Jump to content

Tweedehands Prijzen


Recommended Posts

Graag wil ik jullie mening weten over ons tweedehands topic en dan met name over de hierin gebruikte prijsstellingen van de verkopende partij.

 

We kennen het allemaal wel, er wordt iets te koop aangeboden voor, nagenoeg de nieuwprijs of zelfs daar overheen, zeker wanneer er nog

verzendkosten bij komen. De verkoper presenteert vaak een Nederlandse prijs, als referentiepunt voor hun gevraagde tweedehands prijs. 

Wanneer ik naar het verkoop topic kijk, wordt daar het idee gecreëerd, dat heel de damper gemeenschap zo ongeveer in Nederland koopt en

slechts een enkeling in de China shops, terwijl ik, gevoelsmatig, denk dat het precies andersom is. Welke waarde moeten we als referentiepunt

toekennen aan een tweedehands artikel ? Is het fair om de Nederlandse nieuwprijs te hanteren of is het goed wanneer we de nieuwprijs van de

China shops aanhouden ?

 

De prijzen voor onze dampgear loopt sterk uiteen en is botweg in te delen in drie groepen : De duurdere Nederlandse shops, de goedkopere

Nederlands shops en de China shops. Bij de duurdere Nederlandse shops kost een mod € 129,95, bij een goedkopere Nederlandse shop kost

dezelfde mod € 92,50, terwijl dezelfde mod in een Chinese shop € 68,= kost. Iedereen moet natuurlijk zelf weten waar hij/zij koopt. Echter, het

wordt een heel ander verhaal wanneer iemand iets als tweedehands wilt verkopen. Natuurlijk is het voor een verkoper zuur, wanneer een A-merk

artikel, dat € 50,= heeft gekost in Nederland, in de China shops te koop wordt aangeboden voor € 22,84. Maar wanneer dit zo is, welk prijs 

referentiepunt hanteer je dan ? Voor de verkoper zou dan b.v. een tweedehandsprijs van € 35,= fair zijn. Aan de andere kant, is deze tweedehandsprijs

frustrerend voor de koper ? Wanneer een koper een reactie geeft en verwijst naar de China shops prijzen, is dit ook weer frustrerend voor de verkoper,

want hij/zij probeert gewoon in alle eerlijkheid een goed tweedehands artikel te verkopen. Is het voor een verkoper te makkelijk om, als de rechtvaardiging

voor een prijs, te schermen met termen als : "maar dan heb je het wel morgen in huis" of "maar dit is wel in Nederland gekocht" of "hij zit nog in de

verpakking, is nauwelijks gebruikt" ? Of is het voor een koper juist te makkelijk om te zeggen : "ja maar bij GB/FT kost een nieuwe 40% minder dan jou

tweedehands artikel" ?

 

Bij een goede deal, krijgt de verkoper nog een redelijke prijs voor zijn artikel en de koper heeft het artikel voor een mooi prijsje op de kop getikt en is hij/zij

goedkoper uit, dan wanneer hij/zij het artikel nieuw had moeten kopen. Beiden, verkoper en koper, accepteren de voor- en nadelen van deze actie.

De verkoper verliest geld t.o.v. de aanschafprijs en de koper heeft risico's omdat hij koopt zonder garantie of service. Iedereen dus tevreden.

Echter wat mij opvalt is, dat verkopers vaak de definitie van een tweedehands verkoop niet snappen of hanteren. Dikwijls is de prijs die men voor een

artikel wilt hebben zo hoog, dat, wanneer er verzendkosten bij komen, deze de nieuwprijs benaderen of zelfs overstijgen. Men realiseert zich vaak niet dat

het voor een koper wel aantrekkelijk moet blijven om juist dit artikel bij de verkoper te kopen. Wanneer het prijsverschil voor een artikel, met een waarde

van € 50, slechts een paar euro is, verdwijnt het voordeel voor de koper, terwijl zijn risico's wel in stand blijven. Vinden wij dit fair ? Het is te makkelijk om te

stellen dat iedereen dit zelf maar moet weten, gaat om het principe.

 

Wat een verkoper zich ook moet realiseren is, dat een koper geen enkele mogelijkheid heeft om te controleren of de verkoop tekst wel klopt en deze eigenlijk

maar in goed vertrouwen aanneemt dat hetgeen de verkoper schrijft, ook daadwerkelijk waar is. Immers, aan een originele verpakking kun je niet zien of het

artikel in Nederland of China gekocht is. En of een artikel nou "z.g.a.n" is of "slechts één keer gebruikt" is, het is en blijft een gebruikt, tweedehands artikel,

dat niet meer nieuw is. Dus laat alle uitlatingen, die suggereren dat een artikel eigenlijk nieuw is, achterwege. Zelfs een artikel in ongeopende verpakking,

is voor een koper tweedehands, want wanneer hij/zij koopt, wordt er gekocht zonder garantie en/of service.

 

 

Graag jullie mening !! 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Steamboy
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Steamboy said:

Graag wil ik jullie mening weten over ons tweedehands topic en dan met name over de hierin gebruikte prijsstellingen van de verkopende partij.

 

Is het fair om de Nederlandse nieuwprijs te hanteren of is het goed wanneer we de nieuwprijs van de

China shops aanhouden ?

Hangt er sterk vanaf of het in Nederland of China gekocht is denk ik en aan de keuze van de verkoper.

 

Quote

De prijzen voor onze dampgear loopt sterk uiteen en is botweg in te delen in drie groepen : De duurdere Nederlandse shops, de goedkopere

Nederlands shops en de China shops. Bij de duurdere Nederlandse shops kost een mod € 129,95, bij een goedkopere Nederlandse shop kost

dezelfde mod € 92,50, terwijl dezelfde mod in een Chinese shop € 68,= kost. Iedereen moet natuurlijk zelf weten waar hij/zij koopt. Echter, het

wordt een heel ander verhaal wanneer iemand iets als tweedehands wilt verkopen. Natuurlijk is het voor een verkoper zuur, wanneer een A-merk

artikel, dat € 50,= heeft gekost in Nederland, in de China shops te koop wordt aangeboden voor € 22,84. Maar wanneer dit zo is, welk prijs 

referentiepunt hanteer je dan ? Voor de verkoper zou dan b.v. een tweedehandsprijs van € 35,= fair zijn. Aan de andere kant, is deze tweedehandsprijs

frustrerend voor de koper ? Wanneer een koper een reactie geeft en verwijst naar de China shops prijzen, is dit ook weer frustrerend voor de verkoper,

want hij/zij probeert gewoon in alle eerlijkheid een goed tweedehands artikel te verkopen. Is het voor een verkoper te makkelijk om, als de rechtvaardiging

voor een prijs, te schermen met termen als : "maar dan heb je het wel morgen in huis" of "maar dit is wel in Nederland gekocht" of "hij zit nog in de

verpakking, is nauwelijks gebruikt" ? Of is het voor een koper juist te makkelijk om te zeggen : "ja maar bij GB/FT kost een nieuwe 40% minder dan jou

tweedehands artikel" ?

Is dit niet altijd "het spel" tussen een koper en een verkoper? De verkoper wil het liefste zo veel mogelijk aan de verkoop overhouden, de koper wil het liefste zo ver mogelijk onder de prijs gaan zitten. Dat heet onderhandelen maar ook elkaar gunnen. Dan maakt het in principe helemaal niet uit waar het betreffende product vandaan komt. Het is het recht van de verkoper om een prijs te vragen en het recht van een koper om een prijs te bieden.

 

Quote

 

Bij een goede deal, krijgt de verkoper nog een redelijke prijs voor zijn artikel en de koper heeft het artikel voor een mooi prijsje op de kop getikt en is hij/zij

goedkoper uit, dan wanneer hij/zij het artikel nieuw had moeten kopen. Beiden, verkoper en koper, accepteren de voor- en nadelen van deze actie.

De verkoper verliest geld t.o.v. de aanschafprijs en de koper heeft risico's omdat hij koopt zonder garantie of service. Iedereen dus tevreden.

Echter wat mij opvalt is, dat verkopers vaak de definitie van een tweedehands verkoop niet snappen of hanteren. Dikwijls is de prijs die men voor een artikel 

wilt hebben zo hoog, dat, wanneer er verzendkosten bij komen, deze de nieuwprijs benaderen of zelfs overstijgen. Men realiseert zich vaak niet dat het voor

een koper wel aantrekkelijk moet blijven om juist dit artikel bij de verkoper te kopen. Wanneer het prijsverschil voor een artikel, met een waarde van € 50, slechts

een paar euro is, verdwijnt het voordeel voor de koper, terwijl zijn risico's wel in stand blijven. Vinden wij dit fair ? Het is te makkelijk om te stellen dat iedereen dit

zelf maar moet weten, gaat om het principe.

Wie is "wij"? Nogmaals, het is een spel tussen koper en verkoper. Als de koper met al zijn/haar gezond verstand het er voor over heeft om een vraagprijs te betalen dan is dat toch prima? Als hij/zij het er niet voor over heeft dan komt er ook geen overeenkomst. Zo simpel is het eigenlijk. 

 

 

 

Quote

 

Wat een verkoper zich ook moet realiseren is, dat een koper geen enkele mogelijkheid heeft om te controleren of de verkoop tekst wel klopt en deze eigenlijk maar

in goed vertrouwen aanneemt dat hetgeen de verkoper schrijft, ook daadwerkelijk waar is. Immers, aan een originele verpakking kun je niet zien of het artikel in

Nederland of China gekocht is. En of een artikel nou "z.g.a.n" is of "slechts één keer gebruikt" is, het is en blijft een gebruikt, tweedehands artikel, dat niet meer

nieuw is. Dus laat alle uitlatingen, die suggereren dat een artikel eigenlijk nieuw is, achterwege. Zelfs een artikel in ongeopende verpakking, is voor een koper

tweedehands, want wanneer hij/zij koopt, wordt er gekocht zonder garantie en/of service.

Nou, dat is er dus wel en dat heet aankoopbon. Die aankoopbon geeft vaak ook recht op garantie. Als de verkoper beweert dat het product in een Nederlandse winkel gekocht is dan is daar over het algemeen een factuur van en (in geval van webwinkel) op z'n minst nog de bevestigingsmails. Overigens is het niet zo dat als A een vrijwel nieuw artikel aan B verkoopt daarmee ook de garantie vervalt.

 

Quote

 

Graag jullie mening !! 

 

Bij deze :)

 

 

Edited by Borowitz
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat jij je te druk maakt en veel teveel voor een ander denkt.

 

Ja, het is zuur dat je erg weinig voor je in Nederland gekochte produkt terugkrijgt. Maar met de Chinese markt binnen handbereik is dat te verwachten en is verontwaardiging niet op zn plaats. De hogere prijs maakt het produkt tenslotte niet beter.. 

Daarnaast is de verkopende partij zelf verantwoordelijk en als het produkt niet verkoopt gaat de prijs vanzelf omlaag..

 

Dat betweterige gedoe iedere keer bij een topic waar een verkoper een euro teveel vraagt in de ogen van een ander. Je merkt het vanzelf wel.. Ik kan me ook de koppigheid wel voorstellen. Niet dat die je erg ver brengt, maar goed.

 

Tweeledig dus: Niet miepen!

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

MIjn kort door de bocht zwart/wit antwoord is, gedraag je niet als moederkloek.
En dat bedoel ik in zijn algemeenheid, dus niet persoonlijk!
Ieder oud wijf meent hier zijn mening te moeten geven in een verkoop topic.
Als het je niet bevalt ga je er aan voorbij.
Alle regeltjes en geneuzel hebben mij hier allang weg gedreven.

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Noem het marktwerking.

 

Al wil je het dubbele van de verkoopprijs vragen. Als er een koper te vinden is die zo onnozel is om niet uit te zoeken of hij/zij hetzelfde product voor een betere prijs ergens anders kan krijgen, tsja.....

 

Dat ik het onethisch vind is een ander verhaal, maar ik vrees dat het zo werkt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

lijkt me niet zo lastig.

