Jump to content
elja

A billion lives naar Nederland???

Recommended Posts

Ik vraag me af of het er nog van komt? A billion lives naar Nederland??

Al met al zag ik via twitter dat de makers dit aanmeldingsformulier kenbaar hebben gemaakt.  Als iedereen hier zijn eigen woonplaats gaat invullen, dan gaat dit natuurlijk nooit lukken.

Dus moeten we wel samen dezelfde plaats invullen. Nu lijkt Amsterdam mij daarvoor de meest geschiktst plaats. Tijdstip overdag natuurlijk, om mensen de mogelijkheid krijgen heen en terug te rijden.(waarom nou geen Groningen verdorie??)

Dus Amsterdam als plaats :

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeoEQbf5gvBo070OrCG3hFu7MUPTqEVAUBr0-S4u8iL5992eg/viewform?c=0&w=1

Meer informatie over deze documentaire :
http://www.stoprokenvandaag.nl/e-sigaret/interview-met-aaron-biebert-a-billion-lives/

http://www.stoprokenvandaag.nl/film-a-billion-lives/

Edited by elja

26 minutes ago, Bata4 said:

Een 10 op IMDB.
Nog nooit gezien dat een film een 10 krijgt...

Ben nu wel erg nieuwsgierig naar deze film.

http://www.imdb.com/title/tt5069074/

Hij is natuurlijk wel erg gehyped door dampers/vapers. Hoewel ik best geloof dat het een goede docu is, over een onderwerp dat mij aan het hart gaat, geloof ik niet dat het een '10' is.

Dat is misschien wel zo...
Zijn toch vooral voorstanders van Vapen die een mening gaan geven.

Tegenstanders zullen de film niet eens gaan bekijken, dus ook geen cijfer geven.

Je weet in ieder geval dat er heel veel tijd in gestoken is, en dat de makers werkelijk letterlijk, een jaar of misschien meer dan een jaar, de hele wereld af gereisd zijn , en met mensen gesproken hebben. Ze waren letterlijk (bijna elke dag) te volgen. En een enorme hoop mooie foto´s van over de hele wereld zijn voorbij gekomen.

Edited by elja

Ik ben eigenlijk toch wel een beetje geschokt over het feit dat deze baanbrekende docu hier op het forum blijkbaar zo onbekend is.

Als deze documentaire in het najaar zijn Nederlandse premiere mag beleven, hoeveel belangstelling zou er hier dan onder de dampers zijn om een kaartje te kopen en af te reizen naar Amsterdam?  

Hoe lang is die film nou al klaar? Ik wil 'm ook nog wel graag zien. ZIs de film al niet te gedateerd zo onderhand?

Die film had hier al lang op een festival moeten draaien, lees IDFA. En natuurlijk bij onze publieke omroep, op tv of internet zoals documentaire kanaal.

Het kan zijn dat de film niet aangeboden is aan deze partijen (gemiste kans, PR). Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat dit wel gebeurd is maar door de omroep en het IDFA de film niet interessant/goed genoeg bevonden is.

Ik weet het niet, iemand?

Als ze de film niet kunnen slijten, moeten ze 'm dan maar op ethisch idialistische overtuiging op internet gooien zoals "Loose Change 9/11" of "RiP!: A Remix Manifesto", waarbij het aan zoveel mogelijk mensen laten zien belangrijker is dan winst maken en/of de productiekosten terug verdienen.

dampgroet,

josje22

Heb ooit dit draadje geopend met de hoop dat het opgepakt zou gaan worden. Maar als niemand dat doet gebeurt er niets.

Leek mij iets voor Acvoda. Maar die pakken het niet op.  En andere ook niet. Mensen omgeving Amsterdam leek mij handig (maar is natuurlijk niet vereisten je kunt ook subopdrachten delegeren natuurlijk).

Ik heb de tijd niet.

Edited by elja

Tja, zolang geld verdienen met de documentaire belangrijker is dan exposure, zie ik zo snel niet veel gebeuren. Eigen keus van de makers.

Uiteraard is de documentaire ook aangeboden bij IDFA, alleen worden daar geen films geaccepteerd die elders al hun première gehad hebben.

Het is daarnaast zo dat wanneer je een docu op Youtube smakt deze alleen voor de mensen die daarin geïnteresseerd zijn interessant is. In dit geval gaat het, behalve uiteraard je boterham ermee verdienen, ook om het feit dat het voor het politieke debat meer invloed heeft wanneer zo'n docu ergens groots in première gaat. Niet wanneer je voor een of andere beleidsmaker staat te huilen met een uuu-errr-elletje dat verwijst naar Youtube. Dat heeft net zoveel impact als ehm...euh...nou, jullie begrijpen de analogie wel denk ik.

En het is nu eenmaal een bedrijf, met medewerkers, die hier hun boterham mee (moeten) verdienen.

4 minutes ago, Betty said:

En het is nu eenmaal een bedrijf, met medewerkers, die hier hun boterham mee (moeten) verdienen.

Dat is op zich ook logisch en er is niets mis mee dat mensen betaald willen worden voor hun inspanningen. Maar wat @Mistig zegt klopt natuurlijk ook wel. Als je vanuit idealisme een boodschap de wereld in wilt sturen, lijkt me het verdienmodel van ondergeschikt belang. Het is een wat merkwaardige strategie om een film te maken 'assange/snowden style' maar er dan een prijskaartje aan te hangen en de boel onder de pet te houden tot er betaald is. Dat lijkt me wat toch wel wat te wringen allemaal. Wie wil er nou betalen voor zo'n film? Toch alleen wij, de dampers. Ik zie BigP, BigT en de Fiscus (doe ik ook maar met een hoofdletter) nog geen afdelingen naar de bioscoop sturen met de opmerking dat ze wel een bonnetje moeten vragen voor de declaratie. Toch? En welke zender gaat er nou heel veel geld neertellen voor een film die maar een heel klein gedeelte van de doelgroep aanspreekt? Ik denk dat de makers dat echt verkeerd hebben ingeschat. Wat erg jammer is. Want ik geloof dat het een geweldige film is. Alleen hebben we er helemaal niets aan als hij nooit een keer uit het blik wordt gehaald. En het zorgt - afgezien van het feit dat slechts weinigen de film daadwerkelijk te zien krijgen - ook voor een zekere mate van erosie van de waargenomen integriteit. Deze club handelt overduidelijk niet vanuit idealisme, maar vanuit winstbejag. Nogmaals, helemaal niets mis mee. Maar het doet de geloofwaardigheid en impact van een film met als thema 'kapitalistisch corruptie' natuurlijk geen goed.

bij het IDFA had het ook een europese premiere mogen zijn. Helaas, een gemiste kans. Nu moet de film dan maar aan de zendercoordinator van de publieke omroep aangeboden worden en geschikt bevonden moeten worden. Zou een kans moeten hebben, onderzoeks journalitiek werkje. Ik heb m nog niet gezien, dus geen weet van de kwaliteit. Als dit niet lukt ben ik bang dat de film het grote publiek niet bereikt en gedoemt is tot vertoning voor dampers en een torrent op internet.

Maar ik hoop op vertoning bij onze publieke omroep op tv, of op zn minst documentaire kanaal.

ps als je je film nergens langs de normale weg kan slijten, verdien je ook niks.

josje22

48 minutes ago, Josje22 said:

Maar ik hoop op vertoning bij onze publieke omroep op tv, of op zn minst documentaire kanaal.

Zou zo maar kunnen dat dan van Rijn zomaar zijn partijgenoot programmadirecteur NPO belt.........>>>>>>>>>>>

Ze zoeken iemand die er voor betaald om hem uit te zenden?? Of heeft iemand betaald om dat niet te doen???

Dit wordt nu misschien weer als een complot theorie aanzien maar mijn's inziens zou zo de vork wel in de steel kunnen zitten.

Je maakt een docu en wordt betaald om er niks mee te doen.

14 hours ago, Betty said:

Ik ben eigenlijk toch wel een beetje geschokt over het feit dat deze baanbrekende docu hier op het forum blijkbaar zo onbekend is.

Als deze documentaire in het najaar zijn Nederlandse premiere mag beleven, hoeveel belangstelling zou er hier dan onder de dampers zijn om een kaartje te kopen en af te reizen naar Amsterdam?  

Ik zou er zeker naartoe gaan Betty, en wil er nog voor betalen ook! Al heb ik ook mijn bedenkingen over het  idealisme of poen verdienen door meneer Biebert

5 hours ago, wahanassatta said:

