Jump to content

Longforum (Longfonds) & Dampen


balling

Recommended Posts

Beste mededampers,

 

Als aankomend COPD-patiënt (gelukkig licht) heb ik mij een paar weken geleden aangemeld bij het longforum.

In de eerste plaats om wat meer kennis te vergaren over COPD maar ook of er info was over de relatie met dampen.

Er is, en dat zal u niet verbazen, weinig aandacht voor dampen en als het er al is dan is het soms ronduit vijandig.

Voor de mensen die mij van dit forum een beetje kennen, zal het niet verbazen dat ik me tav. dit onderwerp niet kon inhouden en dus zo her en der op het longforum een lans heb gebroken voor het dampen. Dit vooral nav. de hemeltergende verhalen van COPD'ers die echt moeten stoppen met roken en er maar niet in slagen. Het is werkelijk verschrikkelijk om te lezen wat mensen zichzelf en anderen aandoen. Vele blijven volhouden dat "cold turkey" de beste manier is om te stoppen terwijl nog geen 5% dat op die manier lukt.

 

Graag zou ik hier dampers met een longziekte willen uitnodigen om ook eens een kijkje te nemen op het longforum.

Ik kan daar wel wat hulp gebruiken al was het maar met succesvolle dampersverhalen.

Het werkt ongeveer als het dampforum en aanmelden is zo gedaan.

Het is overigens een weinig "levend" forum. Weinig bezoekers en reacties, maar toch.....................

 

Draadjes waarin ik gereageerd heb zijn oa.

http://www.longforum.nl/discussion/12940736/vandaag-te-horen-gekregen-copd2

 

http://www.longforum.nl/discussion/12940764/e-smoker#latest

 

http://www.longforum.nl/discussion/19109/e-sigaret-e-roken#latest

 

En mijn voorsteltopic:

http://www.longforum.nl/discussion/12940757/copd-en-dampen#latest

 

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Als cold turkey lukt , dan is het wel de beste methode . Enkel , het probleem is dat slechts zeer weinig mensen succes hebben met deze methode . Als ik dan zie hoe makkelijk ik gestopt ( of bijna ) ben en ook van andere dampers hoor , dan denk ik dat dit wel een geschiktere methode is . Veruit meeste slaagkans boven alle andere gekende methodes .

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de tip @rocklobster 

 

Ik heb de reacties gelezen en inderdaad @balling wat een vijandigheid! Echt niet te begrijpen hoe negatief, koppig en hardleers sommige mensen kunnen zijn. Mijn handen jeuken om een reactie te geven, maar vraag me af of ik de juiste persoon daarvoor ben, aangezien ik geen COPD heb of andere longziekte. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, sezze said:

Als cold turkey lukt , dan is het wel de beste methode . Enkel , het probleem is dat slechts zeer weinig mensen succes hebben met deze methode . Als ik dan zie hoe makkelijk ik gestopt ( of bijna ) ben en ook van andere dampers hoor , dan denk ik dat dit wel een geschiktere methode is . Veruit meeste slaagkans boven alle andere gekende methodes .

idd. ben eens 1,5 gestopt geweest, drang naar sigaret bleef. nu sinds 12 sept niet meer gerookt dankzij dampen. 2 keer zin gehad in het begin, maar heb kunnen weerstaan.

dit zie je trouwens bij elke verslaving

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Steamboy said:

sorry dat ik het zeg, maar wat is die Stefanie een eigenzinnig, bekrompen en stugge dame.

Daar zul je maar je bed mee moeten delen, .......griezelig :shock

Misschien heeft ze daar heel andere kwaliteiten en houdt ze d'r mond :)

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Je ziet ook dat als je ze daar confronteerd met de feiten ze of niet meer reageren of de discussie afkappen.

 

Longartsen:

Wat verder bordurend op mijn oproep kwam ik op de gedachte dat als vanuit hier dampers (wel met een longaandoening) wat meer vertegenwoordigd zijn op het longforom op een bepaald moment de aan het forum verbonden longartsen zich geroepen voelen te reageren.

Misschien ontstaat er dan een interessante discussie waarin we ze kunnen verleiden "met de billen bloot" te gaan.

