Jump to content
addicted

Beste e- cig alternatief voor roken (Juul niet te koop in EU?)

Recommended Posts

@addicted

Ik denk dat het inderdaad meer zou werken als je er zelf echt achter zou staan om te stoppen met roken in de zin van het werkelijk zat zijn en een alternief wil zoeken om volledig over te gaan op het dampen. Je geeft inderdaad zelf aan dat nog lastig te vinden en daar heb je goed recht in. Misschien komt die tijd nog maar ik zou wel je lichamelijke klachten serieus nemen want dat klinkt niet goed. 

Een beetje dampen en roken hier en daar kan geen kwaad, het verminderen zou misschien juist helpen en dat lukt ook beter door het allebei half half te doen. Ik wens je veel succes en voor je vragen kan je ze altijd hier dumpen op het forum. :duim

On 11/2/2017 at 2:14 PM, MissFog said:

Geen druk leggen op het stoppen met roken hoor inderdaad, voor veel mensen werkt dat averechts en als jij je er prettig bij voelt om voorlopig te combineren zou ik dat zeker doen :). Je moet maar denken; elke sigaret die je niet rookt is pure winst en het dampen (en alles eromheen) is sowieso gewoon een leuke bezigheid!

Qua tank is het natuurlijk maar net wat jouw voorkeur heeft, zowel de Nautilus mini als de Nautilus 2 zijn goede tankjes om fijn mee te starten. Kleine tip nog wel; als je voor de 2 gaat, zou ik voor de geheel zilveren gaan. Deze is van ander materiaal dan de zwarte/grijze/rode en de laatstgenoemde schijnen nog wel eens een druppel te lekken.

Mini voor 29,95

Nautilus 2 voor 27,95

Qua mod is dus de Pico 75 inderdaad een fijne, i.c.m. een van de bovenstaande tankjes zou dat goedkoper uitkomen dan die 83 euro
Pico mod voor 38,95

Mocht je liever in een keer een kit kopen, dan combineert de Nautilus ook goed met de Zelos, totaalprijs is vergelijkbaar maar hier hoef je geen losse batterij bij te kopen (voor sommigen een voordeel, voor de meesten echter eerder een nadeel)
Aspire kit voor 68,95

Alvast heel erg bedankt MissFog!! Ik ben gegaan voor de pico + nautilus 2 . Heb wat liquids erbij gegooid (6mg). Erg benieuwd en hoop dat het gaat bevallen! Krijg t morgen binnen.

En inderdaad net wat jij zei, elk sigaret minder is alleen maar goed. Thanks!!

On 2-11-2017 at 12:03, addicted said:

Dopamine..wat in sigaretten zit, zit niet in de e-cigs..

E-liquid met dopamine is wel verkrijgbaar. Google vindt ze subiet.

Just now, Marianna said:

E-liquid met dopamine is wel verkrijgbaar. Google vindt ze subiet.

Ik dacht altijd dat nicotine het lichaam aanzet tot het maken van dopamine. Of vergis ik me?

Just now, balling said:

Ik dacht altijd dat nicotine het lichaam aanzet tot het maken van dopamine. Of vergis ik me?

Geen idee....  :weetnie

1 hour ago, balling said:

Nee. Je vergist je niet. Er zit geen dopamine in sigaretten. De nicotine produceert kunstmatige dopamine in het lichaam. Daardoor verlaagt het lichaam de productie van natuurlijke dopamine en serotonine. En daarom zijn we allemaal bokchagrijnig als we cold turkey stoppen met roken. Het lichaam kan bij zo'n abrupte verandering niet snel genoeg de dopamine en serotonine productie weer op niveau brengen.

Bij het overstappen op dampen hebben we daar nauwelijks tot geen last van. Daarom werkt het zo goed. Je hoeft dus niet te blijven roken vanwege een depressie @addicted.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je niet gewoon je eigen pad moet volgen en moet doen wat jij denkt dat het beste is. Maar realiseer je wel dat het dus echt niet nodig is. Er zijn genoeg zware langdurige ex-rokers hier die zonder probleem (en chagrijn) zijn geswitcht. Ik ben er zelf een van. 

