Jump to content

Hulp met batterijen rewrappen

Recommended Posts

hallo mededampers,

Toen ik net mijn batterijen in de lader legde viel mij op dat de wraps nogal beschadigt waren. Ik zou ze dus graag opnieuw wrappen.

Echter heb ik dit nog nooit eerder gedaan. Ik ben best wel technisch maar ik ben toch behoorlijk bang dat ik het niet goed doe en bijvoorbeeld sluiting maak.

Is er iemand in de omgeving van Almere die mij hier bij zou kunnen helpen? evt tegen een kleine vergoeding. Ik zorg zelf voor de wraps.

Hoop dat iemand mij kan helpen.

Patrick

Just now, tsiis said:

Is dat niet gewoon passende sleeve/stukje krimpkous op maat erom en de föhn erop?

jah klopt, alleen moet je de oude wrap ook verwijderen waardoor de batterij dus naakt is en je snel sluiting kan maken.

Ah nee joh, dat is echt geen moeite.. geen stalen dingen gebruiken en de wraps op een  schone tafel er omheen doen. Als je een verfföhn hebt is het letterlijk 10 sec werk. het krimpen gaat wel  vreselijk snel. Sluiting maak je niet zo snel. 

Zorg dat je je kartonnetje bij de plus heel houdt. doe de wrap eromheen, leg het kartonnetje erin en föhn de bovenkant voorzichtig dicht met de batterij in je hand. Leg daarna de batterij op tafel en laat de föhn  de batterij rollen. En klaar is klara. Het kan de eerste keer wat lastig zijn, maar daarna draai je je hand er niet voor om en denk  je: oh, is dit alles? Succes!

• Like 3

Als ik de oude wrap wil verwijderen snij ik deze aan de onderzijde van de batterij en trek ik deze naar boven. Als ik deze halverwege heb afgetrokken pak ik het bloot gekomen metaal van de batterij aan de onderzijde en trek het resterende materiaal verder naar boven van de batterij af. Zolang je een beetje uitkijkt gaat er niet zo snel wat mis: zorg dat er geen metalen voorwerpen in de buurt liggen en zorg er voor dat de batterij niet weg kan rollen of om kan vallen als deze "naakt" is.

Het rottigste aan een batterij opnieuw wrappen is om er voor te zorgen dat de top isolator (het plastic rondje wat bovenop de plus-pool zit) tijdens het föhnen niet wegvliegt: de eerste keer heb ik er een kwartier naar lopen zoeken!

Edit: @TheRich en @tsiis typen sneller dan ik :-)

Edited by Eelco
  • Like 4

Heeft weinig met zuinigheid te maken, maar meer tegen verspilling. Als ik elke batterij moet afvoeren vanwege een krasje in z'n jasje.

Of gaan we de batterijen met krasjes in hun jasjes nog gewoon geruime tijd gebruiken? Want dat zou pas gevaarlijk moeten klinken in je oren.

Zolang je zorgt dat de bovenkant (pluspool) niet in contact komt met de rest van de batterij, is er niets aan de hand.

(Derhalve zijn krasjes in jasjes aan de bovenzijde ook zorgwekkender, dan aan aan de onderzijde. En om dito reden kun je ook gewoon het jasje los pellen aan de onderzijde, al dan niet met een scherp voorwerk (aardappelschilmesje ofzo) en vervolgens als een banaan afstropen naar de top.)

• Like 3
5 hours ago, Sledge said:

Voor de 'zuinige' meelezers, die het minder eng in de oren klinkt, hier nog een goedkoop adresje: https://www.fasttech.com/p/2157405

En bij een volgende batterijen-bestelling bij nkon of dampaccu kunnen de superzuinigerts 18650 krimphoesjes aldaar mee bestellen voor 2 cent per stuk (50 voor een eurootje) :-)

• Like 2
54 minutes ago, tsiis said:

En bij een volgende batterijen-bestelling bij nkon of dampaccu kunnen de superzuinigerts 18650 krimphoesjes aldaar mee bestellen voor 2 cent per stuk (50 voor een eurootje) :-)

daar heb ik ze dus ook besteld haha. wou ze ook in NL bestellen ivm levertijd. heb er ook maar gelijk 50 besteld. ik dacht van tjah ik moet toch 2 euro verzendkosten betalen dan maar gelijk 50. heb ik genoeg mocht het fout gaan en een vooraadje.