Dat is op zich ook logisch en er is niets mis mee dat mensen betaald willen worden voor hun inspanningen. Maar wat @Mistig zegt klopt natuurlijk ook wel. Als je vanuit idealisme een boodschap de wereld in wilt sturen, lijkt me het verdienmodel van ondergeschikt belang. Het is een wat merkwaardige strategie om een film te maken 'assange/snowden style' maar er dan een prijskaartje aan te hangen en de boel onder de pet te houden tot er betaald is. Dat lijkt me wat toch wel wat te wringen allemaal. Wie wil er nou betalen voor zo'n film? Toch alleen wij, de dampers. Ik zie BigP, BigT en de Fiscus (doe ik ook maar met een hoofdletter) nog geen afdelingen naar de bioscoop sturen met de opmerking dat ze wel een bonnetje moeten vragen voor de declaratie. Toch? En welke zender gaat er nou heel veel geld neertellen voor een film die maar een heel klein gedeelte van de doelgroep aanspreekt? Ik denk dat de makers dat echt verkeerd hebben ingeschat. Wat erg jammer is. Want ik geloof dat het een geweldige film is. Alleen hebben we er helemaal niets aan als hij nooit een keer uit het blik wordt gehaald. En het zorgt - afgezien van het feit dat slechts weinigen de film daadwerkelijk te zien krijgen - ook voor een zekere mate van erosie van de waargenomen integriteit. Deze club handelt overduidelijk niet vanuit idealisme, maar vanuit winstbejag. Nogmaals, helemaal niets mis mee. Maar het doet de geloofwaardigheid en impact van een film met als thema 'kapitalistisch corruptie' natuurlijk geen goed.

Het zijn zelf geen dampers. Ze hebben in de start helemaal geen specifieke idealistische doelstelling t.a.v. dampen gehad, behalve dat hun organisatie wel laagdrempelig is voor "startende" filmmakers of onderwerpen die anders moeilijk aan bod komen. Ze hadden natuurlijk wel gezien dat er wat vreemds aan de had was, dat ze nader wilden onderzoeken en filmen. Is wat ik er van gezien heb, voor hun ook door de tijd heen groeiproces van inzicht geweest.

Het is gewoon een bedrijf. En daar is gewoon niets mis mee. Mensen moeten ook gewoon hun rekeningen betalen.

En de prijzen die ik gezien heb in het verleden, waren niet dramatisch van aard voor zoiets. Geen woekertoestanden of zo.

Al met al zou ik hem zeker willen zien.

Edited by elja

Gooi maar op Netflix zou ik zeggen, dan heb je ook meteen het grote publiek te pakken. Misschien is dat dan waar ze mee bezig zijn en horen we de komende weken meer daarover en wordt er niet een of andere constructie uit de hoed getrokken waar je alsnog eenmalig voor kunt betalen. En om nou die reis naar die ene bioscoop in Nederland te maken waar deze docu eventueel, misschien, wellicht ooit nog eens wordt vertoond, waar je dan ook nog eens 11 euro kunt aftikken voor een kaartje, lachen hoor, maar ik pas.

De waarheid moest boven water komen, was het niet? Want belangrijk, en zo? Het is nu wat, bijna 10 maanden na de première? Het momentum is zo goed als weg, en dit leeft überhaupt slechts onder een select groepje dampers. Gaat inmiddels nergens meer over en met alle regelgeving die wereldwijd is opgesteld de afgelopen tijd, is het qua relevantie ook rijkelijk te laat. Het werd en wordt gewoon uitgemolken tot de laatste drup. Prima hoor, wat centen eraan verdienen, maar kom op zeg, hoe hypocriet wil je zijn in het licht van het product dat je gemaakt hebt.

Ik had begrepen, dat er per land een aparte premiere zou zijn, zodat er per land aandacht voor gevraagd kon worden door pers en politici op de premiere uit te nodigen.

Lijkt me een logische keus om de grotere landen dan eerst aan te doen.

Natuurlijk moet er ook geld verdiend worden, maar als dat de enige doelstelling was geweest, wat het allang verkocht geweest aan een groot netwerk

Van hun site: ... this community-focused film is a for-profit venture ...

Prima hoor inderdaad @elja, ik keur geen enkel ondernemerschap af. Nou ja, okay, een paar misschien. Maar films maken lijkt mij een respectabele bezigheid. Ik begrijp dat die club vaker sociaalmaatschappelijke films in opdracht oplevert. En ik kan me voorstellen dat als dat je vak is, je de neiging hebt er iets mee te doen als je die misstanden t.a.v. dampen ziet. Dan wil je er een film over maken. Alleen ontbreekt in dat geval dus wel heel duidelijk een opdrachtgever in de vorm van een organisatie of instantie die hoogstwaarschijnlijk gefinancierd is door donateurs, leden of subsidie. Gokken dat je rendabel kunt zijn als je die schakel overslaat, lijkt mij een vrij groot risico. Maar ik begrijp het wel. Ik zou het waarschijnlijk ook gedaan hebben. Alleen hopelijk wel iets eerder constateren dat de distributie niet helemaal volgens plan verloopt en er dan toch voor kiezen dat zoveel mogelijk mensen mijn werk konden zien. Dat heeft ongetwijfeld op lange termijn ook fijne commerciële effecten.