Jump to content

Zelfbouwcoil en wattage helpp!!


Guest Dion Vrinzen

Recommended Posts

Guest Dion Vrinzen

Hallo dampertjes

Iemand toevallig verstand van de kangertech toptank heb de rba coil erin en heeft 0.32 ohm op 25 watt meer als 25 watt gaat hij verbrand smaken ik neem toch aan dat je in wattage hoger kan de wick is cotton bacon v2

Link to comment
Share on other sites

De RBA coil?

 

Heb je zelf een coil gedraaid en die in de RBA gestopt, of heb je 1 van de meegeleverde kant-en-klare coils in de RBA gemonteerd.

Meer dan 25 Watt wordt lastig met de meegeleverde (voorgedraaide) coil. Het kan zijn dat je wick te strak is, of op een andere manier niet goed zit, waardoor deze niet voldoende wickt en daardoor niet in staat is voldoende liquid aan te voeren. Dan gaat het 1 en ander ook verbrand smaken, omdat je dan een dry-hit krijgt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dion Vrinzen
De RBA coil?
 
Heb je zelf een coil gedraaid en die in de RBA gestopt, of heb je 1 van de meegeleverde kant-en-klare coils in de RBA gemonteerd.
Meer dan 25 Watt wordt lastig met de meegeleverde (voorgedraaide) coil. Het kan zijn dat je wick te strak is, of op een andere manier niet goed zit, waardoor deze niet voldoende wickt en daardoor niet in staat is voldoende liquid aan te voeren. Dan gaat het 1 en ander ook verbrand smaken, omdat je dan een dry-hit krijgt.


Ik heb een voorgedraaide coil gebruikt deze was al gemonteerd heb ss316 draad besteld zal deze week binnenkomen en er komen erg veel bubbels dat er liquid opgezogen wordt dus daar zal het niet aan liggen heb een mod tot 80 watt die zou ik graag gebruiken 25 is echt te weinig[emoji17]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Het aantal bubbles zegt niet direct wat over het wicken. ALs het gewoon niet snel genoeg gaat, dan trek je de coil droog. Kan best zijn dat hij daarna weer snel volstroomt, maar verbrand smaken is niets meer of minder dan dat je meer liquid verdampt, dan dat de wick aan kan voeren.

 

Maar hoezo is 25 Watt te weinig?

Link to comment
Share on other sites

Guest Dion Vrinzen
Het aantal bubbles zegt niet direct wat over het wicken. ALs het gewoon niet snel genoeg gaat, dan trek je de coil droog. Kan best zijn dat hij daarna weer snel volstroomt, maar verbrand smaken is niets meer of minder dan dat je meer liquid verdampt, dan dat de wick aan kan voeren.

 

Maar hoezo is 25 Watt te weinig?

Ik hou van grote wolken en warme damp en op 25 watt kan ik dat met de toptank niet krijgen heb ook nog een subtank maar die is voor relax te dampen en niet voor het wolken maken maar ik moet dus minder wick gebruiken of wat kan ik het beste doen want als ik de draad binnen heb wil ik er maken rondt 0.15 ohm

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Dat is lastig te zeggen. Kan ook zijn dat je nu te weinig wick hebt. Gewoon een kwestie van een beetje proberen.

 

De weerstand is minder van belang. Je hebt tenslotte een gereguleerde mod, dus je kunt gewoon het vermogen opvoeren als de damp niet dik en/of warm genoeg is.

DIameter van de coil, in samenhang met de juiste manier van wicken is veel meer van belang.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dion Vrinzen
Je hebt je Coil toch gecheckt op hotspots voor je hem wickte?


Jhaa gloeide fijn op vanuit het midden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

@Dion Vrinzen, even wat tips over het verkrijgen van dikke wolken.

 

Chasepoes heeft je al uitgelegd dat een verbrande smaak alleen mogelijk is, wanneer je meer liquid verdampt dan jou wick kan aanvoeren. Onthoud dit. Er zijn meerdere redenen waarom er te weinig liquid wordt aangevoerd. Buiten te dik of te dun wicken, speelt ook de gebruikte liquid een grote rol. Om flinke wolken te maken, heb je een liquid met hoog VG gehalte nodig. Echter een hoog VG gehalte betekend dat je liquid dikker, trager wordt. Ik ken de Toptank niet, maar heel veel tanks zijn minder geschikt voor een hoog VG gehalte. Gebruik "snel"  wick materiaal. Mijn ervaring is, dat doodgewone Muji het snelst de liquid naar je coil transporteert. Verder heb je veel airflow nodig. Je gaat veel liquid per tijdseenheid verdampen, deze damp moet ook snel afgevoerd kunnen worden. Een tank met een echt grote diameter schoorsteen is dan ook een must.

Een tank met een wide-boar driptip is ook aan te bevelen.

Je ademtechniek is ook zeer belangrijk. Met de "mouth to lung" methode krijg je niet echt grote wolken, de "direct lunghit" methode is perfect.

Natuurlijk is ook een dual-coil setting gunstig voor het maken van dikke wolken.

 

Wicken :

Zorg dat de wick matig stroef door je coil loopt. Er mag NOOIT ruimte tussen de coil en je wick zijn. De wick moet de rondom de binnenkant van de coil aanliggen. De meest gemaakte fout bij het wicken is dat de liquid gaten te vol gepropt worden. Hierdoor ondervindt de wick te veel weerstand tijdens het transporteren van de liquid. Probeer dus zo min mogelijk wick materiaal in de liquid gaten of sleuven te stoppen. Zorg dat de wick uiteinden, dat is ALLES wat buiten de coil steekt, behoorlijk sponzig, pluizig, losjes zijn. Breng je wick hoofdzakelijk aan OP je deck aan, dek hierbij wel zorgvuldig de liquid gaten af. (niet proppen)

 

Ramp-up time :

Je coil setting speelt een grote rol. Wanneer je een dual coil gebruikt van b.v. 0,51mm Kanthal of Clapton-coils van Kanthal, dan heb je veel gloeimateriaal. Je coils moeten opgewarmd worden. Hoe meer materiaal je gebruikt, des te langer de opwarm tijd, ramp-up time. Om deze ramp-up time te overbruggen, kun je, nadat je de vuurknop gedrukt hebt, eerst via je coil uitademen, dus je blaast dan in je driptip.  Wanneer je uitgeademd hebt, is er zo veel tijd verstreken dat coil inmiddels op z'n goede temperatuur is gekomen, neem dan pas een teug en adem de ontstane damp in.

 

 

 

 

 

 

Edited by Steamboy
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Dion Vrinzen said:

meer als 25 watt gaat hij verbrand smaken ik neem toch aan dat je in wattage hoger kan

Nee. Wat @Chasepoes al zei: de voorgedraaide coil is niet erg groot en 20-25W is zo'n beetje het maximum. Als je het bestelde draad binnen hebt, kan je zelf wat grotere coils draaien en ligt dit maximum wat hoger (om te weten wat je kunt verwachten, kan je de benadering: 2x zoveel draad = 2x zoveel vermogen gebruiken).

De ruimte van de RBA is klein, maar ik heb er twisted, gevlochten en zelfs clapton coils in kunnen bouwen, maar vind zelf dat een standaard coil (horizontaal of verticaal) het fijnste werkt en dampt in de RBA.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dion Vrinzen
Ik heb er een op mijn boxmod staan met een Clapton Coil .met 90procent vg fameuze wolken hoor wattage op mijn geregelde Mod op 4.2 Volt is 55watt .
Geen Verbrande smaak.
Heb je wel goed geprimed ??
 


Jhaa de wick is goed en alles goed geprimed maar de diameter van de coils is inderdaad erg klein welke diameter mot ik hem zelf draaien dan op een hoog wattage te kunnen dampen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

rond een boortje van 3 mm is maximum (mijn keuze), goed strak draaien, aantal windingen hangt af van de draaddikte en soort materiaal.

boortje 2,4 mm wordt ook veel gebruikt vooral als je wat weiniger ruimte hebt in de verbrandingskamer

http://www.steam-engine.org/coil.asp

op deze site kun je experimenteren en uitzoeken wat het beste voor je is.

Edited by stoomketel
Link to comment
Share on other sites

Als je niet veel ervaring hebt Kan je ook rond een boutje draaien en die er nadien terug uitdraaien,gegarandeerdmooie Coil .

Maar veel damp en vermogen moet je toch eens kijken naar voor gewikkelde Coils .

Kosten geen ruk en zo leer je veel .

Bij fastech hebben ze doosjes met een tiental verschillende Coils .

Dat maakt je zoektocht makkelijk er

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Dion Vrinzen

Jhaa dat had ik gezien maar zie zijn meer voor rta's ik heb links een pootje en rechts een pootje niet allebei naar dezelfde kand


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...