Jump to content

Recommended Posts

is er geen draadje voor nog niet geacreditteerde verkopers? ik kreeg er vandaag eentje in m'n pm die "zijn bestaan kenbaar komt maken". Kan toch niet de bedoeling zijn, lijkt me?

fbt kan normaal in DM's grasduinen kijken (wanneer dat nodig zou zijn), dus jullie zien maar wat jullie met de persoon in kwestie doen. Ik gun hem best zijn winkel en inkomsten, maar dan liefst via de geijkte wegen. Wees aub mild voor deze brave werkmens.

Edited by rocklobster
terminologie
  • Like 1

@rocklobster, ik heb je bericht even verhuisd naar een geschiktere rubriek.

Voor shops die hier geen eigen topic of subboard hebben, kan het FBT eventueel een topic openen in het shopboard. Maar alleen het FBT mag dat doen, en shops zelf moeten zich daartoe eerst bij ons aanmelden; dat staat ook in de regelementen waarmee iedereen die zich aanmeldt, akkoord is gegaan.

En ja, we hadden vandaag een shop die via PMetjes tal van leden hier heeft bespamd teneinde zijn waren aan te prijzen. Daar waren we niet echt blij mee, om twee redenen:

- Reclame maken voor e-liquids mag niet sinds de invoering van de TPD2, en alle shophouders hier hebben zich aan die regel te houden. Proberen die regel te omzeilen door de individuele leden hier ongevraagd reclame te gaan toezenden, is not done. Het is spam.

- Spammen mag ook niet, hier niet en van de wet niet.

Meneer hield zich van de domme ('ik wist niet dat dat niet mocht'), wat weinig vertrouwen inboezemt. Twee wetten in één actie overtreden is voor een bedrijf geen al te slimme aanpak. Hij heeft een ban van een week te pakken, en dat was dan nog aardig van ons.

• Like 5
31 minutes ago, Karin Spaink said:

@rocklobster

En ja, we hadden vandaag een shop die via PMetjes tal van leden hier heeft bespamd teneinde zijn waren aan te prijzen. Daar waren we niet echt blij mee, om twee redenen:

- Reclame maken voor e-liquids mag niet sinds de invoering van de TPD2, en alle shophouders hier hebben zich aan die regel te houden. Proberen die regel te omzeilen door de individuele leden hier ongevraagd reclame te gaan toezenden, is not done. Het is spam.

- Spammen mag ook niet, hier niet en van de wet niet.

Meneer hield zich van de domme ('ik wist niet dat dat niet mocht'), wat weinig vertrouwen inboezemt. Twee wetten in één actie overtreden is voor een bedrijf geen al te slimme aanpak. Hij heeft een ban van een week te pakken, en dat was dan nog aardig van ons.

Dank voor deze post. 'k Had 'r nog naar willen vragen, maar wist niet hoe ik een postje kon sturen, omdat ik 't juiste adres niet wist. 'k Heb ook zo'n berichtje gehad, kan ik die gewoon deleten? 'k Wist ook niet of 't wellicht gebruikelijk was, vond 't in elk geval niet zo prettig op die manier benaderd te worden met reclame voor eigen shop.

• Like 1
12 minutes ago, vpChoultje said:

Dank voor deze post. 'k Had 'r nog naar willen vragen, maar wist niet hoe ik een postje kon sturen, omdat ik 't juiste adres niet wist. 'k Heb ook zo'n berichtje gehad, kan ik die gewoon deleten? 'k Wist ook niet of 't wellicht gebruikelijk was, vond 't in elk geval niet zo prettig op die manier benaderd te worden met reclame voor eigen shop.

Je kunt zulke berichten altijd rapporteren (ook PMetjes hebben een 'rapporteer dit' knop, en de andere persoon merkt niet dat jij hem-of-haar rapporteert). Maar iemand van het FBT een mailtje erover sturen werkt ook!

En inderdaad: de inbox van mensen volpiesen is bepaald onplezant gedrag. Daar maak je geen vriendjes mee...

3 hours ago, rocklobster said:

is er geen draadje voor nog niet geacreditteerde verkopers? ik kreeg er vandaag eentje in m'n pm die "zijn bestaan kenbaar komt maken". Kan toch niet de bedoeling zijn, lijkt me?

fbt kan normaal in pm's grasduinen, dus jullie zien maar wat jullie met de persoon in kwestie doen. Ik gun hem best zijn winkel en inkomsten, maar dan liefst via de geijkte wegen. Wees aub mild voor deze brave werkmens.

Zover ik weet, is dat NOT done, en een zware inbreuk op privacy.

• Like 5

Nee hoor, dat mag gewoon, mits het in de voorwaarden staat. Gelden dezelfde wetten voor als je mail van je werk. Je baas en afdeling ict hebben alle recht om door je mail te struinen, aangezien het zijn eigendom is. De inhoud naar buiten brengen mag niet btw, behalve bij strafbare zaken richting opsporingsambtenaren. 

