Jump to content
Zappa

3D Design & Printing

Recommended Posts

Na 3 weken stoeien met Sketchup, verbeteren, opnieuw beginnen... en weer opnieuw beginnen, is het me vannacht om 4 uur gelukt om het laatste deel van mijn nieuwe dampstandaard-ontwerp te maken. Ik moet zeggen dat de leercurve nogal hoog is, wanneer je geen ervaring hebt met CAD tekenen en plots een ingeving krijgt om een 3d printer aan te schaffen. De printer leren kennen, allerlei soorten filamenten leren printen, leren om ontwerpen te maken die ook eens printbaar zijn... De afgelopen 3 weken ben ik maar weinig uit huis geweest of zelfs maar beneden op de bank gezeten. Vrouwlief kent me al bijna niet meer, haha.

Maar ik dwaal af. Mijn nieuwe dampstandaard wordt een Ufo dampstandaard. Eentje waarin 5 pipe mods passen in een dome (die was verrekte lastig te maken) die kan ronddraaien op een plateau. Hier zie je het ontwerp van de dome die ik vannacht dus eindelijk gereed heb gekregen:

Tussen de dome en het onderstel (niet afgebeeld) komt een spaakwiel waar beide delen overheen kunnen draaien. Met één schroefje van bovenaf (dat buisje in het midden van de dome) zit de boel dan functioneel in elkaar (althans, dat is dus de bedoeling).

Ik ben momenteel een deel van de dome aan het proefdrukken, om te zien of alle afmetingen kloppen voordat ik alles voor het echie ga printen. Dan nog een nieuwe rol filament aanschaffen (er gaat bijna 750 gram plastic in zitten) en ik kan aan de slag...

1 hour ago, Zappa said:

Dan nog een nieuwe rol filament aanschaffen (er gaat bijna 750 gram plastic in zitten)

Ga je die massief printen? Waarom gebruik je geen infill?

Ik ben zelf van Sketchup afgestapt omdat die niet goed werkt met gebogen oppervlakken en ronde vormen samenvoegen. Naast natuurlijk programma's die ik niet ken, is die vapestand is eenvoudig te ontwerpen in FreeCad of Designspark wat ik nu gebruik (lol, die tip is een beetje mosterd na de martelgang van je :grins  )

Edited by Bobby

14 minutes ago, Bobby said:

Ga je die massief printen? Waarom gebruik je geen infill?

Ik ben zelf van Sketchup afgestapt omdat die niet goed werkt met gebogen oppervlakken en ronde vormen samenvoegen. Naast natuurlijk programma's die ik niet ken, is die vapestand is eenvoudig te ontwerpen in FreeCad of Designspark wat ik nu gebruik (lol, die tip is een beetje mosterd na de martelgang van je :grins  )

Ja, precies dat, met die ronde vormen, heeft me dus een paar weken bezig gehouden. Ik wilde aanvankelijk niet meteen met een professioneel pakket (allá SolidWorks) gaan starten, omdat dan de leercurve nog hoger zou zijn. Maar achteraf had ik dat misschien beter toch kunnen doen. Had me wellicht een hoop frustraties bespaard. Enfin, over een paar weken stap ik toch over naar SolidWorks, aangezien ik die gratis kan gebruiken. In de tussentijd kan ik mijn 3d vaardigheden nog wat aanscherpen via Sketchup. Komt goed.

Mijn eerste versie van de dome was hol van binnen. Maar ook daar had Sketchup de nodige problemen mee. Althans, wellicht door mijn slordigheid moest er steeds een hele hoop gerepareerd worden voordat het ontwerp print-klaar was. Gisteren bedacht ik dan het uiteindelijke ontwerp. Ik heb er nog wat holtes in aangebracht. Maar uiteindelijk blijkt de printer dan langer bezig te zijn. Waarschijnlijk gaat het sneller als hij de infill gewoon aan een stuk kan printen i.p.v. met allerlei onderbrekingen. Dus ik laat hem nu gevuld, maar dan met een infill van 15-20%. Moest ik hem echt massief printen dan was ik waarschijnlijk 1.5 kilo aan plastic kwijt, een beetje veel van het goede. Nu duurt het printen van de dome 'maar' 48 uur...

