Jump to content

Welke coil voor Serpent Mini 25mm


Guest freekdl

Recommended Posts

Guest freekdl

Deze Serpent Mini is mijn eerste RBA en dus ga ik voor het eerst zelf coils maken, alleen weet ik niet goed welke dikte van kanthal draad te nemen. Ik heb heel wat reviews van bloggers, youtubers en redditors gelezen, maar iedereen heeft zijn eigen mening dus ik denk dat de keuze vrij persoonlijk is. Aangezien ik andere tanks besteld heb met het oog op grote wolken, zou ik mijn Serpent Mini liefst builden op smaak. Ik ben niet echt een fan van warme damp, dus dien ik hier waarschijnlijk rekening mee te houden bij de keuze van mijn draad? 

Tot nu toe heb ik het dubbele deck getest met de bijgeleverde draad, twisted kanthal, kwam uit op 0.2 Ohm bij 2 coils en had zeer goede smaak en dampproductie op 70 watt. Dit beviel me zeker! Het enkele deck is door een vriend gecoild met een clapton kanthal, 5 wikkelingen, 3mm, kwam op 0.4 Ohm en deze dampte ik rond de 40 graden. Daar was ik wel tevreden over, maar ik had regelmatig dry hits en als ik boven de 50 watt een diepe trek nam proefde ik duidelijk een katoensmaakje. Ook was de coil op 5 dagen pikzwart terwijl het niet mijn enige atomizer is en dus vrij weinig wordt gebruikt. Die laatste build beviel me dus minder.

Ik zat te denken aan een kanthal 26 twisted, 5-6 wraps om een 3mm kern of een kanthal 25, 5-6 wraps spaced over een 3mm kern. Wat denken jullie? 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, freekdl said:

Het enkele deck is door een vriend gecoild met een clapton kanthal, 5 wikkelingen, 3mm, kwam op 0.4 Ohm en deze dampte ik rond de 40 graden. Daar was ik wel tevreden over, maar ik had regelmatig dry hits en als ik boven de 50 watt een diepe trek nam proefde ik duidelijk een katoensmaakje. Ook was de coil op 5 dagen pikzwart terwijl het niet mijn enige atomizer is en dus vrij weinig wordt gebruikt. Die laatste build beviel me dus minder.

Dry hits en zwart worden ligt niet aan de coil zelve (tenzij je hem veel te hoog stookt), maar de wick. Het goed wicken van een tank/RBA vind ik lastiger dan het coiltje zelf draaien.

Link to comment
Share on other sites

Guest freekdl

Bedankt voor je antwoord! Ik ging er van uit dat hij goed gewicked was omdat hij geen druppel lekte, das was met het dubbele deck een ander verhaal :ja

Link to comment
Share on other sites

Just now, freekdl said:

Bedankt voor je antwoord! Ik ging er van uit dat hij goed gewicked was omdat hij geen druppel lekte, das was met het dubbele deck een ander verhaal :ja

Als je hem te strak wicked, lekt hij niet, maar krijg je wel dry hits. Het is zoeken naar de juiste balans.

In het begin echt een crime, wicken, tank in elkaar schroeven, vloeistof er in en uitproberen. Te los (lekken) of te vast gewicked (dry hits), weer van voren af aan beginnen, net zolang tot je uit ervaring weet hoeveel katoen je voor een bepaalde build/tank moet gebruiken.  

Link to comment
Share on other sites

Guest freekdl
Just now, Raycoupe said:

In het begin echt een crime


Daar zeg je wat, je wilt niet weten hoeveel tankjes er al zijn leeggelopen :gek Nog een hoop bij te leren!

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, freekdl said:


Daar zeg je wat, je wilt niet weten hoeveel tankjes er al zijn leeggelopen :gek Nog een hoop bij te leren!

Ja mooi he! Hier gaan de single en dual coils RBA's wel goed, maar ik loop nog steeds te mierenneuken met die triple coil build waarbij zes uiteindjes watten in drie vloeistof gaten moeten. Laat dat nu juist de RBA zijn die mij het beste bevalt qua smaak en airflow..... :fluit

Link to comment
Share on other sites

Guest freekdl

Dat zeg je net op de goede moment, ik was net aan een bestelling op gearbest bezig en wist niet dat er een triple coil deck bestond, die gaat mee in het winkelkarretje! Is die deck van Wotofo zelf of een ander merk?

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, freekdl said:

Dat zeg je net op de goede moment, ik was net aan een bestelling op gearbest bezig en wist niet dat er een triple coil deck bestond, die gaat mee in het winkelkarretje! Is die deck van Wotofo zelf of een ander merk?

Geen idee, ik sprak over de triple coil RBA in mijn smok TFV4 tank.