Ik vertel t hier in t kort, maar daar zijn allemaal uitgebreide regels voor.

(of het netjes is als t fbt dat doet, is weer n heel ander verhaal )

Beste forummers,

Zoals vele al vermoedde is de privacy in PB's hier op dit forum NIET gewaarbord.

Dit is een grove schande en inbreuk op de persoonlijke levenssfeer aangezien de meeste forummers in de veronderstelling zijn dat een Persoonlijk Bericht ook een PB is tussen twee personen en dat NIEMAND dat kan meelezen. Er zijn nu eenmaal zaken die je wel onderling en in privesfeer bespreekt die je niet ongevraagd deelt met anderen.

Dit ongevraagd voyeurisme moet onmiddelijk stoppen en het FBT moet hier bevestigen dat dit in de toekomst NOOIT meer (technisch) kan en zal gebeuren.

Wij adviseren dan ook voorlopig om elkaars emailadres te vragen als er forumzaken onderlig besproken moeten worden.

Big sister is watching you!

Met vriendelijke groet,

Een zeer verontruste forummer.

Helaas iets te snel gereageerd.

Ik haal dit dus even weg in afwachting van een reactie van het FBT omtrent de privacygaranties van PB's op dit forum.

Edited by balling
  • Like 1
6 hours ago, madman72 said:

Nee hoor, dat mag gewoon, mits het in de voorwaarden staat. Gelden dezelfde wetten voor als je mail van je werk. Je baas en afdeling ict hebben alle recht om door je mail te struinen, aangezien het zijn eigendom is. De inhoud naar buiten brengen mag niet btw, behalve bij strafbare zaken richting opsporingsambtenaren. 

Ik vertel t hier in t kort, maar daar zijn allemaal uitgebreide regels voor.

(of het netjes is als t fbt dat doet, is weer n heel ander verhaal )

Nee, nee en nog eens nee. Gewoon nee.

Link

How how how, ik heb nooit gezegd dat FBT door de PM's grasduint, maar normaal gesproken valt dat wel binnen hun mogelijkheden. Denk je dat jullie persoonlijk leven hun zo erg interesseert dat ze 's avonds door de PM's gaan snuisteren? 

Neen, maar als ex-webontwikkelaar weet ik wel dat je als admin die mogelijkheid hebt, en dat dat soms nodig kan zijn.

Bovendien begrijp ik de verontwaardiging niet zo. Privacy (en VvMU) bestaat in Europa helemaal niet. Waarom zou dat dan op dit forum wel bestaan?

@Richu in Belgie mag dat onder bepaalde voorwaarden. Ik heb op een vorig werk vaak genoeg de mailbox van een zieke collega moeten opvolgen, zelfs die van de baas...

@balling je ziet het allemaal een beetje dramatischer dan het is. Dit behoort tot de mogelijkheden van admins op elk forum, elke websitebeheerder, elke domeinbeheerder. Dit wil niet zeggen dat ze die macht effectief gebruiken. Wie weet kan dat met deze forumsoftware helemaal niet meer, dat zou kunnen. Maar de admin (die rechtstreeks in de database kan), die zou alsnog alle info die in de database staat, kunnen zien.

Edited by rocklobster
  • Like 1

ik geloof dat we een beetje afdwalen van het oorspronkelijke onderwerp.

Het FBT heeft inderdaad de technische mogelijkheden om te 'grasduinen'. Helaas voor waarde Balling kunnen we hier niet onderuit, de berichten worden nu eenmaal onversleuteld (in tegenstelling tot de wachtwoorden) opgeslagen op de server. Om dit duidelijker kenbaar te maken is er sinds het nieuwe reglement ook bewust voor gekozen niet meer te spreken over PM, maar over DM. De afkorting van PM kan op verschillende manieren worden uitgelegd, maar wekt wellicht de verkeerde verwachting.

Hoewel het FBt uiterst integer omgaat met een ieders privacy, adviseren wij inderdaad (net als Balling) om zaken die pertinent prive moeten blijven niet via de forumsoftware te communiceren. Doe dat aub via kanalen die uw privacy kunnen waarborgen. Wij kunnen het technisch nou eenmaal niet, hoe graag we ook zouden willen.

Als laatst wil ik ongeruste lezers er nog op wijzen dat je de DM functie kunt uitschakelen binnen je profiel. Wat er niet is, kan tenslotte niet gelekt worden (of in gegrasduind, zo u wilt).

• Like 4
6 minutes ago, rocklobster said:

@balling je ziet het allemaal een beetje dramatischer dan het is. Dit behoort tot de mogelijkheden van admins op elk forum, elke websitebeheerder, elke domeinbeheerder. Dit wil niet zeggen dat ze die macht effectief gebruiken. Wie weet kan dat met deze forumsoftware helemaal niet meer, dat zou kunnen. Maar de admin (die rechtstreeks in de database kan), die zou alsnog alle info die in de database staat, kunnen zien.

