Jump to content

Allergische/Astmatische reactie op 2e hands damp (A case story)


balling

Recommended Posts

Beste forummers,

 

Zoals sommige hier al weten ben ik al een tijdje op het longforum bezig de dampersbelangen te verdedigen en waar mogelijk informatie te verstrekken.

Nu kwam ik een interessante bijdrage tegen van iemand die allergische reacties heeft van vooral E-sigaretdamp.

Ik vond dat merkwaardig omdat hier toch de mening overheerst dat 2e hands damp geen gevolgen zou moeten hebben op omstanders.

 

Hieronder het relaas van Sillie en de link naar de hele discussie op het longforum. Lees die vooral voordat je hier reageert. Deze bevat nog nl. nog veel meer informatie over dit geval.

https://www.longforum.nl/discussion/12941382/astma-aanvallen-als-gevolg-van-e-sigaretten-hoe-kan-ik-ze-voorkomen/p1

 

Hallo,

Ik heb nu al voor de zoveelste keer een behoorlijk heftige astma als gevolg van e-sigaretten. Waar mogelijk probeer ik deze te vermijden, maar soms lijkt dat gewoon onmogelijk. Ook als ik gewoon op straat loop en iemand tegenkom die zo'n ding gebruikt, kan ik er wel met een zo groot mogelijke bocht omheen lopen. Maar het helpt gewoon niet en leid bij mij steeds weer tot zware aanvallen.
Afgelopen weekend weer. Even weekendje Texel. Door een dorp lopen is gewoon onmogelijk. Ik heb nu al bedacht om dan maar voordat we een weekendje weg gaan of een paar dagen dan maar een week ervoor mijn flixotide te verhogen. En er voortaan voor te gaan zorgen dat ik altijd, maar dan ook echt altijd iedere minuut van de dag medicatie bij me heb.
Ik ben het inmiddels zo zat om steeds weer zo ziek te worden. En het lijkt wel of de reacties ook steeds erger worden.

Heeft iemand misschien tips voor mij hoe ik hier zo goed mogelijk mee om kan gaan? En zoveel mogelijk aanvallen te voorkomen?

PS. Reactie over hoe gezond/danwel ongezond e-sigaretten zijn worden niet op prijs gesteld. Hierover is al meer dan genoeg discussie te vinden en dat helpt mij echt niet verder.

Alvast hartelijk dank
Silvia

Link to comment
Share on other sites

Dit zou zomaar eens van de vg kunnen zijn. Een collega van mij is ook heel erg allergisch voor (bijna alle) plantaardige oliën en vetten. Vooral in eten, dus ik denk dat zij misschien ook last zou kunnen hebben als ik bij haar in de buurt zou dampen. 

Link to comment
Share on other sites

Ik vind het een tussen de oren reactie lijken, in de buitenlucht met een boog eromheen en nog steeds last is naar mijn idee een paniek reactie die zich gelijk uit in een astma aanval.

Onze geest is in staat om een lichamelijke reactie teweeg te brengen.

Damp word met rook geassocieerd en rook met damp, de geest legt deze link zeer makkelijk.

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

@balling, wat een beschaafde discussie/conversatie hebben jullie gevoerd, verfrissend om te lezen. Moet eerlijk bekennen dat ik na het lezen van Silvia's bijdrage eerst wat irritatie voelde opkomen, maar na alles doorgelezen te hebben, kreeg ik toch ook begrip voor Silvia. En erg fijn dat jij moeite hebt gedaan om te onderzoeken waar zij allergisch op reageert.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ik heb geen astma, maar kan wel allergisch reageren op damp. En ik reageer dan vooral op PG met hoestbuien. En dat heb ik ook bij tweede hands damp. Niet dat het een drama is, ik ga dan wat hoesten.

Het viel me vooral op toen ik meeliep met de protestmars in Utrecht. Toen kwam ik nogal wat dampjes her en der tegen die irriteerden.

En ik had een foutje gemaakt. Ik had de spullen voor de dampbank meegenomen in de auto naar Groningen voor Dootje. Niet over na gedacht.Van die spullen komt ook e-liquid damp van af, maar daarvan komt het heel langzaam vrij. maar ja route Utrecht naar Groningen duurt lang. Niet aan gedacht, auto was afgesloten omdat het buiten koud was. En op het moment dat ik in Groningen aan kwam, kreeg ik een enorme hoestbui en moest ik kort kotsen. Nadat ik in de frisse buitenlucht stond probleem vrijwel direct over. Auto even gelucht, gaf ook geen probleem daarna.

Het rare is dat ik niet bij alle dampvloeistoffen die overgevoeligheid heb, en ook niet even extreem. Maar PG speelt er wel een belangrijke rol in.

 

En ik heb het ook bij sommige bloemen (heel weinig gelukkig), en sommige parfums enz. Stond laatst in de apotheek, en kreeg enorme hoestbui die niet te stoppen was. Bleek dat ik naast een half verdord boeketje bloemen op hun balie stond, dat dit veroorzaakte. Verder heerlijke parfums om je huiskamer een lekker geurtje te geven kunnen ook verkeerd vallen.

 

Ik kan zomaar opeens door een stofje in te ademen een enorme heftige hoestbui krijgen. Die hoestbui is dusdanig, dat mijn voormalige stevige rokershoest er helemaal niets bij is. En dusdanig diep, dat het kan voorkomen dat ik mijn voedsel er uit kots.
Gelukkig gebeurt dit niet vaak. En niet vaak zo heftig. Maar het is niet psychisch.
Wanneer ik mij verwijder en zorg dat ik frisse lucht inadem, stopt het meestal snel. Tenminste wanneer ik niet zo lang blootgesteld ben geweest. Ben ik langer blootgesteld geweest, dan blijk kan ik nog tot wel een dag hoestbuien houden.

Edited by elja
Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Hetty007 said:

@balling, wat een beschaafde discussie/conversatie hebben jullie gevoerd, verfrissend om te lezen. Moet eerlijk bekennen dat ik na het lezen van Silvia's bijdrage eerst wat irritatie voelde opkomen, maar na alles doorgelezen te hebben, kreeg ik toch ook begrip voor Silvia. En erg fijn dat jij moeite hebt gedaan om te onderzoeken waar zij allergisch op reageert.

 

Dank je, @Hetty007

Ook op het longforum loop je op eieren als het over dampen gaat. Ik probeer dan ook zo neutraal mogelijk informatie te verschaffen en dat te ondersteunen met links naar onderzoek. Er zat wel een stoorzender in (Stefanie) maar die is, zonder het te willen toegeven, zeer anti-dampen.

 

Waar het mij om gaat is uit te zoeken wat nu juist bij haar de allergische reactie triggered.

Haar huisarts helpt niet echt want hij wil geen tests laten uitvoeren om te zien welke van de 4 ingrediënten (PG/VG/Nic?Aroma's) de reactie veroorzaakt.

Misschien voor de patiënt in kwestie niet zo interessant maar voor ons dampers wel.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vraag:

Kent er iemand in dit kader onderzoek dat iets zegt over damp en allergie/astma van 2e hands damp?

Ik heb erop gegoogled maar kan er nier direct iets over vinden.

Link to comment
Share on other sites

Ik kan me een onderzoek herinneren naar de effecten van 2e handsdamp waarbij in een afgesloten ruimte damp in grote concentraties werd geblazen. Hiervan werd gezegd dat dit klachten veroorzaakte, welke weet ik niet meer exact. Dit onderzoek is ook op het forum geplaatst en in de discussie die ontstond werd toen gemeld dat een familielid van een damper last kreeg van 'puisten' aan de oren als er in de auto werd gedampt. Ik kan het topic alleen niet meer vinden waar deze discussie in stond.

 

Edit: draadje gevonden

 

 

Edited by cleootje pio
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, jackal_ut said:

 

Ik vind het een tussen de oren reactie lijken, in de buitenlucht met een boog eromheen en nog steeds last is naar mijn idee een paniek reactie die zich gelijk uit in een astma aanval.

 

 

Ja dat klinkt wel raar maar ik heb o.a. een allergie voor vis. En ik moet op de markt sommige kramen echt mijden of snel voorbijgaan omdat zelfs de lucht mn strot dicht kan knijpen. Voor mij klinkt het verhaal niet zo vreemd.

Link to comment
Share on other sites

Ik had vroeger een lerares frans die nogal autoritair probeerde te zijn maar geen overwicht kreeg, lastige combi waarvan ze geregeld astma-aanvallen kreeg. Een vriend van me kreeg geregeld astma-aanvallen tijdens ruzies in zijn relatie.

 

Ik heb heel lang als lichttechnicus gewerkt en duizenden liters glycol en glycerine verstookt in rookmachines. Op een dag vertelde ik een barmedewerkster dat het geen waterdamp maar glycol was, en vanaf dat moment kreeg ze zo'n last van haar astma dat ze daar moest stoppen met werken. De tienduizenden mensen die ik in al die jaren heb bestookt met 'rook' hebben nooit last ervan gehad, maar misschien kwamen er nauwelijks of geen astmapatienten op dance-avonden en concerten.

 

Hiermee wil ik alleen maar aangeven dat astma óók psychisch veroorzaakt kan zijn. Naar mijn mening maakt het niet uit hoe je zo'n aanval krijgt, het is erg vervelend voor die mensen. Een direct een-op-een oorzaak-gevolg verband tussen dampen en astma heb ik alleen nog nooit van gehoord.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Een echte reactie heb ik tegen berkenstuifmeel ,nu heeft mijn buurman toch wél drie berkenbomen staan zeker.

Ik had kunnen verzoeken die te verwijderen.

Maar iets verder staan er op weg naar de bakker ook weer.

Je begrijpt wat ik bedoel .

Nu heb ik tegen het seizoen begint mijn medicatie in huis.

Wel spijtig dat ze er zo over denkt.

Een boeiend verhaal enkel vraag ik me af waarom de dokter Niet verder gaat in het onderzoek.

Dokters geheim noemen ze dat zeker.

Het is ook voorjaar en veel mensen hebben nu psychische problemen .

Mijn nichtje die in de geneeskunde zit noemt het '' botten van de bomen'' 

En in het najaar '' vallen van de bladeren''

Veel mensen voelen zich slecht in hun vel en halen allerhande dingen uit om de aandacht af te leiden.

Zeg nu niet dat die dame ongelijk heeft.

Link to comment
Share on other sites

Wat ik eigenlijk mis in de argumentatie op het longforum en wat ik eigenlijk van je had verwacht @balling......wat zijn de bestanddelen van de aerosol wat het medicijn bevat.

Ik herinner me hier gelezen te hebben, dat die VG of PG bevat. (ik vermoed PG ivm puurheid). Als dat zo is, dan kun je PG uitsluiten of andersom.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Guest Teunis

Stel: ik sta buiten op mijn vrouw te wachten die in een (kleding)winkel is.

Omdat ik toch niets anders te doen heb, damp ik mijn pijpje.

Vervolgens komt er iemand op mij af lopen die mij verzoekt niet te dampen.

Misschien zegt die persoon zelfs er last van te hebben.

Wat zou mijn reactie zijn?

 

Als eerste, verbazing.

Dan ontkenning, damp is immers niet irriterend in de buitenlucht.

Dat weet ik uit onderzoek. Dat leg ik in simpele bewoording uit. Men is niet ontvankelijk.

Vervolgens irritatie, dat mens hoeft toch niet bij mij te blijven staan?

En wat dan van al die sigarettenrokers? zeurt men daar ook tegen? neehee, ze moeten weer de dampers zieken!

Door gezeur van astmalijders mocht ik destijds ook al mijn tabakspijpje niet meer op kantoor roken!

Als laatste kan het diverse kanten op gaan, afhankelijk van mijn bui op dat moment.

Ik kan de hakken in het zand zetten en botweg blijven dampen, laat ze eens oprotten!

Of een uitgebreide discussie aangaan of de astma-aanval echt door mijn damper wordt getriggert.

Afhankelijk van de tegenpartij kan er zelfs ruzie ontstaan. Ook mijn geduld is eindig.

 

Mijn conclusie: het lijkt niet zinvol mij (plompverloren) aan te spreken op mijn dampgedrag als ik op een toegestane plek sta te dampen.

 

Zal ik, na het verhaal op het longforum gelezen te hebben, ontvankelijker zijn?

Ja, de eerste tijd wel. Dat slijt of verflauwt wel in de loop van tijd.

Dat is onderhevig aan allerlei maatregelen al dan niet van overheidswege.

Negatieve maatregelen veroorzaken hakken in het zand,

positieve toegefelijkheid.

Edited by Teunis
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Teunis said:

Stel: ik sta buiten op mijn vrouw te wachten die in een (kleding)winkel is.

Omdat ik toch niets anders te doen heb, damp ik mijn pijpje.

Vervolgens komt er iemand op mij af lopen die mij verzoekt niet te dampen.

Misschien zegt die persoon zelfs er last van te hebben.

Wat zou mijn reactie zijn?

 

Als eerste, verbazing.

Dan ontkenning, damp is immers niet irriterend in de buitenlucht.

Dat weet ik uit onderzoek. Dat leg ik in simpele bewoording uit. Men is niet ontvankelijk.

Vervolgens irritatie, dat mens hoeft toch niet bij mij te blijven staan?

En wat dan van al die sigarettenrokers? zeurt men daar ook tegen? neehee, ze moeten weer de dampers zieken!

Door gezeur van astmalijders mocht ik destijds ook al mijn tabakspijpje niet meer op kantoor roken!

Als laatste kan het diverse kanten op gaan, afhankelijk van mijn bui op dat moment.

Ik kan de hakken in het zand zetten en botweg blijven dampen, laat ze eens oprotten!

Of een uitgebreide discussie aangaan of de astma-aanval echt door mijn damper wordt getriggert.

Afhankelijk van de tegenpartij kan er zelfs ruzie ontstaan. Ook mijn geduld is eindig.

 

Mijn conclusie: het lijkt niet zinvol mij (plompverloren) aan te spreken op mijn dampgedrag als ik op een toegestane plek sta te dampen.

 

Zal ik, na het verhaal op het longforum gelezen te hebben, ontvankelijker zijn?

Ja, de eerste tijd wel. Dat slijt of verflauwt wel in de loop van tijd.

Dat is onderhevig aan allerlei maatregelen al dan niet van overheidswege.

Negatieve maatregelen veroorzaken hakken in het zand,

positieve toegefelijkheid.

 

Duidelijk @Teunis

Toch kan ik mij voorstellen dat, in weerwil van alle bestaande onderzoeken, 2e hands damp astmatische reacties kan opwekken.

Zoals ik als schrijf in de draad op het longforum: Allergie is een wondere wereld en heeft de raarste oorzaken.

Ik zelf ben geen ervaringsdeskundige omdat ik nergens last van heb maar ik kan mij het goed voorstellen om wat voor reden dan ook.

@jackal_ut

Laten we hier niet te snel oordelen op basis van ongefundeerde psychologie van de koude grond. Dat kan nl. ook ernstig beledigend en verwarrend zijn voor de persoon in kwestie. Laten we daar aub. rekening mee houden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest Teunis
16 minutes ago, balling said:

 

Duidelijk @Teunis

Toch kan ik mij voorstellen dat, in weerwil van alle bestaande onderzoeken, 2e hands damp astmatische reacties kan opwekken.

Zoals ik als schrijf in de draad op het longforum: Allergie is een wondere wereld en heeft de raarste oorzaken.

Ik zelf ben geen ervaringsdeskundige omdat ik nergens last van heb maar ik kan mij het goed voorstellen om wat voor reden dan ook.

@jackal_ut

Laten we hier niet te snel oordelen op basis van ongefundeerde psychologie van de koude grond. Dat kan nl. ook ernstig beledigend en verwarrend zijn voor de persoon in kwestie. Laten we daar aub. rekening mee houden.

Dat spreek ik ook niet tegen heer @balling, maar ik plaats mijzelf in een positie dat iemand mij aanspreekt op mijn dampgedrag.

Volgens mij is dat de essentie van het verhaal; iemand met astma heeft last mijn gedrag, en wat gebeurt er dan?

Of dat echt zo is, welk bestanddeel de oorzaak is, in welke mate de astma optreedt en of de aanval psychisch of somatisch is, is in mijn ogen niet relevant.

Iemand ervaart last van mijn gedrag. Hoe zou ik daarmee omgaan?

Dát heb ik in alle eerlijkheid beantwoord.

 

Tot nog toe heeft niemand mij op dit gedrag aangesproken, dus het is wel imaginair.

Edited by Teunis
Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Teunis said:

Dat spreek ik ook niet tegen heer @balling, maar ik plaats mijzelf in een positie dat iemand mij aanspreekt op mijn dampgedrag.

Volgens mij is dat de essentie van het verhaal; iemand met astma heeft last mijn gedrag, en wat gebeurt er dan?

Of dat echt zo is, welk bestanddeel de oorzaak is, in welke mate de astma optreedt en of de aanval psychisch of somatisch is, is in mijn ogen niet relevant.

Iemand ervaart last van mijn gedrag. Hoe zou ik daarmee omgaan?

Dát heb ik in alle eerlijkheid beantwoord.

 

Tot nog toe heeft niemand mij op dit gedrag aangesproken, dus het is wel imaginair.

 

Daarom zei ik ook: "Duidelijk" @Teunis

Toen ik dat berichtje las op het longforum was mijn belangstelling direct gewekt aangezien ik niet beter weet dan dat allergische reacties van 2e hands damp, voor zover ik weet, niet beschreven zijn. Haar geval lijkt me reëel en interessant genoeg om verder te onderzoeken.

Jouw fictie-benadering van een gebeurtenis is wel leerzaam voor ons dampers omdat het ons dwingt na te denken over hoe we in zo'n situatie zouden reageren.

Daar zijn hier overigens zat draadjes van.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, balling said:

 

Toen ik dat berichtje las op het longforum was mijn belangstelling direct gewekt aangezien ik niet beter weet dan dat allergische reacties van 2e hands damp, voor zover ik weet, niet beschreven zijn. Haar geval lijkt me reëel en interessant genoeg om verder te onderzoeken.

Is toch ook apart dat niet te verwachten. Als er stoffen in zitten die bekend zijn dat ze allergische reacties op kunnen roepen, dan is het toch logisch dat dit net zo goed met 2e hands damp kan gebeuren.  Per slot van rekening zijn voor de meeste allergische reacties maar heel kleine hoeveelheden nodig.

Edited by elja
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, elja said:

Is toch ook apart dat niet te verwachten. Als er stoffen in zitten die bekend zijn dat ze allergische reacties op kunnen roepen, dan is het toch logisch dat dit net zo goed met 2e hands damp kan gebeuren.  Per slot van rekening zijn voor de meeste allergische reacties maar heel kleine hoeveelheden nodig.

 

Ik was ook niet zo zeer verbaasd dat er allergische reacties plaatsvinden maar dat we hier op dit forum daar zo weinig over horen.

Alleen verkeerde ik in de veronderstelling dat 2e hands damp geen problemen oplevert aangezien de bestandsdelen van de uitgeademde damp moleculair vrijwel direct uit elkaar vallen.

Maar verbaasd zijn dat mensen last hebben van damp: Nou, nee, niet echt.

Dat het echter bij sommige dergelijke ernstige allergische reactie teweeg brengt vindt ik echt verontrustend.

Link to comment
Share on other sites

Guest Teunis
41 minutes ago, balling said:

 

Ik was ook niet zo zeer verbaasd dat er allergische reacties plaatsvinden maar dat we hier op dit forum daar zo weinig over horen.

Alleen verkeerde ik in de veronderstelling dat 2e hands damp geen problemen oplevert aangezien de bestandsdelen van de uitgeademde damp moleculair vrijwel direct uit elkaar vallen.

Maar verbaasd zijn dat mensen last hebben van damp: Nou, nee, niet echt.

Dat het echter bij sommige dergelijke ernstige allergische reactie teweeg brengt vindt ik echt verontrustend.

 

De dame in kwestie meldde al in het Longforum ook gevoelig te zijn voor zepen en parfums.

PG zit in veel van die producten. Dat er dus een overgevoeligheid kan zijn verbaast niet.

Dat het ook één op één met uitgeblazen damp in de buitenlucht optreedt, verbaast mij wel.

(dus niet de afgesloten auto of kamer uit het RIVM-onderzoek, met "zou kunnen" conclusies).

 

In een grijs verleden heb ik ooit eens geleerd dat mensen in het algemeen zichzelf minstens 10% beter voordoen dan ze zijn.

Ook verhalen worden "opgesmukt" om aan dat onbewust verlangen 'zich beter voor te doen' tegemoet te komen.

Dit werkt ook negatief; de slachtofferrol wordt veelal ten volle benut of, zo u wil, uitgebuit.

Ik wil hiermee niets insinueren, alleen aangeven hoe de psyche bij de mens werkt.

 

Wetenschappelijk is er maar een marginaal bewijs voor allergische reacties op de uitgeademde damp.

Allergische reacties op PG-gebruik komt iets vaker voor; hier en daar op het forum horen we dit.

Zelfs dan zijn er soms meldingen die meer psychisch dan somatisch zijn.

 

Dit alles is in mijn ogen echter niet bijster relevant.

Iemand heeft last van ons gedrag en hoe lossen we dat samen wel op?

 

Het lijkt mij toe dat de dame astmareactievrij de toekomst in wil.

Het helpt niet te weten waar ze allergisch voor is, als er verder niets aan dat dampgedrag wordt gedaan.

Link to comment
Share on other sites

On ‎20‎-‎4‎-‎2017 at 20:48, balling said:

Kent er iemand in dit kader onderzoek dat iets zegt over damp en allergie/astma van 2e hands damp?

 

Nee, maar 't schijnt dat de inhalers voor astma-patiënten PG bevatten. 

 

En op het longforum heb ik jaren geleden al een discussie zitten voeren, werd daar kriegel van, dus ben ermee gestopt.

Dat was n.a.v. het feit dat Rutgers de fruit- en snoepsmaakjes wou verbieden, want "dat vinden normale mensen niet lekker" (aldus de 'expert')

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Teunis said:

 

Het lijkt mij toe dat de dame astmareactievrij de toekomst in wil.

Het helpt niet te weten waar ze allergisch voor is, als er verder niets aan dat dampgedrag wordt gedaan.

Heeft deze dame dan geen last van luchtverfrissers, kookluchtjes, barbecue-rook, uitstoot van vrachtwagens, enz. ?

 

Als deze dame haar huis verlaat, dient zij ruim van tevoren haar medicatie te slikken in plaats van de hele wereld met haar probleem op te zadelen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Marianna said:

Nee, maar 't schijnt dat de inhalers voor astma-patiënten PG bevatten. 

 

En op het longforum heb ik jaren geleden al een discussie zitten voeren, werd daar kriegel van, dus ben ermee gestopt.

Dat was n.a.v. het feit dat Rutgers de fruit- en snoepsmaakjes wou verbieden, want "dat vinden normale mensen niet lekker" (aldus de 'expert')

 

 

Tsja. Die Rutgers is een golfmaatje van een vriend/client van me en die zegt ook dat 't hem geen barst uitmaakt als ie directeur van de aardappelzaadjestelersvereniging was.

Als ie maar kan golven op andermans kosten. Zo'n type dus.

 

"luchthtverfrissers, kookluchtjes, barbecue-rook, uitstoot van vrachtwagens, enz." heb ik allemaal gevraagd . Ze heeft daar matig last van maar reageert extreem en lanfdurig op e-sigdamp. Dat vond ik dus ook vreemd. Dat was dus ook de reden waarom ik er melding van heb gemaakt.

Dank iig. voor je bijdrage.

 

 

 

Edited by balling
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...