@Zappa Om je frustratie nog hoger te maken :zweep:

Met FreeCAD In 5 stappen (het kostte meer moeite om screenshot te sharen):

yWGNNE0.jpg

Ik denk dat je heel blij gaat zijn met dat professionele pakket (na de leercurve)

Edited by Bobby

Ja, @Bobby, zo kan die wel weer. Hoe moet ik dit nu aan mijn vrouw verkopen? "Ja schat, ik weet dat je mij de afgelopen weken nauwelijks hebt gezien en zo. Maar ik heb goed nieuws. Voortaan kan dat ook in vijf minuten". 

Maar goed dat ze niet meeleest hier.

Wellicht ten overvloede @Zappa: er zijn heel veel extensions voor Sketchup.(Bijvoorbeeld Shape Bender van Chris Fullmer. Om rechte dingen te buigen.) En nog een bak van dat soort spul. Ik denk dat ik die Dome met uitsparingen ook in Sketchup wel in een paar minuten voor elkaar krijg. Ik werk wel met de Pro versie, maar dat maakt voor de extensions niet uit dacht ik. http://extensions.sketchup.com

28 minutes ago, wahanassatta said:

Wellicht ten overvloede @Zappa: er zijn heel veel extensions voor Sketchup.(Bijvoorbeeld Shape Bender van Chris Fullmer. Om rechte dingen te buigen.) En nog een bak van dat soort spul. Ik denk dat ik die Dome met uitsparingen ook in Sketchup wel in een paar minuten voor elkaar krijg. Ik werk wel met de Pro versie, maar dat maakt voor de extensions niet uit dacht ik. http://extensions.sketchup.com

@wahanassatta, ik gebruik ook de Pro versie en heb er inderdaad een paar geïnstalleerd. Tijdens het tekenen ga ik daar echter zo in op dat ik vergeet dat ik die handige tools heb geïnstalleerd. Ik vergelijk het met een kind dat voor het eerst een enorme gereedschapskist openmaakt en wel 100 verschillende dingen aantreft. Een schroevendraaier gebruiken om een sleuf in een houten blokje te maken en er naderhand achter komen dat er ook beitels in de kist liggen, die daar speciaal voor gemaakt zijn.

Om in de beeldspraak te blijven: Ik heb dan ook nog eens de nare neiging om vooral lange tijd met die schroevendraaier aan de slag te blijven, om tóch te proberen dat sleufje zo te maken. Ik ga er dan zó in op dat ik die beitels al weer vergeten ben. 

Ach, ik leer er een hoop van. Ik krijg nu een beetje door hoe je een ontwerp goed kunt opzetten, zodat je op een later moment niet voor iets onvermijdelijks komt te staan en weer opnieuw moet beginnen. (hoewel ik mijn hand er niet voor in het vuur durf te steken dat ik nog een paar keer mijn neus stoot tegen die steen)

Weet je toevallig ook van een handige extension voor het maken van metrische schroefdraad voor bouten en moeren? Ik heb al flink rond gezocht, maar ik kan niets vinden dat makkelijk werkt. Het gaat me nét een stap te ver om zo'n schroefdraad helemaal zelf te ontwerpen, zoals ik op sommige YouTube filmpjes mensen bezig zie. 

'T gaat trouwens wel heel erg off-topic worden zo. Nou ja, het gaat wel nog altijd om een (ufo-) dampstandaard. Alleen het 'showen' komt een beetje op de achtergrond zo, haha.

Nou ja, weet je wat? Ik zal nog een foto plaatsen van de ufo-dampstandaard-in-wording. Zo wordt er toch nog iets geshowd, het is alleen nog niet klaar.

Nou, komt 'tie dan:

Ik zal het even uitleggen. Links ligt de dome, tenminste een deel er van. Hij ligt op z'n kop, wat je ziet is de onderzijde. Die heb ik geprint omdat ik zo kon zien hoe het geprint werd en of de afmetingen van de rail, waarin de wieltjes straks lopen, kloppen met die van de rail van het onderstel. (Sketchup zegt van wel. Maar wie gelooft dat nou, huh? "Printen is (niet hoeven) hinten" luidt het nieuwe spreekwoord.)

Dat onderstel ligt rechts. Het is een oudere versie die ik gedeeltelijk heb geprint, om het principe te testen. De uiteindelijke versie zal een dichte bodemplaat hebben.

Boven ligt het spaakwiel, met aan iedere spaak een wieltje. Dat spaakwiel draait straks in de rail op de bodemplaat. De dome draait daar dan weer boven op.

Onder liggen de nieuwe wieltjes. Die zijn geprint met flex filament. Dat zou nét iets meer wrijving moeten geven en stiller moeten lopen dan de eerste wieltjes die van PLA gemaakt zijn.

Helemaal onderaan het schroefje dat de dome met de bodemplaat moet verbinden en als lager fungeert. 

Het draai-principe is niets nieuws. Maar het idee van de draaiende 'ufo mod stand' heb ik zelf bedacht en het draai-principe was de constructie die ik daarbij wilde gebruiken. Ik had dit bedacht om mijzelf uit te dagen met deze nieuwe hobby. Ik wist vrij weinig van 3d printen en CAD 3d design. Nu, in drie weken tijd heb ik al zo veel geleerd en ervaring opgedaan met beiden, dat ik in staat ben om een eigen idee om te zetten in iets fysieks, tastbaars.

Ik vond het hele idee van een CNC freesbank en draaibank altijd erg fascinerend. Maar dat is niet iets wat ik snel zou aanschaffen, alleen al vanwege de ruimte die dat in beslag neemt, nog los van de prijs. Nu, met de 3d printer ben ik toch in staat om dingen te maken.

Het geeft wel voldoening. Zeker als er zo veel zwoegen bij komt kijken als ik de afgelopen weken heb gedaan. Ik heb gelukkig vakantie. Ik heb echter maar zo'n 4 uurtjes slaap per nacht gehad. Het grootste deel van de andere 20 uur ben ik met deze hobby bezig geweest. Ik moést en zou zo ver komen tijdens mijn vakantie, dat ik van een beginnende noob uiteindelijk zou groeien en in staat zou zijn om een uitdagend object - leuk, handig en bruikbaar - te maken.

Ik heb al weer een verbeterde versie in gedachten, die beter printbaar is met minder materiaal en een uitbreiding heeft voor liquidflesjes (plaats genoeg op zo'n bol) en eventueel ledlampjes erin. Dan wordt het een échte ufo.

Ik heb overigens gelukkig een heel begripvolle vrouw. :)

Ik heb m ff afgesplistst. Dan hoef je je niet bezwaard te voelen als het erg off topic gaat, want dit is nu het topic. :ja

Ik snap je ehm... hoe zeg je dat... energie? om hierin te duiken. Ik loop zelf ook al een tijdje over een 3D printer te denken. Vanuit dezelfde motivatie. Al die ontwerpen zijn leuk. Maar je wilt ze ook realiteit zien worden. Ik werk al vanaf versie 1 met Sketchup dus dat pakket heb ik nu wel in de vingers. 

'Draad tape extension' voor Sketchup was deze. Maar die is tot versie 2015 ondersteund en doet het echt niet meer in hogere versies helaas. Ik heb nu deze geïnstalleerd, die wordt ondersteund tot versie 2016 maar werkt ook in 2017 bij sommigen (ik werk zelf nog met 2016). Ik heb er nog niet echt mee gewerkt, dus kan je niet vertellen hoe goed of slecht hij is. (Wel een 'template' kiezen op mm ipv inches.)

Thanks. Inderdaad, nu kunnen we volledig 'los' gaan in dit topic.

Beide extensions heb ik al geprobeerd. Die eerste werkt inderdaad niet in 2017. Die tweede wel maar ik moet nog eens goed in de settings duiken voordat ik die kan gebruiken. Helaas dus geen simpele extensie waar gewoon aangegeven wordt welke bout of moer je wilt hebben, met de lengte. Daar was ik al bang voor.

Vannacht heb ik ontdekt hoe ik in Sketchup een model kan opsplitsen in delen. Ik heb de dome nu in 3 delen gepslitst. Het eerste deel, de onderzijde, print ik dan op de kop. Zo hoef ik niet met support te werken. Bij mijn proefdruk van gisteren heb ik dat wel gedaan. Het is een hele toer om al die support weg te halen en het resultaat wordt er niet beter (gladder zeg maar) van. Het tweede deel bevat de tubes en print ik met een infill van 20%. Het derde en laatste deel is het dak zeg maar. Omdat de bolling bovenop wat meer ondersteuning nodig heeft om echt mooi te worden, print ik die met een infill van 50%.

Nu maar hopen dat die drie delen mooi te plakken zijn zodat de naden nauwelijks zichtbaar worden.

De totale printduur voor de dome wordt daarmee wel zo'n 56 uur. Ach, het houdt je van de straat...

7 minutes ago, Zappa said:

Beide extensions heb ik al geprobeerd. Die eerste werkt inderdaad niet in 2017. Die tweede wel maar ik moet nog eens goed in de settings duiken voordat ik die kan gebruiken. Helaas dus geen simpele extensie waar gewoon aangegeven wordt welke bout of moer je wilt hebben, met de lengte. Daar was ik al bang voor.

Er is natuurlijk ook nog een 3D Warehouse. Waar je misschien gewoon simpel de benodigde nuts and bolts kunt downloaden? (Onder file->3dwarehouse->get models ->metric hex bolts and nuts)

Vannacht heb ik ontdekt hoe ik in Sketchup een model kan opsplitsen in delen. Ik heb de dome nu in 3 delen gepslitst. Het eerste deel, de onderzijde, print ik dan op de kop. Zo hoef ik niet met support te werken.

Ik weet niet of je al in layers werkt, maar dat is heel handig als je aan en met verschillende onderdelen wilt werken...

De totale printduur voor de dome wordt daarmee wel zo'n 56 uur. Ach, het houdt je van de straat...

:shock Holy shit. Je moet dus ook wel echt een bak geduld hebben. Kijken waar ik dat kan halen ergens....

1 hour ago, Zappa said:

Het is een hele toer om al die support weg te halen

Welke slicer gebruik je? Je kan met de meeste slicers spelen met de interconnect parameters tussen shell en support om de hechting minder solide te maken.

1 hour ago, Zappa said:

het resultaat wordt er niet beter (gladder zeg maar) van

Yep, zoveel mogelijk proberen om supports alleen aan de binnenkant van je model te gebruiken. Die bol bijvoorbeeld zou je wel eens mooi hol (in 1 stuk incl. de tubes) kunnen printen met 1,2 - 3 mm dikte (100% infill dus massieve wand) en supports aan de binnenzijde. Dan spaar je geplakt en ook filament uit.

Edited by Bobby
typo/correctie

5 hours ago, wahanassatta said:

Er is natuurlijk ook nog een 3D Warehouse. Waar je misschien gewoon simpel de benodigde nuts and bolts kunt downloaden? (Onder file->3dwarehouse->get models ->metric hex bolts and nuts)

Ik weet niet of je al in layers werkt, maar dat is heel handig als je aan en met verschillende onderdelen wilt werken...

:shock Holy shit. Je moet dus ook wel echt een bak geduld hebben. Kijken waar ik dat kan halen ergens....

Dat lijkt dan inderdaad de makkelijkste oplossing wanneer je bouten en moeren nodig hebt.

Ik heb nog niet met layers gewerkt. Maar die lijken inderdaad erg handig. Wordt meegenomen in het volgende project, haha.

Ik heb net de print gestart van het middenstuk van de dome. Om 22:00 begonnen. Hij zou klaar moeten zijn as. donderdag om 10:00. 36 uur en een beetje heeft 'tie nodig.

4 hours ago, Bobby said:

Welke slicer gebruik je? Je kan met de meeste slicers spelen met de interconnect parameters tussen shell en support om de hechting minder solide te maken.

Yep, zoveel mogelijk proberen om supports alleen aan de binnenkant van je model te gebruiken. Die bol bijvoorbeeld zou je wel eens mooi hol (in 1 stuk incl. de tubes) kunnen printen met 1,2 - 3 mm dikte (100% infill dus massieve wand) en supports aan de binnenzijde. Dan spaar je geplakt en ook filament uit.

Ik gebruik de Cura slicer die bij de printer geleverd werd. Versie 15.zoveel. Ik heb al gekeken naar enkele andere slicers. Ieder heeft zo z'n voor- en nadelen. Ik had Craftware geïnstalleerd om te proberen, vooral omdat je daarmee handmatig support kunt aanbrengen. Maar bij de eerste print schuurde de nozzle over het printbed. Ik moet die slicer dus eerst nog vriendjes maken met mijn printer door de instellingen te tweaken. Dat doe ik later wel een keer, voorlopig nog effe door met Cura.

Welke slicer gebruik jij dan?

Ik weet dat je de supports nog kunt finetunen, ook in Cura (beperkt). Maar ik wilde liever helemaal geen support gebruiken voor die dome. Vandaar dat ik hem in drie delen heb opgedeeld en het onderste deel dan ondersteboven kan printen.

Volgende versie van deze dampstandaard wordt inderdaad met 'hol' in het achterhoofd ontworpen. Bij de allereerste poging kwam ik er pas achter dat ik wanden van een bepaalde dikte nodig heb om het printbaar te maken, nadat ik klaar was met het ontwerp. En destijds kreeg ik het in Sketchup nog niet voor elkaar om een dome met wanddikte te maken. Nu weet ik inmiddels hoe dat moet. "Learning the hard way" lijkt het allemaal wel, haha.

Trouwens @Bobby, als ik mij niet vergis ben jij de aanstichter van deze nieuwe hobby van mij. Jij bent het toch die met een 3d geprinte mod bezig is en hier op het forum daar over heeft gepost? Ik las dat topic een week voor mijn vakantie begon. En omdat ik al eens eerder mijn gedachten heb laten gaan over de aanschaf van een 3d printer, heeft jouw topic mij over de drempel geduwd. Toen heb ik me in die week helemaal verdiept in 3d printers, het printen, filamenten, tips en truuks, etc. En toen ben ik tot de aanschaf over gegaan.

Dus alle frustraties (maar ook vele zeer leuke momenten) heb ik aan jou te danken...

16 hours ago, Zappa said:

Welke slicer gebruik jij dan?

Voor bijna alles ook Cura 2.6.1.

Ik heb ook naar Craftware gekeken maar als je eenmaal een programma gewend bent en alles weet te vinden, moet een nieuw programma veel extra dingen bieden en dat heeft Craftware imho niet. Ik ben wel gecharmeerd van IdeaMaker (handmatige supports, inlassen pauzes en gewijzigde instellingen (temperatuur, snelheid, retraction, etc. vanaf bepaalde layers). Erg handig voor kalibratie modellen voor 1st layer, temperatuur, retractie, etc. Ideamaker heeft veel van de functionaliteit van Simplify3D (die laatste kost evenveel als mijn printer zonder shipping dus ... :huilt)

Jij bent het toch die met een 3d geprinte mod bezig is

Voor mijn mod heb ik eindelijk de accucontacten binnen van FT dus kan weer verder. @Camikease heeft mij ook nog een paar mooie modknoppen en veercontacten gestuurd (erg blij mee).

Ik heb natuurlijk niet stil gezeten en in de vrije uurtjes bezig geweest met wat onderhoud en verbeteringen aan de printer en met het design van wat mogelijke 'versiering' voor de mod  Ik weet nog niet of dat hem ook gaat worden maar proberen kan geen kwaad.

EeXujfw.png

SlI8v0e.png

(sommige stappen duren wel erg lang door de vele 3D berekeningen met zo'n complex organisch model. Finalizing het model kostte, met mijn AMD Phenom II X4 3,2GHz PC,  een halve dag rekenen!? :gek).

Dus alle frustraties (maar ook vele zeer leuke momenten) heb ik aan jou te danken...

Oh jee, mocht je vrouw achter mijn adres komen, waarschuw dan even zodat ik beveiliging kan inhuren :pan

Even de Facehugger plat geprint om te zien hoe die eruitziet. Nie slegt, al zeg ik het zelf.

JNIOuar.jpg

(100 x 76 x 6,5 mm)

Edited by Bobby
Afmetingen toegevoegd

Dat ziet er erg mooi uit @Bobby. Een halve dag aan het rekenen? Die moet dan uit erg veel driehoekjes bestaan.

Het middendeel van mijn dome ligt nu dik 22 uur op het printbed. Er is 4.5cm geprint. Over de helft. Nog maar 14 uurtjes en dan is dit deel klaar.

Welke printer heb jij eigenlijk @Bobby? (Heb je vast ergens al vermeld en heb ik vast ergens ook overheen gelezen.) Het kriebelen heeft bij mij nu een niveau bereikt waarvan ik uit ervaring weet dat het alleen nog weg gaat als er zo'n wit bestelbusje voor de deur stopt. 

@wahanassatta Ik heb een Anet A8 (bouwpakket) maar wel behoorlijk gemodificeerd. Zie https://www.dampforum.nu/topic/38061-bobby-print-een-mod-vanaf-nul/ onder het kopje "Technisch geneuzel".

Ik neem aan dat je weet waar je aan begint. Toch even een disclaimer:  Een 3d printer is (nog) niet voor de technisch minder bedeelden onder ons. Het gaat je veel tijd, gefröbel en kennisvergaring kosten.

Doe ook je research. Er zijn inmiddels betere low-cost printers verschenen dan de A8 (al is de huidige GB flash sale prijs van €134 DDU wel moeilijk te kloppen)

Edited by Bobby

Thanks @Bobby. Ook voor de heads up. Ik beschouw mezelf inderdaad onder de technisch minder bedeelden. Maar je aanname klopt. Ik weet waar ik aan begin. Ik moet ook wel, want ik ga hem zakelijk aanschaffen. Dus ik kijk ook in een iets hogere prijsklasse (met meer support vanuit de fabrikant) en denk aan een machine met dual extruder en verwarmd bed en afgesloten printkamer. Zelfs nog even getwijfeld over een SLA. Maar dat wordt meteen een half lab met vloeistoffen etc. En daar heb ik wel even genoeg van op dit moment. 

@K&H Nou hier istie hoor compleet met lade. Je hebt ook wel gelijk, natuurlijk moet elke atomizer z'n eigen vak hebben

voor O-ringen, glazen en wat niet meer. Bij deze dan: Ik beschouw m nou wel af.

atomstand.jpg

Je hebt een oud Council of Vapor minivolt bordje liggen waarvan het laadcircuit niet meer werkt en je denkt

ach ik ontwerp er een box omheen met 2x18650 in parallel, 40 watt mooie tootle box. Je pakt je schuifmaat en

begint te meten en rekenen. Dan kom je erachter dat ontwerpen van scratch toch echt een heel andere tak van sport is

dan ff iets downloaden. Verdorie 3 dagen bezig geweest met alleen de frontplaat en de knopjes LOL Het resultaat?

Ja dat moet natuurlijk spot on zijn. We gaan alleen voor 100%.

COV-front.jpg

3 dagen? Jij mag nog niet klagen! Wacht maar, dat is pas het begin :grins Alle uurtjes in de avond bij elkaar, ben ik met het ontwerp van mijn mod wel iets langer bezig geweest: