Jump to content

Recommended Posts

Ik kwam laatst een forum tegen waar je in de vraag verplicht eerst laat zien wat jij zelf voor onderzoek hebt gedaan voordat je je vraag stelt, heb je bijvoorbeeld zelf al de wiki doorgelezen maar blijft met een vraag zitten etc etc.

Dit om wildgroei aan topics te voorkomen die veelal een vraag bevatten die jezelf in een paar klikken kan opzoeken, net kwam ik weer een paar vragen tegen waarvan ik iets hebt, je hebt gewoon de zoekfunctie niet gebruikt anders had je het antwoord al geweten.

Domme vragen bestaan niet maar een vraag wordt wel een domme vraag als je zelf niet doet aan onderzoek, blijft men na onderzoek toch wat puntjes hebben dan kan daar gericht antwoord op worden gegeven.

Persoonlijk vindt ik de zoekfunctie niet gebruiken een teken van luiheid en demotivatie, zo van; lekker makkelijk hoef ik niet te zoeken.

Resumé, een verplichting om in een vraag te laten zien wat je zelf aan onderzoek hebt gedaan.

Edited by The Unknown
  • Like 1

Helaas werkt de zoekfunctie van dit forum niet zo heel erg goed. Als ik deze gebruik vind ik vrijwel nooit hetgeen ik tracht te vinden. 

Wat beter werkt is om via Google (of een andere zoekmachine met een vergelijkbare functie) specifiek op het dampforum te zoeken. Bij Google is dit bijvoorbeeld "site:dampforum.nu flops" (als je op zoek bent naar meer info over flops). 

• Like 2

Bij te veel gebruik van de zoekfunctie veranderd het forum meer in een encyclopedie die onhandig is en bloedsnel verouderd. En probeer maar eens iets te leren over coilen met de zoekfunctie. Dan krijg je me toch een leeslijst die dikker is dan de statenbijbel.

Nee laten ze maar lekker vragen, als je geen zin hebt om te antwoorden doe je het toch niet?

• Like 2

Nu is het een onoverzichtelijk bos waardoor je de bomen al niet meer ziet, een functioneel forum waar je gericht antwoorden op je vragen kan vinden en kunt uitdiepen heeft bij mij wel een voorkeur.

Ik ken een forum waar ze ook de zoekfunctie hebben laten verzanden en mocht je die gebruiken dan kun je topics doorzoeken met slap geleuter, dan moet je alsnog ene vraag stellen die al tig keer is gesteld.

Een ander forum daarentegen kun je de zoekfunctie wel goed gebruiken en kun je precies zoeken, mede doordat topic vrij worden gehouden van geleuter over niets.

Weet je wat de vragensteller heeft uitgezocht kun je dat samen met de andere uitdiepen mochten er vragen overblijven, dit als verduidelijking en zo'n topic geen anderen dan ook weer antwoorden op vragen.

In beginsel zou wat Unknown zegt echt een Walhalla zijn.  Helaas blijkt dat erg lastig te verwezenlijken. Misschien is er in de toekomst weer wat meer structuur mogelijk,  nu de booming dagen (qua innovatie, fenomeen en shops) een beetje afgenomen zijn. Anderzijds moeten we waken het laagdrempelig te houden voor nieuwkomers.

Het moet sommige van jullie zijn opgevallen dat er de beginnersvraaghoek het laatste jaar een echte forum  Q&A functie had.  Waar beste antwoorden konden worden gekozen, welke dan bovenaan in het topic werd geplaatst. In al die maanden was er slechts 1 topic tot beantwoord verklaard :lol

Wat mij betreft,  vraag maar raak in het beginnersboard, opnieuw en opnieuw (en Mopper geeft daarbij ook een valide punt).

• Like 1

Inderdaad blijft door deze constante stroom de informatie lekker actueel en komen er ook aan nieuwe ideeën en oplossingen bij.

Wat misschien wel een optie is, om een sticky bovenaan betreffend subforum te zetten, waarin je als regel opneemt, dat de vraagsteller aangeeft, wat hij zelf al geprobeerd heeft?/ Dat vergemakkelijkt het meezoeken naar een antwoord aanzienlijk.

En het zet de vraagsteller ook aan, tot even zelf er over na te denken.

• Like 1

Sluit misschien niet helemaal aan bij de ergernis van het stellen van "overbodige" vragen. Maar...

Is het geen idee om voor de diverse tanks en mods een eigen draadje te maken (eventueel met een fotootje en de specs erbij in de topic start). Dan kan iedereen met zijn/haar vragen in het pico, tfv4, Alien, weet ik wat draadje lekker discussiëren over 1 en hetzelfde ding. Ook makkelijk met het doorsturen van iemand die een vraag heeft over een bepaald product. Zo vond ik het vroeger op het oude esigaret forum best makkelijk, nu zijn tijden ook wel veranderd, het moet nu allemaal nog sneller en simpeler als in 2008/9 maar misschien is het wat.

Ik ben nu bijvoorbeeld aan het lezen over een serpent mini. En ik kan je vertellen er zijn best wat draadjes over de serpent mini te vinden :-D

(niet via de zoekfunctie overigens, maar via google komen er opeens een stuk meer te voorschijn) 

Dan spit ik liever 1 groot topic door dan dat ik uit alle hoeken stukjes info moet gaan halen.

Edited by BaJo
  • Like 2
26 minutes ago, BaJo said:

Is het geen idee om voor de diverse tanks en mods een eigen draadje te maken

En dan steeds een nieuw draadje maken over tank V2, tank V3, enz.   ? 

