Jump to content
Beginner

Hulp bij het kiezen van mijn eerste e-smoker

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik heb na het lezen van een aantal topics besloten om een e-smoker te kopen. Ik vind het allemaal nog een beetje ingewikkeld. Zijn er misschien sites of topics die het helder en duidelijk uitleggen bijvoorbeeld de termen ect? 

Ik ben een redelijke roker en ik rook zware tabak, en ik doe met een pakje tabak ongeveer een week. En nu wil een

e-smoker kopen waar ik veel kanten op kan, want ik wil zelf ook liquids gaan mixen. Ik wil er rond de 50 euro kwijt zijn dit kan natuurlijk iets meer of minder zijn. 

Ik wil ook graag een e-smoker die ik veilig kan gebruiken, want ik heb niet erg veel kennis van elektronica. 

Hebben jullie misschien tips en kunnen jullie mij een e-smoker aanraden?

Edited by Beginner

5 minutes ago, Beginner said:

Zijn er misschien sites of topics die het helder en duidelijk uitleggen bijvoorbeeld de termen ect? 

Daar hebben wij onze DampWiki voor met daarin woordenlijst incl. afkortingen lijst.

Welkom trouwens op ons forum !

Wanneer je zin en tijd hebt ben je bij deze uitgenodigd om jezelf aan ons voor te stellen...

Veel plezier.

Groet, Sub.

3 hours ago, Beginner said:

Hallo allemaal,

Ik heb na het lezen van een aantal topics besloten om een e-smoker te kopen. Ik vind het allemaal nog een beetje ingewikkeld. Zijn er misschien sites of topics die het helder en duidelijk uitleggen bijvoorbeeld de termen ect? 

Ik ben een redelijke roker en ik rook zware tabak, en ik doe met een pakje tabak ongeveer een week. En nu wil een

e-smoker kopen waar ik veel kanten op kan, want ik wil zelf ook liquids gaan mixen. Ik wil er rond de 50 euro kwijt zijn dit kan natuurlijk iets meer of minder zijn. 

Ik wil ook graag een e-smoker die ik veilig kan gebruiken, want ik heb niet erg veel kennis van elektronica. 

Hebben jullie misschien tips en kunnen jullie mij een e-smoker aanraden?

In je aanstaande dampcarrière zal je merken dat je eerst moet wennen aan het dampen en naarmate de overstap geslaagd is, ga je voorkeuren ontwikkelen waar je nu nog niet van op de hoogte bent. Meeste mensen beginnen met een MTL setje, om eventueel later over te stappen op DL (Deze twee termen zijn wel even belangrijk om op te zoeken).

Het zou enorm helpen als je bij iemand (of een shop als die het nog doen) kunt beleven wat al die verschillende hardware voor effect heeft.

Je hebt de kant en klare dampertjes, zoals de Penquin, ego AIO, justfog pennetjes en die zijn niet zo veelzijdig, maar wel goedkoop. Vaak zijn er diverse coils te koop voor die apparaatjes, maar dan houdt het ook op met de 'veelzijdigheid', maar blijft wel binnen je budget.

Daarna komen de diverse kits, een losse mod met een tankje. Pico met Melo III tankje is vrij populair en daarmee kun je zowel MTL als DL dampen, hij blinkt alleen in geen van beiden uit. Best handig klein ding voor in de broekzak echter en je kunt er een andere (niet te grote) tank bij kopen als de Melo III niet bevalt.

De meer ervaren damper zoekt meestal zijn mod en tanks los uit. Tank bepaalt de smaak, hoeveelheid damp en of je fabriekscoils wilt gebruiken of zelf coils wilt draaien en wicken. Vaak gaat beiden, maar ik zou het eerst even bij de fabriekscoils laten.

De mod moet natuurlijk voldoende stroom kunnen leveren voor je tank en vaak is het formaat bepalend voor de keuze. Veel batterijen betekent minder snel leeg, maar zo'n groot ding is weer lastig als je onderweg bent. Bij mods met meerdere batterijen is het aan te raden een losse oplader erbij te kopen, stuk beter voor je batterijen.

