Jump to content

Goon 1.5 vs. Goon 1 review


Jim

Recommended Posts

Ik ben een grote liefhebber van de 528 custom producten, ik keek dus echt uit naar de nieuwe Goon.

Heb al de Goon versies, de 22mm, Goon lp en ook de 2 Goon 24mm RDA's.

De Goon lp was een tegenvaller, deze zit al ruime tijd terug in de kast en zal daar ook blijven zitten.

De Goon 1 was geweldig, tot op heden nog steeds 1 van de beste RDA die bestaat.

Nu zeer recent is de Goon 1.5 uitgebracht, en bij deze heb die eens grondig vergeleken met de 1ste versie.

Deze 2 zijn authentic versies, in China gooien ze u dood met clones maar die gebruik ik hier niet.

 

De verpakking is nog steeds hetzelfde, fluweelachtig zakje met daarin de RDA en een zakje met reserve o-ringen, schroefjes.

De opdruk is wat gewijzigd, maarja wat maakt de verpakking eigenlijk uit...

SpgAQHK.jpg

Enige wat je wel extra krijgt bij de 1.5 versie is standaard een squonk pin, bij de 1ste versie moest je die extra bijkopen.

 

Uiterlijk is er wat veranderd, bij de nieuwe versie staat nu een sabeltandtijger logo in plaats van het 528 logo.

De finish bij de 1.5 is gladder en glanzender, bij de 1ste versie was het een geborsteld uiterlijk.

hpUmal3.jpg

Logo's bovenaan blijven hetzelfde.

AvLjyEe.jpg

Onderaan is het wel anders, mijn beide Goons zijn voorzien van een squonk pin want ik gebruik ze enkel nog in squonk modus.

NEPBYKD.jpg

Aan de serienummers te zien doen ze daar bij 528 custom gouden zaken, de 1.5 is amper een week uit en ik heb al serienummer 1974.

 

De airflow is 1 van de belangrijkste veranderingen, in plaats van de 3 cirkels bij de Goon 1 hebben ze de airflow nu opengemaakt.

De nieuwe open airflow is wat beter regelbaar dan die 3 cirkels.

hfMfoPl.jpg

Zoals je ziet is er nog steeds de single of dual coil mogelijkheid.

nm5dSow.jpg

Nog een wijziging is binnenin de topcap, bij de nieuwe versie is die conisch en dit zou zorgen voor een iets betere smaakbeleving.

AVzqinR.jpg

 

Het build deck is bijna hetzelfde gebleven, enkele verschillen:

- deck is volledig uit stainless steel

- schroefjes zijn langer en kan je zowel met kruis als platte schroevendraaier aandraaien

BZp93aa.jpg

XGD7AZ3.jpg

De manier van builden blijft ongewijzigd.

Zoals je misschien opgemerkt hebt zijn de o-ringen bij de 1.5 versie groter en dikker.

 

Om ze beide te vergelijken heb ik ze opgebouwd met zelfde type draad, zelfde coil.

Een build van 0.47ohm.

ch5yMiS.jpg

 

Mijn conclusie:

- De prestaties van beide RDA's liggen heel dicht bij elkaar.

- Ik heb wel gemerkt dat de airflow bij de 1.5 versie meer aanwezig is, dus iets beter bij heel lage Ohm builds.

- Bouwkwaliteit is zoals bij alle 528 custom producten geweldig, de o-ringen zijn zeer zeer goed en alles "snapt" mooi in elkaar.

- Op gebied van smaak kan ik eigenlijk geen verschil waarnemen, ik heb ze ook maar vergeleken met een simpele kanthal build dus misschien is er bij andere builds wel een verschil.

- Builden op een Goon is niet moeilijk maar door het "clamp" systeem ook niet direct de makkelijkste manier om een RDA op te bouwen, hate it or love,

  Ikzelf werk graag met dit soort build deck, het neemt wel een paar minuten extra in beslag.

Als je al een versie 1 hebt en daar tevreden van bent is er niet direct een reden om naar de winkel te rennen voor de nieuwe versie.

Ikzelf ben een Goon fanboy dus bij mij mocht die niet ontbreken.

Heb je geen van beide, dan zou ik wel naar de winkel rennen want zo een goede RDA mag niet onbreken in je collectie.

Edited by jim
  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik vroeg me af of dit bij jou ook t geval is: https://www.youtube.com/watch?v=BItpBWt-Uvw

Is toch wel een aardige fout in de AFC design vind ik.

 

Heb je trouwens de OBS Cheetah V2 gezien? Die heeft best een interessant builddeck, alleen nog moeilijk te vinden, maar een site die em heeft (element vape) is die slechts 25$, zal ook wel snel genoeg via de Chinese sites te bestellen zijn.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja de airflow kan je in dual coil maar max. halfweg afsluiten, ik heb verleden week een filmpje gezien van dat "probleem".

