Jump to content
Steamboy

Retour recht

Recommended Posts

6 minutes ago, Richu said:

Overigens moet ik je wel nageven, je gaat bijzonder correct de discussie aan. Chapeau doorvoor!

Dat zonder meer.  Inderdaad :worship

49 minutes ago, Betty said:

dat wanneer je je nieuwe auto tegen de muur aan fietst daar ook geen garantie op rust. 

Dit is de tweede keer dat je dit voorbeeld aanhaalt. Maar wanneer ik mijn nieuwe auto met geen andere mogelijkheid tegen een muur kan parkeren,  behalve fietsend.... Dan deugt dat ding echt niet,  garantie dus :haas

1 minute ago, Richu said:

Dat het niet gebruikelijk is mij bekend.
Maar de wet beschermt hier toch echt de consument.

Overigens moet ik je wel nageven, je gaat bijzonder correct de discussie aan. Chapeau doorvoor!

Dat is ook zo een tak die denkt boven de wet te kunnen staan. Maar ze zullen toch echt oorzaak en gevolg moeten kunnen relateren.

Maar zoals altijd: recht hebben en recht krijgen zijn twee heel verschillende dingen.

Nog even terugkomend op de prijs van het product, ook dat staat vermeld op de site die je citeert:

Als consument hebt u een wettelijk recht op een deugdelijk product. Dit betekent dat het product de eigenschappen moet bezitten die u redelijkerwijs op grond van de koopovereenkomst kunt verwachten. Wat u redelijkerwijs op grond van de overeenkomst kunt verwachten is afhankelijk van onder meer het soort product, de prijs en het merk. Aan het conformiteitsvereiste zijn voor u als koper zowel wettelijke rechten als wettelijke plichten verbonden.

Ik blijf het dus oneens met je. ;-)

Ik vind het bijzonder lief dat je je hoed voor me afneemt, dank daarvoor, maar waarom zou ik de discussie niet correct aangaan dan? Hette gij een agressief buitje waarop ik niet reageer? :grins

5 minutes ago, Sledge said:

Mooi streven,  maar een utopie lijkt me. Toch heb ik je al vaker horen zeggen dat het met name zo moeilijk is voor deze branche. Is er dan echt geen (combi) van branches die met hetzelfde bijltje moeten hakken? Consumptiegoederen genoeg.

Inderdaad, maar ik zou serieus niet weten welke branche zo ongeveer met hetzelfde bijltje hakt, heb jij enig idee? Het enige dat ik kan bedenken zijn de vaporizers, maar ook die zijn daarin niet eenduidig of je kunt de garantietermijn nergens terugvinden.

3 minutes ago, Betty said:

maar waarom zou ik de discussie niet correct aangaan dan? 

Weliswaar ben ik geen Richu,  maar ik heb wel de ervaring dat er een hoop "ondernemers" zijn,  die eigenlijk niets meer dan veredeld doorgeefluik zijn,  waarbij de hele wereld schuld heeft,  behalve zij. De klanten zeiken,  de post is te prijzig,  de verzekering kost te veel, de fabrikant heeft het verkeerd gedaan,  waar zij inkopen zorgt voor de vertraging, de buurt is niet gunstig, hun marges zij al flinterdun, ze werken al zo hard en vaak nog in het weekend etc etc etc. "Ondernemers" zat die niet altijd hun verantwoordelijkheid pakken,  kijk bijvoorbeeld naar het topic van de eerder failliet gegane, maar pas onlangs failliet verklaarde collega van je .... Hem treft geen enkele blaam. 

Zeker met de opkomst van de internetshops, zijn er "ondernemers" die zich gedragen als ordinaire laaielichtende nachtmarktkooplui.... Spulletjes doordouwen,  geld pakken en met de noorderzon verdwijnen, op naar het volgende stadje  

10 minutes ago, Betty said:

Ik blijf het dus oneens met je. ;-)

Dat mag, maar dan vrees ik dat er ooit ergens een conflict met een van je klanten op gaat treden.

En mocht het onverhoopt daarbij zo hoog oplopen dat er een zaak van wordt gemaakt, denk ik dat je aan het korte eind gaat trekken.