On 19-12-2016 at 12:31, TheRich said:

Een mod afvuren op 150w met een lossig schroefje aan 1 van de poten van je coil klinkt me vele malen erger in de oren. Maar dan pleur ik ik mn tank en mod toch ook niet weg? :grins

en dan noemen ze roken gevaarlijk:tong

• Like 1

Maat goed dat ik er 50 had... het is uit eindelijk gelukt. Ik kreeg hem niet mooi strak aan de boven en onderkant. Dat is uiteindelijk gelukt door eerst de vouw aan beide kanten er uit te halen. Heb wel het idee dat deze wraps een stuk dikker zijn dan origineel.

On ‎18‎-‎12‎-‎2016 at 22:56, Eelco said:

Als ik de oude wrap wil verwijderen snij ik deze aan de onderzijde van de batterij en trek ik deze naar boven. Als ik deze halverwege heb afgetrokken pak ik het bloot gekomen metaal van de batterij aan de onderzijde en trek het resterende materiaal verder naar boven van de batterij af. Zolang je een beetje uitkijkt gaat er niet zo snel wat mis: zorg dat er geen metalen voorwerpen in de buurt liggen en zorg er voor dat de batterij niet weg kan rollen of om kan vallen als deze "naakt" is.

Het rottigste aan een batterij opnieuw wrappen is om er voor te zorgen dat de top isolator (het plastic rondje wat bovenop de plus-pool zit) tijdens het föhnen niet wegvliegt: de eerste keer heb ik er een kwartier naar lopen zoeken!

Edit: @TheRich en @tsiis typen sneller dan ik :-)

dus voor de veiligheid doe je ook je ringen en armbanden even af!

• Like 2
  • 4 weeks later...

Ik zou ze zonder niet dagelijks/achterloos willen gebruiken @Alexander1994.

Zoals je ongetwijfeld hebt gezien,  loopt de min helemaal over de buitenkant door, tot vlak voor je pluspool. 

De kans dat je bij het plaatsen en verwijderen van je batterij (temeer bij flattops) sluiting maakt is aanzienlijk. Eea afhankelijk van je mod en de gebruikte klemmen.

Mits je je erop ver genoeg laat door lopen aan de bovenkant, is het risico wellicht nog te overzien. Maar de minste beschadiging kan daar verandering in brengen. 

En mocht je een keer sluiting maken, loop je kans je batterijhouder zo te beschadigen, dat je daarna verminderd contact hebt tussen je pluspool en je mod. 

Maar goed,  tot dusver gaat het dus goed bij jou. Is het dan wachten op dat kalf en die put, of is het overbezorgdheid. Zeg het zelf maar, maar mijn inziens is het de moeite van het risico niet waard. 

het gemak waarmee je het kan voorkomen X de kans dat het voorkomt X schade omvang = hoog risico 

Ik zou ze zonder niet dagelijks/achterloos willen gebruiken @Alexander1994.
Zoals je ongetwijfeld hebt gezien,  loopt de min helemaal over de buitenkant door, tot vlak voor je pluspool. 
De kans dat je bij het plaatsen en verwijderen van je batterij (temeer bij flattops) sluiting maakt is aanzienlijk. Eea afhankelijk van je mod en de gebruikte klemmen.

Mits je je erop ver genoeg laat door lopen aan de bovenkant, is het risico wellicht nog te overzien. Maar de minste beschadiging kan daar verandering in brengen. 

En mocht je een keer sluiting maken, loop je kans je batterijhouder zo te beschadigen, dat je daarna verminderd contact hebt tussen je pluspool en je mod. 

Maar goed,  tot dusver gaat het dus goed bij jou. Is het dan wachten op dat kalf en die put, of is het overbezorgdheid. Zeg het zelf maar, maar mijn inziens is het de moeite van het risico niet waard. 

Weet je of je die ringetjes zelf kan maken? Perforator of dergelijke? Heb toch nog wraps liggen hier, dan doe ik ze snel opnieuw voor de zekerheid

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk