Jump to content

Kayfun V5 review MTL kit review toegevoegd 07-11-16

Recommended Posts

Hallo allemaal.

Hierbij een poging om voor het eerst een review over een product te schrijven. 

Nou weet ik dat de meeste mensen in de damp wereld allang en breed bekend zijn met de producten van Svoë Mesto maar ik wil hier toch ook even mijn mening over geven.

IMAG0271.jpg

De Kayfun V5 dus

Niet lang geleden was ik in een vapeshop in Amsterdam. Eigenlijk alleen om even te kijken wat het aanbod was van deze betreffende shop. Nou was het er erg rustig en al gauw kreeg ik de vraag of ik naar iets specifieks op zoek was. Ik vertelde de man dat ik eigenlijk alleen even kwam kijken wat ze zoal verkochten hier.

De verkoper vroeg vervolgens of ik zelf al dampte of niet, en zo raakte we in gesprek over vanalles en nog wat. Na ongeveer 45minuten stond ik weer buiten met een krater in mijn bankrekening en een gloednieuwe originele Kayfun V5 in mijn tasje. Samen met nog een sapje en wat kleinigheden. 

even stond ik perplex van hoe makkelijk het was om in 1 keer zo'n klap geld uit te geven aan een tank waarvan ik eigenlijk niet goed wist ofdat deze wel een dailydriver kon worden.

Het tasje heb ik vervolgens in de buddy van mijn motor gestopt en toen naar huis gereden.

eenmaal thuis ben ik direct aan de slag gegaan met de tank. Op weg naar huis had ik al bedacht wat ik ermee ging doen.

alles uit de verpakking ziet er ongeveer zo uit.

IMAG0278.jpg 

en wanneer je hem demonteert voor schoon maken ongeveer zo.

IMAG0267.jpg

Het spul glom mij tegemoet en het verbaasde mij hoe ontzettend goed deze tank in elkaar zat. Het is een prachtige tank om te zien met een hele hoge afwerkings kwaliteit, echt een stukje vakmanschap! 

Aangezien ik eigenlijk alleen TC damp in mijn daily drivers heb ik voor de V5 een 6wraps 3MM spaced 26GA RVS316L coil (0.46ohm) gedraaid en deze geplaatst. Toen het wickje er door heen. Dit is werkelijk een eitje om te doen bij deze tank. De tank heb ik inmiddels meerdere malen herbouwd en telkens weer gaat het goed. Tot nu toe heb ik totaal geen last gehad van zweten, lekkage of andere vreemde zaken waardoor er sap op plaaten komt waar het niet mag wezen. Het maakt ook niet uit of ik de tank op zijn zij heb liggen of ondersteboven.

Hij lekt en zweet gewoon niet. 

IMAG0279.jpg

Coiltje er dus in, wickje er in gefrommeld, sapje er over heen gegoten, tankje er op gedraaid, topcap er af en sapje in de tank (maar liefst 6ML!), topcap er weer op en de juice flow open draaien. Dit doe je door de tank 2 hele slagen terug te draaien nadat je hem helemaal dicht gedraaid hebt. En vervolgens stomen maar!

De lucht ring geeft mij 4 airflow opties. Van een losse MTL trek tot een vernauwde (restricted) DL trek. In elke stand is de trek erg soepel en maakt geen fluitend geluid of iets dergelijks. Zelf damp ik de tank het liefst op de losse MTL stand. Dit geeft een berg smaak en een voor mij voldoende dampwolk.  De smaak in de tank viel me als eerste op. Dit had ik nog niet eerder ervaren bij een single coil RTA. Het kwam namelijk goed overeen met andere dualcoil RTA's die ik had/heb. Wel merk ik dat wanneer je de aitflow helemaal open heb de smaak het meeste aanwezig is. Maar deze stand zorgt er voor dat de wolken te groot worden en mijn sap te snel verdampt.

