Jump to content
Prophet

Krijg ik hiermee problemen bij de douane?

Recommended Posts

Hey allemaal! 

Context: Sta op het punt om een TFV8 te kopen op Aliexpress. De tank hiervan is alleen niet beschikbaar in de EU want is namelijk 5ml.

Vraag: Mits de douane mijn pakje onderschept (wel minder dan € 22), nemen ze deze dan in beslag omdat de tankinhoud groter is dan de toegestane 2ml of wordt hier effectief maar weinig op gelet/naar gekeken? Met andere woorden: Wat kan ik verwachten? 

Alvast bedankt! 

Nee. Als consument mag je namelijk gewoon alles, je moet je alleen aan de wet houden van wat je maximaal mag importerne zonder BTW te hoeven betalen. Al bestel je een tank van 100 ml. De wet/TPD geldt voor verkopers. En jij bent geen verkoper. Trouwens, zelfs verkopers mogen grote tanks inkopen. Voor zichzelf. Zolang ze ze maar niet verkopen ;-) 

Edited by L33ntje

Bedankt voor je reactie, nu begrijp ik ook de wet iets beter! Gelukkig werkt het op die manier, dat is al een last van mijn schouders, kan ik de komende tijd goed inkopen. Wel vreemd dat de wet op die manier werkt maar in ieder geval erg bedankt voor de uitleg! 

Heel vreemd is dat niet, want er zijn eigenlijk helemaal geen goede redenen voor ; het is vooral het resultaat van eindeloos gelobby van mensen die er belang bij hebben de esigaret zo veel mogelijk tegen te werken. (De tabakslobby en de farmaceutische lobby, van respectievelijk de tabak en de nicotinevervangers). Maar ze kunnen niet zomaar van alles voor búrgers gaan verbieden zonder dat dat verregaande consequenties heeft, zoals bijvoorbeeld tabak en nicotinepleisters verbieden - en daar hebben die "mensen die er belang bij hebben:" toevallig het allergrootste belang bij. Door op onverklaarbare en ondoorzichtige wijze de esigaret tot "tabaksproduct" te verklaren, kunnen ze echter wel allerlei miereneukerige regeltjes bedenken om het de handel zo lastig mogelijk te maken, zodat de wat minder lepe consument die zich niet zo goed redt met Internet, nauwelijks een schijn van kans heeft en voorál zal blijven roken. Kleine flesjes, onhandige sluitingen, geen reclame mogen maken, maximale inhoud (al geldt die volgens de letter van de wet eigenlijk alleen voor VOORGEVULDE "tankjes", en in Duitsland is meer dan 2ml dan ook totaal geen probleem).

Edited by L33ntje

Nu ik zo'n kleine week aan het dampen ben, en er veel over lees hier en elders, valt me op dat dat dampen bijna wordt voorgesteld als erger dan roken. 

Op mijn werk (rivm) moet ik bij de rokers in de abri gaan staan en op elke site over dampproducten moet ik eerst aanklikken dat ik 18 plus ben!

Wat is dit toch voor een gedoe?

@PetraO ; niet bijna, het WORDT af en toe voorgesteld als erger dan roken. Terwijl werkelijk ALLE onderzoeken die hiernaar zijn gedaan, en dat ZIJN er inmiddels nogal wat, keer op keer aantonen dat dat niet het geval is. Het enige dat ze nog met recht kunnen roepen, is dat het vermoedelijk (nog niet bewezen) minder gezond is dan frisse lucht inademen (zonder er bij te vermelden waar je die moet vinden in Nederland ) , en dat je als je er in slaagt voortdurend dry hits te inhaleren (verbrande liquid, watten en smeulende metaaldampen) je kankerverwekkende stoffen binnen KUNT krijgen. Het idee is dat mensen NIET zelf op zoek gaan, GEEN onderzoeken gaan lezen en zich vooral NIET in de materie verdiepen, maar gewoon de fopspeen "slechter dan roken" aanpakken en bij de sigaretten - al dan niet periodiek afgewisseld met nicotinevervangers - blijven. Overheid blij. Big Pharma blij, Big Tobacco blij, iedereen blij. 

We zijn nu eenmaal een heel klein Davidje - waar geen enkele grote industrie achter zit, geen geldstroom en geen lobby, omdat het een "gebruikersproduct" is - tegen twee hele grote Goliaths en een overheid die daarmee  een paar grote geldstromen (accijns, minder langlevende bevolking, financiele injecties van genoemde industrieën en bijbehorende werkgelegenheid) niet wil laten lopen. Waar ze dan strikt logisch economisch gezien weer groot gelijk in hebben, maar dan moeten ze wel eerlijk zijn, dat boter van hun hoofd halen en gewoon zeggen hoe de vlag er bij hangt. Begrijpen we allemaal, want dat het massaal stoppen met roken voor IEDERE Nederlander financiele consequenties zal hebben, staat buiten kijf.

Dat lulverhaal over volksgezondheid echter slikt geen hond meer, wan dan zou op basis van de kennis die we NU hebben, de e-sigaret vandáág nog in het ziekenfonds komen.

Inderdaad , 

als de regering echt wil dat de mensen stoppen met roken dan ga je niet de prijs verhogen (wat iedereen toch ophoest)(letterlijk en figuurlijk) maar de minimale leeftijd om die producten te mogen kopen.

elk jaar een jaar hoger zodat de jeugd die nu 17 jaar oud is volgend jaar ook geen tabaksproducten kan kopen omdat dan de minimale leeftijd 19 zal zijn. 

In mijn ogen zal dat veel en veel meer effect hebben dan een prijsverhoging,,,

niet voor de staatskas maar voor de volksgezondheid zeer zeker wel op de langere termijn,

Edited by Carlo bravo

@Carlo bravo Maar dat is nu dus juist net de grap ; de regering WIL helemaal niet dat de mensen stoppen met roken. Individuele politici misschien wel, maar echt, geen enkele overheid heeft er ook maar het minste belang bij dat mensen ouder worden,. Zelfs niet gezond ouder. Want zodra je niet meer productief bent. ga je de staat klauwen vol geld kosten, meer voor elk jaar dat je langer leeft. En bijna niemand leeft in volledige gezondheid tot hij op een dag ineens dood neervalt. De ouderdom BLIJFT mert (dure) gebreken komen.

De gemiddelde leeftijd blijven verhogen draagt daar negatief aan bij ; als je de inkomstenstroom wilt waarborgen op de lange termijn - en je zou gek zijn als je dat niet zou willen - moet je zien te voorkomen dat mensen pas NA hun 23e kunnen gaan roken of drinken, want dan is de kans te groot dat dat niet meer gaat gebeuren. 

Edited by L33ntje

Denken jullie echt dat het zo cynisch is? De overheid wil geen langer levende bevolking die bovendien niet meer opdraait voor een groot deel van de staatsinkomsten? Hmmm. Tja, zou kunnen. Belastingverhoging voor iedereen omdat wij niet-rokende rokers geen accijns meer betalen, kost natuurlijk wel stemmen.

2 minutes ago, PetraO said:

Denken jullie echt dat het zo cynisch is? De overheid wil geen langer levende bevolking die bovendien niet meer opdraait voor een groot deel van de staatsinkomsten? Hmmm. Tja, zou kunnen. Belastingverhoging voor iedereen omdat wij niet-rokende rokers geen accijns meer betalen, kost natuurlijk wel stemmen.

Nee, ik ben niet zo cynisch, maar ik snap wel waarom ze de knoop niet keihard doorhakken.  IK geloof ook niet in een "vooropgezet plan" ofzo, maar ik geloof wel dat in de praktijk niet altijd de juiste argumenten worden gebruikt, en niet altijd de juiste middelen worden ingezet, en dat de belangen die het hardst gepredikt worden, lang niet altijd de belangen zijn die uiteindelijk ook de doorslag geven als er beslissingen moeten worden genomen. En ja, ik denk dat ook veel politici onjuist en onvolledig worden geinformeerd door...wederom mensen die daar belang bij hebben. Financieel belang meestal. 

Edited by L33ntje

Laat ze dan ook eens ophouden met dat gezeur over de schade van meeroken en het slechte voorbeeld voor kinderen. Ai, ai, ai, 

Maar goed dit is misschien niet het juiste topic om daarover te brainstormen,

je vraag was of je problemen zou krijgen met je bestelling ,,,😬

Even een tussenvraagje:

Bestaat er ergens een overzicht van hoeveel geld de tabak oplevert per dag aan de overheid?

Wetende dat zo'n 3 miljoen mensen roken; moet dat toch minstens 3 tot 5 miljoen Euro's opleveren per dag.

En daarmee anderhalf miljard per jaar. Dat is nogal een zak met geld, waar bijvoorbeeld de zorg en het onderwijs problemen mee zal krijgen als dat er opeens niet meer is.

Om dat geld weer via belasting terug te halen, zal dat dus betekenen dat per inwoner er 1.000 euro extra belasting per jaar opgehoest moet worden. (4.000 voor een gezin met 2 kinderen) Begrijpelijk dat geen enkele politieke partij zich daar aan wil branden. Dus kiezen ze ervoor om roken te ontmoedigen, maar de overblijvers steeds meer moeten betalen om aan dat bedrag te komen.

Maar dit dus in een notendop en uit de losse pols. Bestaat er ergens deze berekening?

En dan zonder het meerekenen van gezondheid, langer leven, eerder dood, AOW-besparing etc.....

Even een tussenvraagje:
Bestaat er ergens een overzicht van hoeveel geld de tabak oplevert per dag aan de overheid?
Wetende dat zo'n 3 miljoen mensen roken; moet dat toch minstens 3 tot 5 miljoen Euro's opleveren per dag.
En daarmee anderhalf miljard per jaar. Dat is nogal een zak met geld, waar bijvoorbeeld de zorg en het onderwijs problemen mee zal krijgen als dat er opeens niet meer is.
Om dat geld weer via belasting terug te halen, zal dat dus betekenen dat per inwoner er 1.000 euro extra belasting per jaar opgehoest moet worden. (4.000 voor een gezin met 2 kinderen) Begrijpelijk dat geen enkele politieke partij zich daar aan wil branden. Dus kiezen ze ervoor om roken te ontmoedigen, maar de overblijvers steeds meer moeten betalen om aan dat bedrag te komen.

Maar dit dus in een notendop en uit de losse pols. Bestaat er ergens deze berekening?
En dan zonder het meerekenen van gezondheid, langer leven, eerder dood, AOW-besparing etc.....
Uit mijn hoofd was het iets van 2,5 miljard per jaar. Weet zo niet of dat tabaksaccijns of alle accijnzen was.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk

Wow... inderdaad 2,4 miljard (en ook) Erg duidelijk dat ze op 2.5 miljard willen blijven zitten en daarom de prijs steeds verhogen. Om  het roken te demotiveren, maar toch de inkomsten te behouden Dat zijn behoorlijke bedragen per inwoner, "begrijpelijk" dat de overheid dat niet zomaar kwijt wil.

1500 Euro per inwoner per jaar....

125 Euro per maand per inwoner (500 Euro voor een gezin PER MAAND)

Weinig Nederlanders die dat graag inleveren op hun salaris.

Niet vreemd dus dat ze in een spagaat zitten, eigenlijk "moeten we stoppen met roken", maar ja dat geld hè...... dat is ook heel nodig, dus "blijf alsjeblieft toch maar doorroken"

Nog duidelijker via deze link; https://nos.nl/op3/artikel/2175999-wat-kost-een-pakje-peuken-over-de-grens.html

Begrijpelijk dat de overheid met de handen in zijn haar zit mbt dampen......

