Jump to content

SXK Soul S RDA review

Recommended Posts

Van de echte versie weet ik niet veel, heb er wel enkele Youtube reviews van gezien en daar kan ik uit opmaken dat het weer een atomizer is die je bijna niet kan vastkrijgen en 100+€ kost.

Maar een SXK of YFTK clone zal wel evengoed presteren, dus deze uit China laten komen.

Heb het hier gekocht:

3fvape SXK Soul S

Je kan ook enkele topcaps kopen in ultem of frosted wit:

3fvape SXK Soul S ultem topcap

3fvape YFTK Soul S ultem topcap

3fvape YFTK Soul S frosted white topcap

Het is een 22mm flavor chasing RDA, en deze is voor mij persoonlijk een verbeterde versie van de Hadaly.

Kenners zien verder in de review de gelijkenissen.

Wat krijg je:

- Soul S RDA in gekende SXK verpakking.

- Reserve o-ringen.

- Reserve build deck schroeven (6 stuks).

- 2 inbussleutels.

- Squonkpin en gewone 510 pin.

qwVHvY6.jpg

Zeer sober uiterlijk, geen logo of merknaam.

dyAOnJ3.jpg

dgupGL2.jpg

Onderaan een Soul S logo en een fake serienummer, squonkpin heb ik al geplaatst.

lNC5vHj.jpg

Het build deck bied wel veel mogelijkheden, bijna elk formaat van coil kan je hier wel monteren.

Dat is zeer leuk want op vele van deze 22mm flavor chasing RDA's ben je beperkt op gebied van de breedte van de coil.

X0Fowmk.jpg

MVkft6P.jpg

v5yy5IE.jpg

Op internet lees ik dat bijvoorbeeld dat de beste setup voor deze RDA een dual microcoil zou zijn.

Dit ga ik volgende keer zeker eens uittesten.

Voor deze review heb ik geen nieuwe coil gedraaid, de coil uit de review zat er nog maar 4 dagen in dus zonde om deze al te vervangen.

Het is een 3mm, 22awg coil uit Flatwire Ni80 draad.

eckqfvR.jpg

Kenners zien bij dat deze RDA en de Hadaly bij identiek dezelfde airflow hebben, bij de Hadaly zijn het 2 gaten maar voeg je deze samen heb je dezelfde airflow opening als deze Soul S.

Airflow zit ook op dezelfde hoogte als de Hadaly, redelijk laag in het build deck.

jODyTPj.jpg

0.38ohm, kan ik nog net mee leven op een ongereguleerde squonker.

nPIKQRC.jpg

Wicken.

l0wTSrj.jpg

CdLvDQf.jpg

Foto op de Stentorian RAM squonker, wel met een driptip die beter past bij deze RDA dan de standaard ultem driptip.

ogpyxDY.jpg

Foto voor een vergelijk met andere 22mm flavor chasing RDA's:

VPH8vDE.jpg

Mulciber - Solo - Wasp - Hadaly - Soul S - Hussar - Zion

Je ziet de Hadaly en Soul S naast elkaar, identiek formaat en airflow op dezelfde hoogte.

Mijn bevindingen:

- Ik vind het een verbeterde versie van de Hadaly.

- De airflow is identiek, ook al is de vorm iets anders.

- Het build deck is wel veel beter om op te builden dan de Hadaly, meer mogelijkheden.

- O-ringen zijn zeer goed.

- Build deck schroefjes zijn degelijk, wel een betere inbussleutel gebruiken dan de bijgeleverde!

- Smaak is zeer zeer goed!

- Een probleem dat ik soms ondervind bij de Hadaly komt hier ook terug omwille van de zelfde airflow opstelling, en dat is dat je moet squonken met beleid.

Omwille van dat de airflow zo laag zit in het build deck, is het mogelijk om snel te oversquonken.

Als er nog mensen overwegen om bijvoorbeeld een Hadaly te kopen, zou ik nu eerder aanraden om deze te kopen omwille van het betere build deck.

Edited by Jim
  • Like 4
  • Thanks 2

Mooie review @Jim

Echter een kleine kanttekening omtrent je vergelijk met de Hadaly.

Ik weet niet hoe het zit met de imitaties, maar met de originelen gaat je vergelijk niet op.

De airflow van beide is totaal anders bij de originelen namelijk. 

Bij de Hadaly staan de 2 openingen aan iedere kant in een hoek van 20° naar elkaar toe en naar beneden gericht. 

Hierdoor ontstaat er onder de coil een werveling die voor een optimale smaakbeleving zorgt.

Echter, hierdoor is deze minder geschikt voor dikke wolken (kan wel, maar een cloud-chase wedstrijd zul je er nooit mee winnen :wink ).

Dat is meteen de reden waarom de Hadaly ontworpen is voor single coil only.

Hier de airflow van de Hadaly zoals deze is ontworpen:
g7G7A7K.png

Daarnaast is de Soul S gemaakt met een rechte airflow sleuf aan weerszijden. 

Alleen de onderkant loopt iets naar binnen, om lekken (b.v. door over-squonken of drippen) te voorkomen, maar de bovenkant is recht.

De lucht komt gewoon samen onder de coil, en de werveling die je merkt bij het inhaleren komt juist door de uitsparing in de top-cap.

De driptip aansluiting heeft een opstaande randen de afgeronde cap zorgt er daarmee voor dat een deel van de aangezogen lucht weer terug slaat naar de coil.

(waar deze weer omhoog geleid wordt met de nieuwe aanvoer omdat deze neerkomt op de verkleinende post aansluitingen)

Ook is de luchttoevoer vele malen groter dan van de Hadaly, waardoor meer "power builds" ook mogelijk zijn.

De Soul S is dan ook ontworpen om ook met meerdere coils te werken, passend bij dit ontwerp is de aansluiting er ook naar gemaakt (3 aansluitingen aan weerszijden).

Kortom, de originelen zijn totaal verschillend, maar ik heb geen ervaring met de imitatie's om te zien of ze deze markante verschillen hebben doorgevoerd.

(ik heb tweemaal een Hadaly clone in handen gehad en kon direct zien dat deze anders  is dan een origineel, maar heb niet gekeken naar deze details)

• Like 2

Ik gebruik een echte Hadaly, maar als ik van beide (Soul en Hadaly) een haal neem merk ik geen verschil in die airflow tussen beide.

Krijg van beide dezelfde restricted longhit, de lucht gaat soepel onder de coil door en komt dan naar boven zonder turbulent te worden.

Heb van de Hadaly 3 versies, de echte, een SXK clone en dan de echte cheap charly clone van 5€.

De SXK is bijna een perfecte 1:1 clone, alle onderdelen zijn ook uitwisselbaar.

De echt goedkope clone, dat is een ander verhaal.

Airflow gaten zijn kleiner, topcap binnenin is echt vlak en geen enkel onderdeel is uitwisselbaar.

• Like 1

Voor mij heeft mijn SXK Soul S net wat meer airflow dan de originele Hadaly die ik heb liggen. De YFTK versie van de Soul S zou ik persoonlijk laten liggen. De negatieve posts zijn een stuk dunner en willen hierdoor met het vastdraaien van de coil wel eens naar buiten toe buigen waardoor die de prullenbak in kan.

• 3 weeks later...