Jump to content

cdd uwe aardbei melk probleempje


Guest Smullie

Recommended Posts

Guest Smullie

Ik heb een dikke week geleden 30ml aardbei melk (en morning sunrise) van cdd gemengd met 2,5% aroma gemengd in verhouding 25/75 PG/VG met 4mg/ml nicotine. Het was niet mijn eerste keer dat ik mengde, dus ik ben vrij zeker dat ik dat juist gedaan heb. (extra info: de VG die ik gebruikt heb is die van vapebase.de met 86% VG en de rest water)

 

Nu heb ik echter wel voor dat dit niet bepaald de smaak geeft die overal omschreven wordt (aardbei milkshake achtig) voor dit aroma. De smaak is op zich niet echt slecht, maar ik wou eigenlijk meer in de richting van de smaak van MOM & POP FLAVOR Strawberry Milshake zitten, die ik daarvoor eens gemengd had. Ik denk volgende keer toch eens aan 1,5% te mengen en wat toe te voegen als dat nodig is... De opgegeven verhouding blijkt niet altijd de verhouding te zijn die ik zelf liefst heb. Dat is redelijk in controle, dat heb ik nog wel eens gedaan en dus maak ik me daar niet echt zorgen over. En anders koop ik volgende keer gewoon weer die van MOM & POP. Och ja, ik probeer graag eens iets anders... 

 

Wat me echter wel zorgen baart is dat de smaak, zeker de eerste 10 puffs of zo, nogal "hard" is (lees veel throat hit). Ik dacht eerst dat het misschien aan mijn tank kon liggen , maar ook met een nieuwe coil en in mijn drippers heb ik dat voor. In de wagen is me opgevallen dat het na een tijdje vreemd genoeg betert... 

 

Waar kan dit aan liggen? 

  1. Per ongeluk een meetfoutje gemaakt bij het maken van de base (vóór het toevoegen van het aroma)? Dat sluit ik redelijk uit omdat ik 120ml gemengd heb om vervolgens 4 x 30ml van verschillende smaakjes te maken. 2 ervan (lychee met wat cream en honeydew) hebben dat niet voor. Dit heb ik enkel met de 2 aroma's van cdd: erdbeer milch en morning sunrise
  2. te veel aroma? Heeft dat invloed op throat hit?
  3. te warm dampen? het lost zich wel wat op door minder warm te dampen, maar dan is er zo goed als geen smaak meer.
  4. te weinig aroma zodat het bij kouder dampen wel meer smaak heeft? 
  5. Kan dat liggen aan het steepen zonder de flesjes regelmatig open te doen en nieuwe lucht te geven (dat ben ik nl redelijk uit het oog verloren door allerlei omstandigheden). 
  6. niet lang genoeg gesteept?
  7. ik heb ze eerst een uurtje in een ultrasoon gelegd, (maar dat heb ik dan maar opgegeven omdat onze ultrasoon zichzelf om de 3 minuten uitzet en ik het beu was om die telkens weer te gaan opzetten... En ik mag van mijn vrouw het ding niet openmaken om te zien of ik dat timerke niet kan elimineren. Ze heeft niet geheel onterecht schrik dat ik het machientje om zeep zou helpen. En ik ben nu zo gewend geraakt aan de warmte die er onder de sloef is, dat ik daar niet onderuit wil. Lees: ik durf niet tegenspreken) 
  8. het water in de mengeling? Heeft dat invloed? Ik heb die vg al vaker gebruikt en eigenlijk nooit echt een dergelijk probleem gehad...
  9. ???

 

Wat heb ik al geprobeerd? 

Eigenlijk nog niet zo veel. Ik heb het nog maar gisteren gemerkt en had geen tijd/zin om er me dan al heel veel van aan te trekken en ik heb gewoon een ander vloeistofje gepakt. Wel al eens geprobeerd om kouder te dampen, maar zoals gezegd is de smaak dan helemaal weg. Ik heb wel al eens een nieuwe coil gestoken (zelf gedraaid en gewickt, ook niet mijn eerste keer), maar dat loste ook niet bepaald iets op.

 

Zijn er mensen die, al dan niet met die aroma's, iets soortgelijk voorgehad hebben en er de reden voor kennen? Ik wil er gerust wat voor experimenteren, maar het is telkens weer een tijd steepen en ik ben wat ongeduldig soms... :bloos

Edited by Smullie
Link to comment
Share on other sites

Ik vermoed dat het 'm toch in de steeptijd zit. Missschien de flesjes ook eens meenemen in de warmte onder de sloef? Paar nachtjes tegen de wollen onderbroek aan doet wonderen wellicht?

Link to comment
Share on other sites

Guest Smullie
25 minutes ago, Madman said:

Ik vermoed dat het 'm toch in de steeptijd zit. Missschien de flesjes ook eens meenemen in de warmte onder de sloef? Paar nachtjes tegen de wollen onderbroek aan doet wonderen wellicht?

Ik dacht dat je moest steepen op een koele plek, niet op een hete... :gek

Link to comment
Share on other sites

Met een hoog VG gehalte (+ verdunning met water) zou je naar een iets hogere aromaconcentratie kunnen gaan (zelf gebruik ik CdD aroma's op 3% bij max VG).

 

1 hour ago, Smullie said:

Nu heb ik echter wel voor dat dit niet bepaald de smaak geeft die overal omschreven wordt (aardbei milkshake achtig) voor dit aroma.

Waar is "overal"?

Overigens verschilt elke aardbeien(milkshake)smaak van de diverse aromamerken van elkaar, dus vaak lastig inwisselbaar (qua beleving en concentratie). 

 

Als je het (te) koel laat steepen doet dit niets voor je smaakontwikkeling, deze zet je dan in feite op "pauze" of tot stilstand. En te heet is ook niet goed, zorg dat je je nicotinehoudende liquids niet heter dan 40°C laat worden. Kamertemperatuur is prima voor het gewone (met geduld) steepen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Smullie
46 minutes ago, tsiis said:

Met een hoog VG gehalte (+ verdunning met water) zou je naar een iets hogere aromaconcentratie kunnen gaan (zelf gebruik ik CdD aroma's op 3% bij max VG).

 

Waar is "overal"?

Overigens verschilt elke aardbeien(milkshake)smaak van de diverse aromamerken van elkaar, dus vaak lastig inwisselbaar (qua beleving en concentratie). 

 

Als je het (te) koel laat steepen doet dit niets voor je smaakontwikkeling, deze zet je dan in feite op "pauze" of tot stilstand. En te heet is ook niet goed, zorg dat je je nicotinehoudende liquids niet heter dan 40°C laat worden. Kamertemperatuur is prima voor het gewone (met geduld) steepen.

 

Ok, dat probeer ik dan wel eens! Dank U!!

 

Met "overal" bedoel ik onder andere hier: 

Ik heb nog op andere plaatsen gelezen dat het naar aardbei milkshake zou smaken. 

 

MAAR: ik ben een mens en dus is het vaak zo dat ik vooral lees wat ik wil lezen en vooral ook enkel die zaken onthoud... Bij MOM & POP strawberry milkshake proef ik de aardbei wat minder hard, maar daar heb ik echt een melk-smaakje en dat beviel me enorm... 

Link to comment
Share on other sites

Guest Smullie

Ik heb net nog even gezocht op dit wonderlijke forum en kwam dit tegen: 

Hierin komt ook ter sprake dat 100% vg ook niet goed is en dat een beetje pg soms beter is , onder andere omdat de vloeistof dan wat dunner wordt en beter opgenomen wordt door de wick. 

 

Dat heeft me aan het redeneren gebracht: 

  • cdd wordt gemengd op 2,5% , de andere op 10%
  • ik heb voor alle smaken dezelfde basismengeling gepakt voor het gemak, met het idee dat de liquids met cdd dan maar wat meer VG zouden bevatten. Niet zo erg dacht ik... 
  • Als ik dat nu bedenk, dan is dat wel ineens 7,5% verschil in pg... 
  • dat zou ook verklaren dat het na een tijdje betert. De vloeistof warmt bij het dampen altijd een beetje op waardoor die vloeibaarder wordt.

 Ik ga er straks eens wat pg bij doen... eens testen... 

Moest iemand interesse hebben in het resultaat zal ik het hier wel eens laten weten... 