Edited by Lessram

Helaas geldt voor Belgie dat alle aankoop van dampmateriaal verboden is.

Iemand die wat coils of een clearomizer had besteld onder de  22 euro had een boete van in de 40 euro.

Kutland :zweep

@fiekesof bedoel je dat je zelfs geen coils meer mag kopen als Belgische inwoner? Zit geen nicotine in die dingen dus op welke gronden is dat verboden ?

37 minutes ago, Lessram said:

Zit geen nicotine in die dingen dus op welke gronden is dat verboden ?

Nou ja, net zoals alles op dampgebied wat verboden is ..... op ongefundeerde (angstmakerij) gronden, logisch toch?

Net zoals overal op moet staan dat het nicotine bevat of dat het een tabaksprodukt is ook al heeft het daar in werkelijkheid helemaal niets mee te maken.

Edited by Marcel loves E6
typo

On 8/10/2017 at 9:37 PM, PetraO said:

Op mijn werk (rivm) moet ik bij de rokers in de abri gaan staan

Zit jij ff lekker dicht op het vuur. Door toedoen van jouw baas zitten wij nu voornamelijk in de shit als dampers. Als het RIVM eindelijk eens eerlijke onderzoeken gaat (laten) doen en eerlijke berichten naar buiten brengt, dan zal al het gedoe in een oogwenk verleden tijd zijn en krijgen we hier een positiever dampklimaat, zoals bijvoorbeeld in Groot Brittanië.

Ik weet niet wat je er doet, misschien ben je wel interieurverzorgster bij t RIVM. Maar als je ook maar enigszins toegang hebt tot mensen die er toe doen, zou je misschien wat kunnen lobbyen :mmm

15 minutes ago, Madman said:

zou je misschien wat kunnen lobbyen :mmm

Als je dáár dampt bén je al aan het lobbyen wat mij betreft.:gek

1 hour ago, Madman said:

Zit jij ff lekker dicht op het vuur. Door toedoen van jouw baas zitten wij nu voornamelijk in de shit als dampers. Als het RIVM eindelijk eens eerlijke onderzoeken gaat (laten) doen en eerlijke berichten naar buiten brengt, dan zal al het gedoe in een oogwenk verleden tijd zijn en krijgen we hier een positiever dampklimaat, zoals bijvoorbeeld in Groot Brittanië.

Ik weet niet wat je er doet, misschien ben je wel interieurverzorgster bij t RIVM. Maar als je ook maar enigszins toegang hebt tot mensen die er toe doen, zou je misschien wat kunnen lobbyen :mmm

Ik kan niet teveel zeggen over dat onderzoek, juist omdat ik daar werk. Ik ben datamanager en ik werk op een heel andere afdeling. Ik ken de onderzoekers niet. Wat ik wel van plan ben, is om een stuk te schrijven op het intranet, als reactie op de verplichting om als damper in de rookabri te gaan staan. Dan heb ik een mooie binnenkomer om mijn mening over dampen versus roken te spuien.

1 hour ago, Marcel loves E6 said:

Als je dáár dampt bén je al aan het lobbyen wat mij betreft.:gek

Dat is wel zo, ja :)

13 minutes ago, PetraO said:

Ik kan niet teveel zeggen over dat onderzoek, juist omdat ik daar werk. Ik ben datamanager en ik werk op een heel andere afdeling. Ik ken de onderzoekers niet. Wat ik wel van plan ben, is om een stuk te schrijven op het intranet, als reactie op de verplichting om als damper in de rookabri te gaan staan. Dan heb ik een mooie binnenkomer om mijn mening over dampen versus roken te spuien.

Dat is wel zo, ja :)

Zet 'm op, meid!

Lees je hier goed in en sla ze om de oren met hun eigen onderzoek (Kijk voor het gemak even op de site van Acvoda).

PS. En houdt ons natuurlijk op de hoogte.