Jump to content
kiekiek

Braken door dampen?

Recommended Posts

Sinds februari ben ik overgestapt op dampen en gebruik ongeveer een flesje in de twee dagen, tabakssmaak met 12 mg nicotine.

Sinds die tijd moet ik regelmatig overgeven of krijg braakneigingen en een raar ´drukkend´ gevoel op de borst.

Het is me opgevallen dat de e-sigaret soms lekt waardoor er een bittere smaak in de mond komt. Geen idee of het hiermee te maken heeft.

Zijn er meer met deze ervaring?

Misselijkheid zou een symptoom van een te hoog nicotine gehalte kunnen zijn, geloof ik?

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Wlicht kun je eens een flesje van 6mg proberen om te zien of dat beter gaat. 

Ik denk dat je moet zakken met de nicotine, blijft dat drukkend gevoel op de borst aanwezig of terugkerend dan ff checken bij de arts.

Krijg je braakneigingen omdat je misselijk ben, of word je (uiteindelijk) misselijk van het kokhalzen? Dat maakt denk ik wel uit.

Een kokhalsreflex door dampen ken ik namelijk wel, vooral snel na het eten (m.n. ontbijt). Bij mij heeft dat niks met de nicotine of überhaupt liquid te maken, maar puur met de handeling die soms dat reflex opwekt.

Heb je het bijvoorbeeld met tandenpoetsen ook wel eens?

Als je eerst misselijk wordt, na even dampen, en daardoor braakneigingen krijgt lijkt het me inderdaad eerder aan de nicotine te liggen.

Wel heel vervelend, hopelijk vind je een oplossing!

16 minutes ago, MissFog said:

Krijg je braakneigingen omdat je misselijk ben, of word je (uiteindelijk) misselijk van het kokhalzen? Dat maakt denk ik wel uit.

Het rare is dat ik het wel eens gehad heb met zo ongeveer een lege maag (alleen een bak koffie), dus was niet terug te lijden naar eten. Paar maanden geleden zelfs flink wat bloed erbij, is me nog nooit overkomen. Ik heb zelf een vermoeden van lekkende vloeistof die je vervolgens doorslikt, dus daar ga ik op letten. Dus niet doorslikken maar uitspugen. Net even wat flesjes met 6 mg nicotine besteld om dat eens te proberen. Ik heb het niet met tandenpoetsen.

Edited by kiekiek

3 minutes ago, kiekiek said:

Het rare is dat ik het wel eens gehad heb met zo ongeveer een lege maag (alleen een bak koffie), dus was niet terug te lijden naar eten. Paar maanden geleden zelfs flink wat bloed erbij, is me nog nooit overkomen. Ik heb zelf een vermoeden van lekkende vloeistof die je vervolgens doorslikt, dus daar ga ik op letten. Dus niet doorslikken maar uitspugen. Net even wat flesjes met 6 mg nicotine besteld om dat eens te proberen.

Ik mag hopen dat je toen als te sodemieter naar de eerste hulp bent gegaan want zoiets duidt op een (latente) maagbloeding.

4 minutes ago, kiekiek said:

Paar maanden geleden zelfs flink wat bloed erbij, is me nog nooit overkomen

Je loopt dus al zes maanden rond met dit probleem en hebt zelfs een keer bloed opgebraakt!? Misschien een absurde suggestie maar ben je al eens naar je huisarts geweest?

@kiekiek Je symptomen zijn niet normaal. Je huisarts kan beter vaststellen wat er aan de hand is, dus maak een afspraak!

Edit: en niet doorgaan met zelf dokteren! 6 maanden zonder oplossing is meer dan lang genoeg...

Edited by Bobby

Wow, dat is wel serieuzer dan wat kokhalzen.. Bloed braken lijkt me in geen geval goed, ongeacht of het met dampen te maken heeft (of met stoppen met roken, of toevallig samenvalt en een heel andere oorzaak heeft).

Bezoekje huisarts lijkt me niet overdreven!

Ik zou eerst maar eens met deze klachten naar de huisarts gaan - gelijk met het overstappen op een lager gehalte nicotine. Je zou zomaar iets kunnen hebben waar het dampen niet de oorzaak van hoeft te zijn. Als je NIET zou dampen, was je toch vermoedelijk met deze klachten OOK naar de dokter gegaan ? 