10 minutes ago, Betty said:

Ik vind het bijzonder lief dat je je hoed voor me afneemt, dank daarvoor, maar waarom zou ik de discussie niet correct aangaan dan? Hette gij een agressief buitje waarop ik niet reageer? :grins

NEE!!!! Grr! :clap

Nee, absoluut niet, maar er zijn heel veel ondernemers die na een bericht of twee hadden gezegd: zoek het maar uit, dit zijn mijn regels.

En daarmee de discussie de nek omgedraaid hadden.

4 minutes ago, Betty said:

Inderdaad, maar ik zou serieus niet weten welke branche zo ongeveer met hetzelfde bijltje hakt, heb jij enig idee? Het enige dat ik kan bedenken zijn de vaporizers, maar ook die zijn daarin niet eenduidig of je kunt de garantietermijn nergens terugvinden.

Speelgoed winkels? Elektronica voor kids, zoals op afstand bestuurbare autootjes? Het merendeel van het assortiment van de Action? 

13 minutes ago, Sledge said:

Misschien is dit wel de crux van het verhaal. Een consument die in nl wat koopt,  verwacht logischerwijs een nl klachten/garantie afhandeling. Dat de winkel inkoopprijs erg dicht in de buurt komt van particuliere-inkoopprijs-in-china, is niet de schuld van de consument. Sterker nog,  het wordt actief gesubsidieerd door de Chinese overheid. Ik vind het aan het bedrijfsleven om hier mee om te gaan en niet het garantierecht of de kritische consument er de schuld van te geven. Het wordt anders zo'n buma/stemra verhaal,  waarbij het oude verdienmodel niet los gelaten kan worden. Terwijl er andere initiatieven zijn die aantonen dat er nog steeds wat te verdienen is (waarbij de artiest soms nog meer verdient dan voorheen)

Er ging wat mis met het quoten, dus hier deel 2:

Maar de consument die in NL koopt krijgt die toch ook. Het enige waarover we discussieren is de termijn. 2 jaar op een e-peukje is gewoon niet reëel, om maar te zwijgen over het feit dat gezien de snelheid van de ontwikkelingen in deze branche dat het desbetreffende e-peukje dan niet eens meer leverbaar is. (Wat overigens niets van een eventuele garantie zou afdoen, maar dat terzijde.)

Ik geef zeker niet de consument de schuld, maar gezien de marges op de producten is het werkelijk niet haalbaar. Dat is te doen wanneer je vanaf een zolderkamertje in je uppie de boel runt. 

2 jaar op een e-peukje is gewoon niet reëel.

Niet reëel, maar wel wettelijk verplicht.
Mooie virtuele spagaat.

7 minutes ago, Richu said:

Dat mag, maar dan vrees ik dat er ooit ergens een conflict met een van je klanten op gaat treden.

En mocht het onverhoopt daarbij zo hoog oplopen dat er een zaak van wordt gemaakt, denk ik dat je aan het korte eind gaat trekken.

NEE!!!! Grr! :clap

Nee, absoluut niet, maar er zijn heel veel ondernemers die na een bericht of twee hadden gezegd: zoek het maar uit, dit zijn mijn regels.

En daarmee de discussie de nek omgedraaid hadden.

Volgend jaar mag ik mijn 10-jarig lustrum in deze branche vieren. Ik ben hier werkelijk nog nooit tegenaan gelopen en zal daar ook nooit tegenaan lopen omdat we dan trachten het in alle redelijkheid op te lossen. En ja, soms moet je als ondernemer ervoor kiezen om je verlies te nemen omdat je de klant gewoon graag terwille wilt zijn. 

En ik hang uiteraard ook het principe 'dit zijn mijn regels' aan, maar dan wel in alle billijkheid. Daarnaast is het wat mij betreft altijd interessant hoe het vanaf de andere kant bekeken wordt. Is toch mooi als je tot elkaar kunt komen op een manier waarop je allemaal het gevoel hebt van; ja, goed idee, zo doen we het in het vervolg! (Niet dat ik nu de intentie heb om wet te omzeilen hoor.)

8 minutes ago, Richu said:

Niet reëel, maar wel wettelijk verplicht.
Mooie virtuele spagaat.

Neeeeeeeeheeeeeeeeeej! Hahaha! Ik vind beslist dat je er naast zit. Wat is de verwachte levensduur van een 650mAh batterijtje bij gemiddeld dagelijks gebruik? Volgens opgave van de fabrikant is deze 200-300 keer heroplaadbaar. 

Edited by Betty

7 minutes ago, Betty said:

Ik geef zeker niet de consument de schuld, maar gezien de marges op de producten is het werkelijk niet haalbaar. Dat is te doen wanneer je vanaf een zolderkamertje in je uppie de boel runt. 

Dan zal dit waarschijnlijk ook het antwoord op dit zijn.... 

13 minutes ago, Sledge said:

Speelgoed winkels? Elektronica voor kids, zoals op afstand bestuurbare autootjes? Het merendeel van het assortiment van de Action? 

Gebrek aan body in jullie branche. 

Misschien ligt daar dan ook de oplossing. Ipv zelf inkopen in China voor de beste prijs,  inkopen bij een importeur met garantie afspraken. Of gezamenlijk inkopen met een branche organisaties, gedeeld smart is halve smart. Dan hoeven de prijzen ook niet uit de pan te rijzen. Of een branche-verzekering speciaal voor garanties opstellen. Niet gemakkelijk, maar het zou moeten kunnen. Vele zzpers in andere branches worstelen ook met gebrek aan body en daar zie je ook initiatieven van de grond komen,  bijv tegen inkomstenderving geregeld door zzpers onderling omdat verzekeringen te duur zijn. 

Maar goed,  dit te voorkomen de poten onder het garantiestelsel vandaan te moeten zagen met ridicule onwettige DOA stellingen. Doet natuurlijk niet af aan wat normaal gebruik, slijtage en levensverwachting  is voor een clearo 

1 minute ago, Sledge said:

Maar goed,  dit te voorkomen de poten onder het garantiestelsel vandaan te moeten zagen met ridicule onwettige DOA stellingen. Doet natuurlijk niet af aan wat normaal gebruik, slijtage en levensverwachting  is voor een clearo 

Aaaaaaaaaand back to square one! Wehehe!

Mannen, ik moet er vantussen. Ik had zomaar een vrije ochtend die ik iets anders had moeten besteden, maar vind dit onderwerp te interessant. Lees jullie later. ;-)

3 minutes ago, Betty said:

Aaaaaaaaaand back to square one!

Nou @Tobi kom er maar in; Wat vind jij,  vanuit je leer en werkgebied?

21 minutes ago, Betty said:

Daarnaast is het wat mij betreft altijd interessant hoe het vanaf de andere kant bekeken wordt.

Ik ben (denk ik) een makkelijke consument.

Ook ik maak een inschatting van een door mij gekocht produkt, onder andere op basis van de prijs die ik ervoor betaalde.

Tot nu toe heb ik nog nooit van een damp-gerelateerd 'ding' (mod, batterij, tank of coil) wat relatief snel 'stuk' ging gebruik gemaakt van mijn rechten...

Niet omdat ik altruïstisch ben of een onuitputtelijk budget heb, verre van. Maar simpelweg omdat ik voor mijzelf dus ook een 'verwachtte levensduur' bepaal voor dit soort artikelen.

Ik schrijf een damp-ding direct af, het werkt zolang als het werkt..  Misschien zijn de apparaten die ik gebruik voor mij niet meer dan verbruiksartikelen.. duidelijk is dat ik niet in het 'high end' segment koop. 

En natuurlijk, als iets direct na ontvangst niet werkt (of duidelijk niet zoals is bedoeld), dan zal ik contact opnemen met de verkoper. En ook in dat geval verwacht ik correct en coulant gedrag van de verkoper (ongeacht de prijs). Maar om nou na b.v. 8 maanden een mod van 30-50 euro en (normaal) intensief gebruik te reclameren omdat een vuurknop niet meer werkt.. laat staan na 25 maanden.

Het zal anders (kunnen) zijn als je een mod van 600 euro (van die mooie mods die in de hands check voorbij komen!) hebt.. hoewel ook dan de electronica en/of de knoppen aan slijtage onderhevig zal zijn.

Edited by MrSmiley
taalfoutjes

55 minutes ago, Betty said:

Daarnaast is het wat mij betreft altijd interessant hoe het vanaf de andere kant bekeken wordt. Is toch mooi als je tot elkaar kunt komen op een manier waarop je allemaal het gevoel hebt van; ja, goed idee, zo doen we het in het vervolg! (Niet dat ik nu de intentie heb om wet te omzeilen hoor.)

Probleem is dat je vraagt in deze dat wij afstand willen doen van rechten waar wij (de consument) in onze ogen recht op hebben, of dat nu waar is of niet laten we in het midden.

Neeeeeeeeheeeeeeeeeej! Hahaha! Ik vind beslist dat je er naast zit. Wat is de verwachte levensduur van een 650mAh batterijtje bij gemiddeld dagelijks gebruik? Volgens opgave van de fabrikant is deze 200-300 keer heroplaadbaar. 

Een batterij is een slijtage onderdeel, Arnoud legt het uit in een ietwat gedateerd artikel:

https://blog.iusmentis.com/2011/06/22/het-verschil-tussen-garantie-en-wettelijke-garantie-conformiteit/

En troost je, al had je de intentie om de wet te omzeilen, het kan gewoonweg niet. Wij kunnen als consument geen afstand doen van onze rechten.

Nu is het lastig daar een goede link bij te vinden. Veelal kom je dan koopovereenkomsten tegen van tweedehands auto's en motorfietsen.

Edited by Richu

1 hour ago, MrSmiley said:

En natuurlijk, als iets direct na ontvangst niet werkt (of duidelijk niet zoals is bedoeld), dan zal ik contact opnemen met de verkoper. En ook in dat geval verwacht ik correct en coulant gedrag van de verkoper (ongeacht de prijs). Maar om nou na b.v. 8 maanden een mod van 30-50 euro en (normaal) intensief gebruik te reclameren omdat een vuurknop niet meer werkt.. laat staan na 25 maanden.

Helemaal mee eens. Als consument moet je ook kunnen accepteren dat alles aan slijtage onderhevig is. 

6 hours ago, Sledge said:

slijtage en levensverwachting  is voor een clearo 

:bloos  ik draai al aardig wat jaartjes mee, maar mijn clearo's zijn nog steeds niet versleten. Hoe krijg je dat voor mekaar?

Of bedoel je de mensen die een clearo  "kapot" noemen als alleen de coil vervangen moet worden?

Als ik in Nederland een produkt koop en daar het dubbele voor betaal, dan wat ik er voor betaal als ik rechtstreeks bij de fabrikant koop, verwacht ik daarbij dus ook ook de Nederlanse/Europese garantiebepalingen. Anders kocht ik 't wel in het buitenland rechtstreeks bij de fabrikant.  Dat een nederlandse ondernemer dan zegt, dat ie alsnog te weinig marge op dat produkt heeft, kan de klant niks aan doen. Die gaat er vanuit dat de prijzen hier dusdanig zijn, dat er rekening wordt gehouden met af en toe een tegenslagje of garantiegevalletje wat uit eigen zak betaald moet worden door de verkoper.

De garantie afhankelijk van de prijs is nogal een 'slippery slope', want voor de een is n mod van 100 euro goedkoop, maar een ander moet er voor sparen. De eerste zal geen probleem ermee hebben, dat ie er na een half jaar mee ophoudt, maar voor de tweede zal dat toch een behoorlijke tegenvaller zijn. 

Mediamarkt moet ook gewoon 2 jaar (of langer) garantie geven op een DVD-speler van 40 euro. Waarom zou een dampwinkel dat dan niet hoeven? Dat is nou eenmaal de afspraak. 

Maar misschien komen er veiligere tijden aan voor dampwinkels, want ik hoorde dat de eerste produkten er al aankomen met een jaar garantie vanuit China. 

On 23-1-2017 at 12:12, Sledge said:

Nou @Tobi kom er maar in; Wat vind jij,  vanuit je leer en werkgebied?

Sorry, ik was even afwezig van het forum, ik had tentamens afgelopen week waaronder internationaal contractenrecht. Ook interessant voor de winkelier die zaken doet met het buitenland maar dat terzijde ;)

Wat ik vind op het gebied van dampen...eigenlijk wat Madman hierboven ook al zegt. Als ik iets bij een Nederlandse dampwinkelier koop wil ik gewoon garantie daarop. Nogmaals dit is geen recht voor mij maar het geeft me wel een stukje zekerheid. Ik betaal meer ervoor, dat doe ik bewust in dit geval. Ik kan ze ook bij FT of GB kopen, ik betaal dan wel minder maar ik loop, althans wel voor mijn gevoel, meer risico dan dat ik het in NL koop. Ik heb het dan wel over een mod of bijvoorbeeld een clearo. Op een coil zal dit anders zijn. Ook een batterij is wat lastiger, een batterij heeft niets voor niets een bepaalde beste manier van opladen (geloof 20/80). Bijvoorbeeld op een accu die verkocht wordt in een fototoestel wordt maar een half jaar garantie gegeven, dit wordt apart vd camera gezien die vaak een jaar of twee jaar heeft.

Dat een winkelier er weinig marge tussen drukt is niet mijn schuld als consument, en vind ik in dezen ook een non-argument. Als jij als winkelier wat sterker wilt staan moet je zorgen dat je een inkoopvereniging opricht of bijvoorbeeld een distribiteursrelatie aangaan. Je bent dan beter beschermd en kunt vaak lagere inkoopprijzen krijgen waardoor je meer marge overhoudt voor je garantie.

Ik weet vanuit mijn werk dat het best moeilijk is om in deze tijden als stenen winkel omzet te draaien, laat staan winst te maken. Maar dit los je weer juist op door service te bieden en een stuk beleving. Vanuit mijn winkel weet ik dat klanten terugkomen, ook al betalen ze wat meer dan bij de zoveelste internetshop. Bij jou komen ze voor een praatje en advies. Voor wat betreft een webshop waar we geloof ik hier vanuit gaan vind ik dit moeilijker te bepalen omdat ik hier geen ervaring mee heb. Maar het advies over inkoopvereniging en/of distributie geldt daar net zo goed voor natuurlijk.

Nog even over het stukje over levensverwachting e.d. Ik heb niets voor niets die wetsartikelen allemaal neergezet, in 7:17 staat het gewoon vermeldt. DE AARD VAN DE ZAAK. Een banaan gaat geen jaar mee, maar een mod moet dat toch wel kunnen. Een clearo die normaal wordt gebruikt en bijvoorbeeld elke dag zal toch ook wel een jaar mee moeten gaan? Ik heb het eerder gezegd maar ik zou niet weten hoe je een clearo kapot zou moeten krijgen door normaal gebruik. De ringetjes kunnen misschien verstaffen maar dat lijkt me geen probleem om als winkelier te vervangen?

Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen

zit er tegenwoordig nog een andere haak in de wet

conform de wet mag een verkoper geen open verpakkingen hebben

een terug gestuurde mod zou nog mogen op gronden van garantie maar er mag geen tank op zitten 

dit moet dan weer bewezen worden door een bij gevoegd klachten formulier die word aan geboden en in de retourpakket moet worden mee gestuurd.

een tank is een hygiëne product en moet ten alle tijden bij de koper achterblijven.

de nvwa is er heel makkelijk in blijk je bij controle toch open verpakkingen met tank te hebben kunnen hun dat zien als overtreding en een boete er aan binden.

die mag je weer aan vechten en dan mag je hopen dat ze daar op in gaan en niet de standaard brief sturen dat de controleur heeft geconstateerd dat je in overtreding was dus einde 

zo als ik al eerder had gemeld een 2e hands systeem aanbieden is niet toegestaan want de verpakking is niet verzegeld.