Jump to content
mas

Discussie dampen op het werk,

Recommended Posts

Discussie dampen op het werk,

Vandaag geprobeerd een discussie te voeren over het rook beleid bij mij op het werk. Tot nu toe is het zo dat rokers en dampers in een rookhokje buiten moeten roken.
Ik, overgestapt naar dampen ben het daar natuurlijk niet mee eens, in de pauze tijden en voor werktijd zitten daar 8 tot 12 mensen te roken en een grote asbak waar de gerookte peuken in ge gooit worden staat daar eveneens te kwalmen.

Even terzijde ik ben overgestapt naar dampen, vanwege dat ik geen kanker verwekkende rook meer naar binnen wil werken.
Door het rook beleid wordt ik nu echter verplicht dit toch te doen.
Beetje krom, helaas.

Verder heb ik geen hekel aan iemand die rookt, mag hij rustig doen ook in mijn buurt uiteraard. Ik heb het immers zelf lang zat gedaan. Het gaat me hierbij meer om een principe kwestie.
En dat is (even voor de duidelijkheid) rokers zijn verbannen naar een hokje, omdat niet rokers geen schadelijke rook willen inademen.
Ik als damper ben in principe gestopt met roken, ok de nicotine ben ik nog aan het af bouwen, maar als ik op 0 ben wil ik wel blijven dampen 1f642.png:-)

Vandaag heb ik daar een discussie over geprobeerd te voeren met iemand die noch nooit gerookt heeft natuurlijk.
Helaas geen begrip voor, hij heeft goede en slechte dingen gelezen op het internet en zegt dat zolang er geen studie is naar de lange tijd gevolgen van dampen het dan maar ook niet mag en de dampers die er op de fabriek zijn maar naar het rook-hok moeten.
Verder uitzoeken en lezen wilde hij niet en ondanks dat dampen in restaurants toegestaan is etc etc helaas geen begrip te vinden op mijn werk.

Het is en blijft een heet hangijzer en iemand die die regels opstelt en uitzonderingen maakt, moet wel met hele goede onderbouwde argumenten komen anders de rokers over hem/haar heen vallen. Ik begrijp dit van de beidde zijdes en liever zou ik ook zien dat de damper gewoon op de werkplek mag dampen, maar eer dat onze lieve medemens overtuigd is van het feit dat meedampen tot op heden geen schade toe zal brengen.

Of dit op de lange termijn in jaren ook zo is moet het allemaal nog gaan uitwijzen en tot die tijd kun je de discussie aangaan maar ook echt niet meer dan dat, je zou met keiharde bewijzen uit onderzoeken moeten komen dat het ook op lange termijn niet schadelijk is en dat is nu nog niet voor handen helaas.

Dat jij niet in de rook en giftige dampen wil staan begrijp ik maar dat is meer een keus die je maakt, persoonlijk kan ik wel een aantal uren tot een dag zonder dampen, maar of dat voor jou geldt weet ik natuurlijk niet.

Ik begrijp het bovenstaande volledig, ik redt het helaas nog niet om een hele dag niet te dampen, maar ik ben zeker op weg hiernaartoe :-)

Dat wil dan meteen zeggen dat ik in de toekomst geheel dat probleempje oplos :-)

een rookhokje zou al een grote luxe zijn bij ons op het werk, wij staan " gezellig" buiten  zelfs geen afdakje

25 minutes ago, K&H said:

een rookhokje zou al een grote luxe zijn bij ons op het werk, wij staan " gezellig" buiten  zelfs geen afdakje

Idem bij ons. Buiten het bedrijf, op 1 meter van een drukke weg.

Dampen is op die manier ook levensgevaarlijk ?

Paar jaar geleden stonden wij ook buiten, wel onder een afdakje. Sinds we verbouwd zijn hebben we een rookhok.

Ik mis het buiten staan omdat ik in een supermarkt sta en dus weinig daglicht zie. Echter is het wel lekker om binnen warm te zitten.

De discussie om in de kantine te dampen ga ik niet aan. Er zijn te veel anti rokers en in je eentje dampen terwijl er mensen aan het eten zijn maakt geen goede indruk. Laatst had ik tabak met mint in mijn tank zitten, ik dampte 1 x in kantine toen er niemand aanwezig was. 

2 sec later kwam er iemand binnen en die zij wat ruikt het hier apart. Ik maar doen alsof ik van niks wist en bar weinig ruik :mmm.

Voor mij reden genoeg om het te laten zoals het is.

Toevallig staat er net een toepasselijk bericht in de Vaping Post vandaag. In een Amerikaans onderzoek onder dampers blijkt zo'n zestig procent van de deelnemers wel eens te dampen op plekken met een rookverbod (waarvan in 23,5% op het werk). Veel van de dampers zijn er dan ook van overtuigd dat dampen niet schadelijk is voor derden. Opmerkelijk: slechts 2,5 procent van de mensen die op een openbare plek dampten kreeg een negatieve reactie.

Het artikel noemt ook nog het advies dat Public Health England (PHE) eerder dit jaar deed, om vooral binnen aparte ruimten te creëren voor dampers. Werkgevers wordt zelfs geadviseerd dampers wat vaker te laten pauzeren, omdat zij minder nicotine opnemen per keer.  Ik zou wel eens willen of dat laatste ook echt aanslaat ;-) 

1 hour ago, Marza said:

Werkgevers wordt zelfs geadviseerd dampers wat vaker te laten pauzeren, omdat zij minder nicotine opnemen per keer.  Ik zou wel eens willen of dat laatste ook echt aanslaat

dat komt echt niet goed, rokers en niet rokers zouden jaloers zijn.. ditjes en datjes

iedereen gelijk volgens de regels.