Misselijkheid kan absoluut op een te hoog nicotinegehalte duiden, maar 1 flesje met 12 mg nic in twee dagen, 60 mg per dag, is niet extreem. Het KAN echter wel degelijk te hoog voor je zijn als je bijvoorbeeld maar 10-20 sigaretten op een dag rookte. (Wat in doorsnee overeen komt met 10-20 mg nicotine per dag.). Ik weet niet wie je die sterkte heeft aanbevolen, maar ik adviseer dat alleen aan HEEL zware rokers zoals ikzelf. (70 sigaretten per dag) en zelfs voor mij was het al vrij snel teveel. Binnen twee weken had ik genoeg aan 6. 

Edited by L33ntje

Just now, MissFog said:

Bloed braken lijkt me in geen geval goed, ongeacht of het met dampen te maken heeft (of met stoppen met roken, of toevallig samenvalt en een heel andere oorzaak heeft).

Overdrijven is ook een vak ;)

Nogmaals: het was eenmalig een maand of drie geleden. Mogelijk een kleine beschadiging aan de maagwand die inmiddels weer hersteld is, anders was het bloeden nog steeds zo geweest en ja dan had ik al allang bij de huisarts gezeten ;)

3 minutes ago, L33ntje said:

Misselijkheid kan absoluut op een te hoog nicotinegehalte duiden, maar 1 flesje met 12 mg nic in twee dagen, 60 mg per dag, is niet extreem. Het KAN echter wel degelijk te hoog voor je zijn als je bijvoorbeeld maar 10-20 sigaretten op een dag rookte. (Wat in doorsnee overeen komt met 10-20 mg nicotine per dag.). Ik weet niet wie je die sterkte heeft aanbevolen, maar ik adviseer dat alleen aan HEEL zware rokers zoals ikzelf. (70 sigaretten per dag) en zelfs voor mij was het al vrij snel teveel. Binnen twee weken had ik genoeg aan 6. 

Voordat ik ging dampen deed ik met een pakje halfzware shag van 40 gram twee dagen. Dus geen idee of ik nu meer of minder nicotine zou binnenkrijgen dan toen.

Klinkt mijn inziens als een behoorlijke overdosis nicotine.

Gebeurd mij ook nog regelmatig, ook nu nog na een half jaar dampen. En dan damp ik maar op 7 mg/ml, en zo'n 8ml per dag.

Te lang, te veel achter elkaar.... en dan opeens wat dizzy, misselijk, buikdraaiingen. En inderdaad wat opgejaagd drukkend gevoel op de borst.

Juistg op een lege maag komt dat lekker hard aan die nicotine, vond ik bij de tabak ook het lekkerste moment; s'ochtends op de legen maag naast de kop koffie.

Damper even bewust wegleggen, en 10 minuten later is het over.

(Dat bloed ophoesten is naar mijn idee niet gerelateerd)

Hmm.. Je schrijft dat je 'regelmatig' moet overgeven, waarvan 1 keer tot bloedens toe. Niet zo heel overdreven om dan een bezoekje aan de huisarts te adviseren toch?

Ik zeg niet dat je met bloeiende sirenes moet worden afgevoerd, maar ik zou zelf wel willen weten waardoor het kwam, of hoe ik mijn gebit en slokdarm een beetje kan sparen als dit blijkbaar blijft aanhouden.

Ik denk dat veel dampers wel eens wat liquid binnen krijgen door spitback/overdrippen/enz. Als jij dusdanig veel binnenkrijgt dat je er geregeld van moet braken, zou ik op z'n minst andere coils aanraden dan :e33

21 minutes ago, kiekiek said:

Overdrijven is ook een vak ;)

Nogmaals: het was eenmalig een maand of drie geleden. Mogelijk een kleine beschadiging aan de maagwand die inmiddels weer hersteld is, anders was het bloeden nog steeds zo geweest en ja dan had ik al allang bij de huisarts gezeten ;)

Overdrijven is geen vak...

Laat ik het anders stellen: voorkomen is beter dan genezen, als er niets aan de hand is, heb je ook niets te verliezen.

Ik kan je hier een verhaal over mijzelf neerschrijven en over mijn vader.

Doe ik niet, maar ik raadt je absoluut aan om effe een checkup te doen bij je huisarts.

Ter info, braak neigingen en overgeven kan je slokdarm op de lange duur gaan aantasten, en ik spreek helaas uit ervaring.

