Jump to content

Vraag over toevoeging aan het reglement

Recommended Posts

In het reglement dat ik aanvaard heb staat:

"Het plaatsen van topics of reacties op topics ter bevoordeling of promotie van degene die een dergelijk bericht plaatst en die niet gerelateerd zijn aan dit forum en/of het board of topic waarin de reactie is geplaatst. (spamming) - 50 strafpunten opgelegd"

Bovendien staat in de gedragscode:

"We blijven on topic en posten geen reacties met een politieke, religieuze of maatschappelijke inhoud in topics die daar niet specifiek door het FBT voor zijn gestart."

Ik dacht begrepen te hebben dat voor zulke discussies een aangepaste nieuwe 'kelder' ingericht zou worden, waar zulke discussies naar verplaatst kunnen worden.

Was dit echt nodig om nog een specifiek verbod op een anti-religieuze vorm van spamming in te voeren:

"Het verstoren en/of het voor (anti)politieke en/of (anti)religieuze doeleinden misbruiken van topics, die zijn gestart ter nagedachtenis, respectbetuiging of andere vormen van spirituele contemplatie. - 100 strafpunten opgelegd"

De strafmaat kan toch via het bestaande reglement verhoogd worden :

"Sancties zijn per overtreding vastgesteld. Invididuele FBT-leden kunnen niet van deze vastgestelde strafmaat afwijken. Echter kan het FBT na de sanctionering besluiten dat de strafmaat hoger of lager dient te zijn. Beslissingen over het wijzigen van de strafmaat in individuele gevallen, worden bij meerderheid van het FBT genomen."

Concreet:

"Niet toegestaan is: Het opnieuw opstarten van topics die door een moderator zijn gesloten, zonder overleg met en toestemming van het FBT."

Het is niet mijn bedoeling hier een draadje op te starten over de discussie of al die steun- en solidariteitsbetuigingen na een terreurdaad al dan niet een goede zaak zijn (een zeer interessant topic dat hier bij mij in Frankrijk na de 'Promenade des Anglais' publiek in de media gevoerd wordt). Mijn vraag is eerder gaan we nu echt bij elk incident een nieuw reglement maken dat dan elke drie maanden door alle leden opnieuw goedgekeurd moet worden, of gaan we zulke discussies voeren in het daarvoor afgeschermde deel "niet voor doetjes" dat was beloofd, maar dat enkel door FBT aangemaakt kan worden?

• Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

LOL, wat een mierenneukerij.     Forumregels zijn geen programmacode, dan kon je mods vervangen door een programmaatje. Was het maar waar, wat een genot zou dat zijn!  Van leden kan en

Ik denk dat eenieder recht heeft op zijn eigen manier van verwerking. Als iemand dat online wil doen en daarbij van gedachten wil wisselen met anderen of anderen de kans wil geven dat ook te doen moet

Het had misschien ook beter in hersenspinsels of waar dan ook geplaatst moeten worden. Maar dan had precies hetzelfde gebeurd vermoed ik met alle ergenis vandien. Ik ben van huis uit gelovig

2 hours ago, The Modder said:

Mijn vraag is eerder gaan we nu echt bij elk incident een nieuw reglement maken dat dan elke drie maanden door alle leden opnieuw goedgekeurd moet worden, of gaan we zulke discussies voeren in het daarvoor afgeschermde deel "niet voor doetjes" dat was beloofd, maar dat enkel door FBT aangemaakt kan worden?

Nee. Dat gaan we zeker niet doen. Alleen als er situaties waar we niet in hadden voorzien. Daarom hebben we bij publicatie aangegeven dat er 'on the fly' nog modificaties door het FBT kunnen worden doorgevoerd. 

Er is al een gedeelte ingericht voor het soort discussies waaraan je refereert. (Waar ook leden gewoon topics aan kunnen maken overigens.) En daar vond deze discussie dan ook plaats. De discussie mag natuurlijk ook gewoon gevoerd worden, daar is niets op tegen. Maar niet in draadjes die leden openen om even stil te staan of respect te betuigen.

Is het dan correct te stellen dat het openen van een gebedstopic waar ingetogenheid vereist is in de "vaper's lounge" waar het per definitie wat meer cru aan toe gaat niet echt op de juiste plaats gebeurde? (zie de specifieke board policy van de vapers lounge)

Verwarrend allemaal.

Er was indertijd het voorstel om aan die "vaper's lounge" een ander kleurtje te geven zoals aan de vroegere "kelder" (AKA "relkeet") zodat voor de leden (en FBT) duidelijk was dat er daar ietwat andere regels gelden zowel in omgang met elkaar als in moderatie. Misschien toch nog steeds een vallabel idee.