Link to comment
Share on other sites

Guest freekdl

Vandaag nog wat geoefend op coilen en wicken, maar ik heb nog toch nog wat tips nodig vrees ik :ja

De single deck opbouwen ging vrij goed, maar als ik de mod even in mijn zak heb wanneer ik ergens naartoe ga lekt hij toch nog een klein druppeltje, wat hij niet deed toen een vriend van me hem opgebouwd had. Kan iemand aan de hand van volgende foto's zeggen of ik iets verkeerd doe?

1.thumb.jpg.1c534df0bbf0961485f8a09f99439c6f.jpg2.thumb.jpg.3dc67fd59c67791fe8c9d5b04b40f7e3.jpg3.thumb.jpg.620dbe0c55ae77899c42aa234e03118a.jpg

De wicks zitten redelijk vast en de uiteindes komen tot onderaan in de uitsparingen. Smaak en dampproductie zijn goed, alleen kan ik niet hoger dan 50 watt me deze 0.36 ohm coil zonder slechte smaak en zoals gezegd lekt hij af en toe een klein druppeltje.

Het dual deck is een ander verhaal.. Zowel ik als een vriend die genoeg ervaring heeft met RBA's krijgen deze niet opgebouwd. Coilen en wicken lukt, de mod herkent de atomizer en geeft 0.18 ohm aan, tot je het tankje erop schroeft, dan krijg je ineens een hele rits foutmeldingen. Op zijn Wismec RX 2/3 bijvoorbeeld atomizer low of atomizer short (de laatste hebben we maar 1 keer gehad), op mijn Alien krijg ik de melding 'ohm too low'. Ik laat het even zien met wat foto's.

Mijn eerste poging vandaag, met veel te veel katoen, te lang en te vast (denk ik):

4.thumb.jpg.e238a26f2a17da7f0b1b4494cec933f7.jpg5.thumb.jpg.c11776b9167d89b0751056e8492074e9.jpg6.thumb.jpg.bc28d6164e640a6d183efcf2b8a44255.jpg7.thumb.jpg.7d42217107e30268b670d75fb8e0a01b.jpg

Zelfde methode gebruikt dan bij het enkele deck, dus uiteindes van de wick tot op de bodem van de uitsparingen, maar zodra ik de tank erop schroef krijg ik dit:

8.thumb.jpg.e9a8e0f905ce0dea2bd010f234251fdf.jpg

Schroef ik de tank wat terug (zo is hij niet bruikbaar, want dan loopt alles eruit), werkt hij wél, maar geeft een andere ohm waarde aan (elke keer een andere):

9.thumb.jpg.1ed2fb79acd599c4a58514d03f10c2d1.jpg10.thumb.jpg.9e5bca363dc77ab9f5dad40ac14677fc.jpg

 

Dan maar een tweede poging gedaan, met een minder dikke wick en ook wat korter:

11.thumb.jpg.b1a3199b87258c870e0d922555f99ed9.jpg12.thumb.jpg.7de80bd79de0dd97349c0c2baeefc7bf.jpg13.thumb.jpg.e26404d9034279c1a0655b607cec3469.jpg14.thumb.jpg.a2cc9a389445a6be36a3f7527c259615.jpg

Ook al heb ik enkel de wick veranderd en niet de katoen zie je op de laatste foto weer een andere ohm waarde en zodra ik de tank erop zet:

15.thumb.jpg.0043ec9f94370efc2d68f7eef30956ec.jpg

Wanneer ik de tank wat terugdraai:

16.thumb.jpg.79a2ca8aab4fa306558e56a71f45c92d.jpg

 

Erg frustrerend dit :ja Alle tips zijn welkom!

EDIT: ik zie nu zelf op de foto dat de coil bij de dual deck wel wat scheef zit.. kan het dat deze de schoorsteen raakt en ik daardoor deze meldingen krijg?

EDIT 2: ook net gemerkt dat de dual coil head niet zover in de bodem kan geschroefd worden dan de single coil head. Bovenaan de coilhead is het metaal wat verkleurd en ik zie ook een verkleuring in de schoorsteen van het tankje. Ik vermoed dat deze mekaar raken?

18.thumb.jpg.55cbe868a3f0d5fd5caba991938dc604.jpg

Edited by freekdl
Link to comment
Share on other sites

Ik wilde reageren maar in jouw laatste post heb je zelf de oplossing al gegeven. Je coils raken inderdaad de schoorsteen van je tank waardoor je kortsluiting krijgt.

 

Op de foto van je coils opzij zie je duidelijk dat de pootjes te ver naar voren uitsteken: hierdoor komt de laatste winding tegen de stalen huls van de schoorsteen als je deze vastschroeft op het deck. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...