Ik heb nergens meer last en kwam niet door dampen of roken, maar was erfelijk, en is begonnen sinds ik de 40 gepasseerd was.

Ik heb nu maagzuur remmer, die ik mijn leven lang moet slikken maar geen last van heb.

Datwas bij mij het geval.

Volgens jou is er niks aan de hand, dus waar maak je je zorgen om., dus nogmaals, check ff bij je huisarts.

Edited by DDDsprayshop

2 minutes ago, kiekiek said:

Kijk daar heb ik wat aan! Thanks!

Niet helemaal want dat is hoeveel nicotine er in de hoeveelheid juice zit, die je verbruikt. Niet hoeveel daarvan in je lichaam terechtkomt.

Je bent gewend aan een bepaald level nicotine als je gerookt heb en dat krijg je door 40 gram shag in 2 dagen. Nu ga je dampen en neem je die nicotine anders op. Daarbij gebruik je 5 ml juice per dag met 60 mg nicotine. Hoeveel daarvan door je lichaam opgenomen wordt is een stuk minder. Bij de meeste dampers is die hoeveelheid zelfregulerend. Te weinig en je gaat meer dampen, te veel en je gaat minder dampen omdat je een wee gevoel krijgt en/of gepaard met misselijkheid. Doorgaan met dampen tot je kokhalst of zelfs braakt is echt zeldzaam.

Maak morgen een afspraak met je huisarts om zeker te zijn dat het niets anders is. Daarnaast kun je nog altijd zelf, dingen veranderen aan je dampgedrag om te zien of dat verbetering oplevert.

5 minutes ago, Lessram said:

Te lang, te veel achter elkaar.... en dan opeens wat dizzy, misselijk, buikdraaiingen. En inderdaad wat opgejaagd drukkend gevoel op de borst.

Damper even bewust wegleggen, en 10 minuten later is het over.

(Dat bloed ophoesten is naar mijn idee niet gerelateerd)

Dat laatste was ik allang. Maar zoals jij het omschrijft heb ik precies hetzelfde. Door de week wat minder, omdat je dan je bezigheden hebt en minder dampt. Het gevoel krijg ik vooral in de weekenden, waarin ik meer damp, dus meer nicotine binnen krijg. En inderdaad na 10 minuten is het ook over en heb ik niet eens gebraakt. Het is niet dus niet echt braken, maar het gevoel op de borst wat zo aanvoelt.

@Bobby An sich heb je wel gelijk, maar met MTL dampen krijg je wel degelijk het leeuwendeel van de nicotine ook echt binnen. En dat gaat razensnel, via de slijmvliezen van je mond al. Een MTL damper houdt de damp eerst even in de mond, dan in de longen en dan gaat het via de mond of de neus weer naar buiten, en vrijwel alle damp maakt daarbij ergens onderweg contact met huid, slijmvliezen of longoppervlak. Dat is heel anders bij DL-dampen, waar je het grootste deel weer erg snel uitblaast, zonder dat het overal contact maakt. Alleen is de damp zelf ZO veel meer, dat je met minder nicotine toch aan je taks komt. 

Als ik naar mezelf kijk, schat ik dat het verschil tussen uitgeblazen damp bij MTL en DL ongeveer een factor 100 is, en misschien nog wel meer. De meeste damp bij mtl "lost op" in mijn lichaam. Bij DL blaas ik misschien wel 90 % weer uit. En van 1 ml 9 mg MTL voel ik VEEL meer dan van 10 ml 3 mg op DL. De flash is ongeveer gelijk, maar met 9 mg MTL zit er een soort natuurlijke grens in, die er met DL niet is. 

Dus hoewel je niet alle nicotine in de sap "binnenkrijgt", krijg je van MTL dampen wel een relatief VEEL groter gedeelte van de totale hoeveelheid nic binnen. Daar kun je echt wel last van krijgen. 

13 minutes ago, Bobby said:

Niet helemaal want dat is hoeveel nicotine er in de hoeveelheid juice zit, die je verbruikt. Niet hoeveel daarvan in je lichaam terechtkomt.

Ik heb even naar de samenstelling gekeken: 70%PG / 30%VG zegt dat iets?

Nee, dat heeft te maken met vooral de dikte van je liquid en hoe veel smaak die heeft. Meer PG is meer smaak, meer VG is meer damp. Daarbji is VG veel dikker. Voor tabakssmaken op MTL is 70/30 een prima verhouding. 

