Jump to content

Waarschuwing: ga niet stunten !


Externized

Recommended Posts

21 minutes ago, Moppersmurf said:

Kun je dit topic niet sticky maken? En dan eventueel de naam van TS verbergen zodat ie niet tot in de eeuwigheid als kluns door het leven zal gaan?

 

Uhm, ik heb er toch een sticky van gemaakt?

De naam van de TS kan ik niet uit het bericht slopen, maar gelukkig gebruikt-ie een pseudoniem.

 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, tembakau said:

Ik was van plan met 2,5mm² koper op 220V te gaan stoken, maar nu ik dit gelezen heb vraag ik me af of dat wel zo verstandig is. Wat denken jullie?

Ik geloof dat dit een beetje ongepast is.. Ik heb er zelf in eerste instantie ook wat om zitten giebelen, maar het is echt een fokking ernstige zaak dit. Ik hoop vooral dat het geen precedent schept voor de toekomst, want dit zet de dampwereld in een heel slecht daglicht als het verkeerd opgepakt wordt..

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, TheRich said:

Ik geloof dat dit een beetje ongepast is.. Ik heb er zelf in eerste instantie ook wat om zitten giebelen, maar het is echt een fokking ernstige zaak dit. Ik hoop vooral dat het geen precedent schept voor de toekomst, want dit zet de dampwereld in een heel slecht daglicht als het verkeerd opgepakt wordt..

Tsja, wij zijn dan wel alert op dit soort zaken, maar in de autowereld is men al aardig gewend aan het feit, dat je stunten met een dramatisch einde kunt bekopen.
Vrijwel ieder mens weet, dat je je moet verdiepen in bepaalde materie, voor je het gaat gebruiken.
Gebruiksaanwijzingen dienen ook om gelezen te worden.
Ook dit forum is "schuldig" als het ooit mis gaat.
Kijk maar eens bij de zogenaamde adviezen, waarbij men gelijk een dikke mod adviseert.
Want, als ze alles van tevoren geweten hadden, ging men gelijk Ferrari rijden :gek

Je bent door de ratten besnuffelt, als je een dergelijk advies geeft.
Je weet nooit wie er aan de andere kant zit, en of ie wel capabel is.

Om die reden hou ik het in de meeste gevallen simpel, en heb het over lichte startsets.
Zelfs als particulier voel ik me verantwoordelijk voor de uitleg die ik geef.
Een beginneling zal ik nooit de eerste stappen laten doen met hoge waardes.
Ondanks dat de meesten van ons aardig vertrouwd zijn met hun spullen, moet je in je achterhoofd het gevaar realiseren.
De apparatuur kan bij verkeerd handelen, als een bom werken, of je bek in de fik zetten.
Ik kijk ook liever wie er tegenover me zit, voor ik iets aanraad wat geschikt is.

Er zijn natuurlijk genoeg mensen die wat zwaardere spullen aankunnen, maar dat is aftasten.
De gasten met kreten als, ik ben nog geen damper, maar wil vapetricks doen, zijn potentiële tijdbommen.
Ze kunnen hun eigen achterwerk nog niet schoonmaken, maar willen wel kunstjes doen.
Bovenstaand verhaal is kort door de bocht, maar niet persoonlijk, en net als dit topic bedoeld als waarschuwing. :wink 

50 minutes ago, tembakau said:

Ik was van plan met 2,5mm² koper op 220V te gaan stoken, maar nu ik dit gelezen heb vraag ik me af of dat wel zo verstandig is. Wat denken jullie?

Dat we jou maar niet serieus moeten nemen :gek

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Ongelooflijk stom, wat er gebeurt is, stom van hem, maar ook wij moeten de hand in eigen boezem steken, we hebben hier een behoorlijke steek laten vallen.

Wanneer je zijn verhaaltje leest, met zo'n foto erbij en het is ook nog een "newbie", dan moeten toch alle bellen gaan rinkelen !!

Het is natuurlijk achteraf gelul, maar toch......

 

Ik hoop van ganse harte dat hij hersteld van z'n opgelopen letsels !

 

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

 

6 minutes ago, tembakau said:

 

Een stukje natuurlijke selectie?

 

 

Blijkbaar neem je dit vrij licht op. Het is niet helemaal voor niets dat hier een sticky van is gemaakt en er een mod-edit overheen is gegaan. Dat alleen al moet ervoor zorgen dat dit serieus genomen zou moeten worden. Ik ben helemaal voor de gein en ongein op forums, maar soms moet je je mond houden. Maar goed, laat het FBT hier maar over oordelen, niet mijn plaats...

Edited by TheRich
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

@tembakau, ik moet @TheRich toch even bijval geven.

Jou reactie is op z'n minst ongepast te noemen en bij zo'n serieus bericht misplaatst.

Een grote mond open trekken, wanneer een forumlid zijn ongenoegen hier over uit, is eveneens "not done".

Ik zou zeggen lees even het forum reglement door en gedraag je daar naar, wil je dit niet, heb je hier niets te zoeken !

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Steamboy said:

... maar ook wij moeten de hand in eigen boezem steken, we hebben hier een behoorlijke steek laten vallen

 

 

MIsschien is er niet hard genoeg geschreeuwd, maar hij kreeg wel meteen een waarschuwing:

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Misschien een handige tip voor starters : bij het instellen van de mod kijk ik altijd naar de af te vuren spanning .... begin zo'n beetje op 4 V en kom persoonlijk zelden boven de 4,2 V .... er zijn ook mods waar je alleen maar het wattage ziet .... dan moet je eigenlijk al gaan terug rekenen .....als je dat niet doet, heb je geen idee wat je aan het doen bent!

