Jump to content
Bobby

Bobby's 3d mod ontwerpen & printsels

Recommended Posts

Uitgangspunten:
  • Mod met een zo klein mogelijk volume maar wel ergonomisch en afgeronde kanten.
  • 510 tot 24 mm
  • Paneel voor regelelektronica moet uitwisselbaar zijn; Het ontwerp van de body is dan te gebruiken voor meerdere boards.

 

Proof of concept:
BJKLHUA.jpgDdMvCnu.jpg
Niet geprinte onderdelen: DNA board, draden, metalen knoppen, 22mm 510 en 3s Lipo
Print bestaande uit 4 delen:
1. Voorpaneel met gaten voor knoppen en USB poort. (Print met achterkant naar beneden)
2. Display support frame. (Print met voorkant naar beneden)
3. Body met ingesloten ND magneetjes. (Print rechtop)
4. Eindplaat met ruimte voor 510 en ingesloten ND magneetjes. (Print met 510 naar beneden met hulpschijf)
Voor het verzinken van de 510 plaat heb ik een hulpschijfje 22x1mm die ik plaats in de 510 ruimte tijdens het printen zodat ik geen support nodig heb.
 
Lessons learned:
a + De magneetjes insluiten werkt goed en het vermijdt dat de magneetjes evt. loskomen na verloop van tijd.
b + De gedachte was om het paneel voor regelelektronica, een simpele standaard rechthoek te laten zijn zodat de body ook gebruikt kan worden voor andere boards. Ook was de gedachte dat na aanpassingen aan body en endcap het voorpaneel en supportframe niet opnieuw gemaakt moeten worden. Dit werkt goed.
c - 510 in de eindplaat aan de bovenkant was een denkfout. De Atomizer heeft een stevige 510 nodig.
d - De eindplaat heeft nog een betere fixatie nodig.
e - Body is bulky en ruimte voor verende 510 middenpin, connectors en draden is krap.
 
Technisch geneuzel:
Spoiler

Gebruikte hard- en software (naast mijn PC):
- Anet A8 printer (gemodificeerd), Raspberry Pi 2, Logitech Webcam, Easyfill PLA
- SkyNet3d, Arduino, Octoprint
- 3D: FreeCad, Fusion 360, Blender, Sketchup en Meshmixer
- Slicer: Cura, IdeamakerSlic3r en Craftware

- Overig: G-code layer modifier
Aanpassingen aan 3D printer: Glasplaat, IR Z-sensor, Auto-Z, E3D v6 Vulcan hotend, Titan extruder, Fan duct, Belt tensioners, MosFet, Powersupply afscherming met aan/uit knop, verlichting met aan/uit knop, spoolholder.

 

Gebruikte printinstellingen:
- Bed Adhesion: Skirt, No Supports, Layer Height 0,2 mm, Wall Thickness 1,2 mm. Andere parameters zijn printerafhankelijk.
 

Gcode voor het inlassen van een pauze:

Spoiler


;G-Code Modifier Start
M114                               ;Remember last position
G91                                ;relative positioning
G1 E-3 F300                        ;retract the filament a bit before lifting the nozzle, to release some of the pressure
G1 Z+0.5 X-30 Y-30 F{travel_speed} ;move Hotend out of the way
G90                                ;absolute positioning
M18                                ;Disable stepper motors
M0                                 ;Pause
G92                                ;Move back to remembered position
;G-Code Modifier End

 

 

 

to be cont'

Edited by Bobby
Titel gewijzigd

Share this post


Link to post
Share on other sites
Prototype 1
  • Eindplaat nu als bodemplaat ontworpen. 510 komt nu in de bovenkant van de body.
  • 2 ronde studs in de eindplaat en gaten hiervoor in de body ontworpen
  • Ontwerp smaller en hoger gemaakt en iets extra ruimte in bodemplaat ontworpen.
  • Wat kleine aanpassingen aan voorpaneel en support frame gedaan.
oeLCXiZ.jpgCJ7J7vj.jpg
Y6jSVsU.gif

 

Print bestaande uit 4 delen:
  1. Voorpaneel met gaten voor knoppen en USB poort. (Print met achterkant naar beneden beneden met hulpschijf; zie proof of concept)
  2. Display support frame. (Print met voorkant naar beneden)
  3. Body met ingesloten ND magneetjes. (Print met 510 naar beneden)
  4. Eindplaat met ruimte voor 510 en ingesloten ND magneetjes. (Print met onderkant naar beneden)
 
Lessons learned:
a - De bodemplaat is nu stevig maar 1 of 2 extra studs of een koppelverbinding voor een groter oppervlak is beter.
b - De body is nog steeds bulky. Kleinere 3s LiPo's hebben minder capaciteit en kleinere 2s LiPo (of 2x 1s LiPo) met een soortgelijke capaciteit kan ik ook niet vinden.
Edited by Bobby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Proof of concept 2 (een quick and dirty print)

  • Bodemplaat heeft nu een grotere insert die in de body gaat.
  • Ontwerp veranderd naar dubbele 18650, zodat kleiner volume mogelijk is.

