Jump to content
Krackkid

Vraagje over vapen

Recommended Posts

Hoi.

Als je nog nooit hebt gerookt, en wilt beginnen met vapen zonder nicotine, ga je dan op een gegeven moment ook hoesten? En gaat je kamer stinken als je bv aardbeien smaak dampt?

Groetjes.

Waarom zou je gaan dampen terwijl je nooit gerookt hebt??

De meeste zijn gaan dampen om van het roken af te komen.  Mijn raad zou zijn begin er niet aan. Je mist nu niets, hou dat zo

Grote kans dat je flink gaat hoesten, maar zoals @marcel59 al zegt... waarom zou je gaan dampen ?

Je kamer gaat niet stinken, wel tijdelijk ruiken naar aardbei, je krijgt geen gele muren, gordijnen en plafonds, wel last van aanslag op he ramen in de wintertijd.

1 minute ago, Madman said:

Hoe oud ben je @Krackkid?

23.

1 minute ago, Sub-Ωhm said:

Grote kans dat je flink gaat hoesten, maar zoals @marcel59 al zegt... waarom zou je gaan dampen ?

Je kamer gaat niet stinken, wel tijdelijk ruiken naar aardbei, je krijgt geen gele muren, gordijnen en plafonds, wel last van aanslag op he ramen in de wintertijd.

Omdat ik het ook is wil ervaren. :)

1 minute ago, Krackkid said:

23.

Je hoeft niet alles in het leven geprobeerd te hebben hoor, wees verstandig en laat het zoals het is

Als je nog nooit hebt gerookt, ga je niet dampen. Punt. Dampen is een vervanging voor roken, voor mensen die roken. Het is geen on zochzelfstaande activiteit die je op een gegeven moment op kunt pikken (zoals roken en drinken :lol:) . 

Of je nu 6 ,16 of 36 bent (of nog ouder), dampen is niet voor niet-rokers, en zo simpel is het. 

Maar om op je vragen te antwoorden : ja vermoedelijk hoest je je longen uit je lijf, want je longen zijn (nog) niets gewend, en zelfs rokers gaan in eerste instantie vaak hoesten. En JA, als je maar genoeg walmt, gaat de hele kamer er van walmen. Er is niet zoiets als stiekem dampen. Of je moet het zonder smaakstof doen, maar dan ontgaat me het nut voor een niet-roker zo mogelijk nog meer. 

Dampen is ontegenzeggelijk vele malen gezonder dan roken. Maar het is zeker NIET gezonder dan niet-roken, en op dit moment weten we nog helemaal niet wat de langetermijneffecten zijn. Bovendien brengt het je, in tegenstelling tot vele andere beschikbare middelen die onder "drugs" of "verslavende middelen" vallen en die je wellicht zou willen uitproberen NIKS als je zonder nicotine dampt.; Een nutteloze manier van je geld over de balk smijten dus. 

Let wel, met alcohol, wiet, koffie, coke of XTC beginnen, om maar een paar zijstraten te noemen. is ook niet handig en raad ik ten zeerste af (behalve wellicht de koffie) maar daar zitten in elk geval allemaal nog werkzame stoffen in waardoor ik me kan voorstellen dat je ze uit wilt proberen. Maar de reden om te willen dampen zonder nicotine....nee, die ontgaat me volledig. 

5 minutes ago, Krackkid said:

23.

Er zijn zo veel dingen die ik best wel eens zou willen ervaren, maar daar ben ik gewoon niet ziek genoeg of te verstandig voor. Ik hou het wel bij tweedehands ervaringen uit de literatuur ;-) Als je alles wat  er op de markt is, legaal of illegaal, één keer in je leven zou willen proberen, haal je vermoedelijk de 28 niet.  

1 minute ago, L33ntje said:

Er zijn zo veel dingen die ik best wel eens zou willen ervaren, maar daar ben ik gewoon niet ziek genoeg of te verstandig voor. Ik hou het wel bij tweedehands ervaringen uit de literatuur ;-) Als je alles wat  er op de markt is, legaal of illegaal, één keer in je leven zou willen proberen, haal je vermoedelijk de 28 niet.  

