Jump to content
Matthijsmars

To DIY or not?

Recommended Posts

Ik ben sinds een paar maanden gestopt met roken en gestart met dampen, en het bevalt me prima. Tot nu toe koop ik al mijn liquids kant en klaar. Ik heb de laatste weken veel gelezen over DIY en overweeg hiermee te starten. 

De reden hiervoor zijn ten eerste de kosten en ten tweede de controle die je dan zelf over je vloeistof hebt. Nu maak ik eigenlijk altijd al combinaties van kant en klare vloeistoffen omdat de smaak me dan beter bevalt.

Daarnaast lijkt het me ook erg leuk om te doen.

Wat ik me afvraag is of je vaak tot het gewenste resultaat komt. Ik zal in het begin zeker starten met het gebruik van recepten die op internet goede ratings krijgen. Later zal ik pas starten met het zelf maken van recepten, en misschien wel helemaal niet. 

Wie heeft hier voldoende ervaring mee en kan mij adviseren?

Welkom @Matthijsmars! Neem de tijd om je in te lezen, in dit subforum (blader door de vele pagina's) en in de Dampwiki vindt je veel van je gading op dit (beginners)gebied :-)

Recepten met hoge scores op bijv. ELR hoeven niet altijd te zeggen dat ze geweldig zijn, start vooral met wat je lekker vindt/smaken die je kent. Begin met recepten met niet teveel ingredienten en overweeg de weegmethode. En wees gewaarschuwd: het kan snel uit de hand/beurs lopen met je nieuwe hobby ;-)

Voordat je aan de recepten gaat, begin eerst eens met het maken van single flavour liquids. Zo krijg je een idee van de individuele smaken en wat meer of minder flavour voor de smaak doet. Het is leuk om meteen te beginnen met een hoop flavours bij elkaar te mikken volgens een of ander recept, maar eigenlijk heb je dan geen idee wat je doet. Als je echt later eigen receptjes wilt gaan maken is de kennis van de individuele smaken onontbeerlijk.

Begin simpel.

Vanwege accijns?
Zit niet echt in de regelgeving, maar denk dat vloeistoffen (nicotine) dan ook onbetaalbaar wordt.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Houd er rekening mee dat het in het begin vooral een prijzige aangelegenheid is. Het is veel trial and error en dan vooral dat laatste.
Je zal een hoop aroma's aan moeten gaan schaffen en dat kan behoorlijk in de papieren gaan lopen.

Wat tsiis zegt is wel een hele goede tip; laat je niet leiden door de hoge ratings op ELR. Ik heb al aardig wat recepten gemaakt met zeer hoge ratings en uiteindelijk zijn er daarvan pas 2 recepten die ik echt graag damp.

Je kan natuurlijk ook beginnen met pre-mixed aroma's. Zelf ben ik inmiddels wel achter dat het zelf mixen van losse aroma's toch een beter eindresultaat geeft. Pre mixed Aroma's van Vampire Vape zijn super maar de goedkope one shot aroma's van Chefs Vapour bijvoorbeeld vind ik helemaal niks.

Wat Zappa zegt is ook een hele goede tip al duurt het wel lang voordat je eenmaal aan mixen toe komt. Ik denk ook dat je smaken en percentages wel leert te gebruiken door het maken van vele recepten maar dat is zoals eerder gezegd niet goedkoop te noemen.

Ik vind het ontzettend leuk om te doen dus maak me niet zo druk over de kosten maar ik was tot nu toe goedkoper uit geweest met (goedkope) k&k liquids.

Oke, dus qua kosten moet je het zeker niet doen. Ik begrijp wel dat de smaak beter is, kloot dat?
Kunnen we op dit forum ook geslaagde recepten uitwisselen?

