Jump to content

geen nicotine e-liquid na 17 januari 2017


wilmpie

Recommended Posts

On ‎31‎/‎12‎/‎2016 at 15:58, Cyber_Huub said:

Zover ik weet mag er in stenen winkels wel nicotine houdend sap verkocht worden in België.

 

Ik stelde vandaag deze vraag aan artismook,

 

Beste,

Ik lees hier en daar dat er vanaf 17/01 een nieuwe wet komt i.v.m. verkoop van liquids,klopt het dat er vanaf dan geen grotere flesjes/flessen meer verkocht mogen worden? Enkel in 10ml flesjes?

Dus ook geen base meer van 1 liter met 6mg nicotine?

Alvast bedankt

 

Dit was het antwoord dat ik kreeg,

 

 

Marnic - team Artismook (Artismook)

6 jan. 10:45 CET

Beste,

Dat is inderdaad zo, helaas hebben we geen vat op de Belgische wetgeving. Er kan wel steeds met Nico Boosts gewerkt worden om de brouwsels wat meer nicotine te geven.

Met vriendelijke groet,

Marnic - team Artismook

 

 

Waarschijnlijk in de stenenwinkels dan ook niet meer,enkel kleine flesjes

Edited by /Marc/
Link to comment
Share on other sites

[Alu hoedje] (Of misschien wel niet)

 

Het hele gedoe in België is een stappen plan.

1) Verbied online verkoop

Er gaan een boel stenen winkels open.

Deze zijn gemakkelijker te controleren dan online verkoop.

2) Stel een boel voorwaarden aan de flesjes. Bovenop de TPD, Nederlandse, Franse en Duitse waarschuwing teksten.

Een boel liquid makers die wel aan de TPD voorwaarden voldoen, voldoen niet meer aan de Belgische. Voor vele onder hun is de Belgische markt te klein om zich daar op te voorzien en laten de Belgische markt links liggen.

De liquid markt is hierdoor beter te overzien door de overheid.

3) Verbied RDA's

4) De volgende stap zijn RTA's (Dit is niet zo, maar ik voel nattigheid)

De mensen kunnen officieel enkel nog fabrieks coils kopen, die zijn weer traceerbaarder dan wat draad en katoen.

Er staat in het Koninklijk beslaat een regeltje dat mij verontrust: Het is iets in de zin dat men moet kunne garanderen dat de nicotine afgifte steeds hetzelfde is....

Dat regeltje kan misbruikt worden omdat de hoeveelheid damp heel sterk afhangt van je coil.

5) Voer taksen in.

Door bovenstaande punten kan je het gemakkelijker controleren.

 

Zo zou ik het doen moest ik geen damper zijn en het geld dat ze verliezen door stoppende rokers op één of andere manier terug wil zien.

 

Voor de Belgen onder ons.

Schrijf bij de volgende parlement verkiezingen (18/11/2018 als de huidige regering nog niet gevallen is) Ieder kopstuk van elke partij in je provincie aan met volgende vragen:

1) Hoe staat jou partij tegenover het dampen.

2) Hoe sta jij als lijst trekker tegenover het dampen.

3) Zijn jullie van plan om de huidige wetgeving aan te passen.

4) Laat duidelijk merken dat het antwoord jou kiesgedrag zal beïnvloeden en je ook je omgeving zal proberen te beïnvloeden.

5) Indien ze zich positief uitlaten over dampen laat hen dan ook een publieke uitspraak doen (Op twitter, Facebook; whatever...)

 

Tegen dan heb ik wel een webpage op met een aantal vragen (eisen) ivm de versoepeling binnen de TPD wetgeving voor België.

Als iedere Belgische damper zich daar laat horen, dan kan er iets veranderen.

 

Enfin (Vlaams woordje voor de Nederlanders die dit lezen dat ongeveer 'Tot slot' wil zeggen).

Tegen dan ben ik misschien zo depri van alles dat ik het de moeite niet meer vind en ik weer eens op mijnluie kont blijf zitten.

 

Toevoeging:

Ik heb mij op de valreep nog twee goon rda's en een hadaly rda aangeschaft.

Voor de damper die niet drippen en denken dit nooit te gaan doen, koop nog snel een rda (als er het budged voor is).

Je weet niet wat je mist en later ga je je misschien beklagen dat je er geen hebt.

