nooit zo goed als in de basic. 

Ook de pico set besteld, eerst met de melo3 maar die vond ik bagger dus de naut 2 erop. en dat gaat super en ondertussen ook zelf coilen met m'n kayfuns ( ondertussen 3 v3 minis en 2 v5). Dezelfde vriendin maakt ook overheerlijke liquids en ondertussen damp ik van haar ook 8 smaken, heb al gezegd dat ze nooit mag stoppen met liquids maken haha. 

Nu weer super tevreden gelukkig en heerlijk aan het dampen. 

4 hours ago, a3 said:

Ik damp nu bijna 4 jaar. Ik ben gaan dampen omdat roken te duur werd met 40-50 zelfgeklikte camels per dag. 

Ik dacht toen, nadat ik de damper van mijn zus even had geprobeerd, dat gaat me lukken. Dan rook ik er nog een stuk of 10 en ga voor de rest dampen, want helemaal stoppen lukt me toch nooit. 

Tot mijn verbazing was ik na anderhalf-2 weken helemaal van het roken af.. 

Begonnen met de ego en c4 clearo, die al snel vervangen door de kanger evods, de simpele, en later is daar een boosterset van justfog bij gekomen voor een paar smaakjes. 

3 en half jaar was ik daar super tevreden mee en toen begon het gedonder. Ik had na een lange zoektoch 4 lekkere smaakjes gevonden, waarvan 2 van 1 merk en dat merk verkopen ze ineens niet meer. merk 3, de halo tribeca, was altijd al prijzig, maar toen de 30 ml flesjes niet meer mochten was het niet meer te betalen en moest ik een vervanging zoeken.

Dat is gelukkig , na enig zoekwerk gelukt en ik vond de fifty shades of vape tobacco. Maar dat was 50/50 pg / vg en dat is bijna niet te doen met een evod dus ik zoog m'n oren bijna vacuum bij het dampen...shit... Van de boosterset was ik door mijn voorraad oude coils heen, en de nieuwe, zogenaamd verbeterde versie is bagger dus m'n nummer 4 liquid , de deadly sin van goodlife, ging ook niet meer soepeltjes want die dampte ik in de booster.

Dus ik had nog 2 liquids die ik lekker vond, maar niet echt soepel gingen in mijn gear. 

Ik werd chagerijnig, droomde elke nacht dat ik rookte en kreeg steeds meer de neiging om maar weer peuken te halen en dat wilde ik dus beslist niet. 

Dus, na tips van een vriendin,  de istick basics besteld, die echt super werken met de fifty shades en de deadly sin smaakte nog nooit zo goed als in de basic. 

Ook de pico set besteld, eerst met de melo3 maar die vond ik bagger dus de naut 2 erop. en dat gaat super en ondertussen ook zelf coilen met m'n kayfuns ( ondertussen 3 v3 minis en 2 v5). Dezelfde vriendin maakt ook overheerlijke liquids en ondertussen damp ik van haar ook 8 smaken, heb al gezegd dat ze nooit mag stoppen met liquids maken haha. 

Nu weer super tevreden gelukkig en heerlijk aan het dampen. 

Mooi verhaal. En gelukkig dat je het niet hebt opgegeven, toen je lievelingsliquids niet meer te krijgen waren. Waarom gaat 50/50 pg/vg niet door een evod, trouwens?

Ik ben begonnen met dampen omdat ik overwoog mijn baan op te zeggen,  en acht pakjes shag in de week een beetje onbetaalbaar begon te worden. Ik kende het nog uit de begintijd,  maar toen was het voor mij nog beslist niet krachtig genoeg. Na de aanschaf van een peperdure bullismoker in 2010 die ook niet voldeed,  heb ik het helemaal opgegeven en achter me gelaten,  tot afgelopen juni

Stoppen met roken was (en is) niet mijn doel,  al zit ik inmiddels op zo'n 1-3 sigaretten per dag,  en inmiddels ook allemaal voor 's morgens tien uur. Doe bijna drie weken met een pakje shag nu,  in plaats van driekwart dag. Ze smaken me niet meer en de 'pret' is snel voorbij,  maar ik hou zo het echte hunkeren buiten de deur. 

Met dampen heb ik echt goede en slechte dagen. Soms klopt en smaakt alles,  soms wil het even helemaal niet. Maar naarmate ik het systeem beter door heb, worden de slechte dampdagen wel veel minder.  

Ik mix mijn eigen liquids, maar op de simpele manier: twee literflessen base gemaakt op gewenste verhouding en sterkte, en daar doe ik steeds alleen een 50 of 100 ml flesje van vol en doe er aroma bij. Schudden en dampen,  of schudden,  wachten en dampen. Ik sla aroma's niet groot in,  want er komen steeds weer nieuwe smaken om uit te proberen, en vind het meeste wel lekker. Wel heb ik altijd een tabakssmaak op MTL en een fruitsmaak met menthol op DL.  Ik damp 80% MTL omdat dat meer rookervaring/bevrediging geeft.    

Door de afwisseling in smaken,  apparaten en techniek hou ik het dampen spannend / interessant,  en voegt tabak steeds minder toe.  Ik ga al niet meer naar buiten voor een sigaret. Kom nu langzaam op het punt dat ik blij ben dat hij op is,  en ik weer lekker kan dampen. :-S

Feitelijk is het dampen voor mij inmiddels het gedachteloos 'dauernuckeln' dat het roken altijd geweest is,  en zolang de smaak me niet tegenstaat, de liquid me niet langs de handen lekt en ik voldoende opgeladen batterijen heb,  gaat het eigenlijk probleemloos. En vooral zonder moeite.