Jump to content
Krackkid

Vraagje over vapen

Recommended Posts

Weet niet hoe het in de rest van het land zit, maar waar ik woon wordt er door de jongeren echt behoorlijk wat coke en pillen gebruikt zonder enige toezicht. Dan lijkt me een keer dampen proberen nou niet zo'n heel groot probleem. Verstandig is het natuurlijk niet, maar als iedereen verstandig zou zijn wordt het ook een dooie boel lijkt me. Dan kan je alle kroegen ook wel sluiten.

4 minutes ago, L33ntje said:

Als ik eerlijk ben : puur en alleen vanwege de zeer wankele status van het dampen en het wat ingewikkelde imago. Niet-rokers die gaan dampen zijn koren op hde molen van de tegenstanders van het dampen, uiteraard, en dat zullen ze ook weer op een formidabele wijze uit het verband weten te rukken. 
Jongelui die nooit gerookt hebben zullen naar alle waarschijnlijkheid ook niet snel gematigde tutteldampers worden, maar eerder tot het kamp der wolkenjagers toetreden, en eerlijk gezegd kunnen we dat stukje imago missen als kiespijn. 

Hij kan natuurlijk altijd - want DIE vrijheid heb je in Nederland gewoon WEL, ondanks alle gekraai en gekrijs van de anti-lobby - snel even gaan roken en DAN overstappen op dampen ;-) . Het is gewoon zo achterlijk krom in dit land......

Los daarvan zou ik ondanks hoe ik geniet van roken, het toch niet snel een ander aanraden. En ik zie dampen toch echt wel als een alternatief voor roken. Betuttelen ? Nee, ik zie het niet anders als dat ik iemand niet zal aanraden te gaan roken of drinken. Wat ze daar uiteindelijk mee DOEN moet iedereen voor zichzelf weten. 

En zou ik mijn kinderen (17 en 21) zeggen : hier, proef maar eens, zit toch geen nicotine in". ? Nee, eerlijk gezegd denk ik niet dat ik dat als mijn taak zie. 

Eigenbelang dus?

En nee het is je primaire taak niet om jouw kinderen het te laten proberen (ik snapte eigenlijk niet waarom je dit erbij trok) Maar is het dan wel jouw taak om een wildvreemde volwassen man/vrouw te gaan betuttelen terwijl zijn/haar vraag totaal iets anders betrof? 

3 minutes ago, L33ntje said:

Als ik eerlijk ben : puur en alleen vanwege de zeer wankele status van het dampen en het wat ingewikkelde imago. Niet-rokers die gaan dampen zijn koren op hde molen van de tegenstanders van het dampen, uiteraard, en dat zullen ze ook weer op een formidabele wijze uit het verband weten te rukken. 
Jongelui die nooit gerookt hebben zullen naar alle waarschijnlijkheid ook niet snel gematigde tutteldampers worden, maar eerder tot het kamp der wolkenjagers toetreden, en eerlijk gezegd kunnen we dat stukje imago missen als kiespijn. 

Ik zie steeds meer dampers in het straatbeeld. Dat hielp mij ook met de overstap. Ik heb die wankele status dan ook (nog) niet meegemaakt. Wolkenjagers ben ik alleen op YouTube tegengekomen. 

5 minutes ago, L33ntje said:

Hij kan natuurlijk altijd - want DIE vrijheid heb je in Nederland gewoon WEL, ondanks alle gekraai en gekrijs van de anti-lobby - snel even gaan roken en DAN overstappen op dampen ;-) . Het is gewoon zo achterlijk krom in dit land......

Los daarvan zou ik ondanks hoe ik geniet van roken, het toch niet snel een ander aanraden. En ik zie dampen toch echt wel als een alternatief voor roken. Betuttelen ? Nee, ik zie het niet anders als dat ik iemand niet zal aanraden te gaan roken of drinken. Wat ze daar uiteindelijk mee DOEN moet iedereen voor zichzelf weten. 

Iemand aanraden om eerst te gaan roken, zodat hij mag gaan dampen.. Gelukkig staat er een knipoog achter. 