9F50mPO.jpgpjbiu7K.jpg

Grootte van mod is goed.

Ruimte voor 510 en accucontacten moet nog verbeterd worden.

 

Ik heb deze bij FT besteld voor de vergulde accucontacten:

3827700-4.jpg

Ik zou eigenlijk voor 1 kant een metalen strip willen hebben. Ik zou dit van een koperen plaat kunnen knutselen maar als iemand weet waar die k&k te krijgen zijn, of een betere oplossing weet, hoor ik het graag.  :roddel -->:yeah

 

Nu is het wachten op de accuslede zodat ik de afmetingen van de clips weet en mee kan nemen in het verdere ontwerp.

 

Edited by Bobby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uiteindelijk ontwerp van de regulated, dual 18650, DNA133, 3D Mod:

 

Design

5a108edd5e559_HGModv3.thumb.gif.e257f2a5c8e334224339649b04e1918d.gif

 

3D prints

Body, bottom cap, buttons en front: 0,1mm layer height, de internals 0,2mm layer height

(Camera positie was te veel naar beneden gericht dus het printen van het bovenste gedeelte is niet zichtbaar :bloos)

5a37c7355abbc_3Dparts3.thumb.jpg.ad4d853883ef927ed9168dbd8450155c.jpg

Maten in mm: 80,3 hoog, 43,3 breed en 45,5 diep op breedste delen, 40,3 breed en 40,3 diep op smalste deel 

 

Eindresultaat

5a902a3eba418_BobbysTPDKiller.thumb.jpg.95efd2aa25004b9276c070ac3a7e727c.jpg5a9031bd3b88f_BobbysTPDKillerback.thumb.jpg.369be2324407e27c73d1fda2e795a767.jpg

Andere kleur combinatie(s) natuurlijk ook mogelijk:

5a9038875b969_BobbysTPDKillerblue.thumb.jpg.25c7077948d6953128c4948713d858ea.jpg

 

Edited by Bobby

Share this post


Link to post
Share on other sites

top!!

 

Wat voor 3d printer heb je?

Met welk materiaal print je?

en op welke layer height?

 

Groet Niek,

Edited by Asphyriax
materiaal

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minutes ago, Asphyriax said:

Wat voor 3d printer heb je?

Met welk materiaal print je?

en op welke layer height?

Zie 'Technisch geneuzel' in het 1e bericht.

Edited by Bobby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou het mogelijk zijn om zo'n board te hotswappen met een paar van dit soort pins tussen de 510? :o

https://www.ebay.com/p/50-Pairs-X-4mm-4-0mm-Gold-Bullet-Connector-Plug-for-RC-Battery-ESC-Motor-US/1456649978?iid=271372025443

 

Wie weet... Of misschien een xt60. Dit word natuurlijk nooit zo'n goede connectie als solderen... Denk eens mee.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi projectje @Bobby. Ik krijg er morgen ook een binnen (3d printer). Maar ik zal eerst maar eens wat mod stands gaan maken alvorens ik me tot een project als deze laat verleiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Mamboteur said:

Zou het mogelijk zijn om zo'n board te hotswappen

Ja, dat is mogelijk maar waarom zou je dat willen?

De body kost €0,40 aan materiaal dus heb je twee of meer boards, dan print je gewoon 2 of meer body's. Of begrijp ik je verkeerd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Zappa

Goed idee. Je hebt tijd nodig om het beestje te leren kennen.

Ik heb de mijne nu een maand of 4 en mijn eerste print was een bijgeleverde STL file. Daarna wat dingen van Thingiverse, een reeks zelf ontworpen testmodelletjes om de beste instellingen (flow, temperatuur, speed, retractie, etc.) te vinden en de beste 1st layer te krijgen. Een mooie eerste laag is essentieel voor een goed resultaat.

Het kost wel wat tijd. Het lijkt verdorie wel een hobby. :grins

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minutes ago, Bobby said:

@Zappa

Goed idee. Je hebt tijd nodig om het beestje te leren kennen.

Ik heb de mijne nu een maand of 4 en mijn eerste print was een bijgeleverde STL file. Daarna wat dingen van Thingiverse, een reeks zelf ontworpen testmodelletjes om de beste instellingen (flow, temperatuur, speed, retractie, etc.) te vinden en de beste 1st layer te krijgen. Een mooie eerste laag is essentieel voor een goed resultaat.

Het kost wel wat tijd. Het lijkt verdorie wel een hobby. :grins

ik heb sinds 4 weken een anet a8 :p, en het koste een dag om te realiseren dat mijn bijbestelde polyester lagers een millimeter te groot zijn en mn stillere riem spontaan niet meer leverbaar is..... maar daarnaast wel een zeer knappe printer voor die prijs:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, Asphyriax said:

stillere riem

Tell me more....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh. Dacht dat dat was om de rek en temperatuurexpansie te minimaliseren.

Printer staat in mijn werkkamer. Deur dicht en je hoort weinig meer dus geluid stoort me niet zo. Kwaliteit wel. Op mijn lijstje staat nog een ombouw naar een Bowden extruder maar dat is iets voor de toekomst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een flesje geprint (eerst in PLA, daarna in TPE) om te zien of dit een optie is voor het 'flesje' van een squonk mod:

Aangezien je alleen ronde squonk-flesjes kan kopen, zou dit meer flexibiliteit bieden voor het modontwerp. Denk bv. aan een 'flesje' die alle loze ruimte kan benutten.

Wordt vervolgd.

Edited by Bobby

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Zappa said:

Food safe tpe gebruikt?

TPE wordt ook gebruikt voor baby- en huisdierspeelgoed en voor afdichtingpakkingen van voedselcontainers. Zover ik in de MSDS van de verschillende flex fliament varianten heb kunnen lezen, zijn de deze non toxic, lossen niet op en geven ook geen chemicaliën/kleurstoffen af (aan PH neutrale vloeistoffen). Echter, zelfs 100% foodsafe materiaal is na printen niet meer foodsafe vanwege de geribbelde oppervlakken waar zich bacteriën (in voedselresten en ander vuil) kunnen opbouwen. Door de bacteriedodende werking van PG heb ik daar minder zorg over maar langdurig gebruik van hetzelfde flesje is imo dus niet verstandig. Ook een dingetje is de mogelijke loodafgifte van de nozzle. Hoewel minimaal zou de oplossing daar, een metalen nozzle kunnen zijn (bv RVS).

Kortom mijn inschatting is dat mogelijk er een klein risico is maar er is geen 100% zekerheid te krijgen (als bij zoveel dingen in het leven). Ik zal daarom een eventueel eindproduct ook niet regelmatig gaan gebruiken. Het gaat mij ook meer om de uitdaging en het proces dan een poging om dit grootschalig door de community op te laten pakken.  

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap het. Ik gebruik de Polyflex van Polymaker en daarvan kan ik niet vinden of die FDA approval heeft. Dus ik was benieuwd welke jij gebruikt.

Inderdaad gaat het food safe zijn van een 3d print direct mank bij het gebruik van de verkeerde nozzle. En dan nog, mijn 3d printer is niet geheel steriel te noemen. 

Maar goed, een beetje risico nemen in het leven hoort erbij. Met een cookie cutter van pla of petg maak ik mij ook geen zorgen. Echter mijn mooie geprinte flesje in doorzichtig petg durf ik toch niet te gebruiken voor mijn liquids, ook al is die waterdicht (wat ook al een kunst is om voor elkaar te krijgen met 3d printen :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Zappa said:

Ik gebruik de Polyflex van Polymaker en daarvan kan ik niet vinden of die FDA approval heeft. Dus ik was benieuwd welke jij gebruikt.

Inderdaad gaat het food safe zijn van een 3d print direct mank bij het gebruik van de verkeerde nozzle. En dan nog, mijn 3d printer is niet geheel steriel te noemen

Steriel? Ach. Bij het mixen van mijn liquid werk ik schoon maar ook niet steriel. Verder wordt het filament wordt, vlak voor deponeren tot ver boven de 100 graden verwarmt (knappe bacterie die dat overleeft) dus dat is niet mijn grootste zorg. Met één van de filaments met de "FDA approved for contact with food" markering, een RVS nozzle en na goed wassen en uitspoelen, zou ik niet zoveel zorgen hebben over een geprint flesje van dat filament (natuurlijk niet voor langdurige opslag). Jammer genoeg zijn die allemaal niet flexibel.

