Jump to content

RDA vraag


Guest Mikali

Recommended Posts

Ik ben nog nieuw in het vape gebeuren maar zou toch graag een RDA aanschaffen (zoals de Recoil).

Nu weet ik dat deze vanaf 17januari niet meer verkocht mogen worden in Belgie, maar hoe zit het met de buurlanden?

 

Link to comment
Share on other sites

Sterker nog, in Duitsland blijven en mogen clearomizers met een inhoud groter dan 2ml gewoon verkocht worden.

In Nederland worden RDA's niet verboden. Hier wordt alleen gelet op tank atomizers, hiervan mag de inhoud niet groter zijn dan 2ml.

 

Echter een veel moeilijker punt is, dat alleen atomizers/clearomizers verkocht mogen worden, die gegarandeerd zonder knoeien bijgevuld kunnen worden.

Als men deze regel invoert, is het dampen afgelopen, want gegarandeerd bijvullen zonder knoeien, is niet mogelijk, bij geen enkele tank of RDA.

Dat is alleen mogelijk met de goedkope shisha-pen achtige dampers met gesloten cartridges. 

 

Dus......afwachten maar.

 

 

 

 

 

Edited by Steamboy
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Steamboy said:

Sterker nog, in Duitsland blijven en mogen clearomizers met een inhoud groter dan 2ml gewoon verkocht worden.

In Nederland worden RDA's niet verboden. Hier wordt alleen gelet op tank atomizers, hiervan mag de inhoud niet groter zijn dan 2ml.

 

Echter een veel moeilijker punt is, dat alleen atomizers/clearomizers verkocht mogen worden, die gegarandeerd zonder knoeien bijgevuld kunnen worden.

Als men deze regel invoert, is het dampen afgelopen, want gegarandeerd bijvullen zonder knoeien, is niet mogelijk, bij geen enkele tank of RDA.

Dat is alleen mogelijk met de goedkope shisha-pen achtige dampers met gesloten cartridges. 

 

Dus......afwachten maar.

 

 

 

 

 

Is dit zeker ? Ik dacht dat de TPD regels voorschreven dat ze niet groter dan 2ml mochten zijn , en dus geen regeltje van Belgie was ( zoals de webwinkel ) . Want ook op de fabrikanten pagina kom je erg regelmatig tegen 2ml - TPD ok .

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, sezze said:

Ik dacht dat de TPD regels voorschreven dat ze niet groter dan 2ml mochten zijn , en dus geen regeltje van Belgie was

Voor zover ik begrepen heb, heeft brussel een aantal vaste regels opgelegd en daarbij een aantal richtlijnen/aanbevelingen. RDA's vallen onder die laatste categorie.

Het is aan iedere lidstaat zelf, om deze regel al dan niet door te voeren. Belgie dus blijkbaar wel 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik begrijp wat je bedoeld, het is op dit moment een echte warboel. Je ziet door de bomen het bos niet meer.

 

Tot nu toe is het zeker dat grotere tank capaciteiten in Duitsland toegestaan blijven.

 

Het schijnt zo te zijn, dat sommige zaken door landen zelf geïnterpreteerd mogen worden. Dit kan dus leiden tot verschillende wetgevingen

,omtrent het dampen, in lidstaten van de Europese Unie. In België wordt dampen gelijkgesteld aan roken. In Nederland weer niet.

Ook staat het lidstaten vrij om dampspullen via wetgeving gelijk te stellen aan rookwaar en mag men b.v. accijns gaan heffen over dampspullen.

Edited by Steamboy
Link to comment
Share on other sites

Ik heb in elk geval nog een Recoil RDA op de kop getikt om mee te spelen :p

Die regels, zoals gezegd, je ziet door de bomen het bos niet meer ...

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Leo Bak said:

 

Totdat er zoveel wordt teruggestuurd of in beslag genomen dat ze simpelweg ophouden met naar België verschepen.

 

 

Denk je dat daar iets om geven? Van de 100 pakketjes worden er 5 aangehouden? Zij hebben niet te maken met belachelijke shipping prices zoals wij in Europa. De overheid stimuleert juist hun gedrag

Hoe denk je dat senor escobar zijn zaakjes deed :)

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Nox said:

 

Denk je dat daar iets om geven? Van de 100 pakketjes worden er 5 aangehouden? Zij hebben niet te maken met belachelijke shipping prices zoals wij in Europa. De overheid stimuleert juist hun gedrag

Hoe denk je dat senor escobar zijn zaakjes deed :)


Ja natuurlijk denk ik dat. Als er teveel pakjes in beslag worden genomen en vernietigd, of als ze geluk hebben teruggestuurd (maar ik zie niet in waarom ze die moeite zouden nemen, die spullen zijn nu namelijk gewoon verboden in België), dan houden ze er vanzelf snel mee op. Ze gaan heus niet voor de lol bestellingen inpakken, naar België sturen en eventueel (als ze dus niet gewoon vernietigd worden) weer terug ontvangen, omdat de Chinese (of Hong Kong) overheid de verzendkosten subsidieert, of om ze helemaal niet meer terug te krijgen.

Je kunt Escobar niet vergelijken met FastTech. Escobar had zijn eigen labs, een gedeelte werd onderschept, maar de winstmarges waren nog steeds gigantisch. FastTech bijvoorbeeld soldeert echt niet al die dampspullen zelf in elkaar, zodat het niet uitmaakt als een gedeelte verloren gaat. Ze kopen dit allemaal in, en op een bepaald moment kost België meer dan het oplevert, of levert het te weinig op, en dan is het over. 

Die aanname van 5% van jou zou misschien al genoeg reden zijn, maar het zou me totaal niet verbazen dat ze er veel meer uit gaan vissen. Het lijkt me vrij eenvoudig om er achter te komen waar spullen vandaan komen en die vervolgens bij voorbaat al extra te controleren. De bulk van de dampspullen komt van een handjevol leveranciers, je hoeft hun zendingen maar extra te controleren en dan heeft zo'n ontmoedigingsbeleid binnen de kortste keren 'succes'. 

 

HIer zie je een lijst van landen waar dampen verboden is en waar FT niet meer naartoe verzendt, omdat ze er dus duidelijk wel om geven. België zal daar bij staan zodra ze erachter zijn dat je daar niets meer online mag kopen: https://www.fasttech.com/forums/shipping/t/2260957/countries-that-banned-e-cig-products

 

Hoe dan ook erg sneu voor onze zuiderburen, totaal absurde regels, ik ben bang dat het hier ook niet lang meer duurt.

Edited by Leo Bak
tyops
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Nox said:

Het verkopen als Belg aan Belgen is inderdaad verboden. 

 


Nee niet per se, er gelden strengere regels voor. Maar online aankoop en verkoop zijn verboden, ook in het buitenland, en online aankopen vanuit het buitenland kunnen in beslag worden genomen door de douane. Lees dit even voordat je er eventueel verder over wilt discussiëren: 
http://www.electronischesigaret.be/wetgeving

http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/belgische-damp-bond-naar-raad-van-state-tegen-wet-over-e-sigaret/article-normal-802607.html

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170116_02676515

Edited by Leo Bak
Link to comment
Share on other sites

'Countries that banned e-cig products'

 

Ik wist niet dat er in Belgie een verbod was op het hebben van RDA's. Als je die hebt, wordt hij dan afgepakt en krijg je een proces verbaal aan je broek? of mogen die niet meer online verkocht worden,

Daarnaast, een verbod op het hebben van RDA's gaat Fasttech niet aanzetten tot het niet meer versturen van orders, ben ik van mening.

 

Als je goed het lijste bekijkt, geen ervan zitten er in de EU, ik weet niet hoe die landen het gebruik van e-cigs hebben gereguleerd. 

 

 

Daarnaast vind ik je best wel een doemdenker, no offence.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Nox said:

Ik wist niet dat er in Belgie een verbod was op het hebben van RDA's. Als je die hebt, wordt hij dan afgepakt en krijg je een proces verbaal aan je broek? of mogen die niet meer online verkocht worden,

 

- Er is geen verbod op het 'hebben' van RDA's.

- Er is sinds 17 januari een verbod op de VERKOOP van RDA's. Zowel online als in winkels

- Het verbod op online verkoop geldt 'voor e-sigaretten'. Wat daar juist onder valt, is niet 100% duidelijk, maar in elk geval: mods, atomizers, all-in-one's, vloeistof met nic. Reserve coils waarschijnlijk ook, maar dat is waar de grens vaag wordt. Een rolletje metaaldraad of stukjes katoen kunnen ze uiteindelijk moeilijk verbieden. Maar de meeste Belgische winkels zullen toch ook niet riskeren om dat nog te verkopen als accessoires voor e-sigaretten.

 

In elk geval, als je nog uit het buitenland bestelt, is het wel aangewezen om te vragen om er niets over 'vapor' of 'vaping' of 'e-cigarette' op te zetten. Winkels moeten in principe wel vermelden wat ze versturen, maar de meeste Chinese winkels willen er wel 'DIY' of 'spare parts' ofzo van maken als je het vraagt. Vragen kan geen kwaad, en het beperkt in elk geval de kans dat de douane het tegenhoudt.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Shure said:

- Er is geen verbod op het 'hebben' van RDA's.

- Er is sinds 17 januari een verbod op de VERKOOP van RDA's. Zowel online als in winkels

- Het verbod op online verkoop geldt 'voor e-sigaretten'. Wat daar juist onder valt, is niet 100% duidelijk, maar in elk geval: mods, atomizers, all-in-one's, vloeistof met nic. Reserve coils waarschijnlijk ook, maar dat is waar de grens vaag wordt. Een rolletje metaaldraad of stukjes katoen kunnen ze uiteindelijk moeilijk verbieden. Maar de meeste Belgische winkels zullen toch ook niet riskeren om dat nog te verkopen als accessoires voor e-sigaretten.

 

In elk geval, als je nog uit het buitenland bestelt, is het wel aangewezen om te vragen om er niets over 'vapor' of 'vaping' of 'e-cigarette' op te zetten. Winkels moeten in principe wel vermelden wat ze versturen, maar de meeste Chinese winkels willen er wel 'DIY' of 'spare parts' ofzo van maken als je het vraagt. Vragen kan geen kwaad, en het beperkt in elk geval de kans dat de douane het tegenhoudt.

 

Mijn vraag was redelijk sarcastisch. Maar toch bedankt voor je moeite :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...