Weet je eenmaal wat je wilt hebben, is dat in NL bij een dampshop te koop, maar de bekende China sites zijn veel goedkoper. Nadeel is de lange levertijd, ontbrekende garantie als hij het na een paar weken begeeft en je kunt niet even langs om een vraagje te stellen. 't Is wel bijna half geld.  

Het blijft lastig om een specifiek product aan te raden, er is zoveel op de markt dat je er gillend gek van wordt. Langs gaan bij een damper of stenen winkel om e.e.a. uit te proberen zou enorm helpen.

Vergeet niet dat je in het begin ook nog moet wennen aan de damp zelf. Je bent getraind om rook in te ademen zonder hoesten, maar alles wat geen schone lucht is vind je lijf maar vreemd, best kans dat de eerste hijsen van een damper een flinke hoestbui opleveren, maar het went snel.

2 hours ago, K&H said:

Dit is ook een goede info site om eens te bekijken http://www.electronischesigaret.be 

0p de site bovenaan op beginners klikken, tuurlijk is hier ook alles te vinden op het forum

Sorry, maar ik ga er vanuit dat commerciële sites voor eigen kerk preken.
ik denk als je het hier niet vind als beginner, dat je het nergens vind.
Ik denk dat je als starter, het niet gaat redden met 50 euro.
Dan neem ik als voorbeeld een Pico met een Nautilustank, dan zit je aan het bedrag.
Tenminste 2 accu's is aan te raden, is weer een tientje erbij.
Ondanks dat je in de Pico op kan laden, is een losse lader aan te raden.
Ook daar mag je minimaal 15 euro voor aftikken.
Dan moet je nog aan liquids denken, wat je zo duur kan maken als je zelf wil.
Zelf liquids maken zou ik nog even mee wachten, want je budget is al ver overschreden :wink

Bedankt allemaal voor de reacties! Mijn partner heeft een pen en daar hijs ik wel eens aan en inderdaad hoest ik dan soms.  Ik zou eigenlijk wel een apparaat die MTL en DL kan doen. Ik zou hem best elke dag willen opladen en hoeft dus ook geen 3 dagen mee te gaan.

ik zoek voor me eerste keer wel een soort van kit. Zijn er aanraders of zijn er mensen die zelf ooit begonnen zijn met soort vergelijkbare eisen? 

59 minutes ago, Beginner said:

Bedankt allemaal voor de reacties! Mijn partner heeft een pen en daar hijs ik wel eens aan en inderdaad hoest ik dan soms.  Ik zou eigenlijk wel een apparaat die MTL en DL kan doen. Ik zou hem best elke dag willen opladen en hoeft dus ook geen 3 dagen mee te gaan.

ik zoek voor me eerste keer wel een soort van kit. Zijn er aanraders of zijn er mensen die zelf ooit begonnen zijn met soort vergelijkbare eisen? 

Echt MTL of echt DL in 1 tank kan je het beste vergeten.
De gulden middenweg is dan niet echt DL of MTL.
In jou geval zou ik dan voor 2 tanks kiezen, desnoods 2ehands om het betaalbaar te houden.
En een Pico is eigenlijk het apparaat waar je beide type tanks mee aan kan sturen.

Ben begonnen met een pico + mello 3 tankje, dit is mij prima bevallen en heb niet meer gerookt.( rookte 3 pakjes shag 50gram en 2 pakjes sigaretten per week)

Heb hier ook een Vaporesso attitude bijgekocht, is ook een zeer. Fijne mod, maar kost hier in nl gemiddeld € 75 compleet.

Ik denk dat een pico met Melo helemaal geen gekke keus is om mee te beginnen.  Voel jij niet optimaal is voor zowel MTL als dl,  kun je beiden er mee uitproberen /oefenen en zien wat je het beste bevalt.  Heb je een keus gemaakt,  dan kun je op de zelfde mod een beter bij je passend tankje kopen,  en hoef je geen nieuwe hele set. 

