Jump to content

Politici niet op de hoogte?


jpy

Recommended Posts

Voor iedereen die er over twijfelt of de politici welgoed op de hoogte zijn.

 

Jawel hoor maar ze doen of ze van niks weten en kijken een andere kant op,:mep

 

Hier de ontvangsbevestiging van onze laatste brief

 

 

 

 

bried 2e kamercommissie 15-12.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Mistig said:

Wat staat er precies/ongeveer in jullie brief?

Het gaat tijdens de betreffende vergadering over het onderwerp meedampen. We hebben in de brief voornamelijk gehad over het rivm rapport over dat onderwerp en dan mn. Over het feit dat er een enorm verschil zit tussen het onderzoek, de samenvatting en hoe het daardoor in de media is gekomen en de gevolgen van e.e.a.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Moppersmurf said:

Dat antwoord heb ik ook wel eens gehad. Wel aardig maar in feite is het niks.

Nee ik weet het. Ik heb het ook vooral geplaatst omdat er veel dampers zijn die denken dat de politiek niet op de hoogte is . 

 

Een juiste reactie zou zijn:

Bedankt voor uw goede inhoudelijke brief. We doen er niks mee.

 

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, jpy said:

Het gaat tijdens de betreffende vergadering over het onderwerp meedampen. We hebben in de brief voornamelijk gehad over het rivm rapport over dat onderwerp en dan mn. Over het feit dat er een enorm verschil zit tussen het onderzoek, de samenvatting en hoe het daardoor in de media is gekomen en de gevolgen van e.e.a.

 

Ok, helder.

 

Tja, de brief "is behandeld". Een volstrekt nietszeggende reactie. Jammer. Maar wie weet komt e.e.a. nog uitgebreid aan bod in februari, al is dat waarschijnlijk ijdele hoop.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tijdens het laatste plenaire debat was duidelijk dat de invloed van dat verguisde RIVM rapport zijn uitwerking ook niet had gemist op de betreffende kamerleden, inclusief Van Rijn. De laatste roept dan dat hij de onderzoeken nauw in de gaten zal houden, inclusief de buitenlandse onderzoeken.

 

Dat was wel even een ik-glij-van-het-lachen-bijna-van-mien-sofa-als-ik-er-niet-zo-van-moest-huilen momentje voor mij.

 

Het rapport heeft in het buitenland nl. flink kritiek gehad.

Edited by Betty
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Overigens blijft bij mij één vraag nogal pregnant in m'n kop zitten. Hebben ze enig idee over welk product ze het hadden?

Volgens mij denken ze aan die voorgevulde cig-a-likes, zeker omdat de shisha pen vaak in één adem genoemd werd.

Link to comment
Share on other sites

 

De politiek is er goed van op de hoogte dat de schatkist steeds leger raakt doordat zoveel mensen zijn gestopt met roken/tabakaccijns betalen.

Nu moeten ze het accijnstekort ergens mee wegwerken....en alle e-sigaretten zijn toch tabaksproducten? Ze vallen immers onder de TPD.

 

Wij hebben 't zelf laten gebeuren dat de e-sigs in de TPD terecht kwamen, terwijl ze ook bij bedrijven als Kruidvat verkocht hadden kunnen worden,

net zoals de nicotinepleisters en nicotinekauwgom.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Betty said:

Overigens blijft bij mij één vraag nogal pregnant in m'n kop zitten. Hebben ze enig idee over welk product ze het hadden?

Volgens mij denken ze aan die voorgevulde cig-a-likes, zeker omdat de shisha pen vaak in één adem genoemd werd.


Dezelfde vraag hier @Betty. Gisterenavond heb ik het debat terug gekeken en er wordt van alles op één hoop gegooid of door elkaar gehaald. Zo wordt er, behalve door Volp (PvdA) geen onderscheid gemaakt tussen de Heatstick (die tabak bevat - Philip Morris) en de shisha-pen (geen tabak, maar met verschillende smaakjes) en van het bestaan van andere hardware zijn ze m.i. al helemaal niet op de hoogte. Ze noemen dit allemaal 'de e-sigaret'. Hier een 'korte' samenvatting:

 

Van Gerven (SP) ageert vooral tegen Philip Morris en slaat daarmee in zijn fanatisme volledig door. Zegt vreemde dingen, bijv. dat een nicotinehoudend product hartstikke giftig is en gegarandeerd schade aan de longen toebrengt. Dan heeft ie het dus waarschijnlijk over Heatstick, want in ditzelfde gedeelte praat hij ook over het 'niet verbranden, maar verhitten van tabakswaren'.


Ook is hij verontwaardigd over het feit dat er formaldehyde vrij komt bij gebruik van de e-sigaret. Dit zal zo zijn bij de Heatstick denk ik (één van de waarschuwingen die op pakjes sigaretten, shag en andere tabakswaren wordt vermeld is dat tabaksrook onder andere formaldehyde bevat), maar diverse onderzoeken hebben inmiddels aangetoond dat deze stof bij normaal gebruik van de dampapparatuur, niet voorkomt. Uit het rapport van de RIVM (2015) wordt geciteerd dat "inhalatie kan leiden tot irritatie, schade aan de longen en een verhoogd risico op kanker". Volgens mij gaat het hier wederom om de Heatstick.


Hij deponeert vervolgens de stelling dat de e-sigaret de giftige variant (Heatstick?) is op de chocoladesigaret en dat door de smaaktoevoegingen (shisha-pen?), al of niet met nicotine, het drempelverlagend is voor jongeren om te starten met roken(!).

Hij dient een aantal moties in m.b.t. het verbod op online verkoop en het verbod op smaaktoevoegingen. De moties worden door staatssecretaris van Rijn afgekeurd, met daarbij de aantekening dat smaaktoevoegingen in de Europese regelgeving zijn toegestaan.

 

Faber (CU) heeft het ook over de Heatstick. Zij wijst vooral op de gevaren van roken en bescherming van de jeugd en claimt dat de Heatstick ook nicotine bevat en daarom net zo gevaarlijk is als een gewone sigaret.

 

Volp (Pvda) is wat genuanceerder en ik vermoed dat zij de verschillen grotendeels wel in kaart heeft. Ze heeft het over dampen en dampwaar en zegt dat aan dampen, ook zonder nicotine, risico's zitten. Zo vraagt ze zich af wat de effecten van het verdampen van propyleenglycol zijn. Volgens haar zijn er aanwijzingen dat PG invloed heeft op leukocyten (RIVM 2014).

Ook vraagt zij zich af of de definitie van elektrisch dampwaar wel dekkend is. Ze erkent dat e-sigaretten rookverslaafden kunnen helpen om van de tabaksverslaving af te komen.

 

Keijzer (CDA) (zij vervangt collega Bruins Slot) heeft niet veel nieuws te melden, behalve dat nicotine slecht is voor de gezondheid. En, zo zegt ze, e-sigaretten zonder nicotine zijn, zo blijkt uit onderzoek, net zo schadelijk als e-sigaretten met nicotine.

Ziengs (VVD)  erkent de gezondheidsrisico's, maar heeft het voornamelijk over de kleine ondernemers (tabakszaken en tankstations) en de display-ban.

Agema (PVV) zegt dat bij het dampen van e-sigaretten zonder nicotine schadelijke stoffen vrijkomen. Ook zegt ze dat bij het verbranden van kruidenproducten meer teer en koolmonoxide vrijkomt dan bij gewone sigaretten.

 

Van Rijn - staatssecretaris (PvdA)  geeft aan dat er bij gebruik van e-sigaretten stoffen vrijkomen zoals propyleenglycol, glycerol en aldehyden (RIVM 2015) en dat er nog gebrekkig inzicht is m.b.t. de effecten op de gezondheid. Not-burn producten (Heatstick?) bevatten nog steeds tabak en nicotine waardoor ze nog steeds schadelijk zijn voor de volksgezondheid. Hij heeft aan het RIVM gevraagd om nieuw onderzoek te doen naar de schadelijkheid en de effecten van deze producten.

Er zijn al meerdere onderzoeken gedaan (nov. 2013/mrt.2015/jul.2016) en zowel het RIVM als de NVWA houden ook internationale informatie en wetenschappelijke ontwikkelingen bij. Er moeten betere meetmethodes komen in Europees verband.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Online verkoop: Staatssecretaris Van Rijn wil niet aan een verbod op online verbod. Hij denkt wel aan een leeftijdsverificatiesysteem. Wel zal hij monitoren hoe het verbod op online verkoop in Belgie uitpakt.