Het jaloers zijn, een van de gesprekken was met een rokend lid van de ondernemingsraad, deze verliep als volgt:

Ik kaart aan om de dampers of in een kantine of gewoon op de werkplek te laten dampen (vanwege argument dat ik in het eerste bericht geschreven had).

Nee dat kon niet zij hij, hij vond dat dampers lekker hun verslaving na konden leven, terwijl rokers dat niet mogen en moesten wachten op de pauze.

Mijn antwoord: maar als ik nicotine pleisters en kauwgum gebruik leef ik mijn verslaving ook na en dan mag het ineens wel?

Geen antwoord terug natuurlijk,

Een opvolgend antwoord van mij: Je kunt natuurlijk zelf ook zo een apparaat aanschaffen.

Zijn antwoord nee dat wil ik niet, (het blijkt dan ineens iets anders te zijn??) en ondanks dat hij veel lichamelijke problemen had, waren zijn longen prima en rookt hij vrolijk door.

Ik: het gaat hierbij om schadelijkheid en niet om verslaving, de nicotine verslaving kun je met dampen zelfs prima afbouwen.

Verder kon hij me niet tegenspreken, maar gaat er niets mee doen.

Daarmee dus geen ondersteuning van deze kant helaas.

Ondernemingsraad en personeel manager zijn niet op de hoogte van PHE, ze hebben wel eens iets gelezen op internet.

Dat wat ze ooit gelezen hebben is natuurlijk positief en negatief, en of het nu correcte berichten zijn of niet is verder niet op in gegaan er is helaas ook geen enkele goede wil om dit te doen.

Helaas wordt hier het dampen genegeerd, en nou ja daar moet ik het maar mee doen.

Ik mag gelukkig dampen waar en wanneer ik wil op het werk want de eigenaar van de toko dampt ook. De enige uitzondering is in de boten wat ik wel snap. Je wilt niet dat het bekende laagje zich vormt op hout dat gelakt moet worden. De rokers vinden het verschrikkelijk oneerlijk maar als ze ook gaan dampen mogen ze het ook gewoon doen.

Tja! Da's natuurlijk het ultieme argument om jalourse rokers de wind uit de zeilen(speciaal voor Lem) te nemen: "Ga zelf dampen". 

Problem solved.

Dan heb ik geluk.

Roken deed ik altijd bij de aangewezen rook plaats in de werkplaats.

Maar nu ik damp, doe ik dat heerlijk achter mijn PC.

Ik heb een kantoor voor mezelf en mijn werkgever zegt niets.

Ook al hij binnnen komt lopen en ik net een wolk heb uitgeblazen, zegt hij niets.

Dat is trouwens ook het enige pluspunt aan mijnwerkgever. :ja

Het is ook een heel raar verschijnsel als je erover nadenkt. Een werkgever die een ruimte moet inrichten en zijn personeel de tijd moet gunnen om daar hun verslaving te kunnen onderhouden. Dat doen we maar met één verslaving: roken. En dat is alleen maar omdat het nog niet zo lang geleden volstrekt normaal was. Dampen wordt nooit zo 'ingeburgerd' als het roken ooit was. En er komt vast nooit meer een verslaving met een eigen hok op de werkplek. Ergens vind ik dat ook volkomen logisch. Er zijn ook geen spel- en schranshokken voor game- en eetverslaafden. (Die brengen hun omgeving ook geen schade toe.) Ik vind het, bij nader inzien, eigenlijk helemaal niet logisch dat anderen mijn verslaving zouden horen te faciliteren. 

Ik heb mijn leidinggevende eindelijk zover dat ik in het trappenhuis mag dampen zodat ik niet in het rookhok hoef bij slecht weer. En zij is een enorme anti (heeft ooit in de verslavingszorg gewerkt), zo iemand die alles met -ine erin slecht vindt... Ik blijf de discussie dan ook aangaan ;)

konden we maar de grote Lotto of EuroMillions  winnen , dromen mag.

Maar ik speel niet mee, dus niet veel kans :-)

1 hour ago, K&H said:

konden we maar de grote Lotto of EuroMillions  winnen , dromen mag.

Maar ik speel niet mee, dus niet veel kans :-)

Wat zou je er dan mee doen? Alle dwarsliggende werkgevers opkopen?

3 minutes ago, Diana Diashaliz said:

Geen inhoudelijke oplossing, maar wat houdt je tegen om op het toilet te vapen, laat je nog een lekker geurtje achter ook..:ja

Dat overweeg ik dagelijks, maar tot nu toe niet gedaan. eens je daar mee begint, zal dat niet 1-malig zijn, en wordt dat meer en meer, met alle risico's dat je dan toch eens betrapt wordt.

Ik damp op het toilet op mijn werk...
Soms in het "keukentje"..., en heel af en toe in de ruimte van de receptie...

Collega's hebben er geen moeite mee, en vragen soms belangstellend welk smaakje ik damp atm..."want het ruikt zo lekker"...

1 minute ago, bolieslurper said:

gaat het zover dat je op de wc moet dampen  :hihi

Yup..., gewoon omdat het kan...
Ik drink ook veel meer, dus moet vaker naar kamertje 23..., en mijn vaper staat in mijn locker... drie stappen en ik ben in kamertje 23...

2 hours ago, Muru said:

En zij is een enorme anti (heeft ooit in de verslavingszorg gewerkt), zo iemand die alles met -ine erin slecht vindt...

:shock   dus ook geen koffie, geen chocola, enz. vanwege de cafeïne     frust.gif

2 hours ago, balling said:

Wat zou je er dan mee doen? Alle dwarsliggende werkgevers opkopen?

Niet meer werken.  :egypt

Edited by K&H