Link to comment
Share on other sites

PG is een (veel) betere smaakdrager dan VG idd, als je er niet gevoelig of allergisch voor bent is er geen noodzaak om max VG te gaan (als je voor de smaak gaat).

De meeste recepten en meng-aanbevelingen gaan uit van een uiteindelijke verhouding van 50PG/50VG (waarbij dus geen extra verdunning nodig is met water oid, is vloeibaar genoeg).


Veel plezier met testen en proeven!

Link to comment
Share on other sites

Erbij mengen zal je aromagehalte ook minder doen worden, het beste is gewoon een nieuwe mix maken, en gebruik daarbij onverdunde VG, het hogere percentage PG zorgt al voor een meer vloeibaar geheel.
Of gewoon besluiten dat dit aroma jouw smaakpapillen niet doet juichen, wat heel goed mogelijk is, smaken verschillen :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Smullie

Dat het nergens naar smaakt, daar zou ik me kunnen leven. Dat ik na twee teugen damp wil gaan overgeven omdat dat misschien die vieze smaak zou kunnen verzachten is te veel van het goede...

Ik zal idd nog eens opnieuw beginnen en nieuwe maken...

Thx voor alle raad...




Link to comment
Share on other sites

Het is mij soms een raadsel wat men lekker vindt om te dampen, ik heb niks met milky en custard smaken, maar voor hetzelfde gaat een ander net zo goed over z'n nek van mijn fleurige favorieten. Gelukkig is er keus zat en hoef ik mijn damper niet te delen :-)
Zonder missers overigens geen succes, dus je bent wat dat betreft op de goede weg, zij het dan op het moment even niet zo smakelijk.

Link to comment
Share on other sites

Guest Smullie

Gisteren nacht een eerste testje: liquid van 50/50 gemaakt met 0% nic en 1,4% aroma van cdd. Ik heb ongeveer 15 ml gemaakt. Genoeg om af en toe eens te proeven en te evalueren. 

 

Doel: nagaan of het aan het aroma zelf ligt of niet. (ik heb de base zonder aroma gedampt en die gaf geen vreemde smaak)

Link to comment
Share on other sites

Guest Smullie

Andere vraag: als je 50/50 base (zonder nic, zonder aroma) een tijdje laat staan, krijg je dan 2 lagen, met name een laag PG boven en een laag VG onderaan? 

 

Man man, wat een problemen toch met dat zelf mengen die je dan moet gaan onderzoeken en testen om uiteindelijk tot een goed resultaat te komen...

:blissI LOVE IT!!! :bliss

Link to comment
Share on other sites

Ik dacht het niet, het mengt goed met elkaar (het is geen olie op water oid), maar schudden voor gebruik kan geen kwaad natuurlijk. Schud wel altijd je nicotinebase voor je het gaat gebruiken, nicotine gaat na een tijdje nml. "bovendrijven" (zie je niet, dus gewoon jezelf wennen aan goed schudden voor gebruik), dit kan voor ongewenste nicotine concentraties in je mixjes zorgen (sommige krijgen teveel, andere te weinig, bij te veel kan het de smaak behoorlijk beïnvloeden: te scherp).

Link to comment
Share on other sites

Guest Smullie

Ik kon het niet laten om het al eens uit te proberen. Het heeft wel heel de nacht en voormiddag open en in de buurt van of op een verwarming gestaan. En het is best al wel lekker, maar zou nog iets meer mogen doorsmaken. Ik proef er wel vooral aardbei in en weinig milkshake (Nog een tijdje laten steepen en misschien toch weer een beetje meer aroma), maar het is zeker niet die scherpe smaak van ervoor!

 

Het zal dan inderdaad wel zo zijn dat ik die nicotinebase niet geschud heb. :bloos Ik heb dat in elk geval niet bewust gedaan... 

 

Nu is het wel zo dat ik er best even veel van geniet als MET nicotine. Ik ga eens even proberen of ik nicotine eigenlijk nog wel mis...  :mmm

 

Stel nu dat die milkshake-smaak er niet voldoende doorkomt voor mij, wat kan ik dan toevoegen?

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Smullie said:

Stel nu dat die milkshake-smaak er niet voldoende doorkomt voor mij, wat kan ik dan toevoegen?