Je hebt gelijk @rocklobster. Heb het dan ook min of meer aangepast.

M'n ontbijt schoot in het verkeerde keelgat. Gebeurt wel vaker de laatste tijd.

Even wachten wat het FBT hierover te vertellen heeft.

Ik blijf het echter een verontrustende gedachte vinden. Brrrrrrrrrr!

• Like 1

En hierbij mijn excuses voor het veroorzaken van deze commotie. Ik was vergeten dat niet iedereen weet hoe dit soort zaken werken. Langs de andere kant is het wel goed dat mensen weten wat wel en niet mogelijk is. Ik hoop dat we dit hoofdstuk kunnen afsluiten.

Ook over het oorspronkelijke topic zijn we denk ik wel uitgesproken, de zaak is behandeld. Wat mij betreft kan hier gerust een slotje op.

Edit: @balling ik snap je bezorgdheid, maar weet dat quasi geen enkel medium hiervan gevrijwaard is. Ook je sms en email niet, en zit je op een publiek netwerk in de bib/stadhuis/restaurant/..., dan stel je je persoonlijke informatie en netwerkverkeer per definitie bloot aan iedereen die het wil zien, en wat technische kennis heeft. Tenzij je geëncrypteerde software gebruikt, whatsapp heeft dat momenteel, of anders kan je een app zoals telegram gebruiken.

Maar berichten/DM's op een publiek forum encrypteren vraagt nu eenmaal teveel van de servers, waardoor de kosten stijgen, waardoor het voor particulieren minder toegankelijk wordt om een forum op te zetten. De kosten-baten analyse weegt nu eenmaal in het voordeel van niet-encrypteren. Bovendien is encryptie (of de afhandeling ervan) ook zelden echt echt waterdicht...

Meer nog, als je internetprovider van bij je thuis dat zou willlen, kunnen ze je zo je volledige internetgeschiedenis inkijken, tenzij je met VPN-tunnels gaat werken. OF je stelt gewoon een andere DNS-server is, dan ziet je provider enkel de IP-adressen van de servers waarop de websites staan die je bezoekt. Op 1 server/1IP adres draaien meerdere website, dus dat is al het minste wat je kan doen. Feit is, dat er altijd iemand moet zijn die de boel draaiende moet houden, en ja, die heeft wat meer macht, anders kan ie z'n werk niet doen. De vraag is dan who's watching the watchers?

Ik zou me op dit forum echter niet te veel zorgen maken, of gewoon DM uitschakelen, zoals @Sledge aangeeft.

Edited by rocklobster
  • Like 3
7 minutes ago, Karin Spaink said:

@balling: We kunnen het, technisch gezien, maar waarom zouden we? Er is nooit reden toe.

Dat vroeg ik niet:

1. Onder welke omstandigheden heeft het FBT inzage in de PB's van forumleden? 

2. Is dat in het verleden gebeurt en zo ja: Wat was de dwingende reden?

Het is heel erg eenvoudig. Een DM is niks meer of minder dan een normaal forumbericht, het is alleen afgescheiden van de openbaarheid. Kijk maar eens naar de functies als je een DM opstelt. Die zijn toch aardig gelijk he. Een beheerder van een forum heeft hier toegang voor, of ie nou wil of niet. Nou en het wemelt hier van de forum beheerders. Mindere goden als modjes kunnen wel beperkingen krijgen.

Hier wordt openlijk toegegeven dat het kan. Prima open en eerlijk dus. Waar je voor op moet passen zijn de fora waar men beweert dat het niet kan.

• Like 4
5 minutes ago, The Unknown said:

Precies en nu je dit weet kun je kiezen wat jezelf het meest prettige vindt, klaar is klara.

Dat is mij de afgelopen jaren, en ik denk de meeste op dit forum, niet duidelijk geweest dat het FBT mee kan lezen met de onderlinge prive berichtenwisseling van forumleden.

9 minutes ago, balling said:

Dat is mij de afgelopen jaren, en ik denk de meeste op dit forum, niet duidelijk geweest dat het FBT mee kan lezen met de onderlinge prive berichtenwisseling van forumleden.

Op vrijwel ieder forum kunnen de beheerders de DMs van de deelnemers inzien.

• Like 1
2 minutes ago, Karin Spaink said:

Op vrijwel ieder forum kunnen de beheerders de DMs van de deelnemers inzien.

Nooit geweten en ik zwerf toch al een aantal jaartjes op diverse fora rond. Bizar!

Maar hoe dan ook mijn vragen zijn daarmee niet beantwoordt:

1. Onder welke omstandigheden heeft het FBT inzage in de PB's van forumleden? 

2. Is dat in het verleden gebeurt en zo ja: Wat was de dwingende reden?