Had mijn tekst kunnen zijn, ben ik het helemaal mee eens. Ik ben de 28 al even voorbij

Tja, je hoest de longen uit je lijf en je kamer gaat er ontzettend van stinken :f45. Ik zou het achterwege laten. 

Als je dan alsnog besluit om het te gaan proberen, dan ben je hier wel aan t goede adres hoor, ook al lijkt het nu ff niet zo ;)

Wij zijn zo goed als allemaal ex-rokers die de ellende van roken van dichtbij hebben gezien en sommigen zelfs zelf hebben meegemaakt.

Vandaar dat we niemand zomaar aanraden om met zoiets te beginnen, maar als je dan toch persé wilt, dan is dat de minst ongezonde oplossing, minder ongezond nog dan waterpijp/shisha.

Als beginnen met vapen ervoor zorgt, dat je niet gaat roken, zijn wij allemaal je grootste medestander hoor :)

Ik zal de hele goegemeente wel over me heen krijgen maar ik zou niet weten waarom het zo schadelijk kan zijn om dit te proberen. Er zit geen nicotine in dus het is niet verslavend (en al zou er wel nicotine in zitten, na 1 kop koffie ben je ook niet verslaafd aan koffie). Volgens mij zijn alle ex-rokers gewoon angstig voor de verslaving terwijl dit absoluut niet te vergelijken valt met peuken. Ook gaat iemand van proberen aan de vaper niet opeens over op roken.. Ik vind het zelfs behoorlijk weldenkend van @Krackkid om zich te informeren alvorens het te proberen. 

Als vapen al zo erg is, laat je kinderen dan vooral niet te dicht bij de bbq staan, of op kamp gaan (stel je voor ze zitten naast een kampvuur). 

Misschien komt het door zijn naam, schrijfstijl en vraagstelling dat deze reacties werden gegeven. 

Verder ben ik het natuurlijk met iedereen eens dat vapen geen toegevoegde waarde heeft betreffende gezondheid. 

7 minutes ago, Nijmegensmoke said:

Ik zal de hele goegemeente wel over me heen krijgen maar ik zou niet weten waarom het zo schadelijk kan zijn om dit te proberen.

Ik vermoed dat men hier geen jongelingen willen aantrekken om zonder echte reden te gaan dampen. Als er een schaap in de shoarma gaat volgen dr tenslotte meer.

4 minutes ago, Moppersmurf said:

Ik vermoed dat men hier geen jongelingen willen aantrekken om zonder echte reden te gaan dampen.

inderdaad... en ook geen nooit gerookt hebbende volwassenen die 't alleen maar even willen proberen, want dat wordt een fiasco. We hebben bijna allemaal een lange weg moeten afleggen om eindelijk de beste mods met de veiligste herlaadbare batterijen en opladers te vinden en met de meest geliefde tankjes en meest geliefde liquids. Om dat allemaal te bekostigen, zijn velen van ons ook nog zelf de coils en de liquids gaan maken.

1 hour ago, Krackkid said:

Advocaat van de duivel hier: zijn een aantal van ons ook niet zo begonnen met roken? Omdat we het wilden ervaren? Liet de smaak of het hoesten ons tegenhouden? Nee. Ik begrijp ook niet zo goed waarom het een fiasco zou gaan worden.

@Krackkid, als jij het een keer wil proberen, zal ik de laatste zijn die je tegenhoudt, maar wat hierboven al staat, je wordt er niet gezonder van. Je bent oud en wijs genoeg, zou mijn vader zeggen ;-) Ik vind het al super dat je eerst gaat informeren in plaats van naar de winkel rent. Ken je niet toevallig iemand die dampt? 

11 minutes ago, Marianna said:

inderdaad... en ook geen nooit gerookt hebbende volwassenen die 't alleen maar even willen proberen, want dat wordt een fiasco. We hebben bijna allemaal een lange weg moeten afleggen om eindelijk de beste mods met de veiligste herlaadbare batterijen en opladers te vinden en met de meest geliefde tankjes en meest geliefde liquids. Om dat allemaal te bekostigen, zijn velen van ons ook nog zelf de coils en de liquids gaan maken.