 

Ik zit ook te spelen met het idee van een balgsysteem (zie onder - maar dan zonder verstuifkop). Dan zet je het voedselveilig liquidflesje onder druk door lucht en komt de liquid niet in aanraking met het TPE balgje. De balg kan dan in de best passende vorm geprint worden. Het teflonslangetje (wel foodsafe) zou eventueel ook gebruikt kunnen wordt om het flesje te vullen.

Veel ideeën, weinig tijd.

7f7fb0a48e99035af0abf509e58db9ad66abecd0

Edited by Bobby
tekstcorrectie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm.. net even verder gekeken op die site met de "FDA approved for contact with food" filament en ik zie nu dat ze ook flexibel filament hebben in die categorie:

Zie https://www.makergeeks.com/collections/maker-flex-filament-ninjaflex-replacement/products/maker-flex-3d-filament-hd-clear-1kg-175mm?variant=47817341263

Toch eens verder gaan kijken of dat buiten de US ook te krijgen is.

 

Maker Flex 3D Filament - HD Clear / 0.50kg - 1.75mm:

Quote
  • Shore Hardness of 40 (Rubber Band Soft feel)
  • Polyester-based thermoplastic elastomer (TPEE)
  • UV Stable
  • Water tight and stable for underwater applications
  • Styrene-free
  • BPA Free
  • FDA Compliant for Food contact

 

Edited by Bobby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat kleine ronde flesje is natuurlijk leuk als eerste test maar werkt het ook voor de vorm die ik in gedachten had? Als dat werkt, kan ik namelijk een zelfde soort dual accu ontwerp aanhouden, zonder dat ik zo'n tuigje nodig heb om de mod meenemen:

baby-carrier-one-denim-grey-dark-grey-cotton-mix-098094-babybjorn.png

waardoor mensen ongetwijfeld gaan vragen of ze de baby even mogen zien:

 

Ik heb 3 materialen uitgeprobeerd (v.l.n.r.: Ninjaflex, 123-3D Flex en 123-3D SemiFlex):

IMG_20180316_190933_HDR.thumb.jpg.17edbb5aa98f8259084db65c667d80ed.jpgIMG_20180316_190955_HDR.thumb.jpg.60f9275ee9ee0d8445d40a51b82e6d88.jpg

Bij de 123-3D Flex is de fles niet waterdicht op de scherpe rondingen aan de zijkanten (je kan zien dat het daar niet goed hecht) maar dat is met instellingen te verhelpen.

De andere twee zijn wel waterdicht, zelfs met semi-optimale parameters. Die moet ik sowieso nog optimaliseren voor het flex filament (transparant) waarmee het eindontwerp geprint zal worden.

 

Ik vroeg me ook af of een geprinte fles ook stevig genoeg zou zijn:

5aac12d4970f2_BottleNinjaFlexTPEstretchstrength.thumb.gif.197a8a94d5e7ac34ed6a157b148ba9d5.gif

Lijkt me wel. Ik zat met mijn armen gestrekt om de camera en kon de fles niet uit elkaar trekken (ik weet; upperbody strength van lik-me-vestje)

Het ziet er dus goed uit. De capaciteit van de fles, zoals je hem ziet, is rond de 20 ml. Hier zal nog een gedeelte vanaf gaan, want het slangetje moet tussen de 2 accu's door naar de andere kant, waar de 510 aansluiting zit, in een vloeiende 'kronkel'. Geen obstakel want als het flesje zelfs maar tot de helft (capaciteit 10 ml) kan komen is dat voor mij (~5ml per dag) meer dan voldoende.

 

De accu's in de foto hieronder staan ~4 mm uit elkaar (wat in het ontwerp van deze flesjes is meegenomen).

IMG_20180316_192759_HDR.thumb.jpg.7a0c90348f7cd92ac821cd7b6258cbaa.jpg

 

Nog geen echte obstakels tot dusver dan. Het concept is uitvoerbaar en door de optimale vorm van de fles houdt de dual accu squonker een acceptabele grootte.

Wel komt er, vergeleken met het vorige model, in breedte en diepte 4 mm bij; het slangetje moet tussen de accu's door dus die moeten verder uit elkaar dan in het vorige ontwerp. Ook vergroot meer diepte de capaciteit van het flesje (mocht dat nodig zijn), maar zelfs dan is het nog steeds geen stoeptegel.

Wordt vervolgd...

Edited by Bobby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...