Natuurlijk zijn de smaak en dampervaring met een pico niet het neusje van de zalm, maar slecht zijn ze ook niet,  en pas als je een tijdje gestopt bent met roken gaat je smaak zich zodanig herstellen dat je dat verschil heel erg gaat merken. Dan heb je je vermoedelijk allang genoeg geld uitgespaard om een nieuw dampdingetje aan te schaffen,  en als je echt overgestapt bent,  kun je ook wel een goede back-up/extra gebruiken.  

Om mee te beginnen zou ik een eleaf istick basic nemen, makkelijk in gebruik, super veel smaak. Zijn ook verschilende coils voor te krijgen. 

Heeft een ingebouwde batterij dus je hoeft net meteen losse batterijen en een lader te kopen. Het valt onder de beginners sets, maar wel eentje die je ook blijft gebruiken als je al andere gear hebt.  Het handigst is dan 2 setjes, kun je smaakjes afwisselen en heb je altijd wel een batterij die vol is. 

Ik damp bijna 4 jaar nu en heb ook de pico met nautilus tanks ( ook helemaal geen verkeerde keuze overigens), maar de de basics gebruik ik verreweg het meest, want die neem je gemakkelijk mee.

Ik zou je denk ik de Joyetech penquin aanraden. Een damper zonder instellingen maar met 2 verschillende coils die je kunt testen. 

De blauwe is natuurlijk het mooist :bloos

De Joyetech Atopack Penguin is een all in one sub-ohm starter kit voor de beginnende of gevorderde damper. De joyetech Atopack Penguin heeft een interne tank met een inhoud van 2ml. De interne batterij heeft een capaciteit van 2000mAh.

Die Pinguïns zijn nog geen 2 tientjes toch? In dat geval zou ik een Pico kit nemen (dus met een Melo tankje) én een Joyetech Penguin. De Pico mod is alvast een heel goede investering, of je nou voor DL of MTL blijkt te gaan in de toekomst. Met het Melo tankje kan je DL goed uitproberen, en met de Penguin kan je MTL goed uitproberen. Mocht je aan de RTA's gaan, of een andere MTL óf DL tank willen, kan deze mooi op de Pico.

En de Penguin is dan altijd handig om te hebben voor onderweg e.d.

Zo'n Pico+Melo kan je als kit rond de 30 euro kopen, de Penguin misschien voor 18. Met een batterij voor de Pico erbij kom je net iets boven je budget uit, maar dan heb je wel alles wat je nu wil, en is het ook nog een beetje toekomstbestendig.

Edited by MissFog

38 minutes ago, MissFog said:

Zijn deze linkjes wel betrouwbaar? Ik heb ze nog negerens zo goedkoop gezien.

en is het dan niet handiger op de pico+melo en dan nog een MTL tankje erbij te kopen? En zijn daar nog suggesties voor?

3 minutes ago, Beginner said:

en is het dan niet handiger op de pico+melo en dan nog een MTL tankje erbij te kopen? En zijn daar nog suggesties voor?

In dat geval zou ik de Penguin verruilen voor een Nautilus (al dan niet mini) tankje!

Of je in Nederland of bij de Chinees koopt zal je denk ik zelf moeten afwegen. Bij twijfel aan betrouwbaarheid (hoewel ik kan zeggen dat die op dergelijke sites groot is), kan je voor een NL shop kiezen. Dan heb je het ook een stuk sneller, alleen wel voor een hogere prijs.

Zo lang er original of authentic bij staat kun je er van uit gaan dat het ook zo is, je moet er alleen langer op wachten, ik zag trouwens gisteren bij aliexpres ook de pico met nautilus 2 tank als set verkocht worden, de stainless steel uitvoering. 

De nautilus 2 is een mtl aanrader, maar dan de stainless steel, de gekleurde lekken vaak. Nu zijn er foefjes voor, maar die zijn bij de SS niet nodig. 

Prima linkjes naar onze hofleveranciers. Bedenk bij de Penquin dat je de standard version selecteert omdat die een 4x grotere tankinhoud heeft dan de TPD versie.

Het Picolinkje heeft helaas een TPD tank met een inhoud van 2ml. Als je daar losse tankjes koopt hebben ze vaak meer inhoud.

De istick basic kost daar ook maar 18 euro compleet. Dat scheelt letterlijk de helft. En echt een super ding. 

3 hours ago, Beginner said:

Zeker betrouwbaar, vooral als er "ORIGINAL" of "AUTHENTIC" staat vermeld. 

98% of 99% van de dampspullen wordt in China gefabriceerd, waardoor rechtstreeks uit China bestellen veel goedkoper is, maar de verzending via schip of vliegtuig duurt dan wel een beetje langer.

6 minutes ago, Beginner said:

ah dat is top! vanavond ga ik er 2 bestellen. en hoe zit het met de batterijen uit china? dat vind ik wel eng...

batterijen NIET in China bestellen!!

liever hier:

http://www.dampaccu.nl/

of hier:

https://www.nkon.nl/

is hetzelfde bedrijf maar bij dampaccu is het gratis verzending vanaf € 50,00 en bij Nkon pas vanaf € 90,00 !!

12 minutes ago, Beginner said:

ah dat is top! vanavond ga ik er 2 bestellen. en hoe zit het met de batterijen uit china? dat vind ik wel eng...

Batterijen (18650) besteld iedereen zo'n beetje hier: nkon.nl Weet je tenminste zeker dat je de originelen krijgt.

Wil je de volle 75 watt van de Pico gebruiken, moet er best een krachtige batterij in, lees die een hoog amperage kan leveren. Iets met 25A continu is veilig voor je Pico op vol vermogen. De Sony's, Samsung's en LG's zijn bekende merken in dampwereld.  

Edit: Als je ook een reserve batterij erbij besteld, vergeet dan geen hoesje zodat hij veilig in de tas of zak mee kan.

De Penquin heeft een ingebouwde batterij.

Edited by Raycoupe
Edit:

11 minutes ago, Raycoupe said:

Batterijen (18650) besteld iedereen zo'n beetje hier: nkon.nl Weet je tenminste zeker dat je de originelen krijgt.

Wil je de volle 75 watt van de Pico gebruiken, moet er best een krachtige batterij in, lees die een hoog amperage kan leveren. Iets met 25A continu is veilig voor je Pico op vol vermogen. De Sony's, Samsung's en LG's zijn bekende merken in dampwereld.  

Edit: Als je ook een reserve batterij erbij besteld, vergeet dan geen hoesje zodat hij veilig in de tas of zak mee kan.

De Penquin heeft een ingebouwde batterij.

Dus als ik het goed heb (sorry dat ik zoveel vraag, ik wil er zeker van zijn dat ik geen gevaar loop) kan deze batterij in mijn pico zonder dat ik gevaar loop. 

5 minutes ago, Beginner said:

kan deze batterij in mijn pico zonder dat ik gevaar loop. 

Die is inderdaad prima, maar koop er minstens 2, zodat je niet steeds hoeft te wachten tot het opladen eindelijk klaar is.

En natuurlijk ook nog een goede oplader (eveneens bij nkon.nl of dampaccu.nl verkrijgbaar)

[De Penquin is een wegwerpding; best leuk, maar zodra hij niet meer opgeladen kan worden, moet-ie in de vuilnisbak]

4 minutes ago, Beginner said:

Dus als ik het goed heb (sorry dat ik zoveel vraag, ik wil er zeker van zijn dat ik geen gevaar loop) kan deze batterij in mijn pico zonder dat ik gevaar loop. 

Ja, uitstekende, veilige batterij, zelfs op het maximale vermogen van 75 watt.

Ook een flattop type, wat nodig is, anders is 'ie te lang voor in mods.