Jump to content

Recommended Posts

Hallo,

Ik was de (overigens heel nuttige) artikelen in de Wiki aan het lezen.

Daarbij viel me op dat in het onderdeel "Atomizers -> Coils -> Draad -> Gloeidraad" regelmatig vermeld wordt dat "Kanthal" als materiaal bestaat.

Echter, in het stukje over "Temperatuur-gereguleerd dampen" staat een mooi overzicht van de TCR waarden en zo per materiaalsoort.

Ik zie er alleen nergens iets staan over "Kanthal".. nu denk ik te weten dat dit een merk/verzamelnaam is voor een samengesteld metaal.. maar welke is het?

Dus mijn suggestie is om ergens expliciet uit te leggen wat "Kanthal" is, welke metalen het bevat en (onder andere) in dit tabelletje een regel op te nemen voor dit materiaal.

Graag jullie mening.

Kanthal wordt niet gebruikt bij TC dampen, omdat de weerstand nauwelijks verandert bij het opwarmen en afkoelen. 1 van de voorwaarden bij TC dampen. Dat zou kunnen verklaren waarom Kanthal niet in dat rijtje staat..

• Like 1
Just now, TheRich said:

Kanthal wordt niet gebruikt bij TC dampen, omdat de weerstand nauwelijks verandert bij het opwarmen en afkoelen. 1 van de voorwaarden bij TC dampen. Dat zou kunnen verklaren waarom Kanthal niet in dat rijtje staat..

Ach ja, dat is ook waar :bloos.

Maar dan nog lijkt me een vermelding (bij uitleg over soorten metaal, draad) de legering nog nuttig. Te meer omdat (weer 'ergens gelezen') ik dacht dat Kanthal tegenwoordig minder wordt gebruikt als benaming voor de metaalcombinatie.. of het wordt samen gebruikt.. 

Tja, die logica is dan voor minder ervaren dampers (zoals ik) niet te volgen..

Het staat niet in de lijst omdat het niet wordt gebruikt in TC, maar het mag wel gebruikt worden.. het zal alleen niet goed werken..

Ik zie een goede toevoeging in de uitleg erover :ja

• Like 1
2 minutes ago, MrSmiley said:

Tja, die logica is dan voor minder ervaren dampers (zoals ik) niet te volgen..

Het staat niet in de lijst omdat het niet wordt gebruikt in TC, maar het mag wel gebruikt worden.. het zal alleen niet goed werken..

Ik zie een goede toevoeging in de uitleg erover :ja

Dat dacht ik wel.. Iig wordt Kanthal niet gebruikt om genoemde reden en hoeftie wat mij betreft ook niet het lijstje. Je hebt natuurlijk niets aan een gloeidraad die niet enigszins betrouwbaar te meten is op het moment dat de temperatuur oploopt, maar de weerstand niet of nauwelijks.. 

• Like 1

The Rich heeft inderdaad gelijk.  Kanthal kan in de praktijk niet voor TC gebruikt worden, om de exacte reden waarom het in beginsel zo goed gebruikt kon worden om te dampen; De weerstand loopt nauwelijks op,  terwijl de draad opwarmt. 

Maar nauwelijks is niet gelijk aan nul. In theorie kun je dus TC dampen met Kanthal, maar meetapparatuur die nauwkeurig genoeg is,  met fatsoen in een mod past en betaalbaar is,  is niet voor handen. 

• Like 2
1 hour ago, MrSmiley said:

Ik zie er alleen nergens iets staan over "Kanthal".. nu denk ik te weten dat dit een merk/verzamelnaam is voor een samengesteld metaal.. maar welke is het?

copy/paste Wikipedia 

Kanthal is the trademark for a family of iron-chromium-aluminium (FeCrAl) alloys used in a wide range of resistance and high-temperature applications. Kanthal FeCrAl alloys consist of mainly iron, chromium (20–30%) and aluminium (4–7.5 %).

An sich kan die info best toegevoegd worden aan de wiki :duim

• Like 2
22 minutes ago, Sledge said:

Maar nauwelijks is niet gelijk aan nul. In theorie kun je dus TC dampen met Kanthal, maar meetapparatuur die nauwkeurig genoeg is,  met fatsoen in een mod past en betaalbaar is,  is niet voor handen. 

Juist voor een dampwiki lijkt het me dan nuttig om het expliciet er bij te vermelden. Om anderen die het (ook) niet weten informatie te geven.

19 minutes ago, Sledge said:

An sich kan die info best toegevoegd worden aan de wiki :duim

Fijn :clap. Dan kan iedereen in de wiki vinden dat als ze 'FeCrAl' tegenkomen bij een draadsoort, ze weten dat dit ook wel Kanthal wordt genoemd.

Edited by MrSmiley
  • Like 2
  • 1 month later...
On 19-1-2017 at 11:09, MrSmiley said:

Hallo,

Ik was de (overigens heel nuttige) artikelen in de Wiki aan het lezen.

Daarbij viel me op dat in het onderdeel "Atomizers -> Coils -> Draad -> Gloeidraad" regelmatig vermeld wordt dat "Kanthal" als materiaal bestaat.

Echter, in het stukje over "Temperatuur-gereguleerd dampen" staat een mooi overzicht van de TCR waarden en zo per materiaalsoort.

Dus mijn suggestie is om ergens expliciet uit te leggen wat "Kanthal" is, welke metalen het bevat en (onder andere) in dit tabelletje een regel op te nemen voor dit materiaal.

Graag jullie mening.

"Kanthal" was een verzamelnaam voor een bepaald type draad (FeCrAl) maar is nu meer een merknaam (onderdeel van Sandvik) geworden.

Hun portfolio van weerstand draad-> www.kanthal.com

Vanaf het begin in het dampgebeuren is de naam "Kanthal" een beetje misbruikt maar is nu een huishoudnaam in de dampwereld. Ik zelf ben nooit erg gelukkig geweest met de inburgering van "Kanthal" als paraplu begrip. Ik heb geleerd me er niet meer over op te winden, scheelt een hoop stress in het leven. Soms moet je je weten neer te leggen bij voldongen feiten.

Het probleem is dat het merk "Kanthal" draad maakt die je voor TC kunt gebruiken (ze maken b.v 99,6% puur nikkel draad -> http://www.kanthal.com/en/products/material-datasheets/wire/resistance-heating-wire-and-resistance-wire/ni-996/)! Maar ook hun gepatenteerd FeCrAl legering (hebben veelal de letter A in hun type aanduiding, maar ook niet allemaal).

Het probleem is dat in de portfolio van FeCrAl legering van het merk Kathal ook veel verschil zit. Het gaat niet zozeer om de legering FeCrAl maar om de percentages van samenstelling (hoeveel procent Fe, hoeveel Cr en hoeveel Al plus mogelijk andere toevoegingen zoals bijvoorbeeld Koolstof of Tin die het draad dan weer omtoveren tot een iets wat je eigenlijk geen FeCrAl meer moet noemen) die het verschil maken.

Neem alleen al het onderstaande rijtje:

* http://www.kanthal.com/en/products/material-datasheets/wire/resistance-heating-wire-and-resistance-wire/kanthal-lt/
http://www.kanthal.com/en/products/material-datasheets/wire/resistance-heating-wire-and-resistance-wire/kanthal-d/
http://www.kanthal.com/en/products/material-datasheets/wire/resistance-heating-wire-and-resistance-wire/kanthal-apm/
http://www.kanthal.com/en/products/material-datasheets/wire/resistance-heating-wire-and-resistance-wire/kanthal-a/
http://www.kanthal.com/en/products/material-datasheets/wire/resistance-heating-wire-and-resistance-wire/kanthal-ae/
http://www.kanthal.com/en/products/material-datasheets/wire/resistance-heating-wire-and-resistance-wire/kanthal-af/

Dit maakt het erg lastig om algemene informatie te geven over het hoe en wat van "Kanthal" geschikt om in de Wiki te plaatsen, zonder dat de lezer een metallurgische studie moet hebben gehad (en dan laat ik de wiki werker die het moet gaan schrijven nog even buiten beschouwing).

Ander probleem is dat er TC mods op de markt zijn die het wel rudimentair voor elkaar krijgen "Kanthal" in TC modus te gebruiken. Zo claimt de Hohm Wrecker G2 (meen ik uit het hoofd), een TC modus voor "Kanthal" te hebben (of het werkt is een tweede). Ik weet ook dat andere fabrikanten bezig zijn om een TC modus voor Kanthal te maken (en dan maken ze geen gebruik van TCR waardes maar bijvoorbeeld een techniek om de lengte van het draad, die ook veranderlijk is met temperatuur, elektronisch op te meten).

Kortom het wordt een heel erg ingewikkeld verhaal voor op de Wiki pagina van gloeidraad (die voor een leek al erg intimiderend kan zijn).

Soms is het goed om het beestje bij de naam te noemen, soms is het beter een Streptopelia decaocto maar gewoon een "duif" te noemen om het leven simpel te houden.

Edited by TheVapingRaven
  • Like 5

Ik weet niet hoe de andere Wikiwerkers er over denken, maar als iemand een toevoeging aan een specifieke Wiki pagina wil geven. Zet het dan even in de commentaren van de desbetreffende Wiki pagina.

Maakt dingen iets makkelijker vindbaar voor ons denk ik. Ik kwam pas op deze pagina omdat iemand mij er op wees. Zou het draadje anders niet gevonden hebben denk ik.

Misschien kan dit discussie draadje (pun intended) verplaatst worden naar de pagina "Gloeidraad", misschien is het nuttig om de discussie van het wel of niet plaatsen van informatie zichtbaar te houden/ maken?? 

• Like 2

Tijdens de lancering van de wiki zijn onderstaande 'aanwijzingen' gecommuniceerd, lijkt me goed als we deze aanhouden.

On Thursday, August 11, 2016 at 21:03, Karin Spaink said:
  • Heb je commentaar op een pagina? Laat dan een reactie daar onderaan achter.
  • Heb je een verbetering? Geef een reactie op de bewuste pagina, en tag een van de wikiwerkers of iemand van het FBT. Dan komt het vanzelf goed :)
  • Mis je een onderwerp? Vraag erom in een reactie op deze pagina.
  • Wil je een stuk voor de wiki schrijven? Geweldig! Lever een zo volledig mogelijke tekst aan, en DM die naar een van de wikiwerkers, of naar iemand van het FBT. Dan beijken wij 'm, doen wat tekstredactie, en voegen hem toe.
  • Wil je ook wikiwerker worden? Meld het hier!

Verplaatsen van bovenstaande discussie en het antwoord van @TheVapingRaven lijkt mij zeker nuttig.

Edited by cleootje pio
  • Like 1