Wat noem je geslaagd, zoals al gezegd, wat jij lekker en geslaagd vind, hoef ik bijvoorbeeld niet lekker te vinden.
Zelf zoek ik recepten op die mij aanspreken, ik probeer ze uit een pas ze aan tot ik ze lekker vind.
Dat kost tijd en misschien iets meer geld, maar als je dingen gaat proberen dan moet je niet ineens 30ml aanmaken, maar gewoon starten met 1 ml. Dat drukt je kosten een beetje tijdens je zoektocht

http://e-liquid-recipes.com/

http://www.crazyeliquidmachine.com

Hier vind je meer dan genoeg recepten om mee te starten

Bedankt voor de input!
Neig nu toch naar 70% naar DIY.
Kosten zijn niet zo belangrijk, betaal nu ook ongeveer € 0,50 per ml.
DIY is zeker goedkoper, al zijn de startup kosten zeker hoger.

37 minutes ago, Matthijsmars said:

Oke, dus qua kosten moet je het zeker niet doen. Ik begrijp wel dat de smaak beter is, kloot dat?
Kunnen we op dit forum ook geslaagde recepten uitwisselen?

In het begin geef je wel aardig wat uit, maar daar bespaar je op termijn een boel mee. Ik denk dat ik nog geen 100 ml heb weggegooid na anderhalf jaar DIY. en dat waren de eerste liquids die ik ooit gemaakt had. Ik zou inderdaad losse smaken maken en als die gerijpt zijn daarmee mixen. Zo heb je de minste kans op mislukkingen. Maak ook mixjes van hooguit  5 á 10 ml in het begin. Ik had na mijn eerste bestelling DIY-spul (slechts gebaseerd op wat ik er over gelezen had) allerlei aroma's bijelkaar gegooid in de veronderstelling dat ik dé ultieme juice had gebrouwen, gelijk maar 100ml van gemaakt: het was niet te pruimen!

Afgelopen vakantie was mijn 200 ml DIY-juice op zodat ik noodgedwongen anderhalve week 80% PG k&k spul moest kopen. Ik heb ruim € 60 uitgegeven, waarvan een kwart steeds weglekte uit mijn tank. Als ik voor € 60 DIY maak doe ik daar ruim 4 maanden mee i.p.v. 10 dagen, dus ja het is een stuk goedkoper.

Just now, Matthijsmars said:

Bedankt, ik ga beginnen denk ik!
Wisselen we hier op het forum ook recepten uit?

Jazeker, zoek maar eens. Ook zijn er meerdere topics over wat je nodig hebt om te beginnen met DIY.

18 hours ago, Kapitein Merijn said:

Het zijn eigenlijk alleen de start-up kosten die hoog zijn.

Welke 'start-up' kosten?  Misschien bedoel je de mensen die geen enkele vorm van maatbekers en/of maatspuitjes en ook geen lege flesjes in huis hebben?

Voorlopig genoeg aan 2 x 100ml basisvloeistof + 3 verschillende aroma's + een aantal lege 10ml flesjes + maatspuitjes.

Welke 'start-up' kosten?  Misschien bedoel je de mensen die geen enkele vorm van maatbekers en/of maatspuitjes en ook geen lege flesjes in huis hebben?

Voorlopig genoeg aan 2 x 100ml basisvloeistof + 3 verschillende aroma's + een aantal lege 10ml flesjes + maatspuitjes.

Maar jij bent dan ook een uitzonderlijk geval

Ook niet-uitzonderlijke gevallen hoeven niet per sé een hoop te investeren...

Met dure dingen als speciale coil-gereedschapssets en geijkte wegschalen gaat het wel hard qua kosten, maar zonder dat soort spullen (en met wat creativiteit) kom je ook een heel eind.

Idd veel heb je echt niet nodig. Ik heb een spuitje die tot 6 ml kan gaan en een kleintje met een een naald voor de aroma's. Meer heb je feitelijk niet nodig (en die dingen krijg je bij een apotheker voor een euro).

Wat mi belangrijk is, is welke smaken je graag lust. Dan kan je eens op elquid recipes kijken welke goede reviews krijgen en op basis daarvan de aankopen van aroma's doen.