On 6-11-2017 at 14:31, wahanassatta said:

Nee. Je vergist je niet. Er zit geen dopamine in sigaretten. De nicotine produceert kunstmatige dopamine in het lichaam. Daardoor verlaagt het lichaam de productie van natuurlijke dopamine en serotonine. En daarom zijn we allemaal bokchagrijnig als we cold turkey stoppen met roken. Het lichaam kan bij zo'n abrupte verandering niet snel genoeg de dopamine en serotonine productie weer op niveau brengen.

Bij het overstappen op dampen hebben we daar nauwelijks tot geen last van. Daarom werkt het zo goed. Je hoeft dus niet te blijven roken vanwege een depressie @addicted.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je niet gewoon je eigen pad moet volgen en moet doen wat jij denkt dat het beste is. Maar realiseer je wel dat het dus echt niet nodig is. Er zijn genoeg zware langdurige ex-rokers hier die zonder probleem (en chagrijn) zijn geswitcht. Ik ben er zelf een van. 

Ik wou het bijna zelf schrijven, chapeau voor deze post :-)

Ik ben het ook eens met de post van @wahanassatta maar wil er ook nog wel aan toevoegen dat 'nauwelijks tot geen last' misschien wat valse verwachtingen kan scheppen voor sommige mensen/sommige situaties. Geen idee of het aan een (chronische) depressie voorbehouden is, maar ik ben de eerste weken dat ik dampte op z'n zachtst gezegd echt wel een tikkie labiel geweest :e33 Ik weet dat toen aan de honderden verslavende stofjes die ik niet meer binnenkreeg -ondanks de nicotine die ik nog wél binnenkreeg- en gelukkig werd het langzaam beter.

Ik wilde dit aan @addicted toch nog laten weten, hopelijk werkt het niet ontmoedigend, maar juist als eventuele voorbereiding als het in eerste instantie wel wat moeilijker gaat. Dat gevoel van de eerste weken hoeft dus niet te betekenen dat het dampen niks voor jou is of dat je niet zonder sigaretten kan. Je lichaam heeft de tijd nodig om de balans weer te herstellen, maar als je het wil, laat je je er dan in ieder geval niet om de verkeerde redenen van weerhouden.

Uiteraard sluit ik me nog steeds aan bij het feit dat je zelf moet kiezen en doen wat goed voelt hoor. Dat is uiteindelijk het belangrijkste.

4 minutes ago, MissFog said:

maar ik ben de eerste weken dat ik dampte op z'n zachtst gezegd echt wel een tikkie labiel geweest :e33 Ik weet dat toen aan de honderden verslavende stofjes die ik niet meer binnenkreeg -ondanks de nicotine die ik nog wél binnenkreeg- en gelukkig werd het langzaam beter.

Zonder hier nu allerlei mensen met horrorverhalen te ontmoedigen te stoppen met roken, heeft het bij mij een dikke twee jaar geduurd en ik ben eigenlijk nog steeds herstellende.

Ziekenhuis in, ziekenhuis uit en niemand die iets verontrustends kon ontdekken. Ik heb het toen met de huisarts uiteindelijk op een rijtje gezet en zijn tot de conclusie gekomen dat mijn klachten mede veroorzaakt waren door het stoppen met roken.

Na aanleiding van die conclusie heb ik op het net e.e.a. gelezen over gezondheidsklachten na stoppen met roken en voor mij is het duidelijk dat het vaak niet best is voor je gestel.

Het is ook een van de belangrijkste redenen waarom mensen zo vaak falen en weer gaan roken. Puur uit (mentale) ellende. Zelfs in de wetenschap dat het slecht is.

Dat gegeven wordt, begrijpelijk, nauwelijks gecommuniceerd met de aspirant stopper maar is in de medische wereld een alom bekend fenomeen.

@balling hoewel ik het dus zelf heb ondervonden, was ik hier toch niet op die manier van bewust. Heel verhelderend! Zo te lezen heb ik nog geluk gehad, en was ik na een paar maanden echt wel weer op de rit. 

Niet iedereen lijkt last te hebben van die impact. Ik vond het zelf soms ontmoedigend om te lezen dat zoveel mensen als vanzelf overgingen op dampen.. Ik voelde echt wel meteen dat het dampen potentie had voor mij, en ben ontzettend blij dat ik heb doorgezet. De gedachten aan de ellende van die eerste periode helpen mij ook om toch niet nog eens dat ene sigaretje te proberen.. Want ik weet (of vermoed) welke impact dat gaat hebben op dat koppie.

2 minutes ago, MissFog said:

@balling hoewel ik het dus zelf heb ondervonden, was ik hier toch niet op die manier van bewust. Heel verhelderend! Zo te lezen heb ik nog geluk gehad, en was ik na een paar maanden echt wel weer op de rit. 

Niet iedereen lijkt last te hebben van die impact. Ik vond het zelf soms ontmoedigend om te lezen dat zoveel mensen als vanzelf overgingen op dampen.. Ik voelde echt wel meteen dat het dampen potentie had voor mij, en ben ontzettend blij dat ik heb doorgezet. De gedachten aan de ellende van die eerste periode helpen mij ook om toch niet nog eens dat ene sigaretje te proberen.. Want ik weet (of vermoed) welke impact dat gaat hebben op dat koppie.

Het is niet voor niets dat in psychiatrische inrichtingen zoveel gerookt wordt.

En het is echt niet alleen de nicotine die mensen nog enigszins rustig houdt.

Ik ben overigens ook stug door blijven dampen al was het maar omdat ik in het concept heilig geloof. Niet iedereen was daar op deze site blij mee:gek

In mn post over dopamine..schreef ik dat btw gewoon effe snel zo op omdat het mij meer om de andere info ging.

Maar inderdaad stimuleert nicotine de dopamine aanmaak en niet dat er pure dopamine zit in sigaretten.

T complexe is , dat sigaretten dus zo veel meer sneaky stoffen/chemicalien bevatten ..zelfs MAO-remmers. En ook dat het zelfs dopamine effecten kan verlengen (ironisch genoeg was dat de reden dat ik ooit begonnen was met roken..omdat ik toen in t groepje het verhaaltje rond ging dat als je 'stonedheid' van een blowtje bijna weg is, dat een sigaretje opsteken t kan versterken.. later dacht ik dat t een fabeltje was, maar t blijk toch daadwerkelijk zo te zijn.http://chronicle.uchicago.edu/020328/nicotine.shtml )

Hier het artikel dat over stofwerking en labiliteit gaat:

https://www.volkskrant.nl/archief/te-labiel-om-te-stoppen~a643240/

Ik had voorheen een veel groter kans om te stoppen met de sigaretten..Maar dat artikel dat ik toen ooit had gevonden maakte me erg bang, samengaand met het feit dat ik zelf toch wel ook de effecten van het een dag niet roken (toen nog) erg beangstigend waren. Dat artikel kwam binnen als een bom (dit van sigaretten??) omdat er..eigenlijk weinig over dat soort effecten kon vinden in die tijd over roken.. en ik toen nog zeker niet wist dat het zo dermate ernstig is.

Het bizarre is dat wanneer het dus over sigaretten ging (waar dan ook in de media of in artikelen) het altijd vooral of alleen maar ging over het lichamelijke effect/schade..en nooit heb iig wat gehoord of gelezen voor die tijd over de psychologische/mentale effecten..behalve verslaving. ZUlkse info had mij veel banger gemaakt (dus groter kans nooit echte roker te worden) in het verleden toen ik nog geen echte roker was , dan te lezen over longkanker..iets waar bij je toch bij denkt van 'voor die tijd ben ik al lang gestopt'.

Aan de andere kant maakte dat artikel me juist zo bang en bleef daarna voor erg lang in mn hoofd hangen dat ik eigenlijk deels juist maar niet stopte vanwege dat wat ik gelezen had.. terwijl ik wel al erg geminderd was een tijd geleden en ook een veel gezonder lifestyle had.

Moeilijk.

Pas wel juist weer onderstaand artikel gevonden..en dat bied hoop (betreffende dopamine dan). Maar het is een kleine 'study' en meer onderzoek is vereist..maar toch..mooi

https://www.reuters.com/article/us-health-dopamine-smoking/brain-chemical-dopamine-bounces-back-after-quitting-smoking-idUSKCN10L2LQ

Er is eigenlijk toch vrij weinig te vinden over de complexiteit van de stoffen en hoezeer het mensen mentaal beïnvloed  en vooral de kwetsbaren onder ons.

Voornamelijk betreffende neuroplasticiteit en gevaar.

Veel te weinig onderzoek.

O ja..Ook trouwens nog een sterk artikel een tijdje geleden gelezen over hoe sigaretten juist weer  de hersenen schaden met ernstige psychologische/mentale klachten als gevolg!! Vermoeiend haha...zucht. En het erge is dat vele huisartsen en zelfs psychiaters hier allemaal niet eens van op hoogte zijn. Eng.

Ik zal later dat artikel even weer gaan zoeken.. voor degene die geïnteresseerd zijn. Uiteindelijk helpen voornamelijk mensen (op fora's) elkaar meer dan bepaalde hulpverlening of 'experts'.

*Ik wilde eigenlijk iets komen schrijven over mn nieuwe smoker..maar..ik gooi t wel in een aparte reactie om t een beetje overzichtelijk te houden.

Edited by addicted
info

@addicted zou je uiteindelijk willen stoppen met roken, of is dat iets dat je sowieso liever blijft doen? Ik merk dat ik best veel dingen erover wil zeggen, maar dat ik ervoor wil waken om als drammer die vindt dat het 'echt wel' lukt en kan e.d. over te komen. Ik hoop dat duidelijk is dat ik dat zeg omdat ik het zonde zou vinden als je om de verkeerde redenen blijft roken, niet omdat ik vind dat het beter voor jou is om te stoppen.

Dat laatste linkje beschrijft wel een beetje wat ik heb ervaren. Zoals je las vond ik de eerste weken vreselijk en duurde het een paar maanden voordat alles echt een beetje terug normaal was. Voor nu heb ik het gevoel dat mijn basisstemming zeg maar, niet slechter is dan toen ik nog rookte, alsof het langzaam weer op peil is gekomen. Het is natuurlijk allemaal moeilijk met elkaar te vergelijken, zeker als je van nature dus al wat minder rijkelijk bedeeld ben met de geluksstofjes, maar wat er in het artikel beschreven wordt kan ik goed plaatsen met mijn eigen ervaring.

Daarnaast is het 't wel waard geweest voor mij. Dat heb ik tijdens het stoppen heel lang betwijfeld, maar achteraf ben ik blij. Wat voor mij heel erg hielp was om nergens ooit een 'point of no return' te creëren. Ik hield me steeds voor dat als zou blijken - of als ik zou vinden -dat ik eerlijk gelukkiger was toen ik nog rookte, ik dan weer zou gaan roken.

Nu ben ik natuurlijk zéér benieuwd naar je nieuwe aanwinst!!! :duim

@MissFog :

Hey!

Natuurlijk wil ik stoppen met deze (kanker)stokjes. Maar het ligt zoals je hebt kunnen lezen moeilijk. Maar ik ben er toch mee bezig. :)

Over de aankoop. Hmm.. eerlijk gezegd erg teleurgesteld.

Er zijn meerdere punten die niet goed zijn. Namelijk...hij lekt. En de vierde en vijfde keer werd t lekken zo erg dat t gewoon niet te doen was. (en ja ik heb de RVS nautilus gekocht)

De Nautilus borrelt of pruttelt ook..ook al doe ik er erg weinig in. Dan valt er gewoon niet te roken..het spettert zo je mond in ..hete liquid.