Zelf zou ik het waarschijnlijk niet snel ontdekt hebben, want wie koopt er nu een Goon om die dan te gebruiken met airflow meer dan half dicht?

 

Volgens mij lokale vapeshop (Belgacig) staat de Cheetah gepland om binnen dit en 2 weken over de toonbank te gaan.

Ze zijn onderweg, hopelijk met squonk pin anders denk ik niet dat ik het zal kopen.

Ziet er wel netjes uit, en volgens reviews werkt ie goed.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, jim said:

Ja de airflow kan je in dual coil maar max. halfweg afsluiten, ik heb verleden week een filmpje gezien van dat "probleem".

Zelf zou ik het waarschijnlijk niet snel ontdekt hebben, want wie koopt er nu een Goon om die dan te gebruiken met airflow meer dan half dicht?

Als ie qua airflow enigszins lijkt op de eerste Goon, kan ik me best indenken dat je de airflow wat strakker wil.

Ik heb er zelf nu ook een build inzitten van 0,4 ohm en dan vind ik hem t lekkerst dampen met maar 1 gaatje open. Dat is dus tweederde dicht.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Dnns84 said:

Ik vroeg me af of dit bij jou ook t geval is: https://www.youtube.com/watch?v=BItpBWt-Uvw

Is toch wel een aardige fout in de AFC design vind ik.

 

Heb je trouwens de OBS Cheetah V2 gezien? Die heeft best een interessant builddeck, alleen nog moeilijk te vinden, maar een site die em heeft (element vape) is die slechts 25$, zal ook wel snel genoeg via de Chinese sites te bestellen zijn.

 

 

Toevallig heb ik gisteren een heleboel rta's bekeken en kwam de obs cheetah bij FT tegen,

https://www.fasttech.com/products/3028/10025182/7606501

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, jim said:

Ja de airflow kan je in dual coil maar max. halfweg afsluiten, ik heb verleden week een filmpje gezien van dat "probleem".

Zelf zou ik het waarschijnlijk niet snel ontdekt hebben, want wie koopt er nu een Goon om die dan te gebruiken met airflow meer dan half dicht?

 

Volgens mij lokale vapeshop (Belgacig) staat de Cheetah gepland om binnen dit en 2 weken over de toonbank te gaan.

Ze zijn onderweg, hopelijk met squonk pin anders denk ik niet dat ik het zal kopen.

Ziet er wel netjes uit, en volgens reviews werkt ie goed.

Niet alleen in dual coil, maar ook in single coil kan hij maar max half dicht en met de hoeveelheid airflow die de goon heeft kan ik me heel goed voorstellen dat je em wat meer wil afsluiten. 

De Cheetah V2 komt niet met squonkpin.

 

edit: zie ik trouwens op je foto's dat de klemmen van de 1.5 ietsjes verbogen zijn? Ik weet dat dat een issue was bij de V1, maar dat dat opgelost was met de 1.5, of lijkt dat maar zo op de foto?

Edited by Dnns84
Link to comment
Share on other sites

Als je een Goon 1.5 gaat gebruiken met airflow meer dan half dicht, denk ik persoonlijk dat je de verkeerde RDA aan het gebruiken bent voor uw damp vereiste en blijf je beter de Goon 1 gebruiken.

Dit is ook de uitleg van de maker blueeyedgoon in een video op Youtube:

Goon 1.5 is niet meer dan een airflow upgrade versie van de Goon 1, het was bij het maken niet de bedoeling om de Goon opnieuw te hermaken maar enkel de airflow liefhebbers te plezieren.

 

De clamps bij de 1,5 buigen veel minder snel dan de Goon 1, bij de eerste versie was het build deck uit "brass" wat een zeer zacht metaal is en bij de nieuwe is alles uit SS.

Maar buigen zullen ze zeker nog doen, zeker als je zoals mij alles zeer vast draait.

Dit is eigenlijk niet zo een probleem, als ze wat doorbuigen draai je de plaatjes bij de volgende build even om en zijn ze weer recht.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On ‎11‎/‎06‎/‎2017 at 02:06, Jim said:

Ja de airflow kan je in dual coil maar max. halfweg afsluiten, ik heb verleden week een filmpje gezien van dat "probleem".

Zelf zou ik het waarschijnlijk niet snel ontdekt hebben, want wie koopt er nu een Goon om die dan te gebruiken met airflow meer dan half dicht?

 

 

On ‎11‎/‎06‎/‎2017 at 13:20, Dnns84 said:

Niet alleen in dual coil, maar ook in single coil kan hij maar max half dicht en met de hoeveelheid airflow die de goon heeft kan ik me heel goed voorstellen dat je em wat meer wil afsluiten. 

 

 

On ‎11‎/‎06‎/‎2017 at 13:51, Jim said:

Als je een Goon 1.5 gaat gebruiken met airflow meer dan half dicht, denk ik persoonlijk dat je de verkeerde RDA aan het gebruiken bent voor uw damp vereiste en blijf je beter de Goon 1 gebruiken.

 

 

 

 

Ik heb de goon (clone) ook binnen gekregen afgelopen week,

in mijn topic had ik ook al vermeld dat ik vind dat hij veel airflow heeft,

en ook het probleem dat ik hem niet aan beide kanten maar 1 gaatje kan open laten.

Ik had dit topic al gelezen voor ik hem kocht maar verder niet veel aandacht meer aan gegeven.

Nu lees ik dit topic opnieuw en zie dat er toch wel meerdere zijn die de airflow wat veel vinden.

Normaal hou ik wel van wat airflow,zoals de aromamizer + die heeft toch ook heel wat airflow en dat is mijn nr 1 tank.

Maar als ik nu je reakties lees jim dan koop je deze rda eigenlijk net voor de airflow.

Ik heb er nu een simpele kanthal 24ga build inzitten,8.5 wikkelingen met een id van 3.5,

als ik nu rond kijk op internet zie ik dat de goon vaak opgebouwd word met zwaardere builds,

hoe bouw jij hem altijd/meestal op ?

 

Enkele vb van wat ik tegen kom als ik zoek op 'goon build'

 

Afbeeldingsresultaat voor goon build

Afbeeldingsresultaat voor goon build

Pic's komen er iet bij te staan zie ik....

 

Edited by /Marc/
Link to comment
Share on other sites

Ik gebruik de Goon meestal met simpele kanthal of Ni80 coils, 24awg en 3mm.

Zoals in de review.

Enkel op een mechanical of series box gebruik ik wat grotere coils.

Coils zoals in je foto's gebruik ik zelden, daarmee is de vape veel te warm voor mij.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oke,omdat ik in een eerdere posts van je las dat als je de airflow gaat dicht zetten bij de goon dat je dan mss niet de juiste rda hebt gekocht.

Ik maakte hieruit op dat je hem dus juist koopt voor de airflow,

en aangezien ik enkel zwaardere builds tegen kom had ik een gedacht dat het een beetje samen valt,

dus dat je hem dan ook koopt als je wat zwaardere builds wil bouwen,veel airflow,meer koeling,zwaardere builds,....

Maar dat is dus niet noodzakelijk,daarmee dat ik het aan jou vroeg,

jij bent uiteindelijk de man met de kennis he :ja

 

Link to comment
Share on other sites

Elk type RDA is anders voor mij, ik geniet zowel van open airflow als restricted airflow zolang het maar DL is.

Heb een grote longinhoud, kan wat damp verdragen.

Bij de Goon 1 damp ik bijna altijd met airflow volledig open, bij de Goon 1.5 moet ik de airflow wat afsluiten.

Maar kan net zo goed genieten van een kleine airflow als bv. een Hadaly ofzo.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hoihoi, ik wilde even meedelen dat ik naar aanleiding van deze review een Goon 1.5 heb besteld. Deze is vorige week binnengekomen en ik ben op z'n zachtst gezegd zeer blij met deze RDA. Wát een bak smaak en heerlijke airflow, bouwen is even wennen aangezien ik van een velocity stijl deck kom maar daar had ik al rekening mee gehouden.

 

Dus thanks voor deze overzichtelijke review!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik heb wat liggen zoeken voor een leuke build op de goon in combinatie met een single battery mech mod (VGOD Elite). Ik heb een leuk compromis gevonden met een fused clapton (binnendraden kanthal 24 AWG en een NiCr80 wikkeldraad van 38 AWG), 6 wraps, ID 3. Komt uit op 0.15 Ohm wat een leuke middenweg is tussen koel en warm. Airflow ietsie pietsie afgesloten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 11 months later...

Daar kan ik geen raad ik geven, iedereen heeft een persoonlijke smaak op gebied van builds.

Wat voor mij goed is dat ik vaak voor andere mensen totaal niet goed.

Ik heb graag mijn alien of andere exotische coils tussen de 0.1 en 0.15ohm, andere mensen zijn heel tevreden over gewoon een single wire microcoils van 0.5ohm.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Even wellicht een domme vraag.. klopt het dat het bij dit deck gaat om twee single coils in parallel?

En ik weet nog niet of een rda helemaal mijn ding is, maar wil het wel gaan proberen. Is het het overwegen waard(kostentechnisch) gezien om eerst een clone te proberen? 

Hoop niet nu twee keer in de kerk te vloeken. Dan spijt me dat in ieder geval..?

Link to comment
Share on other sites

Zeker het overwegen waard natuurlijk. Een kloon heb je soms al vanaf n euro of 5 terwijl het origineel vaak het 10-voudige kost. 

Je kan natuurlijk ook zoeken naar n origineel dat wat goedkoper is dan n Goon ? 

In dit deck is inderdaad dualcoil

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...