Het proberen waard lijkt mij maar dan moeten er massaal mensen van hier naar daar.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Sledge said:

Het is al heel wat dat het er nog staat en dat Balling er nog niet afgebonjourd is. Het is niet de eerste keer dat het clashed tussen een damper en het longforum.

 

@Sledge Bedoelde je Robert K. ?

Die heeft namelijk in 2013 nav.die beruchte uitzending van Kassa daar de boel aardig opgeschud.

Ach! En wat betreft afbonjouren..........daar heb ik ervaring mee.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ik zou je graag willen helpen. Heb wel een stapeltje ziektes, maar wat longziekte betreft alleen een lichte allergie.
Dat is de reden dat ik denk dat ik niet geschikt ben.
 

Daarnaast roep en klets ik ook al in andere groepjes (en wordt ook agressief benaderd, en er soms af gegooid, terwijl ik alleen maar uitleg. Maar alleen daarop exploderen sommige mensen, en zien zij alleen een rode waas. (Ik heb vaker meegemaakt dat mensen die je helemaal niet kennen ineens allerlei persoonlijke negatieve dingen over je gaan vertellen. )

Meer erbij zou ook wat veel worden.

Maar het is wel heel belangrijk om direct de doelgroep te informeren. Je zit bij mensen die er het meeste belang bij hebben.

 

Het aandelen argument ken ik ook goed, komt telkens terug.

 

En toch zijn de schreeuwers vaak een kleine groep, en lezen er mensen mee.

Ik heb wel resultaat gezien, en soms zie je het indirect.

 

Mensen lezen mee. Ben persoonlijk benaderd een enkele keer. Geinteresseerd en durfden dan niet direct in het Forum te vragen.

Verwijs bijvoorbeeld naar Engeland, of plaats link naar degelijk onderzoek.

 

Maar vooral meer mensen met goede ervaring. Vooral eigen ervaring werkt!!

En niet alleen over dampen schrijven. Ook mensen een tip geven bij iets anders of reageren.

 

Edited by elja
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, The Unknown said:

Och jee allemaal typetjes die om het minste al op hun achterste benen staan en later spijkers beginnen te zoeken op laag water, de energie niet waard om daar in te steken.

Zijn juist juweeltjes om het goed uit te leggen.

 

Je kunt niet zelfstandig dikke stukken proza gaan plaatsen. Als je een keer aangevallen wordt, dan kan dat de aanleiding zijn om eens goed uitleg te geven.   Dan ben je gerechtvaardigd om er eens uitgebreid te gaan reageren.

 

Er zijn mensen die meelezen, en daar gaat het om.

 

Ten opzichte van mensen die van alles verzinnen of insinueren, negeer ik of plaats hoogstens de reactie dat ik het uitermate ongepast vindt van alles te verzinnen over iemand die je totaal persoonlijk niet kent.

Edited by elja
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ik vind mss de snelste reactie de beste , en als die er nog niet instaat moet je ze maar geven .

Wat is het beste ? Blijven roken omdat het je maar niet lukt om te stoppen , terwijl je het echt zou moeten doen voor je gezondheid of mss dampen proberen nadat al je andere pogingen op niks zijn uitgedraaid . Er zijn niet meer keuzemogelijkheden . Tis of blijven roken of dampen toch proberen . Eens horen wat de antwoorden dan zijn . Wss krijg je dan antwoorden als : je moet naar die of die praatgroep gaan ( net als dat voor iedereen helpt :nee , zeker niet bij mij want des te meer argumenten tegen iets des te meer ik iets anders zeg , zit in mijn natuur ) of je moet meer karakter hebben ... blablabla , net alsof je jezelf kan veranderen . Alle geneesmiddellen zijn geprobeerd en das allemaal noppes . Laatste 2 opties zijn dus blijven roken of dampen ?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, elja said:

Zijn juist juweeltjes om het goed uit te leggen.

 

Je kunt niet zelfstandig dikke stukken proza gaan plaatsen. Als je een keer aangevallen wordt, dan kan dat de aanleiding zijn om eens goed uitleg te geven.   Dan ben je gerechtvaardigd om er eens uitgebreid te gaan reageren.