Ik heb geprobeerd de wattage te verlagen naar 18, of te verhogen, niets helpt. En dat lekken is zooooo irritant en rommelig.

Ook een hele grote minpunt is dat de tank zooo erg snel leeg is, vooral natuurlijk als ik er minder in moet doen om gepruttel  proberen tegen te houden, maar sowieso werkt dat hele tijd navullen niet voor mij. Ik wilde echt gewoon iets wat functioneel is, wat gewoon met zo min mogelijk gezooi gewoon werkt. Vandaar dat die Juul me dus zo aantrok.

Ook was het irritant dat als je m wel goed sluit je de tank daarna niet open krijgt (heb een tang moeten gebruiken, meteen krassen op t lak van de ileaf) en daarna gelezen dat je m niet strak dicht moet doen maar net net als die sluit..maarrrrr (haha) volgens mij lekte t daarna nog meer. :(

O ja..en de ileaf maar vooral de nautilus worden erg snel heet ook met lage wattage. Maar dat valt nog wel mee te werken..ik heb er een rubberen monsstukje op gedaan en dat hielp een beetje.

De pluspunten, de liquid die ik had gekocht en als de vaper gewoon werkt dan is t echt lekker. En ik zou t zeker veel meer gebruiken als al die minpunten er dus niet waren. Ik zou gewoon graag lang willen kunnen dampen zonder te vullen en natuurlijk zonder dat gepruttel dat dampen onmogelijk maakt en het lekken.

Ik ga zo dadelijk die coil verwisselen en kijken of dat iets verandert aan de zaak. Ik wil echt geen zeikerd zijn  maar dit is echt hoe t voor mij is..en ik heb gelezen dat ik niet de enige ben, en tegelijkertijd zijn er genoeg anderen die t helemaal prima vinden.

Ik heb ook videos en teksten gelezen over wat je kan doen maar t lijkt niet te helpen, maar dus die coil zo dadelijk verwisselen en schoonmaken etc..en kijken of t dan beter werkt..al heb ik volgens mij al bijna geen liquid meer.

Dus... dat :)

Ah nee, wat balen @addicted Ik kan me de frustratie helemaal voorstellen. Waarschijnlijk heb je dit al toegepast maar toch nog even voor de zekerheid. Doe je het vullen van de Nautilus als volgt?

Airflow goed dichtdraaien, tankje openen, liquid in de gaten aan de zijkant gieten (zorgen dat er echt níks in het midden terecht komt), tankje weer dichtschoreven -airflow nog steeds dicht-, tankje ondersteboven draaien, en als alle liquid gezakt is de airflow -op z'n kop dus- openen, daarna pas weer rechtop draaien. Airflow en topcap nooit tegelijk open hebben staan.

Mocht je toch wat lekkage hebben, kan je even door de driptip blazen met een tissue tegen de airflow aan. Alles wat dan eventueel in de schoorsteen zit/zat, wordt er dan uit geperst. En welke liquid gebruik je? Als je een heel hoge PG-verhouding gebruikt, zou het kunnen dat overgaan op 50/50 bijvoorbeeld nog wat helpt, aangezien PG erg vloeibaar is. 

Wel leuk dat het op zich goed bevalt en je een fijne smaak hebt gevonden. Hopelijk gaat het met de nieuwe coil al wat beter!

De Naut2 is wel wat veeleisend in het gebruik, vooral bij het vullen. Mij lukte het pas goed toen ik de Naut2 RVS had en die vulde op de manier zoals MissFog beschreef. Van een verzopen coil (daar komt dat pruttelen door) heb je snel last, maar die verhelp je ook zo. Even de driptip eraf en een paar keer krachtig uitslaan. Ik heb er nu geen problemen meer mee.

Maar voor meerdere tanks geldt dat je zorgvuldig moet zijn met vullen en sluiten. Ik had ook lekproblemen met mijn JustFog1, die erg gemakkelijk is in het gebruik, als je wat er in de handleiding staat maar goed tot je laat doordringen.