Volgens mij hebben we ook de vrijheid om te dampen als niet-roker. 

5 minutes ago, L33ntje said:

En zou ik mijn kinderen (17 en 21) zeggen : hier, proef maar eens, zit toch geen nicotine in". ? Nee, eerlijk gezegd denk ik niet dat ik dat als mijn taak zie. 

Maar wat zou je doen als ze het willen proeven? Verbied je het? 

Just now, Nijmegensmoke said:

Eigenbelang dus?

Nee, algemeen "dampersbelang" juist. En ook met name op een plek als deze, een openbaar forum.

Mij persoonlijk maakt het niet uit, sterker nog, ik zie liever dan jongeren gaan dampen dan roken, zuipen of pillen slikken ;-) 

Waarom ik mijn kinderen er bij betrok ? Omdat dat ook nieuwsgierige jongeren zijn. 

Misschien vind jij het prima als je kinderen vragen of ze je damper mogen proberen ; ik heb daar iets meer moeite mee eigenlijk. Met iederééns kinderen. 

Net zoals het hier heel normaal is om je kinderen als ze zestien zijn te "begeleiden" bij hun eerste alcoholgebruik. Ik zie daar weinig positiefs in.

1 minute ago, GoudenKever said:

Maar wat zou je doen als ze het willen proeven? Verbied je het? 

Nee, want ik verbied ze in principe niks. Zelfs niet om te roken. Ik raad het alleen zeer sterk af , en heb altijd als enige grens gesteld : niet van MIJN geld.

Dat zou voor dampen net zo gelden - en dat kan zeker het eerste jaar voor een jongere net zo duur uitpakken. 

Maar in deze draad gaat het mij vooral als wat straal je als FORUM uit, en dan zit ik, wellicht wat achterhaald, er nog net zo in als tien jaar geleden : dampen is voor rokers. Niet dat die alleen het recht hebben om te dampen ofzo, maar het is een hulpmiddel/alternatief voor roken. Ik kan me wellicht nog te weinig voorstellen bij het dampen an sich als op zichzelfstaand genotsmiddel ? Het blijft voor mij nog een beetje thee drinken in plaats van koffie ;-) 

De vergelijking gaat uiteraard volledig mank, maar je gaat bij wijze van spreken ook niet in een rolstoel zitten als je benen het nog doen. Al zul je er niet minder van worden als je eens wilt ervaren hoe dat is ;-) 

Het was ook vooral mijn eerst impuls hoor. Inmiddels lees ik hier en daar best goede argumenten. Ik weet alleen nog niet wat het standpunt van het beheer in deze is, dus hou ik me liever neutraal op de vlakte. 

1 minute ago, L33ntje said:

Het was ook vooral mijn eerst impuls hoor. Inmiddels lees ik hier en daar best goede argumenten. Ik weet alleen nog niet wat het standpunt van het beheer in deze is, dus hou ik me liever neutraal op de vlakte. 

Nou, neutraal op de vlakte is het niet. Geeft niet, ik hou wel van een goede discussie, zolang de argumenten maar kloppen. :duim

@GoudenKever ; klopt, ik vind het eigenlijk best een interessante discussie. Ik heb er eigenlijk nooit echt heel diep over nagedacht. Maar het is natuurlijk wel een feit dat dampen hier is om te blijven, en om te blijven groeien is er ook nieuwe aanwas nodig, en nee, ik geloof ook niet in sprookjes dat het een uitstervende groep is omdat rokers "uitsterven", hoe graag de antirooklobby dat ook wil. Wat voor succes dat is heeft de drooglegging in Amerika wel aangetoond. 

Maar dat alle nieuwe aanwas dus uit nieuwe rokers zou komen.....nee, dat lijkt me ook niet heel realistisch. 

Hoe ik zelf tegenover dat idee sta moet ik duidelijk nog even uitvogelen.....ik heb de E-cig nooit als iets anders gezien of beschouwd dan een redelijk waardig alternatief voor roken, maar nooit als iets waar je om het dampen zélf aan zou kunnen denken.....

Mijn eerste damp met Milkman was de aanleiding voor de tweede damp. Misschien cryptisch voor de niet-dampers, maar ik denk dat er meer zo over denken. 

- Ik ben o.a. allergisch voor teveel betutteling. 

- Het is een informatief forum, iemand komt met een vraag. Dan geef je informatie, of je geeft het niet. Onze mening over wel of niet vapen werd niet gevraagd door TS.  

- Wat het forum uitstraalt, daar gaan de moderators over dunkt mij. 

Maar om te roepen dat mensen het beter niet kunnen doen zonder zelfs de lange termijn kennis te hebben, gaat nergens over. Straks blijk je er 20 jaar langer door te leven en lopen wij te roepen dat het niet goed is  - geintje natuurlijk-  (ik zet het er maar bij want je weet maar nooit hier). 

Qua eigenbelang: Hoe groter onze groep, hoe sterker we staan.

Vapen is toch leuk? Waarom hebben er anders zoveel mensen hiero hun hobby van gemaakt ipv alleen maar stoppen met roken. Misgun je anderen een leuke hobby? Mogen ex rokers dat alleen omdat ze gerookt hebben en het dan minder ongezond is? 

Laat ik maar niet teveel zeggen hier want voor je het weet heb je alle hittepetitten en betweters weer op je dak. (en die stuur ik dan zonder pardon naar de gimsel winkel en ze mogen niet via start). 

18 minutes ago, L33ntje said:

Alle hulde voor de mensen die de 'status', 'imago', het 'dampersbelang' willen ontwikkelen en zich daarvoor actief willen inzetten, maar iedere damper hoeft toch niet verplicht ook dampactivist te worden en de algemene consensus van een (deel) van het forum na te lullen?  

Krijg men er hier niet in, helemaal niet na het verhaal van gisteren, dat MTL het echte dampen is en Sub-ohmen een mode verschijnsel die het imago van het dampen schaadt volgens sommigen. Gelukkig heb ik wel het sub-ohmen ontdekt, anders had ik nog steeds gerookt.

Ook denk ik dat dampen prima gaat als je niet gerookt hebt. Je mag wel lekkere dingen eten, lekkere drankjes nuttigen (al dan niet met schadelijke alcohol) en op tig andere manieren bepaalde ervaringen beleven waar meestal ook nog gezondheidsrisico's aan vast zitten, maar een smaakstofje in PG/VG oplossing, dat mag niet? Zit zelfs niets verslavends aan, dat dampen zonder nicotine.

Ik denk dat iedere volwassene dit voor zichzelf moet uitmaken en wat (een deel) van een dampcommunity ervan vindt zou mij aan m'n derriere oxideren.

Erg spijtig dat iemand die informatie zoekt over dampen hierin niet serieus bejegend wordt, omdat hij geen toekomstig ex-roker is??!

Oh, maar wars van betutteling ben ik OOK. Daarom heb ik ook zo'n godsgruwelijke hekel aan al die antirookmaatregelen en rookverboden van de afgelopen....jaááren , wat de voornaamste reden voor mij was om uberhaupt ooit elektrisch roken te overwégen.

Ik ben alleen als de dood dat ze ons dat dampen straks OOK nog afpakken als dat.... "gepromoot" wordt voor niet-rokers. Echt als de dood. Want ik zie de zelfde zeikers en mierenneukers, de antirookmaffia zeg maar,  nu ook alweer klagen met als voorlopig gevolg dat dampen om rookverboden te omzeilen in elk geval alvast totaal onmogelijk is geworden, want waar je niet mocht roken, mag je ook niet dampen. 

2 minutes ago, L33ntje said:

Oh, maar wars van betutteling ben ik OOK. Daarom heb ik ook zo'n godsgruwelijke hekel aan al die antirookmaatregelen en rookverboden van de afgelopen....jaááren , wat de voornaamste reden voor mij was om uberhaupt ooit elektrisch roken te overwégen.

Ik ben alleen als de dood dat ze ons dat dampen straks OOK nog afpakken als dat.... "gepromoot" wordt voor niet-rokers. Echt als de dood. Want ik zie de zelfde zeikers en mierenneukers, de antirookmaffia zeg maar,  nu ook alweer klagen met als voorlopig gevolg dat dampen om rookverboden te omzeilen in elk geval alvast totaal onmogelijk is geworden, want waar je niet mocht roken, mag je ook niet dampen. 

Wat gij niet wilt dat u geschiedt......

Probleem is dat iemand die wil dampen toch wel gaat dampen. En dat had beter geweest met de juiste info van het forum als van de zoveelste primera achtige toko. 

Nou hebben we wel een limiet van 18 voor men info mag halen maar of we dan verdere limieten moeten bedenken is natuurlijk iets lastigs. 

Als ik daar zo over nadenk lijkt het me toch dat dit soort dampers in spe hier ook terecht moeten kunnen. 

Hm, niet helemaal. Ik zou liever willen dat het helemaal nooit geschied WAS, en dat iedereen gewoon nog , net als pakweg 20 jaar geleden, helemaal voor zichzelf kon uitmaken of en waar hij of zij rookte. Ik ben gaan roken in de tijd dat de sigaretten nog overal op tafel stonden,  de asbak in de wachtkamer van de dokter stond, leraren En leerlingen in de klas rookten (zij het wel verplicht bij het raam), ke op kantoor gewoon lekker kon roken, in de kroeg, in de bioscoop, in restaurants, in de trein en de bus....allemaal van die plekken waar ik dus al minimaal een decennium en sommigen al langer niet meer kom.

Wat ik wil coute que coute zien te voorkomen dat dat straks voor dampen net zo ingewikkeld zoniet ingewikkelder gaat worden. Pure paniek. Geen olie op het vuur. 

@Krackkid  Kom maar lekker bij mij proberen hoor, (als je boven 18 bent) je mag van mij ook mét nicotine proberen hoor. Moet je allemaal lekker zelf weten. Volgens velen hier is het een prima en superleuke hobby. Veiliger trouwens dan heel veel sporten ook. Maar goed, als je wilt vapen EN motorcrossen loop je dubbel risico maar dat is ook jouw eigen keuze. 

Zo, dat is eruit. 

1 minute ago, Moppersmurf said:

Probleem is dat iemand die wil dampen toch wel gaat dampen. En dat had beter geweest met de juiste info van het forum als van de zoveelste primera achtige toko. 

Nou hebben we wel een limiet van 18 voor men info mag halen maar of we dan verdere limieten moeten bedenken is natuurlijk iets lastigs. 

Als ik daar zo over nadenk lijkt het me toch dat dit soort dampers in spe hier ook terecht moeten kunnen. 

En ja, op dit moment denk ik dat je daar eigenlijk wel een heel goed punt hebt. Maar nogmaals, pure paniek. De macht van de antirookmaffia heeft mij met zeer veel succes ernstig geterroriseerd en getraumatiseerd de afgelopen 20 jaar zullen we maar zeggen. 

7 minutes ago, L33ntje said:

Ah, dus toch eigen belang. ;-)

@L33ntje  oohh ja, die potjes sigaretten op tafel overal, leraar dik aan het stressroken... HERKENBAAAAAAAR. Overal mocht je roken. Niemand liep te zeiken. 

9 minutes ago, Raycoupe said:

Ah, dus toch eigen belang. ;-)

Haha, ja op de lange duur misschien wel. Maar ik mag toch hopen niet alleen MIJN belang ;-) 

Mijn dochter (19) rookt (gelukkig) niet. Maar toen ze koffie wilde proberen heb ik haar ook geen decafe¬†gegeven (of thee zonder the√Įne). Ze vindt mijn nieuwe aroma's (vooral de zoete) lekker ruiken. Als ze wilt proberen mag ze van mij hoor (als er nicotine in zit, nah, ze zal er niet van ter plekke neervallen). Ze heeft er geen behoefte aan (blijkbaar damp ik genoeg lol).¬†

Ook de activisten hier gaan zo hard tekeer (dat geeft de schijn dat het dus WEL slecht is)... beetje dubbel vind ik het zelf. Als het zo onschuldig is, kan je het toch gewoon je kinderen laten proberen? Of roepen we alleen maar dat het onschuldig is tegen beter weten in? Ik nie snap. 

Met alle respect maar met de reacties van sommige forumleden hier op dit topic jaag je nieuwe dampers weg. En dan doet dat er niet toe of hij nooit gerookt heeft of wel gerookt heeft. Daarnaast wil hij met 0 MG vapen, dan zie ik er de ernst cq verslaving (lichamelijk) er niet van in. Wat sommige hier aanhalen (l33ntje was het volgens mij) mbt subohmen en mtl. Ik denk dat ik wel begrijp wat zij bedoel. Veel jongeren die dampen die willen graag wolken blazen, als er nóg meer subhohmers bij komen kan het zijn dat het MTL aanbod nog kleiner wordt.

Aan TS: Als je het geen noodzaak vind om het te proberen lekker niet doen dan. Het kost gewoon (veel, afhankelijk hoe je dampt) geld en je bent waarschijnlijk wel even zoet om voor jou een fijne setup (hardware en e-liquid) te vinden. Daarnaast moet je je realiseren dat als je nu zegt ik wil op 0 MG dampen dat je toch langzaam maar zeker kán gaan neigen naar een flesje met nicotine. Weet waar je aan begint. Voor sommige kán zelfs dampen een opstapje zijn naar normaal roken. (jongeren met name) Maar goed als je perse iets wil dan kun je natuurlijk beter gaan dampen dan roken. 

Edited by Dennis1992

2 minutes ago, Dennis1992 said:

Met alle respect maar met de reacties van sommige forumleden hier op dit topic jaag je nieuwe dampers weg. En dan doet dat er niet toe of hij nooit gerookt heeft of wel gerookt heeft. Daarnaast wil hij met 0 MG vapen, dan zie ik er de ernst cq verslaving (lichamelijk) er niet van in. Wat sommige hier aanhalen (l33ntje was het volgens mij) mbt subohmen en mtl. Ik denk dat ik wel begrijp wat zij bedoel. Veel jongeren die dampen die willen graag wolken blazen, als er nóg meer subhohmers bij komen kan het zijn dat het MTL aanbod nog kleiner wordt.

Aan TS: Als je het geen noodzaak vind om het te proberen lekker niet doen dan. Het kost gewoon (veel, afhankelijk hoe je dampt) geld en je bent waarschijnlijk wel even zoet om voor jou een fijne setup (hardware en e-liquid) te vinden. Daarnaast moet je je realiseren dat als je nu zegt ik wil op 0 MG dampen dat je toch langzaam maar zeker neigt naar een flesje met nicotine. Weet waar je aan begint. Voor sommige kán zelfs dampen een opstapje zijn naar normaal roken. (jongeren met name) Maar goed als je perse iets wil dan kun je natuurlijk beter gaan dampen dan roken. 

De dooddoener dat het duur is vind ik persoonlijk een non-argument. Postzegels verzamelen is relatief veilig maar kan stikduur zijn. Ook kitesurfen is best duur (en risico). Waarom zou je een ander een hobby ontraden vanwege de kosten? 

Trouwens, de echte hobbyisten hier gaan er prat op dat het op den duur (als je alles zelf kunt) zo goedkoop is (als je niet elke maand het nieuwste en duurste dampertje wilt hebben) maar dat staat toch ook iedereen vrij? 

Edited by Nijmegensmoke

Over kosten gesproken (het is een paar keer genoemd dat het duur kan zijn, dus niet doen) maar bij onderwerp wat heb je gekocht (ofzoiets) en iemand heeft een heel duur mooi nieuw dampertje gekocht... hoor je niemand en zie je allemaal likes. 

Is toch ook dan een beetje hypocriet? Dan roept niemand  "" jeetje, is wel te duur hoor, ik zou het niet doen, terugsturen dat ding, is niet nodig, als je het niet nodig HAD dan heb je het NU ook niet nodig".