18 minutes ago, L33ntje said:

An sich heb je wel gelijk, maar met MTL dampen krijg je wel degelijk het leeuwendeel van de nicotine ook echt binnen. En dat gaat razensnel, via de slijmvliezen van je mond al. Een MTL damper houdt de damp eerst even in de mond, dan in de longen en dan gaat het via de mond of de neus weer naar buiten, en vrijwel alle damp maakt daarbij ergens onderweg contact met huid, slijmvliezen of longoppervlak. Dat is heel anders bij DL-dampen, waar je het grootste deel weer erg snel uitblaast, zonder dat het overal contact maakt. Alleen is de damp zelf ZO veel meer, dat je met minder nicotine toch aan je taks komt. 

Leuk bedachte theorie. Heb je daar ook onderzoek over? Daarom gebruikt de gemiddelde MTL damper ook een lager nicotine niveau dan een gemiddelde DL damper.... ehhh, wacht, wat?

Wat ik in de onderzoeken lees schets toch een wat ander beeld: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4469966/   https://www.nature.com/articles/srep04133)

Edited by Bobby

37 minutes ago, L33ntje said:

@Bobby An sich heb je wel gelijk, maar met MTL dampen krijg je wel degelijk het leeuwendeel van de nicotine ook echt binnen. En dat gaat razensnel, via de slijmvliezen van je mond al. Een MTL damper houdt de damp eerst even in de mond, dan in de longen en dan gaat het via de mond of de neus weer naar buiten, en vrijwel alle damp maakt daarbij ergens onderweg contact met huid, slijmvliezen of longoppervlak. Dat is heel anders bij DL-dampen, waar je het grootste deel weer erg snel uitblaast, zonder dat het overal contact maakt. Alleen is de damp zelf ZO veel meer, dat je met minder nicotine toch aan je taks komt. 

Que??

Dat is niet helemaal juist @L33ntje. Het klopt dat bij MTL dampen de damp wat langer in contact is met de verschillende lichaamsoppervlakken en zodoende iets meer tijd heeft om het lichaam binnen te dringen. Maar een DL damper genereert enorm veel meer damp dan een MTL-damper en haalt deze damp ook nog eens dieper de longen in. Daarbij moet nog opgemerkt worden dat de longen veel beter zijn in het opnemen van nicotine dan de slijmvliezen.

Wat je in de praktijk dan ook ziet is dat DL-dampers dan ook in bijna alle gevallen lager in nic. zitten dan een MTL-damper. Je kunt met gemak 16mg/ml dampen met een MTL-setup. Maar doe je dat in een DL-setup, dan leg je het af.

@kiekiekElke nicotine gebruiker doet aan zelf-titratie. Onafhankelijk van de liquid-sterkte zorgt een nicotine gebruiker er zelf voor dat hij/zij een bepaalde hoeveelheid nicotine in zijn systeem heeft. Door sterke liquids (qua nic.) te dampen kun je dat bewerkstelligen door af en toe te dampen. Ga je enorm omlaag in nic. sterkte, dan zal je meer dampen (even los gezien wat de damper zelf als prettig ervaart, omdat de nicotine ook een onderdeel is van de keel-prikkel en dat een te hoge nic. sterkte als onprettig ervaren kan worden)

Van het dampen kun je een misselijk gevoel krijgen, vooral als je dat teveel doet en daarmee jezelf iets teveel nicotine toedient. De kenmerken van een lichte overdosis zijn een draaierig gevoel, hoofdpijn, oorsuizen en soms misselijkheid. Braken kan alleen maar veroorzaakt worden door de inname van nicotine in grotere hoeveelheden (Alhoewel sommige mensen ook soms spontaan braakneigingen krijgen als ze misselijk zijn).

Als jij voorheen zware Brandaris rookte, dan is het voor jou bijna onmogelijk om met dampen dezelfde hoeveelheid nicotine binnen te krijgen met dampen. Als je in hetzelfde aantal hijsjes als een gewone sigaret op het niveau wilt komen van 1 Marlboro sigaret, dien je te dampen met een liquid die een sterkte heeft van rond de 54mg/ml. Dus tenzij je nagenoeg zonder onderbreking de hele dag aan je damper hangt en deze gevuld hebt met 18mg/ml is het nagenoeg schier onmogelijk om een vergelijkbaar nicotine-niveau in je systeem te bewerkstelligen met dampen.