Sinds ik deze tank heb is het eigenlijk de enige die ik echt dag en dagelijks gebruik. De tank is gewoon erg betrouwbaar, en nadat ik mijn modje op de juiste manier had ingesteld is het ook nog en erg zuinige en smaakvolle ervaring. Deze tank doet het bij mij een volle werkdag met zijn 6ML capaciteit en de batterij van de mod gaat een goede 2 dagen mee. Oftewel ik kan er een dikke 12ML mee weg stomen voor de batterij leeg is.

Voors en tegens

voor

- bouw kwaliteit

- Makkelijk de coilen en wicken

- lekt en zweet onder geen beding

- Goede airflow (persoonlijk)

- Veel smaak

- relatief makkelijk in onderhoud

tegen

- De prijs ....hij is eigenlijk gewoon te duur

Specs

- materiaal RVS316

- O-ring shore 70

- peek insulator

- Glas quards

Inhoud

- met glas is 4ml

- RVS tank is 5ml

- vergrootte RVS tank is 6ml

Conclusie. Heb je de centjes en zoek je naar een goede betrouwbare tank. Overweeg dan zeker en Kayfun V5

hier nog een plaatje van hoe hij nu op de VT75 staat.

IMAG0276.jpg

Hier mijn ervaring met de MTL kit van de V5.

De kit ontvang je in een simpel ziplock zakje. (erg summier voor €12,-) hier zitten 3 buisjes in die je dus in de bovenzijde van je lucht gat kan drukken. Deze buisjes vernauwen op deze manier je lucht toevoer en dus verhoogd het de weerstand in je trek.

IMAG0288.jpg

De tubes hebben een flensje er aan zodat je deze met een pincet weer makkelijk uit je lucht gat kan trekken.

IMAG0290.jpg

De coil die ik altijd in mijn V5 heb zitten was geen succes met deze MTL kit. Ik heb een nieuwe RVS316L 28AWG coil gedraaid met een ID van 2,5 en 7wikkelingen.

De coil heb ik vervolgens netjes boven de tube geplaatst en voorzien van een wickje.

IMAG0292.jpg

IMAG0294.jpg

Met dit coiltje heb ik uiteindelijk alle 3 de tubes uit geprobeerd.

De kleinste tube geeft een behoorlijk zware trek. Ook je Airflow controle heeft geen functie meer (is begrijpelijk)

Bij de grootste tube heeft de airflow ring wel invloed, maar niet veel. 

Wat ik vooral merkte was dat de smaak minder werd in mijn beleving. Ook had ik regelmatig last van gegorgel in de tank. Dit is duidelijk een gevalletje coil te dicht op het lucht gaatje. De trek daarintegen neemt behoorlijk toe.

Verderop in dit draadje geeft Dr.smoke het advies een coil te draaien met de volgende specs: RVS316L 26AWG 7wikkelingen lichtelijk gespaced ID3 en deze coil tussen ongeveer 1 en 2 milimeter boven het lucht gaatje te positioneren. Dus zo gezegd zo gedikkie daan

Boven genoemde coil heb ik geïnstalleerd in de kayfun samen met de kleinste MTL insert en wat gewisseld tussen deze setup en de mijne (RVS316L 26AWG 6wikkelingen spaced ID3) . Ik merkte vooral dat de damp op dezelfde temperatuur (250graden) met de mtl insert en Dr.smoke zijn coil een stuk warmer was. Te warm voor mijn gevoel. Dus de temperatuur maar terug geschroefd naar 240graden. Op deze manier zijn de temperaturen van de damp vergelijkbaar met elkaar.

De smaak is dus met MTL insert dik in orde zolang de coil maar op de juiste manier gemonteerd zit, maar niet meer of minder dan zonder de insert.

De insert geeft in dit geval meer throathit en een zwaardere trek.

De Conclusie die ik hier uit trek is dat de MTL kit zeker doet waar het voor bedoeld is en dat je echt niet perse op smaak in hoeft te leveren. Al met al komt er een heerlijk bevredigende MTL beleving uit met een voldoende throat hit (hangt natuurlijk ook af van je sap en nic gehalte)

Moet je deze MTL kit nou echt kopen om een goede MTL beleving te hebben?? Dit is natuurlijk geheel persoonlijk. maar als je het mij vraagt hoeft dat niet, daar ik de kleinste stand van de KF zonder MTL kit al strak genoeg vind.

Terwijl ik tijdens het typen zo aan mijn KF zit te lurken wou ik er nog even bij vermelden dat de airflow zeker niet turbulent wordt. Een soepele zachte trek dus.

@Dr.Smoke Nogmaals bedankt voor je input over de coil! Je hebt er voor gezorgd dat de Kayfun en zijn MTL kit meer op zijn waarde wordt beoordeeld en niet op de kennis en kunde (onkunde) van de gebruiker die het nodig vind zijn mening te geven.

Groeten, Droog

Edited by Ome Droogmole
MTL kit review toegevoegt
  • Like 18
  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hallo allemaal.   Hierbij een poging om voor het eerst een review over een product te schrijven.  Nou weet ik dat de meeste mensen in de damp wereld allang en breed bekend zijn met de p

Hallo allemaal.    Beter laat de nooit komen hier nog even mijn bevindingen m.b.t. de MTL kit van de V5. De kit ontvang je in een simpel ziplock zakje. (erg summier voor €12,-) hier zit

@Dr.Smoke Ik denk dat ik mijn conclusie moet herzien mbt de mtl kit. Met jou coil er in is dit zeker een smaakvolle beleving. Ook de throathit is wat meer aanwezig.   Ik heb de coil zojuist

Posted Images

Hartstikke leuke review om te lezen. Een RTA van hoge kwaliteit en vakmanschap. Ik kan het er alleen maar volledig mee eens zijn. Elke dag weer opnieuw genieten met dit apparaat. Inderdaad prijzig, maar je krijgt er dan ook wel iets goeds voor.

• Like 2

Awel Droog , in mijn ogen ben je dik geslaagd en zou zeggen : gewoon verder doen , toppie.

• Like 1
13 minutes ago, patje said:

Awel Droog , in mijn ogen ben je dik geslaagd en zou zeggen : gewoon verder doen , toppie.

Bedankt patje!. Ben blij dat jullie het wat vinden. Geeft me de zin om ook een review van mijn steamcrave supreme te maken!

@Ad nogwat Hier heb ik nog geen ervaring mee. Maar k heb ze wel al besteld. Met een beetje geluk kan ik op korte termijn een antwoord geven :)

er is ook nog een 2e kayfun V5 onderweg. Het is mijn bedoeling om straks 2 exact dezelfde setups te hebben, Waarvan er dan 1 altijd backup is voor tijdens het werk.

@Eddy Wat voor coil draai jij altijd voor de Kayfun? Ben stiekem wel benieuwd met wat voor weerstanden er zoal gedampt wordt. Ik merkte zelf maar weinig verschil tussen een kanthal clapton van dezelfde afmetingen als mijn RVS coil en deze RVS coil. Los van het feit dan dat de RVS coil doordat deze op TC wordt gebruikt nul komma nul ramp up heeft en constant exact dezelfde vape geeft over de volledig duur van je inhale 

groeten, Droog

Edited by Ome Droogmole
  • Like 1
8 minutes ago, Ome Droogmole said:

Wat voor coil draai jij altijd voor de Kayfun? Ben stiekem wel benieuwd met wat voor weerstanden er zoal gedampt wordt. Ik merkte zelf maar weinig verschil tussen een kanthal clapton van dezelfde afmetingen als mijn RVS coil en deze RVS coil. Los van het feit dan dat de RVS coil doordat deze op TC wordt gebruikt nul komma nul ramp up heeft en constant exact dezelfde vape geeft over de volledig duur van je inhale 

Kanthal-A1, 26 AWG (0,40 mm), 3 mm diameter, spaced coil, en dan ergens tussen de 0,7 en 0,8 Ohm. Simpel maar werkt perfect.

• Like 1

Krijg je denk ik geen spijt van :lach. Smaak is zo geweldig met deze verdamper. Is natuurlijk persoonlijk maar met deze weerstand vind ik de smaak hartstikke goed. Ik heb er een eigen gemaakt brouwsel in met een verhouding van 50/50 en 3 mg/ml nicotine. Zet je de airflow op stand 1 doe je een ouderwetse MTL hit. Zet je hem af en toe even op stand 4 doe je een stevige DL. In het laatste geval zie je dan ook het liquid level met de hijs zakken. Maar ach, het is wel lekker.

Zeer goede review. Ik ben er zelf ook heel tevreden van voor MTL. Het enige dat ik echt niet snap voor deze tank is dat ze er ook een ijzeren RVS tank voor voorzien. Ik zie dat jij die ook gebruikt maar buiten dat deze misschien mooi? uniek? speciaal? is heeft toch geen enkel voordeel of nut (misschien tegen vallen maar hey je vervangt de voorruit van een wagen toch ook niet door een stuk metaal omdat ze dan niet meer kapot kan gaan want raam heeft een voordeel je ZIET erdoor net zoals je bij alle tanks in glas kan zien hoeveel liqid je nog hebt?), enkel een nadeel je ZIET niet hoeveel liquid er nog in je tank zit. 

Edited by Philippe VB

Op hoeveel watt zit je dan met deze coil @Eddy? Klinkt erg goed zoals je het omschrijft. Nou ben ik dik tevreden met de prestatie van de V5 met mijn huidige RVS coil. Maar een beetje experimenteren kan nooit kwaad natuurlijk.

@Philippe VB De rvs tank sectie die mee word geleverd geeft je inderdaad 1ml meer sap. Met de uitvoering die ik er bij heb gekocht is dat een winst van 2ml ten opzichte van de glazen variant Zoals MennoA al aangeeft. Naast de estetische waarde en het vergrootte volume geeft het ook stukje duurzaamheid. Persoonlijk vind ik niveau van de tank niet belangrijk. Alleen als deze leeg is. Dit merk je wanneer je damp schraler begint te worden. Ook kan ik op de mod aflezen dat hij minder amphere's gebruikt om de coil op temperatuur te houden wanneer je wick begint droog te trekken.. Dit is ook duidelijk het moment dat je driftig op zoek moet gaan naar je flesje met sap :)

Groeten, Droog

• Like 2

Mooie review!

Ik mis alleen het daadwerkelijk vermelden van de prijs, die heb ik nog even opgezocht. Inderdaad flink bedrag maar volgens mij weegt het aardig op tegen het plezier wat jeetvan hebt!

En nog een ander vraagje. In Amsterdam gekocht zeg je, maar in Nederland mogen er toch alleen tankjes verkocht worden met een maximale inhoud van 2 ml.?

44 minutes ago, Supernova09 said:

Ik mis alleen het daadwerkelijk vermelden van de prijs, die heb ik nog even opgezocht. Inderdaad flink bedrag maar volgens mij weegt het aardig op tegen het plezier wat jeetvan hebt!

Jaaa, en alleen al op de foto's druipt de kwaliteit ervan af. Gezien het aantal onderdelen vind ik de prijs trouwens uiterst schappelijk. (om van het ontwerp nog te zwijgen). Dus als je dan eens gek doet lijkt een originele Kayfun V5 me geen verkeerde om je geld aan uit te geven.

• Like 2
9 hours ago, Ome Droogmole said:

Op hoeveel watt zit je dan met deze coil @Eddy? Klinkt erg goed zoals je het omschrijft. Nou ben ik dik tevreden met de prestatie van de V5 met mijn huidige RVS coil. Maar een beetje experimenteren kan nooit kwaad natuurlijk.

Zo rond de 20 Watt.

Ik heb nu een setup in mijn handen met 0,75 Ohm weerstand met 20 Watt (overeenkomend met 3,87 Volt).

De V5 staat mooi op je EVIC als ik het goed heb. Daarnaast zal de cuboid mini zijn. Een maat van mij heeft zijn grotere broer. Mooi apparaat. voelt heel robuust aan! en op 20 watt zal deze je een mooie tijd verblijden qua batterij duur neem ik aan.

@Supernova09 Bedankt voor het compliment. De prijs ben ik inderdaad vergeten er bij te vermelden. Dit zal ik nog even doen

In de winkel deden ze niet bepaald geheimzinnig over de verkoop van deze tank. Ik weet ook niet ofdat zij een maas in de wet hebben gevonden waardoor zij wel een tank kunnen verkopen met meer dan 2ML inhoud. Maar mij hoor je in ieder geval niet klagen :) 

@Ad nogwat De kwalteit is inderdaad erg hoog. Alles sluit ook naadloos op elkaar aan. De gebruikte materialen zijn ook geen kattenpis. RVS316 is een stuk prijziger dan 304.

zeker de moeite wel waard om je overgebleven centen te spenderen :)

Groeten, Droog 

• Like 1
24 minutes ago, Ome Droogmole said:

De V5 staat mooi op je EVIC als ik het goed heb. Daarnaast zal de cuboid mini zijn. Een maat van mij heeft zijn grotere broer. Mooi apparaat. voelt heel robuust aan! en op 20 watt zal deze je een mooie tijd verblijden qua batterij duur neem ik aan.

Ja klopt, Joyetech eVic VTwo Dual. Batterijen gaan met deze setup wel 2 tot 3 dagen mee in mijn geval. De liquid ongeveer een halve dag :mmm. Damp deze alleen thuis. Het is te zwaar om in je broekzak mee te nemen. Als ik de deur uit ga neem ik meestal de kleine Joyetech Cuboid mini mee met de Kayfun mini V3. Kleine en lichte, prima combinatie voor onderweg. Maar ook hiervoor geldt dat je voldoende liquid mee moet nemen want hij is binnen een 1 à 2 uur leeg.

Ik heb in de jaren wel veel meer verzameld dan alleen deze 2 sets (lees hier), dus het wisselt wel zo nu en dan. Maar deze getoonde combinaties bevallen uitstekend. De Kayfun V5 is naast mijn Vapor Giant Kronos wel de topper onder de RTA's. Kort gevolgd door de Flash-e-vapor 3 en de Kayfun Lite Plus.

Hallo allemaal.

Even een update van de Kayfun. Inmiddels is de 2e kayfun ook binnen samen met de MTL kit.

Heb hier hetzelfde coiltje in gedraaid als ik normaal deed (SS316L 6wraps ID3 spaced. Dit was niet zon succes. na verloop van tijd een hoop geborrel omdat ik het idee kreeg dat de coil niet genoeg voorzien werd van lucht om de damp door de chimney heen te trekken. Ik denk dat de MTL zet toch een andere coil nodig heeft die een stuk kleiner is en waarschijnlijk verder van het lucht gaatje af staat. Wel was ik prettig verrast dat je met een pincet de inserts (MTL tubes) makkelijk uit het lucht kanaal kunt halen, en dat dus de tubes relatief makkelijk te wisselen zijn naar gelang de voorkeur. Aangezien ik de kayfun naar het werk mee heb, en het spul dus gewoon zijn ding moet doen zoals ik het wil, heb ik verder nog niet getest. 

Ook heb ik de clapton coil van Eddy geprobeerd. Dit is zeker een groot succes in de kayfun. 20W vond ik een beetje te koel en voor mij doet de coil het het best op 36watt. Deze coil zit al de hele week in de kayfun. De absinth van alchemy smaak briljant met deze coil.  

wat betreft de MTL kit ga ik dus nog verder testen (lees klooien). Ik zal mijn bevindingen met een andere coil hier uiteraard met een paar mooie plaatjes toe lichten!!

Groeten, Droog