Jump to content
Vapeparts

DIY 18650 batterij lader [let op: niet voor beginners]

Recommended Posts

Allereerst wil ik een dikke vette waarschuwing geven. Het volgende is een stuk van technische aard, waarbij gezond verstand, enige kennis van electra en soldeerwerk is vereist. Doe dit niet als je niet weet waar je aan begint. Het verkeerd bouwen of aansluiten kan levensgevaarlijke gevolgen hebben. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Goed, nu we dat uit de weg hebben zeg ik het nog een keer:  Het volgende is een stuk van technische aard, waarbij gezond verstand, enige kennis van electra en soldeerwerk is vereist. Doe dit niet als je niet weet waar je aan begint.

Wat heb je nodig?

- Per batterij: 1x TP4056 Lithium Cell Charger. Alleen de versie met charge en discharge protection is veilig! 

- Per batterij: 1x 18650 batterij houden

- Per batterij: stroomvoorziening. Dit kan extern of met een usb kabel als je één 18650 batterij wilt laden.

Prijs: v.a 79 cent per batterij lader (excl. batterij, soldeerdraad, etc).

Specsheets:

TP4056 chip http://www.datasheetcafe.com/tp4056-datasheet-battery-charger/

Laadvermogen: maximaal 1 Ampere

Laadvoltage: 4.2 volt met 1.5% fluctuatie

Laadopties: Constant vermogen/Constant voltage

Laadprotectie: Ja, automatische cut-off bij ±4.2v.

De TP4056 chips i.c.m. laadboard zijn speciaal ontworpen voor het laden van Single Cell Lithium batterijen. Deze chips komen o.a voor in powerbanks, laadstations en doe-het-zelf projecten, vanwege de prijs en eenvoud. De oude versies zijn niet beschermd, de nieuwe versies komen met een laad protectie; deze schakelen zichzelf uit wanneer de voltage van de batterij 4.2v bereikt. Deze nieuwe varianten hebben hiervoor twee kleuren leds, vaak een variatie van rood (laden) en blauw (klaar). Over het algemeen hebben de laadborden een maximaal vermogen van 1 ampere uur. Een batterij van 2500mah is dus in 2.5-3 uur volledig opgeladen.

Een enkele battery lader

DSC_0012.JPG

723f6e36dd5b4f748acfeb06376ddaa9.png

Hoe sluit je dit aan?

- Sluit de batterijhouder aan met de plus- en minpool op de TP4056.

- Plug de batterij in je batterijhouder

- Sluit een oplader aan, micro/mini usb (afhankelijk van je model TP4056)
- Wacht tot de led blauw is, dan pas is je batterij vol.      

Ladend:                
DSC_0016.JPG

Opgeladen:
DSC_0015.JPG

Een set-up voor een meerdere batterijen zal ik later plaatsen, maar ziet er uit als volgt.

maxresdefault.jpg

Edited by Vapeparts

DSC_0018.JPG

Optioneel is het mogelijk een LED display aan te sluiten die de voltage laat zien tijdens het laden. Kosten: v.a 95 cent per LED paneel online.

verkoop je dit ook ? 

het inelkaar knutselen stelt nix voor natuurlijk  

maar ken wel wat laad chipies gebruiiken

en voor mijn andere hobby  die batterij houders

Just now, bolieslurper said:

verkoop je dit ook ? 

Bij interesse kan ik het altijd (weer) inkopen en maken. Ik heb nu toevallig alle onderdelen allemaal liggen in de hobbykist.

1 minute ago, Vapeparts said:

Bij interesse kan ik het altijd (weer) inkopen en maken. Ik heb nu toevallig alle onderdelen allemaal liggen in de hobbykist.

je mag me anders wel een pm doen met prijzen en wat je allemaal kan leveren  

15 minutes ago, bolieslurper said:

verkoop je dit ook ? 

Is ook allemaal bij de huisleverancier verkrijgbaar:

http://www.gearbest.com/development-boards/pp_154871.html

http://www.gearbest.com/other-accessories/pp_463282.html

Mooi stukje huisvlijt ! :ja

Uiteraard moet je wel heel stevig in je schoenen staan als je dit aandurft maar da's niet meer dan logisch gezien de materie.

Wat ik me afvraag is of het wel verstandig is om cellen met zo'n snelheid op te laden ; als ie 1a blijft voeren en alleen 'uit slaat' als ie het max. voltage

heeft bereikt zal dat de levensduur van de cellen niet ten goede komen lijkt me ? 

Een lagere snelheid en dan rustig afbouwen vanaf zo'n 4,1v lijkt me voor de levensduur toch een stuk beter.

Een tesla supercharger gebruikt ook gigantische vermogens om het cellenpakket te laden maar begint al bij 80% de snelheid er uit te halen om zodoende

het geheel enigzins te 'beschermen'.

"eenvoudige' laders als de nitecore D4 doen hetzelfde met cellen ( vermogen gaat langzaam terug als het geheel bijna vol is ) 

1 hour ago, SCi said:

Mooi stukje huisvlijt ! :ja

Uiteraard moet je wel heel stevig in je schoenen staan als je dit aandurft maar da's niet meer dan logisch gezien de materie.

Wat ik me afvraag is of het wel verstandig is om cellen met zo'n snelheid op te laden ; als ie 1a blijft voeren en alleen 'uit slaat' als ie het max. voltage

heeft bereikt zal dat de levensduur van de cellen niet ten goede komen lijkt me ? 

Een lagere snelheid en dan rustig afbouwen vanaf zo'n 4,1v lijkt me voor de levensduur toch een stuk beter.

Een tesla supercharger gebruikt ook gigantische vermogens om het cellenpakket te laden maar begint al bij 80% de snelheid er uit te halen om zodoende

het geheel enigzins te 'beschermen'.

"eenvoudige' laders als de nitecore D4 doen hetzelfde met cellen ( vermogen gaat langzaam terug als het geheel bijna vol is ) 

Het is natuurlijk vereenvoudigd, in de datasheet staat ook een grafiek die laat zien dat de amperage terug loopt zodra de cel voller raakt. :)

2 hours ago, gottalickitbeforeyouwickit said:

Je bedoelt dat er geen DW01A chip op zit? Die zie ik op de bordjes op jouw foto's ook niet.

s-l1600.jpg

Klopt. Ze hebben wel de voltage cutoff die geprogrammeerd staat in de tp4056 anders stopt hij niet bij 4.22v. Maar goed m.a.w: die ik heb moet je dus niet gebruiken zonder toezicht..

Ik snap effe iets niet. 

Wat is het doel van deze zelfbouw laders van inferieure kwaliteit ? Waarom zou je dit willen ?

Je moet dan ook per te laden batterij een USB kabeltje met 220V stekker hebben.

Voor ongeveer € 15,= heb je een uiterst betrouwbare en vooral VEILIGE lader, dan ga je toch niet liggen klooien met dit soort rommel.

Dat doe je omdat je het leuk vind. Net zoiets als zelf coils draaien en liquid mixen.

Overigens zit er in die NiteCore & co laders hetzelfde basisspul, en de interconnecties zijn ook bepaald niet beter van kwaliteit. Misschien een andere fabrikant van de laadchippies, maar verder is het laden van een enkele Li+ cel vanuit USB wel heel erg commodity. Er is ook geeneen andere chemie die zo simpel te laden is als Li+. Ik durf ook best experimentele laders en 150Ah cellen met dikke schroefaansluitingen 's nachts onbewaakt op mijn bureau te laten staan, en ik weet uit ervaring hoe hard die dingen kunnen stinken.

Klooien met auto-accu's, dat is pas gevaarlijk. Daar zijn al veel meer ongelukken mee gebeurd dan met eigenbouw 18650-laders. Maar daar hoor ik nooit iemand meer over, want niet nieuw genoeg. Zelfde als het gat in de ozonlaag en gekookte hersenen door de GSM.

3 minutes ago, VapeTim said:

Leuk project ! Meteen 5 chips en "batterij houders" besteld. :)

ik zit nogsteeds op bericht te wachten :duimen

1 minute ago, bolieslurper said:

ik zit nogsteeds op bericht te wachten :duimen

Waar heb je ze besteld ? Ik struin altijd het web af voor koopjes haha.

3 hours ago, Steamboy said:

Ik snap effe iets niet. 

Wat is het doel van deze zelfbouw laders van inferieure kwaliteit ? Waarom zou je dit willen ?

Je moet dan ook per te laden batterij een USB kabeltje met 220V stekker hebben.

Voor ongeveer € 15,= heb je een uiterst betrouwbare en vooral VEILIGE lader, dan ga je toch niet liggen klooien met dit soort rommel.

Jij speelt toch ook met potentiele bommen? Dik draad, lage ohmages, powerrrrrrrrrrrr, wet van ohm!!!! Toevallig ook nog wat mechs in huis?? Maar omdat je weet wat je doet, is het veilig. Dus ik snap dit commentaar niet zo goed. Er staan een aantal waarschuwingen bovenaan. Diezelfde waarschuwingen staan ook boven ieder mechmod artikel/topic/verhaaltje. 

Wat meer info en oscilloscoop parameters over de chip.

Charge cycle.jpg

Edited by VapeTim

@TheRich, het gaat er om dat bv de topic starter zich al vergist in het materiaal. En ja, natuurlijk kun je dit veilig bouwen, maar dan zul je je eerst

goed moeten oriënteren waar je op moet letten. Wat is belangrijk, wat is slecht en wat is goed.

@SCi, haalt bv ook een belangrijke factor aan over het mogelijk op volle speed blijven laden.

je kunt niet zomaar een batterijtje met wat bij elkaar geraapte spullen, waarvan je niet eens de eigenschappen weet/snapt, gaan laden.

Een paar waarschuwingen plaatsen, is makkelijk. Ik speel niet met potentiële bommen en, in tegenstelling tot wat hier verkondigd wordt, weet ik

inderdaad wat ik doe wanneer ik een hoog vermogen mod bouw.

Voor de prijs hoef je het niet doen, want een lader voor 4 batterijen bouwen incl. nette behuizing, is beslist niet goedkoper en per definitie ook nog 

beter dan een industrieel vervaardigde lader.

Gewoon een paar vragen :

Zit er een omkeer beveiliging op zo'n laadchip of zit er een temperatuur beveiliging op ? Wat gebeurt er als er een diep ontladen batterij in geplaatst wordt ?

Wat moet het minimale vermogen van de batterijladerstekker zijn, om het laden met 1A te halen ?.......enz.....enz. 

Maar, natuurlijk moet een ieder zelf weten wat hij/zij wilt bouwen........ik ga er vanuit dat je dan eerst de materie probeert te snappen en de waarschuwingen

ter harte neemt.........

Omkeerbeveiliging: Chip blaast op, de batterij blijft gespaard, maar door het plaatsen van een diode is dit denk ik wel te voorkomen.

Temperatuurbeveiliging: nee.

Trickle Charge (Battery reconditioning): Onder de 2,9V wordt de batterij langzaam opgeldaden met 130mA.

Constant charge current: 1A, maar is aan te passen door de weerstand R3 te veranderen.