Ik ben ook al vaak topics tegengekomen over een Huppeldepup V2 of V3, maar kon dan niets vinden over mijn V0-exemplaar.

Gelukkig is er dan op YouTube meestal wel iets over te vinden.

5 minutes ago, Moppersmurf said:

K wil niet stoken hoor maar links en rechts gedraaide coils heb je ook nog

Niet stoken? Ben je gestopt met dampen? :lol

maar zelfs als je het opsplitst in clones v1 t/m 99 en links en rechtsdraaiende coils. Hou je nogsteeds minder draadjes over dan je nu hebt en hoef je alleen maar het draadje op te zoeken wat voor jou van toepassing is

Links gedraaide clapton GTST Baby beast V12 Clone

Edited by BaJo
  • Like 2

misschien is het ook een goed idee om over bepaalde onderwerpen/producten een groot hoofd draadje te maken, zoals ze ook al jaren op tweakers.net dit doen!

Als het om belangrijke informatie gaat of een verzameling daarvan is het wel handig als iemand de verantwoordelijkheid opzich neemt om dit in de begin post te plaatsen en eens in de zoveel tijd bij te houden.

Edited by dpzz

ik vind overal wel wat voor te zeggen,alleen heb ik gemerkt dat over dezelfde

onderwerpen in verschillende draadjes toch weer andere antwoorden komen,

en das dan toch ook wel weer fijn,het hele forum doorkruisen valt ook niet mee.

op "het" Duitse ERF forum wordt per toestel , versie en clones ervan een apart draad geopend, die worden met de tijd erg lang, maar comfortabel te lezen... de beheerester verhuisd vaak voor de orde...

2 minutes ago, Marianna said:

Het Duitse forum is inderdaad heel erg Duits 

:657 Subliem gewoon!

Dat vinden hullie van ons nou weer niet he.

Ik vermoed dat het forum (ons forum dus he) in deze wat gemoedelijke stijl een prettiger oord is om te verblijven als sommige strenger geregelde fora. En prettiger is natuurlijk ook aantrellelijker voor velen. En daardoor van nut voor een hoop beginnende dampers.

Als ik een vraag over iets technisch met pc's zou hebben ging ik bijvoorbeeld absoluut niet naar Tweakers waar men liever over elkaar buitelt om een schrijffout dan om iemand van dienst te zijn.

Edited by Moppersmurf

Een forum is om te discussiëren, en de functionaliteit is niet speciaal bedoeld om informatie terug te vinden.  Iets zinnig terugvinden op het forum is dan ook een vrijwel onbegonnen exercitie (behalve zoals eerder beschreven je wat handig met Google en Google parameters bent).

En dan moet je daar zelfs aan denken. Ik kan het wel maar uit automatisme zit ik dan soms ook weer te prutsen met die hopeloze zoek functie. Maar voor mij hoeft er niets te veranderen. En jaag SVP de mensen door een zoekverantwoording te gaan verplichten.

Edited by elja
  • Like 1

Een forum is idd om te discussiëren, ik heb alleen (veel te) vaak het gevoel dat men een forum als persoonlijke helpdesk misbruikt. Een nieuwe gebruiker, net geregistreerd stelt een vraag waarop het antwoord na 5 seconden Googelen te vinden is. Vervolgens is er altijd wel iemand bereid om die vraag te beantwoorden en laat de TS niks meer van zich horen.

Het probleem is dat men gewoon te lui is om zelf informatie te vergaren. Als je capabel genoeg bent om je te registeren op een forum, kun je ook je vraag intikken in de zoekbalk van Google.

Ik kan me dan ook wel vinden in de Tweakers.net manier van doen.

8 minutes ago, gottalickitbeforeyouwickit said:

Ik kan me dan ook wel vinden in de Tweakers.net manier van doen.

Ik eigenlijk niet :-)

Er is volgens mij niets mis met domme vragen. Eén van de eerste vragen die ik op dit forum heb gesteld ging over de Ampère aanduiding op een paarse Efest batterij.

Ik had werkelijk geen enkel idee waarom het getal er stond en wat de aanduiding "A" betekende. Op school heb ik nooit les gehad over de wet van Ohm en ik bekeek 18650 batterijen nog steeds als een iets grotere versie van de "AA" batterij die ik in mijn wekker stopte.

Vanuit de kennis die ik nu bezit zou ik mijn eerste vragen hier achteraf als dom kunnen beschouwen. En dat is eigenlijk altijd het geval: kleine kinderen stellen ook "domme" vragen (vooral als ze slim zijn).

• Like 6

Ik heb nog twee gedachtes.

Aan de manier van vragen en dan reageren is vaak af te lezen of iemand er moeite voor gedaan heeft, dat motiveert te "helpen".

Wat ik mooi vind is dat juist sommige leden die al een "beetje" ervaring opgedaan hebben vaak de moeite nemen om beginnersvragen op te lossen, en degene die al meer ervaring hebben lezen dan mee en schaven desnoods bij. Gelukkig gebeurt het niet vaak dat je dan afgebrand wordt als je het niet helemaal goed doet...

Op die manier is het een dynamisch proces en ik heb er veel plezier bij het (meestal) op afstand te volgen en af en toe iets toe te voegen...

• Like 4

Laten we ook niet vergeten dat er alle dagen nieuw materiaal en modellen uitkomen of clones ervan 

Dat iemand die als eerste koopt en er dan anderen nieuwsgierig naar zijn.

Mensen met een groter budget kopen meer verschillende toestellen , anderen met lager budget kunnen zo gerichter kopen.