1 TS is volwassen en 2 wat heeft dit topic nu weer te maken met zelf coils wikkelen en zelf liquid brouwen? ( kom dit echt overal tegen) en 3 dus alleen ex-rokers kunnen veilig vapen en goed met batterijen om gaan?? 

Quote of en algemeen:

Even buiten het feit om dat je , als je niet rookt het gezonder is om niet te gaan dampen, maar zeggen we dat ook bij iemands eerste pilsje, of wijntje of motorrijles ?

TS is 23 dus oud genoeg om die beslissing overwogen te maken .

Nou, ik neem maar even aan dat @Krackkid ondanks zijn wat discutabele forumnaam geen kind meer is, maar ik blijf er bij dat het niet de bedoeling is dat niet-rokers aan het dampen slaan. Als je wilt weten hoe het is, kun je denk ik het beste een keer proberen van iemand die zijn spulletjes voor elkaar heeft, weet hoe het allemaal werkt en je voor nop een dampervaring kan laten opdoen die je zal heugen, aan de hand waarvan je altijd nog een - hopelijk verstandige - beslissing kunt nemen. Het is namelijk best een prijzige hobby. Niet vergeleken met roken, maar wel vergeleken met niet-roken ;-) .Voor je goed op weg bent en echt goed kunt gaan besparen (besparen is niet gelijk aan verdienen) moet je aardig wat investeren. 

Niemand kan je verbieden bijvoorbeeld een wegwerp-pen aan te schaffen, maar dat lijkt eigenlijk in bijna niets op echt dampen.  Net zoals niemand je kan verbieden een doosje nicotinekauwgom te kopen om te ervaren hoe nicotine voelt. Maar met de huidige buitengewoon onzekere status en het wankele imago van dampen, die voor het overgrote deel overigens gebaseerd is op lulkoek, denk ik dat niemand, ik incluis, hier zijn vingers aan wil branden. Net zoals ik voor een zestienjarige geen biertje koop of een achttienjarige geen shaggie aanbied, ook niet op verzoek. 

1 hour ago, L33ntje said:

Als je nog nooit hebt gerookt, ga je niet dampen. Punt. Dampen is een vervanging voor roken, voor mensen die roken. Het is geen on zochzelfstaande activiteit die je op een gegeven moment op kunt pikken (zoals roken en drinken :lol:) . 

Of je nu 6 ,16 of 36 bent (of nog ouder), dampen is niet voor niet-rokers, en zo simpel is het. 

Waarom zou dampen niet een op zichzelf staande activiteit zijn die je op een gegeven moment oppikt? Als vriendjes van een jonge damper een paar keer een hijs mogen nemen, zoals wij vroeger van een sigaret deden, dan bestaat toch de reële kans dat er 1 is die denkt, hee, best lekker. Ik zie veel liever dat gebeuren dan dat het met sigaretten gebeurt. 

Rokers hebben naar mijn mening niet de monopolie op dampen. Als niet-rokers er nu benieuwd naar zijn, kan ik ze dat niet kwalijk nemen. Wij zijn allemaal ooit een niet-roker geweest, vergeet dat niet. 

Mijn buurmeisje vertelde laatst dat ze met een stel andere kids (tussen 11 en 13) op de kermis waren geweest en daar een vape pen hadden gewonnen en deze met zijn allen hadden geprobeerd. Lekker boeiend.

Deze topic starter vertelt dat hij/zij 23 is (en wie ben ik om dat in twijfel te trekken) dus waarom zou vapen alleen voorbehouden zijn aan ex-rokers. Beetje vingerwapper gedoe hier hoor.

Hiernaast is dit een informatief forum, wat iemand voor een keuze maakt moet hij/zij zelf weten. Zijn vraag was niet MAG IK GAAN VAPEN VAN JULLIE.