Ik had eerste keer gewoon een 10tal aroma's gekocht van smaken die mij wel lagen en dan zelf e liquid gemaakt. Veel gemaakt die niet echt lekker was. Daarom beter op voorhand eens kijken wat je wil gelijkaardige recepten zoeken op eliquid recipes en dan aromas kopen. Ik heb nogal graag aardbei en banaan. Als je deze basissen koopt en dan nog eens cream/custard en bisquit kom je al ver. Ik heb ook graag fris dus munt komt ook altijd van pas

Edited by Philippe VB

Ook niet-uitzonderlijke gevallen hoeven niet per sé een hoop te investeren...

Met dure dingen als speciale coil-gereedschapssets en geijkte wegschalen gaat het wel hard qua kosten, maar zonder dat soort spullen (en met wat creativiteit) kom je ook een heel eind.

Ik heb het voornamelijk ook over de aroma's.
Philippe wil mijn stelling ontkrachten maar eigenlijk bevestigd hij hetgeen wat ik bedoel.

Stel je wilt 2 recepten maken om te starten, je hebt dan al snel 8-10 aroma's nodig.
Laten we even rekenen met 2,50 per aroma.
Je bent dus al 25piek kwijt voor de aroma's. Vervolgens heb je je nog Base nodig en Nicotine.
Omdat je graag klein wilt beginnen bestel je een flesje 100ml 50/50 met 6mg nic voor 15 euro.
Paar spuitjes (raad ik niemand aan) en flesjes erbij voor een tientje, en er zit al voor 50 euro in het mandje.

Die 100ml base is natuurlijk zo op dus ga je groter bestellen. De recepten waren ook niet helemaal je ding dus ga je aroma's bijbestellen. Shit, niet genoeg lege flesjes.....

Maar je kunt toch ook beginnen met wat eppies van savevape? En flesje 100 ml kant en klare base in je nic-gehalte. Spuitjes. Om te beginnen en te ervaren of het iets voor je is? Zo wilde ik beginnen...:bloos

Dat gaat zeker. Je zal dan wel moeten beginnen met Pre-mixed aroma's of enkelvoudige smaken.

De TS geeft aan recepten te willen maken en dan is een eppie van 1ml niet voldoende aangezien je vaak 2-4ml nodig hebt in een recept.

Wat @Supernova09 zegt is ook hoe ik ben begonnen. 100 ml base met nicotine, wat lege flesjes van k&k liquids, spuitje van de apotheek en een hele lading eppies. Eerst maar eens proberen of ik dat wel wat vond dat zelf mixen. Van de geslaagde smaakjes heb ik later flesjes van 10 ml gekocht. Je kunt het dus net zo duur maken als je zelf wilt.

44 minutes ago, Kapitein Merijn said:

Dat gaat zeker. Je zal dan wel moeten beginnen met Pre-mixed aroma's of enkelvoudige smaken.

De TS geeft aan recepten te willen maken en dan is een eppie van 1ml niet voldoende aangezien je vaak 2-4ml nodig hebt in een recept.

Wat ik al eerder zei: begin simpel. Als TS eerst eens de aparte smaken gaat testen en na verloop van tijd nog steeds de smaak te pakken heeft kan hij het groter aanpakken, meer flavours in grotere hoeveelheden kopen en verschillende flavours bij elkaar gooien om zijn eigen creaties te maken.

Ik heb het al een paar keer gezien hier op het forum. Mensen beginnen met DIY met het idee the next best mix te maken. Ze kopen een hele zwik flavours, trekken wat recepten van het Internet en gaan aan de slag. Na verloop van tijd vinden ze het toch te lastig / te veel gedoe / frustrerend / whatever, en vervolgens stoppen ze weer met het DIY gebeuren. Zonde van die initiele investering in die zwik flavours, laat staan als men ook nog een precisie-weegschaal, UC, yoghurt maker e.d. heeft aangeschaft.

@Matthijsmars, om het allemaal even op een rijtje te zetten. Wat heb je nodig om te starten met je DIY avontuur:

- Een paar flavours (1ml eppies is een goed idee om bekend te raken met enkele smaken en welke jou bevallen, zonder dat het meteen een grote investering is).

- Base, eventueel met nicotine, of losse PG, VG en nic om zelf je base te maken.

- Lege flesjes. Begin met de flesjes die je nog hebt liggen. Glazen flesjes kun je aanschaffen wanneer het DIY je bevalt en er serieus mee door wilt gaan.

- Spuitjes, bijvoorbeeld 1ml voor de flavours, 2.5ml en 5ml voor de base.

- Naalden.

- Stickers of papier en plakband, om je flesjes te labelen.

- Pen en papier, om aantekeningen te maken van je resultaten. HEEEELLLLL BELANGRIJK!!!!! Je zou niet de eerste zijn die een mooie creatie heeft gemaakt, maar vergeten is op te schirjven hoe die tot die mooie creatie was gekomen (ook eigen ervaring :bloos).

Hiermee kun je van start gaan en je eigen liquids maken. Mocht het je allemaal bevallen dan kun je als volgende stap meer/beter/degelijker materiaal aanschaffen. Mocht het je niet bevallen dan is de investering minimaal geweest.

1 hour ago, Kapitein Merijn said:

Stel je wilt 2 recepten maken om te starten, je hebt dan al snel 8-10 aroma's nodig.
Laten we even rekenen met 2,50 per aroma.
Je bent dus al 25piek kwijt voor de aroma's.

Kan nog erger. Ik begon met Rhodonite en Cinapple Fritter - totaal 15 aroma's en toen wist ik ook nog niet waar ik voordelig kon bestellen. Heb denk ik €4-5 per flesje betaald. En vervolgens, toen ik een 3e recept wilde proberen werd het duidelijk dat ik weer 5 smaken erbij moest kopen.

Stom eigenlijk. Want er zijn veel 'simpele' recepten met maar 3-5 aroma's die ook best lekker zijn voor een beginner. En met overlappend aroma's. Bijv.

http://e-liquid-recipes.com/recipe/226322/strawberry fog

http://e-liquid-recipes.com/recipe/121795/Mother's Unicorn Milk

http://e-liquid-recipes.com/recipe/102758/Strawnana Custard

http://e-liquid-recipes.com/recipe/49573/Bombies 'nana cream

http://e-liquid-recipes.com/recipe/739936/Karin's Yummy Milkmaid

Ze lijken misschien op elkaar, maar voldoende variatie om te leren hoe de aroma's samenwerken en wat je lekker vindt. Vervolgens je aroma voorraad uitbreiden op basis van recepten die aansluiten...

Knip

Ik neem m'n petje af voor mensen die op deze manier mixen en zo geweldige recepten maken.

Ik ben echter niet zon mixer en ik denk velen met mij.

Ik vergelijk het een beetje met koken. Ik kook graag echter kan ik dit alleen aan de hand van recepten. Ik heb simpelweg de kunde (en wil) niet om zelf uit losse ingrediënten een geweldige maaltijd op tafel te zetten.

Het internet staat gelukkig vol met geweldige recepten die je evt nog wat aan kan passen naar eigen smaak.

En met overlappend aroma's. Bijv.

http://e-liquid-recipes.com/recipe/226322/strawberry fog

http://e-liquid-recipes.com/recipe/121795/Mother's Unicorn Milk

http://e-liquid-recipes.com/recipe/102758/Strawnana Custard

http://e-liquid-recipes.com/recipe/49573/Bombies 'nana cream

http://e-liquid-recipes.com/recipe/739936/Karin's Yummy Milkmaid

Ze lijken misschien op elkaar, maar voldoende variatie om te leren hoe de aroma's samenwerken en wat je lekker vindt. Vervolgens je aroma voorraad uitbreiden op basis van recepten die aansluiten...

Dat is dan weer het voordeel van beginnen met grotere flesjes aroma's.

Ik heb weer wat recepten gevonden die me wel lekker lijken waar ik maar 1 of 2 aroma's voor bij hoef te bestellen.