Je kan altijd denken dat je er nog wel in het buitenland aan geraakt en dat zal zo wel zijn, maar moeilijker.

Edited by OvergeefDave
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, OvergeefDave said:

Enfin (Vlaams woordje voor de Nederlanders die dit lezen dat ongeveer 'Tot slot' wil zeggen).

 

Thanks voor de les (thanks is trouwens een engels woord wat steeds vaker gebruikt wordt in Nederlands taalgebied, om bedankt te zeggen. Of misschien zelfs wel merci )

 

 

Enfin is trouwens geen vlaams, maar frans woord, wat in het nederlands taalgebied gebruikt wordt om 'afsluitend' nog wat te zeggen. Wordt ook wel eens een 'leenwoord' genoemd

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Zelden kom ik in winkels als Kruitvat, maar gisteren moest ik dan toch iets gaan halen voor m'n vrouw.

En dan "zakt je broek toch haast af" als je een display van formaat, gevuld met allerhande Nicorette producten, naast de kassa ziet staan.

En onze volksvertegenwoordigers maar "eikelen" over een beetje nicotine voor onze dampers.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Guest vpChoultje
2 minutes ago, Toon said:

Zelden kom ik in winkels als Kruitvat, maar gisteren moest ik dan toch iets gaan halen voor m'n vrouw.

En dan "zakt je broek toch haast af" als je een display van formaat, gevuld met allerhande Nicorette producten, naast de kassa ziet staan.

En onze volksvertegenwoordigers maar "eikelen" over een beetje nicotine voor onze dampers.

 

Ze staan ook vaak nog onderop het schap, zo grijpbaar voor kleine kinderhandjes....

dus een display - als achter glas is - vind ik dan zo gek nog niet ook al is de vergelijking met de regels waar wij mee te maken hebben of krijgen gewoon absurd. Maar ja de prijzen voor Nicorette zijn m.i. ook absurd.

Link to comment
Share on other sites

De pest is dat ze aan dit product veel verdienen, al werkt het maar matig.
En big pharma heeft een boel centjes om te drammen, met een product dat "mogelijk" werkt.
Net als big tobacco vechten ze tegen alles wat aan hun industrie komt.
En laat je broek maar uit hoor, het zal de laatste keer niet zijn.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Guest vpChoultje
1 minute ago, OvergeefDave said:

Voor de Belgen die het niet zouden weten.

 

Er is een crowd funding aan de van ubv-bdb aan de gang om aan de hand van een rechtszaak het KB in Belgie aan te vechten.

 

Ik weet niet of ik voor zo'n zaken een link mag plaatsen, maar als het mag dan plaats ik hem.

 

Ik ben geen Belg @OvergeefDave, maar ben wel benieuwd wat dan ubv-bdb is en hoe het verloop ervan zal gaan, misschien een apart draadje erover?

Link to comment
Share on other sites

Ook ter info . Der mag nog nicotine zitten in E liquids , en die mogen nog gerust verkocht worden . Enkel met een maximum van 18mg/10ml . Je mag 1l kopen , of zelfs meer , maar de individuele verpakking mag als particulier niet groter zijn dan 10ml .

Wetgeving op drippers en op inhoud +2ml vind ik idioot te noemen . Ook het verbod van online winkels is absurd . Dat ze dan eventueel je laten aanmelden met id kaart , om te zien dat je oud genoeg bent en dan maar eerst de artikelen bijv laten zien .

Maar kom , genoeg gepalaverd erover , er zal nog voldoende in de toekomst zijn om over bezig te zijn . Ik heb mijn vloeistof binnen en zit voor paar jaar gerust , tis erg om zo egoistisch te zijn , maar soms kun je niet anders ( ligt dan ook niet aan mij , maar aan wetgeving ) .

Link to comment
Share on other sites

Voor de Belgen die het niet zouden weten.
 
Er is een crowd funding aan de van ubv-bdb aan de gang om aan de hand van een rechtszaak het KB in Belgie aan te vechten.
 
Ik weet niet of ik voor zo'n zaken een link mag plaatsen, maar als het mag dan plaats ik hem.

Ben je zeker dat dit nog loopt ? Het laatste verslag dat ik ervan gelezen heb was dat het enorm duur was om verder te procederen, en dat het geld op was...
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, sabine said:


Ben je zeker dat dit nog loopt ? Het laatste verslag dat ik ervan gelezen heb was dat het enorm duur was om verder te procederen, en dat het geld op was...

Ik heb net een nieuw topic geopend:

Daar staat alles in

Dus ook @vpChoultje als je het intereseerd.

Edited by OvergeefDave
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, sezze said:

..., tis erg om zo egoistisch te zijn , maar soms kun je niet anders ( ligt dan ook niet aan mij , maar aan wetgeving ) .

Daar zit het probleem.

Ook bij mij hoor, we leggen ons bij teveel neer.

De politiek beslist iets, de mensen morren wat en daar houd het op.

Ofwel is een bepaalde groep niet geviseerd en reageert niet, of zijn niet op de hoogte.

Op damp gebied heb ik een lijn getrokken (ze zijn er al over) en ik zal er alles aan doen binnen de wettelijke middelen en mijn rechten verdedigen en ze terug naar de andere kant van de lijn te duwen.

 

Gaat dat lukken? Ik ben er niet zeker van, maar deze maal ga ik niet op mijn gat zitten.

Wie staat er nog recht?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, OvergeefDave said:

Daar zit het probleem.

Ook bij mij hoor, we leggen ons bij teveel neer.

De politiek beslist iets, de mensen morren wat en daar houd het op.

Ofwel is een bepaalde groep niet geviseerd en reageert niet, of zijn niet op de hoogte.

Op damp gebied heb ik een lijn getrokken (ze zijn er al over) en ik zal er alles aan doen binnen de wettelijke middelen en mijn rechten verdedigen en ze terug naar de andere kant van de lijn te duwen.

 

Gaat dat lukken? Ik ben er niet zeker van, maar deze maal ga ik niet op mijn gat zitten.

Wie staat er nog recht?

Blijf maar zitten, je kan hooguit behouden wat er nu is.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, OvergeefDave said:

Dan blijf ik alleen recht staan tot ik niet meer kan :)

Ik geef je gelijk hoor . Jammer genoeg zal er veel meer nodig zijn . Ik kan 10tallen punten oproepen waar het flink mis loopt , nog veel meer dan bij dampen . Het dampen vind ik vervelend maar er is nog een weg rond , wat bij veel andere zaken niet het geval is . Vooraleer ik te politiek begin te worden ga ik nog effe zeggen dat het nog steeds loopt zoals ik vroeger had voorspeld ( 2007/2008), en jammer genoeg is dat wereldwijd niet  de goede kant op ( wat ook niet kan want geschiedenis herhaald zich altijd en overal ) .

Laat je stem horen , das positief en dat moet iedereen doen , maar probeer ook het doel realistisch te houden en in het bredere aspect te bekijken .

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, sezze said:

Enkel met een maximum van 18mg/10ml

Maximum is 18mg/ml, niet per 10 ml. Er mogen echter alleen nog maar verpakkingen van 10ml verkocht worden.  Maar je mag dan wel weer gerust 100 flesjes van 18mg/ml kopen. Kromme wetgeving, maar t wordt om 'veiligheidsredenen' zo gedaan, zeggen 'ze'

Link to comment
Share on other sites

Just now, Madman said:

Maximum is 18mg/ml, niet per 10 ml. Er mogen echter alleen nog maar verpakkingen van 10ml verkocht worden.  Maar je mag dan wel weer gerust 100 flesjes van 18mg/ml kopen. Kromme wetgeving, maar t wordt om 'veiligheidsredenen' zo gedaan, zeggen 'ze'

Klopt maar wordt zo verkocht , 18mg flesje van 10 ml , ipv van bijv 48mg /100ml . De mg's staan in werkelijkheid per ml .

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Madman said:

Weet niet wat je hier nu mee bedoelt?

Dat je dus gelijk hebt , maar dat je een flesje koopt van nu 3/6/12/18/ of de hogere 36/48/72/100mg nicotine en dat zit dan in flesjes van 10/20/30 en bij de grotere 100ml/250ml of 1l . De mg's aangegeven zijn niet per fles ( anders zou 18mg/10ml beter zijn dan de 48mg/100ml ) . 18mg is de concentratie en 10ml is het volume . Beiden onafhankelijk mogen niet hoger zijn dan die waarde , dus een 6mg is nog steeds 10ml maximaal .

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...