Edited by vaporMarc
Link to comment
Share on other sites

Misschien een handige tip voor starters : bij het instellen van de mod kijk ik altijd naar de af te vuren spanning .... begin zo'n beetje op 4 V en kom persoonlijk zelden boven de 4,2 V .... er zijn ook mods waar je alleen maar het wattage ziet .... dan moet je eigenlijk al gaan terug rekenen .....als je dat niet doet, heb je geen idee wat je aan het doen bent!

Waar praten we nu over?
Ongereguleerde of gereguleerde mods?
Want als ik kijk naar mn pico, met een VTC 5 20A, daar zit nu de Mutation x v4 op met een dual clapton. Waarbij ik op 0.3ohm uitkom. Dampend op 75watt.
Voer ik deze gegevens in op steam engine dan kom ik uit op 4.62V.
Als ik deze setup op een 150 watt mod wegzet en ik stel deze in op 110 watt, kom ik uit op 5.74V.


Im confused namelijk.
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vaporMarc said:

Misschien een handige tip voor starters : bij het instellen van de mod kijk ik altijd naar de af te vuren spanning .... begin zo'n beetje op 4 V en kom persoonlijk zelden boven de 4,2 V .... er zijn ook mods waar je alleen maar het wattage ziet .... dan moet je eigenlijk al gaan terug rekenen .....als je dat niet doet, heb je geen idee wat je aan het doen bent!

 

Ehmmm..

 

Als je in die tekst het woord spanning vervangt door het woord wattage en andersom snijdt het meer hout.

En met 4 watt krijg je dan ook geen steekvlammen

 

Link to comment
Share on other sites

Zonder iedereen zijn persoonlijke voor en na keuren te voorzien van info denk ik dat het een verstandig beginpunt is om te kijken naar de spanning die je wegvuurt ..... wil je perce alleen maar in wattage denken, reken dan effe met de wet van ohm na wat je feitelijk aan het doen bent .....

 

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat de kern van het probleem zit in het beeld welke een starter krijgt bij het bekijken van al die grote wolken/high power filmpjes en er vanuit gaat dat 100 watt "normaal" is om mee te starten .... mijn punt : als je nu eens niet kijkt naar het wattage maar de feitelijke spanning die je vuurt (want die zie je staan meestal naast je weerstand) om een indicatie te krijgen van een startpunt. En dat dit bij sommige wat meer is en bij sommige wat minder dan 4 V ..... is een kwestie van smaak ..... 

Edited by vaporMarc
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

t Ligt gewoon aan je mod en setup hoeveel volt er gevraagd wordt van je batterij. Als jij daar zomaar een getal in een bericht zet, denken hele volksstammen dat ze het verkeerd doen. Er is geen gulden regel daarvoor......zolang je aan je batterijveiligheid denkt. Een gereguleerde mod zal zijn voltage aanpassen aan de coil en het wattage wat jij ervan verlangt.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MennoA said:


Waar praten we nu over?
Ongereguleerde of gereguleerde mods?
Want als ik kijk naar mn pico, met een VTC 5 20A, daar zit nu de Mutation x v4 op met een dual clapton. Waarbij ik op 0.3ohm uitkom. Dampend op 75watt.
Voer ik deze gegevens in op steam engine dan kom ik uit op 4.62V.
Als ik deze setup op een 150 watt mod wegzet en ik stel deze in op 110 watt, kom ik uit op 5.74V.


Im confused namelijk.

Als ik mijn mech mod bouw ben ik geïnteresseerd in de stroom die gaat lopen. Ik weet dat mijn accu max 4,2V zal afvuren. Met behulp van de weerstand van de coil kan ik berekenen wat er gaat lopen qua stroom .... en of mij batterij dat gaat trekken.

Link to comment
Share on other sites

Bij een mechmod stel je je wattage niet vast in, dus dat is dan variabel, net als je amperage. Bij een gereguleerde mod stel je juist je wattage in en de rest volgt daaruit.

Bij een mechmod weet je eigenlijk alleen bij je eerste keer vuren precies wat ie gaat doen, daarna is t maar gokken, omdat je batterij al wat lading kwijt is.

Een gereguleerde blijft gewoon hetzelfde doen, totdat de batterij 'leeg' is (kort door de bocht, maar neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat we het verhaal van hoe hoog je voltage/wattage mag zijn, moeten vergeten.

Wat fout is gegaan, is de ongelijkheid van de coils. Zoals Karin al aangaf, de ene, half spaced, coil met één wikkeling minder, gloeide maar

half, terwijl de tegenover liggende microcoil al flink over z'n top ging door het hoge vermogen. Daar lag het echte probleem.

Ik kijk nooit naar m'n voltage/wattage, wat dat aangaat zouden ze van mij uit, de uitleesvenstertjes mogen weglaten.

Laag beginnen, proeven, en daarna eventueel verhogen totdat jij vindt dat je een lekkere vape hebt.

Wat het voltage en wattage op dat moment zijn, is niet interessant !

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Beste Steamboy .... als starters en probeerders "de wet van ohm" zouden hanteren en beredeneren, zou dit soort ongelukken niet voorkomen .... want uw laatste zin vind ik heel gevaarlijk en zeker in zo'n topic als dit!

Edited by vaporMarc
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Maak nieuwe...