 

Welke aroma's heb je nog meer op voorraad staan? Misschien kan een ander forumlid dan een aanbeveling doen (zelf heb ik in die categorie weinig ervaring).

 

Maar nog even laten steepen is ook geen slecht idee. Noteer je smaaknotities (zelf doe ik dat in mijn uitgebreide DIY e-liquid calculator, maar een schriftje voldoet natuurlijk ook) zodat je een volgende keer weet hoe na hoe lang steepen je mix optimaal van smaak is :-) 

Link to comment
Share on other sites

Guest Smullie

smaken die ik nog heb liggen: 

  • sweet lychee (Capella) (redelijk sterk van smaak. Lekker is het wel, zeker met wat cream bij )
  • morning sunrise (Flavour art) (dit was een van die heel scherpe van dit topic, dus die moet ik gewoon nog eens een nieuwe kans geven in een nieuwe mengeling)
  • Honeydew melon (capella) (ook zeer lekker)
  • eppies van Flavormonks: (die heb ik dus nog liggen)
    • aardbei (gemixt met een mengeling van de 2 custards. Het was lekker)
    • mango (idem aardbei met cream en de rest van de custards)
    • gin tonic (grappig, smaakt naar gin tonic. Wel maar voor af en toe eens)
    • gin in paris (idem, maar gaat nog sneller tegen. Wel elke vulbeurt wickje vervangen, want die vervuilen echt belachelijk hard)
    • gin fizz (verhoudt zicht tot gin tonic als de drankjes. Voor mij eigenlijk wat te zurig)
    • gin orange (lekker)
    • monks in love (heel fris. maar die viooltjes of zo zijn me te floraal)
    • Divine custard (niet apart geproefd. Enkel bij de aardbei en mango gekapt, dus ik heb geen idee wat ik juist proefde in die mengeling. Daarom nog eens om te testen)
    • G's custard (idem divine smaakaapje)
    • vanille (nog niet gebruikt, dus kan ik er ook geen lyrische review van doen. Het ruikt wel naar vanille? )
  • Cream van Flavormonks (Ik had em wat melkachtiger verwacht, maar in elk geval heel lekker bij fruitjes) 
  • Capuccino (Vapebase.de) (die heb ik omdat die ooit verkeerd geleverd geweest is en ik die niet moest terugsturen. Verder: als je em komt halen is ie van jou! Regio Mechelen. Stuur een pm als je interesse hebt! Ik ben wel te tam om het op te sturen. Het smaakt op zich wel naar cappucino. Het is niet mijn smaak... )
  • mentol (vapebase.de) (altijd fris in de zomer. Ook lekker bij de frissere fruitjes als meloen en zo. NIET, ik herhaal, NIET te combineren met creamachtige dingen en ZEKER NIET, en dat kan ik niet genoeg herhalen, ZEKER NIET combineren met speculaas-smaak die ik toen ook niet besteld, maar wel gekregen heb en ik ritueel vanop een afstand met handschoenen in de tuin boven een vuurmand gehouden heb totdat die helemaal verdampt was zodat ik de zekerheid zou hebben dat ik dat niemand zou aandoen door dat in een verstrooid moment weg te geven! Het mengen met de menthol was niet bewust, maar eerder ondoordacht gebeurd door speculoos in mijn tankje te doen zonder opnieuw te wicken en zonder mijn tankje 100% leeg te halen. Echt waar: ZEKER NIET DOEN, ZEKER NIET DOEN, ZEKER NIET DOEN!!!!)
  • kaneel (vapebase.de) (die heb ik omdat die ooit verkeerd geleverd geweest is en ik die niet moest terugsturen. Verder: als je em komt halen is ie van jou! Regio Mechelen. Stuur een pm als je interesse hebt! Ik ben nog altijd te tam om het op te sturen.)
  • watermeloen (vapebase.de) (lekker)
  • en dus aardbei melk (cdd) (lees heel het topic eens door. Als je dat niet wil , lees dan vooral 2 posts hierboven)

Damn dat is veel! :shock Ik vermoed wel dat niet alles in aanmerking komt om bij te dragen aan een milkshake-smaakje... 

Edited by Smullie
om daarom
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...