 

Leeftijdsgrens: Iedere partij wil dat de leeftijdsgrens van 18 jaar gehandhaafd wordt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Op een enkele uitzondering na, worden de Heatstick, de shisha-pen en overige dampapparatuur op één hoop gegooid. Hetzelfde geldt voor de termen roken en dampen.
Misschien moeten we hier op het forum ook de termen e-sigaret en a-sigaret maar eens gaan uitbannen.

 

Definitie sigaret volgens Wikipedia:

Een sigaret is een rolletje tabak, meestal korter dan 10 centimeter, bijeengehouden door een dun papieren kokertje. Dit kokertje kan al dan niet een filter bevatten. De diameter is 5-10 millimeter. Het papier en de tabak worden aan één zijde aangestoken en de sigarettenrook wordt via het andere uiteinde door de mond naar binnen gezogen. Als daarbij tot in de longen wordt ingeademd, wordt dit inhaleren genoemd. Aan een sigaret kan een bepaalde smaak worden toegevoegd, zoals cacao, vanille of menthol. Een fabrieksmatig geproduceerde sigaret is erop gemaakt de verbranding van tabak te versnellen.

 

Ik snap dat de term e-sigaret gebruikt wordt, maar deze term verwijst nog steeds naar een sigaret. Kunnen we een e-sigaret hier niet gewoon een dampstick gaan noemen?
 

 

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Chika said:

Op een enkele uitzondering na, worden de Heatstick, de shisha-pen en overige dampapparatuur op één hoop gegooid. Hetzelfde geldt voor de termen roken en dampen.
Misschien moeten we hier op het forum ook de termen e-sigaret en a-sigaret maar eens gaan uitbannen.

 

Ik snap dat de term e-sigaret gebruikt wordt, maar deze term verwijst nog steeds naar een sigaret. Kunnen we een e-sigaret hier niet gewoon een dampstick gaan noemen?

 

Op zich kan ik me hier wel in vinden maar dat zal natuurlijk wel praktisch niet te handhaven zijn, zeker startende dampers hebben er nogal eens moeite mee.

En ik vraag me ook af waarom je het hier dan een dampstick wil gaan noemen ipv een damper, ten eerste heb ik die benaming nog nooit gehoord en ten tweede vind ik die benaming wel heel erg op de heatstick lijken en dat is iets wat ik in ieder geval niet zou willen omdat dat ook weer voor verwarring zou zorgen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Marcel loves E6 said:

Op zich kan ik me hier wel in vinden maar dat zal natuurlijk wel praktisch niet te handhaven zijn, zeker startende dampers hebben er nogal eens moeite mee.

 

Ik denk dat we vanuit de dampersgemeenschap ergens moeten beginnen. Mij is inmiddels wel gebleken dat het voor niet-dampers (dus ook politici) nogal verwarrend is wat wat is. Volgens mij is duidelijkheid daarover heel belangrijk. Nu gaan er misschien besluiten genomen worden gebaseerd op onduidelijke informatie. We kunnen wel alleen naar de politiek wijzen, maar ik denk dat we daarin ook zelf een bijdrage kunnen leveren.

 

En ja, praktisch handhaven is natuurlijk lastig, maar we doen het nu al als beginnende dampers het over rook hebben i.p.v. damp. Dus een extra 'correctie' kan er ook nog wel bij.

 

1 hour ago, Marcel loves E6 said:

En ik vraag me ook af waarom je het hier dan een dampstick wil gaan noemen ipv een damper, ten eerste heb ik die benaming nog nooit gehoord en ten tweede vind ik die benaming wel heel erg op de heatstick lijken en dat is iets wat ik in ieder geval niet zou willen omdat dat ook weer voor verwarring zou zorgen.

 

Dat is een goede opmerking. Zelf had ik de link met de heatstick nog niet gelegd. Damper is een goeie, die moeten we er in houden. Dat dekt de lading ook gewoon!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Betty said:

Overigens blijft bij mij één vraag nogal pregnant in m'n kop zitten. Hebben ze enig idee over welk product ze het hadden?

 

Ik vraag het me af en neig zwaar naar een nee. Ze hebben er wat over gelezen, ze hebben er wat over gehoord, plukken informatie uit wat "onderzoeken", ik denk echt dat het daar wel ophoudt. De gebruikte woordkeuze in debatten onderstreept dat gevoel bij mij alleen maar. Het zijn newbie's.

 

Aan de ene kant snap ik het ook wel, want als je je overal dusdanig in moet verdiepen dat je er echt iets over kunt zeggen, dan geloof ik best dat er lang niet genoeg uren in een dag zitten. En dit onderwerp is natuurlijk niet het enige waar ze mee te maken hebben. Aan de andere kant, je zit daar als politicus juist omdat je moet weten waar je het over hebt. Want hoe kun je er anders in hemelsnaam een mening over hebben, laat staan beslissingen maken? Ik hou daar dus altijd een zeer gemengd gevoel aan over (en een ontzettend gore nasmaak als ik politici als Van Gerven hoor).

 

Ik denk wel eens: het zou enorm helpen als sommige politici eens in gesprek komen met dampers en zo de oprechte verhalen kunnen horen. Dat ze fatsoenlijke uitleg krijgen terwijl ze eens wat dampapparaten door hun handen laten gaan. Gewoon een middag ergens, op een terras, whatever, niet te moeilijk. Het kan zo simpel zijn. Nu is er zo'n ontzettende afstand tussen de dampers en de politiek in die ivoren toren. Dat voedt alleen maar het heersende ongeloof van beide kanten en zolang die afstand er blijft, voorzie ik in ieder geval op de korte termijn helaas weinig goeds.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Chika said:

Er moeten betere meetmethodes komen in Europees verband.

 

Vooral eerlijke onderzoeken, waar niet zeer verouderde apparatuur wordt gebruikt, die vervolgens tot ver boven gangbaar niveau wordt mishandeld, waar dan uiteindelijk een uiterst dubieuze conclusie om geframed wordt.

 

Bij het RIVM werken blijkbaar of mensen die werkelijk niet weten waar ze mee bezig zijn, of mensen die zo'n onderzoek moedwillig beïnvloeden op een negatieve manier om zo tot een bepaalde gewenste uitslag te komen. Ik weet niet wat erger is.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Chika said:


Gisterenavond heb ik het debat terug gekeken en er wordt van alles op één hoop gegooid of door elkaar gehaald.

Dat vinden zij leuk,  doen ze al jaren lang! Want ze snappen de verschillen echt niet. Nu is de heatstick ook nog op de hoop gegooid.  

 

Van Gerven (SP) ageert vooral tegen Philip Morris en slaat daarmee in zijn fanatisme volledig door. Zegt vreemde dingen, bijv. dat een nicotinehoudend product hartstikke giftig is en gegarandeerd schade aan de longen toebrengt.

Ja hoor... de 'deskundigheid' van deze fanatiekeling spat er weer schaamteloos van af.  Hij zal niet zonder reden een ex-arts zijn....

De anti-rook en anti-damp-houding heeft hij al jaren lang, want roken en dampen is wat hem betreft hetzelfde.


Hij dient een aantal moties in m.b.t. het verbod op online verkoop en het verbod op smaaktoevoegingen. De moties worden door staatssecretaris van Rijn afgekeurd, met daarbij de aantekening dat smaaktoevoegingen in de Europese regelgeving zijn toegestaan.

Hiep hoi !   Martin van Rijn is één van de weinige politici die zich er werkelijk in verdiept heeft.

 

Faber (CU) heeft het ook over de Heatstick. Zij wijst vooral op de gevaren van roken en bescherming van de jeugd en claimt dat de Heatstick ook nicotine bevat en daarom net zo gevaarlijk is als een gewone sigaret. Weer zo'n schaamteloze ondeskundige die nog steeds in de veronderstelling verkeert dat nicotine de boosdoener is. Misschien weer een politicus die engelstalige wetenschappelijke onderzoeken niet kan begrijpen?

 

Volp (Pvda) is wat genuanceerder en ik vermoed dat zij de verschillen grotendeels wel in kaart heeft. Ze heeft het over dampen en dampwaar en zegt dat aan dampen, ook zonder nicotine, risico's zitten. Zo vraagt ze zich af wat de effecten van het verdampen van propyleenglycol zijn. Volgens haar zijn er aanwijzingen dat PG invloed heeft op leukocyten (RIVM 2014). Mevr. Volp, zorg dan eerst voor een alternatief voor alle astma-patiënten met hun PG-inhalers !  en laat bloedonderzoek doen bij de duizenden mensen die jarenlang in gelegenheden hebben gewerkt waar  'rook'-machines het publiek urenlang in dichte mist hebben gehuld.

 

Ook vraagt zij zich af of de definitie van elektrisch dampwaar wel dekkend is. Ze erkent dat e-sigaretten rookverslaafden kunnen helpen om van de tabaksverslaving af te komen.  O, gelukkig, dan heeft Acvoda toch iets bereikt.  ;-)

 

Keijzer (CDA) (zij vervangt collega Bruins Slot) heeft niet veel nieuws te melden, behalve dat nicotine slecht is voor de gezondheid. En, zo zegt ze, e-sigaretten zonder nicotine zijn, zo blijkt uit onderzoek, net zo schadelijk als e-sigaretten met nicotine. Welk onderzoek ???

Ziengs (VVD)  erkent de gezondheidsrisico's, maar heeft het voornamelijk over de kleine ondernemers (tabakszaken en tankstations) en de display-ban.

Agema (PVV) zegt dat bij het dampen van e-sigaretten zonder nicotine schadelijke stoffen vrijkomen. Fleurtje, bedoel je het onderzoek met de rookmachines van het RIVM? 

 

Van Rijn - staatssecretaris (PvdA)  geeft aan dat er bij gebruik van e-sigaretten stoffen vrijkomen zoals propyleenglycol, glycerol en aldehyden (RIVM 2015) en dat er nog gebrekkig inzicht is m.b.t. de effecten op de gezondheid. Nee hoor, bij ervaren dampers is géén gebrekkig inzicht m.b.t. de effecten voor de gezondheid, integendeel, bij de overgrote meerderheid is de gezondheid er met sprongen op vooruit gegaan. Menselijke dampers zijn niet zo dom als de rookmachines van het RIVM welke blijven doorpaffen als de vloeistof al verbruikt is en de lont in de coil dus aan het verbranden is... met logischerwijs schrikbarende meetresultaten tot gevolg.

 

Not-burn producten (Heatstick?) bevatten nog steeds tabak en nicotine waardoor ze nog steeds schadelijk zijn voor de volksgezondheid. Hij heeft aan het RIVM gevraagd om nieuw onderzoek te doen naar de schadelijkheid en de effecten van deze producten. Het RIVM is een Rijks-instituut waar men weet hoe de uitslag van het onderzoek dient te luiden. Cafeïne is trouwens net zo verslavend als nicotine.

 

Er zijn al meerdere onderzoeken gedaan (nov. 2013/mrt.2015/jul.2016) en zowel het RIVM als de NVWA houden ook internationale informatie en wetenschappelijke ontwikkelingen bij. <-- Helaas heb ik dat nooit kunnen constateren. Er moeten betere meetmethodes komen in Europees verband. <---Brits onderzoek telt niet mee?


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Online verkoop: Staatssecretaris Van Rijn wil niet aan een verbod op online verkoop.

Hij denkt wel aan een leeftijdsverificatiesysteem.

Veel dampers zullen hun legitimatiebewijs niet online willen verzenden, dus als dit de eis wordt,

komt het toch neer op een verbod op online verkoop.  

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Marcel loves E6 said:

En ik vraag me ook af waarom je het hier dan een dampstick wil gaan noemen ipv een damper,

Een damper ben jij en ik en alle andere forumleden.

 

 

3 hours ago, Mistig said:

 

Ze hebben er wat over gelezen, ze hebben er wat over gehoord, plukken informatie uit wat "onderzoeken", ik denk echt dat het daar wel ophoudt.

Ik denk dat ze alleen maar in krantenartikelen hebben gelezen dat onderzoeken iets zouden hebben uitgewezen.

 

Ik denk wel eens: het zou enorm helpen als sommige politici eens in gesprek komen met dampers en zo de oprechte verhalen kunnen horen. Dat is al lang gebeurd door een groep mensen van Acvoda.  Er blijkt helaas nergens uit dat 't een groot succes is geweest.

 

 

Edited by Marianna
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...