Edited by PetraO

@MissFog

Ja ik had inderdaad een video bekeken waarin iemand datgene wat jij hebt getypt vertelde . Het leek niet te helpen..

Maar nu met de nieuwe coil als t goed is wat beter.

Maar eerlijk.. ik had niet verwacht en juist daarom zodanig geïnformeerd en gevraagd omdat ik iets zocht wat zo weinig mogelijk 'geklooi' nodig had om fatsoenlijk te kunnen roken.

Maar goed , het is wat het is.

Kan ik een grotere tank kopen zodat ik niet om de haverklap moet bijvullen, want met de nautilus gaat dat erg snel en vooral omdat ik erg weinig erin kan doen om gepruttel te voorkomen, maar sowieso gaat het erg snel.

Wellicht kan ik m nog omruilen bij zwoofs?

Groetjes en thanks.

ik heb een penguin Se uit china laten komen met een 8,8 ml tank :-) Ik vind het een top apparaatje.

In nederland zijn alle tankjes zo klein ivm wetgeving, in het buitenland is echter genoeg te krijgen.

2 hours ago, Poohtjes said:

ik heb een penguin Se uit china laten komen met een 8,8 ml tank :-) Ik vind het een top apparaatje.

In nederland zijn alle tankjes zo klein ivm wetgeving, in het buitenland is echter genoeg te krijgen.

Lang leven de Chineze markt. Echter jammer voor de Nederlandse ondernemers die zijn er heel erg de duppe van.

27 minutes ago, Jayjay said:

Lang leven de Chineze markt. Echter jammer voor de Nederlandse ondernemers die zijn er heel erg de duppe van.

Ik denk dat je voor een deel gelijk heb, maar als ik voor mezelf spreek lopen die betreffende ondernemers aan mij nauwelijks geld mis. De spullen die ik in Chinezië koop -alleen mods en tanks, geen liquid of aroma-, zou ik anders namelijk niet in NL (voor de NL prijs) hebben gekocht.

Voor 18 euro wil ik bijvoorbeeld best een 2e Pico erbij, maar zou Fasttech en aanverwanten niet bestaan, zou ik in NL geen 2e mod kopen voor 40 euro of meer denk ik. Een tank voor 50 euro zou ik niet echt overwegen, maar als ik 'm voor een tientje kan proberen.. Ik koop er dus eigenlijk nooit spullen die ik anders hier ook zou hebben gekocht.

Wellicht is dit slechts een beetje cognitieve dissonantie hoor, maar ik kan me zo voorstellen dat bovenstaande voor veel mensen geldt.

20 hours ago, addicted said:

Maar eerlijk.. ik had niet verwacht en juist daarom zodanig geïnformeerd en gevraagd omdat ik iets zocht wat zo weinig mogelijk 'geklooi' nodig had om fatsoenlijk te kunnen roken.

Helaas brengt welk apparaat dan ook geklooi met zich mee.

Tenslotte heb je nu eenmaal te maken met vloeistof in een tankje waarin (boven en onder) een paar gaten zitten. Zodra er ook maar iets een beetje mis gaat (of de gebruiker iets niet helemaal handig doet) dan krijg je lekkage, pruttelende coils,  liquid die in je mond spettert of een verbrande wick.

Sommige apparaten zijn echter wel ‘gevoeliger’ dan andere. Oudere tanks (zoals de oude versie van de Nautilus) moet je vullen vanaf dr onderkant: hierdoor heb je minder snel last van pruttelende coils omdat de liquid pas de coil bereikt zodra je de tank weer hebt dichtgedraaid. Maar het is óók weer lastig om telkens die tank van je mod te moeten schroeven om dat ding bij te kunnen vullen!

Tanks met een grotere inhoud dan de Nautilus V2 kun je echter niet in Nederland kopen. Dit is helaas verboden :-/

5 hours ago, Jayjay said:

Een beetje wel ja, dat klopt. De coils en liquid koop ik wel in Nederland... 😇