 

Er zijn mensen die meelezen, en daar gaat het om.

 

Ten opzichte van mensen die van alles verzinnen of insinueren, negeer ik of plaats hoogstens de reactie dat ik het uitermate ongepast vindt van alles te verzinnen over iemand die je totaal persoonlijk niet kent.

 

Dat is ook precies mijn aanpak op het longforum.

Niet ongevraagd provoceren maar wachten op het moment dat iemand radeloos is door zijn falende stoppogingen en als het thema dampen ter sprake komt: Dan voorzichtig suggereren dat dampen misschien een oplossing is. Vervolgens in een bijzin vertellen dat het ondanks alle indianenverhalen in de media 95% minder schadelijk is. Daarna het advies om naar een goede dampshop te gaan (niet de Primera) en daar te luisteren, te vragen en te proeven. Gewoon neutraal advies.

Meestal verschijnen er dan lieden met een (vaak rode) waas voor hun ogen die je vertellen dat het nog veeeeeeeeel slechter is dan roken en plaatsen dan (als je geluk hebt) een linkje naar de Metro. U weet wel: dat advertentieblaadje. Vervolgens sla je ze om de oren met links naar de rapporten van de NHS, RCoP, en CRUK.

Meestal druipen ze dan af wat gepaard gaat met een ad hominem (U heeft aandelen dampen, zo iets).

Maar je hebt dan je punt gemaakt en je kunt dan afsluiten door bv. te citeren uit de conclusie van de rapporten.

 

Het is mij nog niet gelukt een longarts uit de tent te lokken maar als dat gebeurt dan zal ik het hier laten weten.

Hopen dat ze daar geen strafpuntensysteem hebben.............(grapje).

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Prima bijdrage op het longforum hoor Balling! Ik moet me daar nog aanmelden overigens. Maar troost je met de wetenschap dat een hoop COPD-rokers meelezen en er wellicht wel iets mee kunnen om hun ziekte dragelijker te maken. Na opstaan heb ik een zwaar gevoel in de longen maar na een espresso en een paar hijsen, heb ik duidelijk meer lucht.

Sent by Motorola Moto G 4G

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, SmartAss1870 said:

Prima bijdrage op het longforum hoor Balling! Ik moet me daar nog aanmelden overigens. Maar troost je met de wetenschap dat een hoop COPD-rokers meelezen en er wellicht wel iets mee kunnen om hun ziekte dragelijker te maken. Na opstaan heb ik een zwaar gevoel in de longen maar na een espresso en een paar hijsen, heb ik duidelijk meer lucht.

Sent by Motorola Moto G 4G
 

 

Dank @SmartAss1870

Ik mis het debat hier een beetje dus probeer ik het daar. Ik ga ze noch eens uitleggen hoe eea. (geo)politiek in elkaar zit.

Trouwens: Theatergroep "De Verleiders" gaat een voorstelling doen over de gezondheidszorg, BigPharma en BigRegering.

https://www.ftm.nl/artikelen/de-verleiders-opereren-zonder-verdoving

 

Een borrel wil ook wel eens helpen maar 's ochtendsvroeg?

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, balling said:

Ik mis het debat hier een beetje dus probeer ik het daar. Ik ga ze noch eens uitleggen hoe eea. (geo)politiek in elkaar zit.

Zou daar toch mee oppassen. De hele meute raakte hier min of meer wel uitgerangeerd op een bepaald moment door die verhalen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, balling said:

 

Ja Mama (grapje).

Wat is hier dan grappig aan, komt bij mij een beetje over als licht zurige reactie.

Blijkbaar valt mijn opmerking niet zo goed. Zo wegzetten als grapje is eerder mondsnoerend dan grappig.

Edited by elja
Link to comment
Share on other sites

Just now, elja said:

Wat is hier dan grappig aan, komt bij mij een beetje over als licht zurige reactie.

 

Het klonk een beetje maternalistisch maar als je het perse als zuur wilt zien: Ga uw gang. We leven per slot in een vrij land.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...