Gatver, betutteling van de bovenste plank.  En als je je vingers er niet aan wilt branden, dan geef je toch gewoon geen info? 

11 minutes ago, GoudenKever said:

Advocaat van de duivel hier: zijn een aantal van ons ook niet zo begonnen met roken? Omdat we het wilden ervaren? Liet de smaak of het hoesten ons tegenhouden? 

Ik denk dat 90 procent begonnen is omdat het "stoer" was op het schoolplein. 

En nee,niks hield mij(ons?) tegen want iedereen deed het dus dat hoesten zal wel over gaan en de smaak? Ik weet niet meer of ik het toen vies vond. 

En voor de ts. 

Mijn neefje is ook gaan dampen zonder eerst gerookt te hebben. Gewoon omdat hij de smaakjes lekker vond. 

Ik zou denk ik niet zomaar gaan beginnen te dampen. Zoek iemand in je omgeving. Ga naar een winkel en probeer wat. 

Als je echt te nieuwsgierig ben natuurlijk. 

Zoals m'n pa altijd zei: zolang je geen airco heb mis je het ook niet

5 minutes ago, Nijmegensmoke said:

Beetje vingerwapper gedoe hier hoor.

Watte???

Just now, GoudenKever said:

Waarom zou dampen niet een op zichzelf staande activiteit zijn die je op een gegeven moment oppikt?

Als ik eerlijk ben : puur en alleen vanwege de zeer wankele status van het dampen en het wat ingewikkelde imago. Niet-rokers die gaan dampen zijn koren op hde molen van de tegenstanders van het dampen, uiteraard, en dat zullen ze ook weer op een formidabele wijze uit het verband weten te rukken. 
Jongelui die nooit gerookt hebben zullen naar alle waarschijnlijkheid ook niet snel gematigde tutteldampers worden, maar eerder tot het kamp der wolkenjagers toetreden, en eerlijk gezegd kunnen we dat stukje imago missen als kiespijn. 

Hij kan natuurlijk altijd - want DIE vrijheid heb je in Nederland gewoon WEL, ondanks alle gekraai en gekrijs van de anti-lobby - snel even gaan roken en DAN overstappen op dampen ;-) . Het is gewoon zo achterlijk krom in dit land......

Los daarvan zou ik ondanks hoe ik geniet van roken, het toch niet snel een ander aanraden. En ik zie dampen toch echt wel als een alternatief voor roken. Betuttelen ? Nee, ik zie het niet anders als dat ik iemand niet zal aanraden te gaan roken of drinken. Wat ze daar uiteindelijk mee DOEN moet iedereen voor zichzelf weten. 

En zou ik mijn kinderen (17 en 21) zeggen : hier, proef maar eens, zit toch geen nicotine in". ? Nee, eerlijk gezegd denk ik niet dat ik dat als mijn taak zie. 

13 minutes ago, L33ntje said:

Maar met de huidige buitengewoon onzekere status en het wankele imago van dampen, die voor het overgrote deel overigens gebaseerd is op lulkoek, denk ik dat niemand, ik incluis, hier zijn vingers aan wil branden. Net zoals ik voor een zestienjarige geen biertje koop of een achttienjarige geen shaggie aanbied, ook niet op verzoek. 

Waar precies willen we onze vingers niet aan branden?

En, hoe meer niet-rokers oprecht interesse hebben in dampen, zou dat niet het imago ten goede kunnen komen? Zodat ze zelf zien dat dat die lulkoek er is? Ik vind het niet zo gek, dat die lulkoek er is. Ik kan maar weinig vinden over onderzoekers die zelf dampen en dus weten waar ze het over hebben en wat ze onderzoeken.

8 minutes ago, GoudenKever said:

wij zijn allemaal ooit een niet-roker geweest, vergeet dat niet. 

Ik kan het me eerlijk gezegd niet herinneren nee. In elk geval ben ik nooit een VOLWASSEN niet-roker geweest. 

Misschien dat ik me er daarom ook nog steeds niets bij kan voorstellen ooit weer niet-roker te worden. Want ik wordt er geen 17 meer bij ;-)