Jump to content

Fogworx Slider RTA review

Recommended Posts

Fogworx Slider RTA review (GearBest versie)

Allereerst even een korte uitleg waarom ik speciaal vermeld dat het om de GearBest versie gaat. Pegasus Vapor Academy heeft deze RTA ontworpen, maar de producent die ze gebruikten bleek nogal onbetrouwbaar en uiteindelijk na de bèta versie zijn ze verder gegaan met een andere producent. Nu heeft de 1e producent de bèta modellen gedumpt bij GearBest, zonder toestemming. De uiteindelijke versie wijkt op 3 punten af van de versie die ik heb gekocht: de openingen voor de coil zijn een fractie groter (maar echt ook een fractie), de O-ringen die het glas op z'n plek houden zijn in de productieversie zo dat ze ook daadwerkelijk het glas vasthouden en de 'sleeve' om de verpakking ziet er anders uit. Nu zijn voor mij de openingen groot genoeg voor de coils die ik gebruik (2x 26ga + 40ga fused clapton past prima) en hoe het hoesje om de daadwerkelijke verpakking eruit ziet zal me een worst zijn. De O-ringen zijn eigenlijk het enige wat ik jammer vind. Ik kan nu niet het deck losschroeven zonder eerst de tank helemaal leeg te moeten maken (wat natuurlijk ook wel kan met een injectienaald). Ik heb zo'n 27 euro betaald, maar ik heb het vermoeden dat de uiteindelijke versie wel iets duurder is, de paar sites die ik zo kon vinden lag de prijs zo tussen de 50 en 60 USD.

DSC_0241.jpg

De verpakking is erg mooi. De Slider komt in een metalen doosje ongeveer ter grootte van een gemiddelde 2 batterij mod en heeft leeg ook ongeveer dat gewicht. De deksel zit met 2 flinke magneten op z'n plaats, iets waar veel mods nog een puntje aan kunnen zuigen. Een sterkere verpakking dan deze ben ik nog niet tegen gekomen. Als je het juiste gereedschap en kennis bezit zou je van deze verpakking een best mooie mod kunnen maken.

DSC_0242.jpg

In de verpakking vinden we de RTA, een reserve glas, wat reserve O-ringen en schroefjes, een inbussleutel en 2 flinke fused claptons van onbekende specificaties en die heb ik dan ook niet gebruikt. Daarnaast krijg je een beknopte, maar duidelijke handleiding.

DSC_0243.jpg

De Slider RTA heeft een diameter van 25 mm en een capaciteit van 5,5 ml. Op deze foto staat hij tussen de Kylin (6 ml) en de OBS Engine Nano (5,3 ml). De Kylin en de Slider zijn ongeveer even hoog, maar de Kylin is wat wijder boven de base en de OBS is duidelijk een stuk korter, maar dat is natuurlijk te wijten aan de top airflow.

DSC_0244.jpg

Het builddeck is eenvoudig maar werkt goed. Ik vind het het fijnste om 1 schroefje een stukje omhoog te draaien en de 2e er helemaal uit. Op die manier schuif je de coil zo op zijn plaats, kan je schroefje 1 vastdraaien en daarna schroefje 2 plaatsen. Het voordeel van deze manier tegenover schroefjes die van de zijkant komen (zoals bijvoorbeeld de Serpent Mini) is dat je platte coils niet helemaal vervormen en je de beste en meest stabiele connectie krijgt. Het wicken doe je door je katoen in de liquid kanalen te plaatsen, maar het beste is om niet verder te gaan dan je schroefdraad. Ik heb tot nu toe 2 builds er in gehad en een paar keer gewicked om verschillende smaken te testen en ik heb geen één keer ook maar een enkel probleem ondervonden met dry-hits (of aangezien ik vooral op TC vape, geen momenten dat er geen damp uit kwam), het wicken werkt dus prima bij mijn 70/30 VG/PG juices. Maar al met al is deze manier van wicken natuurlijk niets nieuws voor een groot deel van de leden hier.

DSC_0247_1.jpg

De RTA vullen doe je door de bovenste ring omhoog te tillen en op de plek waar het rondje staat vervolgens naar achteren te duwen waarbij de vulopening zichtbaar wordt. Met de liquid flesjes die ik gebruik heb ik geen problemen ondervonden om te vullen, maar als je een fles gebruikt met een korte brede tuit, dan kon je wel wat moeite hebben. Het voordeel echter van deze manier van vullen t.o.v. bijvoorbeeld de OBS Engine is dat je bij het terugduwen en naar beneden duwen van de ring je geen liquid rondom de bovenzijde krijgt. Ik vind het persoonlijk dikke prima.

Voordelen:

+ 5,5ml capaciteit

+ makkelijk bouwen en wicken

+ vul methode

+ de smaak

+ simpel strak uiterlijk

+ nog altijd lekvrij

+ erg goede verpakking

+ stabiele connectie, goed op TC te dampen

Nadelen

- bèta model zonder dat dit vermeld is. Ik kwam het pas later tegen in deze video van de makers van de tank: https://www.youtube.com/watch?v=r-6LEuTr7vo&

- O-ringen houden het glas niet op de plaats als je het deck los schroeft, maar dit is ook een gevolg van dat het een bèta product is.

- Geen specs voor de bijgeleverde coils.

- Ze noemen de kleur die ik heb "gunmetal" maar is eigenlijk gewoon zwart... Ik kan eigenlijk niet echt nadelen bedenken verder, dus ben wat aan het mierenneuken.

Conclusie:

Al met al een erg fijne single coil RTA die makkelijk lekvrij op te bouwen is. De airflow kan een goed eind open, maar doordat je een 510 drip tip hebt, is er toch enige mate van restrictie, die ik persoonlijk wel fijn vind. Ik damp em zelf met de airflow half open. Over de drip tip gesproken: deze is van metaal, maar doordat de bodem van Delrin is heb je toch geen last van de hitte. De vormfactor van de drip tip vond ik wel even wennen, maar ondertussen best wel fijn, je zit overigens niet vast aan deze drip tip, je kan rustig 1 van jezelf gebruiken. De kamer en de schoorsteen zijn behoorlijk beperkt qua grootte en dragen samen met de 510 drip tip bij aan de smakelijke vape. Over de smaak gesproken: deze is echt goed. Ik heb verschillende uiteenlopende liquids geprobeerd en ik vond ze stuk voor stuk smaken zoals ze horen te smaken in mijn beleving en uiteindelijk is dat waar het om draait. Ik ben helaas vergeten foto's te maken van m'n builds en wicking en op dit moment is de tank nog halfvol en heb geen zin in geknoei. Het deck spreekt voor zich wat dat betreft, je zal dus een klein beetje je fantasie moeten gebruiken of video's op YouTube checken. O.a. Todd van Todds Reviews, pbusardo en vaping v1ck hebben dit product gereviewd, maar dan wel de uiteindelijke productie versie. Het filmpje waar ik eerder naar linkte laat het proces zien van hoe de verschillende versies tot de uiteindelijke versie hebben geleid.

Als je er net als ik weinig moeite mee hebt dat het om een bèta versie gaat dan kan ik je deze RTA van harte aanraden, zeker zo rond de €27. 50-60 piek zou ik wel wat te duur vinden, maar goed, dat is voor een ieder om zelf te besluiten wat te veel geld is of niet.

Wat grote RTA's betreft staat deze voor mij op dit moment op de eerste plaats, ik vind hem beter dan de OBS Engine Nano en dat zegt wel wat.

Edited by Dnns84
  • Like 6
  • Thanks 1