Verkoper kan wat mij betreft vragen wat hij wil, al gaat zijn verkoopprijs 3x over de kop, is aan de koper om te beslissen of hij met die voorwaarden tevreden is.

ethiek boeit me hier niet zo, de een heeft het er voor over de ander niet, als partijen akkoord gaan is er niets aan de hand en ben je het er niet mee eens dan ga je niet akkoord

 

Link to comment
Share on other sites

Als ik iets niet meer gebruik is het voor mij afgeschreven. Wanneer ik het dan te koop aan zou bieden is elke euro leuk meegenomen, maar kijk ik niet meer naar de aankoopprijs welke ik betaald heb. Gewoon naar de huidige verkoopprijzen kijken op Internet, daar onder gaan zitten en dan ook nog rekening houden met verzendkosten. En ja dan is het inderdaad vaak niet meer de moeite waard om te verkopen als je kijkt naar AliExpress prijzen, dus geef ik het weg of ligt het hier te verstoffen.

 

Uiteindelijk blijft het gewoon een spel tussen verkoper en koper. Ik koop ook wel eens een 2e hands CD voor 100Euro terwijl die nieuw een aantal jaren geleden maar 15 Euro was, maar nu nergens meer te krijgen is. De prijs is goed wanneer zowel koper als verkoper tevreden zijn, ook wanneer er dikke winst op gemaakt zou worden.

Iets wat ik nog gewoon in de winkel kan kopen, koop ik in de winkel en echt niet 2e hands voor (bijna) dezelfde prijs. Is dat in China voor 50% van de NL prijs dan koop ik de Chinese versie. Dus voor mij persoonlijk is de goedkoopste prijs (vaak dus de Chinese prijzen) het referentie punt. En die zou ik dus aanhouden bij verkopen.

 

Problematischer is de portokosten. Die maken vaak het verkopen van dingen dusdanig duur dat het niet meer de moeite loont.

Ik probeer regelmatig mijn CD/Vinyl te verkopen via eBay e.d. Maar een waarde van 5 Euro met dan opeens 6,95 porto erbij, maakt dit onverkoopbaar, ook als ik de prijs naar 1 euro breng. want die 6,95 is een feit. (Om over vinyl/LP nog maar niet te spreken want door het formaat gaan die portokosten naar het buitenland vaak richting de 25 Euro bij 1 LP) Dus die dingen liggen hier opnieuw te verstoffen, of in ergste geval gaan gewoon de kliko in.

 

2e hands.... het is wat een gek er voor geeft. En betaald de koper 2x de chinese prijs.... prima toch. De koper heeft er voor gekozen zich niet te verdiepen, dus blijkbaar genoeg geld, niet de tijd ervoor.

Verhalen van "nog in verpakking" of "1x gebruikt" of "alleen uit verpakking gehaald voor de foto" trap ik nooit in. Alleen de melding "Nieuw, in gesealde verpakking inclusief aankoopbon" is voor mij reden aan te nemen dat ie echt nieuw en ongebruikt is. Geopende verpakking is gewoon gebruikt en of dat dan 1x of 10.000 keer is geweest. Het enige wat ik dan 100% zeker wil weten is dat item er uitziet zoals vermeldt, en functioneert zoals vermeldt.

 

Verkopen van gebruikte items; Wat de gek ervoor geeft.

En dat is in 99,9% van de situaties een heel stuk minder dan je als verkoper ervan verwacht.

(Je hebt alleen mazzel als het een collector's item blijkt te zijn)

 

Link to comment
Share on other sites

Overigens, misschien goed om te melden.... Als ik het goed begrijp, gaat het bij de vraagstelling van @Steamboyminder om tweedehands in het algemeen, maar specifiek om de verkoop op ons forum. Voor dampers, door dampers. Dat wat een basis voor vertrouwen is voor menig beginnende en onwetende damper,

 

Mijn kleine plasje hierin doe ik later wel even. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Sledge said:

Overigens, misschien goed om te melden.... Als ik het goed begrijp, gaat het bij de vraagstelling van @Steamboyminder om tweedehands in het algemeen, maar specifiek om de verkoop op ons forum. Voor dampers, door dampers. Dat wat een basis voor vertrouwen is voor menig beginnende en onwetende damper,

 

Mijn kleine plasje hierin doe ik later wel even. 

 

Dat maakt het toch alleen maar gemakkelijker.

Als je het vriendschappelijk en eerlijk wilt doen verwijs je als verkoper ook de koper nog even naar de prijs op AliExpress met een link.

Is dat nou net iets teveel liefde voor de zaak.... dan vraag je gewoon de prijs die je wilt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noem me een softie, ouwe hippie, idealist, maar ik vind de gun factor ook belangrijk. Als ik wat tweedehands verkoop gaat het eerst op fora waar ik aan deelneem voor een zacht prijsje en als het niet verkoopt op marktplaats met markt conforme prijs.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Chika said:

Noem het marktwerking.

 

Al wil je het dubbele van de verkoopprijs vragen. Als er een koper te vinden is die zo onnozel is om niet uit te zoeken of hij/zij hetzelfde product voor een betere prijs ergens anders kan krijgen, tsja.....

 

Dat ik het onethisch vind is een ander verhaal, maar ik vrees dat het zo werkt.

 

Het hele leven hangt van de onethische zaken aan elkaar. Lelijke mensen krijgen geen partner. Leven is uiterst oneerlijk. Je sterft namelijk.

Dat heet realiteit en die kent geen ethiek.

Daar een probleem mee hebben schept alleen maar voor jezelf een probleem. En ook voor anderen.

 

Vanuit dat standpunt is deze hele discussie zinloos. Als iemand iets niet wil hebben voor een bepaalde prijs dan wil die dat niet hebben voor die bepaalde prijs.

Of ga je hem dan dwingen dat toch te willen hebben? Voor je het weet zit je in een communistische dictatuur waar een ander (de staat) wel even voor jou beslist wat jij moet willen hebben als je überhaupt al iets krijgt. Weg vrijheid.....

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb wel eens kritiek geleverd op een in mijn ogen te hoge vraagprijs, had ik niet moeten doen. Laat mensen lekker zelf bepalen of ze het waard vinden. De snelheid van tweedehands kopen telt ook mee, en ook heb je geen eventuele stress met douane.

 

Het komt inderdaad wel voor dat ik de indruk krijg dat er net wordt gedaan of het in Nederland is gekocht, niet helemaal fair denk ik dan. Pas als iemand actief misbruik zou maken van het forum hiervoor zou er ingegrepen moeten worden.

 

Ikzelf heb een hele stapel spul wat ik weg wil doen. Bijvoorbeeld een Subtank Plus kloon van een tientje. Maar als ik daar maar €4 voor kan krijgen is het de moeite al niet meer van het inpakken. Vind dat best lastig. Zo heb ik gloednieuwe mods nog in het cellofaan die ik om die reden niet meer kan verkopen.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Kijk,ik heb toen die nieuwe wet kwam in belgie (17/01) nog een reserve big baby beast gekocht,

41,95eu voor betaald en kassabonnetje heb ik nog.

Nu 4 maand later heb ik het tankje nog altijd niet gebruikt en ligt het hier maar te liggen.

Stel ik wil dat nu verkopen,wat zou ik er voor vragen? 30euro?

Zelf lijd ik dan al 12 euro verlies,maar goed,geen probleem mee...

Maar dat zelfde tankje kost bij gb of ft mss maar 25 euro,

als ik mij dan op die prijs moet gaan richten,25 euro nieuw,dan zou ik mss tweedehands maar 15/17,50 euro kunnen vragen,

en om het dan voor zo'n prijs eigenlijk weg te geven dan hou ik hem liever.

Dus ja,op welke prijs ga je je dan richten?

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, /Marc/ said:

Kijk,ik heb toen die nieuwe wet kwam in belgie (17/01) nog een reserve big baby beast gekocht,

41,95eu voor betaald en kassabonnetje heb ik nog.

Nu 4 maand later heb ik het tankje nog altijd niet gebruikt en ligt het hier maar te liggen.

Stel ik wil dat nu verkopen,wat zou ik er voor vragen? 30euro?

Zelf lijd ik dan al 12 euro verlies,maar goed,geen probleem mee...

Maar dat zelfde tankje kost bij gb of ft mss maar 25 euro,

als ik mij dan op die prijs moet gaan richten,25 euro nieuw,dan zou ik mss tweedehands maar 15/17,50 euro kunnen vragen,

en om het dan voor zo'n prijs eigenlijk weg te geven dan hou ik hem liever.

Dus ja,op welke prijs ga je je dan richten?

 

Inderdaad ik zou me richten op die prijs van BG/FT en dan 7 Euro er vanaf (porto) dus kom je inderdaad op 17 Euro uit. En dan ook nogeens alleen maar bij "nieuw in gesealde verpakking". Althans bij verkoop hier op het forum.  Iedereen die een beetje denkt en geen haast heeft koopt hem anders liever in China. (Al is een prijs van boven 22 Euro dan weer zo'n magische grens waardoor mensen toch liever jouw versie voor 25-30 Euro willen kopen ivm inklaringskosten en BTW vanuit China)

 

Op marktplaats/2ehand.be zou ik zelf de 25-30 euro aanhouden.

Edited by Lessram
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Leo Bak said:

 

Ikzelf heb een hele stapel spul wat ik weg wil doen. Bijvoorbeeld een Subtank Plus kloon van een tientje. Maar als ik daar maar €4 voor kan krijgen is het de moeite al niet meer van het inpakken. Vind dat best lastig. Zo heb ik gloednieuwe mods nog in het cellofaan die ik om die reden niet meer kan verkopen.

Nu krijg je er nog wat voor.. Heb ook wel dingen verkocht die ik bijna liever nog weggegooid had, maar die ander is er toch blij mee. Die paar euro's zijn dan ook niet meer belangrijk. Je pakketjes kan je ook meenemen als je bij toeval naar het afgiftepunt gaat. Je kan overal dan wel een probleem van maken, maar jij blijft met de bende zitten, een ander niet.. Of je hebt ruimte genoeg natuurlijk.. :grins

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest Lisa

De damp bank is inderdaad ook een goede optie.

 

Maar je zou bijvoorbeeld ook je spulletjes als pakket kunnen verkopen.

Dan is de verhouding tussen de prijs en de verzendkosten ook wat beter in balans.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Steamboy said:

Welke waarde moeten we als referentiepunt

toekennen aan een tweedehands artikel ? Is het fair om de Nederlandse nieuwprijs te hanteren of is het goed wanneer we de nieuwprijs van de

China shops aanhouden ?

Als je iets in Nl of in BE hebt gekocht voor de volle pot, kan je moeilijk als het nog ongebruikt is, of zo goed als nieuw

Verwachten dat de verkoper rekening moet houden, met de prijzen uit het verre China.

Daarom zou ik wat ik in Nl of BE heb gekocht, hier niet tweede hands durven aanbieden.

Gewoon met de reden dat je het dan bij Ft of Gb voor de zelfde prijs nieuw kan kopen.

 

Voor de mensen die dit wel aandurven, zeg ik laat je niet gek maken en vraag wat jezelf wil :duim

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Lessram said:

 

Inderdaad ik zou me richten op die prijs van BG/FT en dan 7 Euro er vanaf (porto) dus kom je inderdaad op 17 Euro uit. En dan ook nogeens alleen maar bij "nieuw in gesealde verpakking". Althans bij verkoop hier op het forum.  Iedereen die een beetje denkt en geen haast heeft koopt hem anders liever in China. (Al is een prijs van boven 22 Euro dan weer zo'n magische grens waardoor mensen toch liever jouw versie voor 25-30 Euro willen kopen ivm inklaringskosten en BTW vanuit China)

 

Op marktplaats/2ehand.be zou ik zelf de 25-30 euro aanhouden.

 

En wat met artikelen die in flashsale gekocht zijn?

Bv,aromarizer + kost 43 euro,in flashsale 27 euro voor betaald,

op die spullen ga je als verkoper dan minder verlies lijden,

of je moet de flashsale korting die je gehad hebt erop ook al weer gaan doorrekenen aan de nieuwe koper.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Sledge said:

Mijn kleine plasje hierin doe ik later wel even. 

 

Eindelijk tijd om de blaas te legen ....

 

Het is best een delicaat onderwerp. Enerzijds, wat de gek er voor geeft en vrijheid blijheid.

Anderzijds pogen we hier toch een beetje voor en door dampers iedereen blij. We zijn tenslotte geen marktplaats. Naast een hoop verkopers met (naar mijn mening) dito instelling, zijn er toch regelmatig verkopers die hun verlies maar moeilijk kunnen pakken en graag de hoofdprijs willen zien. Het zijn met name beginnende dampers die hier de dupe van worden, en dat is niet de mate van vertrouwen die we ze graag willen meegeven in hun ervaringen. Maar goed, we zijn ook geen babyzitters.

 

Valide punten voor mij, voor een hogere prijs (dan china), zijn:

- authenthiek spul

- splinternieuw

- morgen in huis

- nog lopende garantie bij een NL (web)shop

- maar ook, uit de verpakking en getest. We weten allemaal dat de QA afdeling in China nog wel eens een steekje laat vallen. Toch fijn als je op voorhand weet dat product naar behoren functioneert en geen afwijkende optische kenmerken vertoond.

 

Op andere hobby fora waar ik mij vertoef, vind ik tweedehands artikelen (netjes maar gebruikt) meestal aan voor 40 tot 60% van nieuwwaarde. Uitschieters van 20% functioneel maar lelijk, en 80% voor praktisch ongebruikt en mint condition. Maar goed, die markt wordt niet overspoeld door China.

 

Het is de vraag waar menig NL retailer zich al jaren het hoofd over breekt. Hoe krijg ik mijn product verkocht aan inlanders en kan ik nog een eerlijke boterham verdienen. Het is ons tweedehands hoekje niet veel anders.

 

De vraag is dus, wat is redelijk en in hoeverre is het 'fair' de verkoper op te attenderen en de koper voor te waarschuwen?

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Het is sowieso een ontzettend moeilijk punt. Vraag/verkoopprijs en de relatie met redelijkheid is enorm rekbaar. Ik denk dat er op het forum al een heel goed punt is en dat is het aangeven waar het onderwerp vandaan komt en wat het gekost heeft. Misschien is het een idee om die vragen uit te breiden met bon aanwezig en valt in garantie. Verder is het denk ik toch uitgaan van nuchterheid van de verkoper en het doen van onderzoek van de koper.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Borowitz said:

Misschien is het een idee om die vragen uit te breiden met bon aanwezig en valt in garantie. Verder is het denk ik toch uitgaan van nuchterheid van de verkoper en het doen van onderzoek van de koper.

dat is zo is zo een must, ik hou toch steeds het aankoopbonnetje bij in de doos, maar vervalt de garantie niet bij doorverkoop, ik denk dat wel.

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij wordt hier gezocht naar een oplossing waarvoor geen probleem bestaat. Hoeveel van de dampers hier hebben, toen ze nog beginnend waren, via dit forum een product gekocht voor veel te veel geld? Ik denk niemand, maar kan het mis hebben.

 

Iedereen die hier lid wordt, is 18 of ouder. We mogen daarom toch wel aannemen dat als ze hier een product zien, ze even gaan kijken hoeveel dit bij een officiële (web)shop kost? Dat de verkoper dit misschien veel goedkoper uit Verwegistan of gratis gewonnen heeft, is imho niet relevant (tenzij deze er een handeltje van gaat maken). Ik zou het verkeerd vinden om een verkoper te dwingen om een lage prijs te vragen. Het is aan de verkoper hoe aardig hij/zij wil zijn, niet aan ons.

Verder is een nieuw lid die even op het forum rondstruint, zo op de hoogte van de prijsstelling (en levertijden) bij Chinese aanbieders. 

 

Mocht een verkoper een vraagprijs hanteren die gelijk of meer is dan een reguliere NL webshop, vind ik dat er best een opmerking door een forumlid over geplaatst mag worden. Gewoon zakelijk en beleefd en geen verdere discussie. Op die manier is de verkoper geattendeerd op een mogelijke vergissing of kan hij/zij toelichten wat de toegevoegde waarde is van zijn aanbieding en een potentiele koper kan een geïnformeerd besluit nemen.

 

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...