19 minutes ago, The Modder said:

Er was indertijd het voorstel om aan die "vaper's lounge" een ander kleurtje te geven zoals aan de vroegere "kelder" (AKA "relkeet") zodat voor de leden (en FBT) duidelijk was dat er daar ietwat andere regels gelden zowel in omgang met elkaar als in moderatie. Misschien toch nog steeds een vallabel idee.

Je bent zo'n 24h te vroeg,  er is de afgelopen dagen aan gewerkt 

• Like 1

Het had misschien ook beter in hersenspinsels of waar dan ook geplaatst moeten worden.

Maar dan had precies hetzelfde gebeurd vermoed ik met alle ergenis vandien.

Ik ben van huis uit gelovig opgevoed,maar doe er zelf helemaal niks mee.

Pray for staat voor mij in gedachten bij de slachtoffers en hun nabestaanden zijn,meevoelen als dat al zou kunnen.

Want ik hoop dat ik nooit zoiets hoef te voelen.

Maar om dan als een reli waanzinnige weggezet te worden,maakt me eigenlijk behoorlijk kwaad.

Is een beetje meegevoel met de ellende die overal gebeurd nou echt zo hypocriet?

De slachtoffers van de schietpartij in Orlando worden ook in Nederland herdacht.

En vandaag nog de slachtoffers van de vliegramp.

Ik snap dat het topic op slot ging,maar jammer blijft het.

• Like 9
10 minutes ago, Het Oog said:

Pray for staat voor mij in gedachten bij de slachtoffers en hun nabestaanden zijn,meevoelen als dat al zou kunnen.

Maar om dan als een reli waanzinnige weggezet te worden,maakt me eigenlijk behoorlijk kwaad.

Is een beetje meegevoel met de ellende die overal gebeurd nou echt zo hypocriet?

"In gedachten" is nou juist precies tegenovergesteld aan publiekelijk gaan verkondigen dat je zogenaamd meevoelt zoals in dit topic werd gedaan.

Ik was ook geschokt door de aanslag en voel ook mee met de slachtoffers en nabestaanden. Het verschil is dat ik niet de drang voel om dat publiekelijk te gaan verklaren. Dat vind ik namelijk zeer ongepast en aandachttrekkerij over de rug van die slachtoffers. En als er vervolgens dan ook nog gevraagd wordt om te gaan bidden, tsja...

Wat heeft zoiets nou voor zin? Wat heeft het voor zin om je avatar in een Franse vlag te veranderen of overal #jesuisdit of #jesuisdat neer te plempen? Of op fora te gaan lopen vragen om te bidden. Hoezo dient dat enig ander nut dan jezelf in het voetlicht te plaatsen?

Dus ja, dat is nou precies wat hypocriet is. Je stelt dat je aandacht hebt voor slachtoffers maar in werkelijkheid vraag je aandacht voor jezelf. En dat is een vorm van gedrag die ik zeer slecht trek. Maar dat was gelukkig al duidelijk.

• Like 1

Ten eerste heb ik niet opgeroepen om te gaan bidden.

Volgens mij heeft niemand z'n avatar veranderd.Of het moet in brexit zijn.

En van aandachtstrekkerij hou ik al helemaal niet.

Maar dat is nu precies wat jij in een hoop topics doet.

Aandacht trekken met je negatieviteit.:duim

• Like 7
42 minutes ago, The Modder said:

Is het dan correct te stellen dat het openen van een gebedstopic waar ingetogenheid vereist is in de "vaper's lounge" waar het per definitie wat meer cru aan toe gaat niet echt op de juiste plaats gebeurde? (zie de specifieke board policy van de vapers lounge)

Ik weet niet of dat zo is. Wat @Het Oog zegt is denk ik helaas gewoon zoals het is. Het had overal gebeurd. Dus in dat opzicht maakt het weinig uit. Ik denk dat de TS er niet bij stil heeft gestaan dat het tot dit soort taferelen zou gaan leiden toen hij het topic opende. Niet zo gek. Hoe dan ook, zowel de reglementen als de board policy schieten te kort in dit soort specifieke situaties. En dat is dus gerepareerd. Vooral omdat we in een wereld leven waarin dit waarschijnlijk niet de laatste keer zal zijn dat iemand een dergelijk topic opent.

49 minutes ago, The Modder said:

Verwarrend allemaal.

Dat valt best mee. Plat gezegd: Je mag nergens op het forum - ook niet in de lounge - over de kaarsjes heen pissen die een ander ter nagedachtenis of respectbetuiging heeft aangestoken. Je mag daarvan vinden wat je wilt (van het aansteken van die kaarsjes), je mag dat ook delen en een discussie over starten, maar niet in dat draadje zelf. 

• Like 3

Ik denk dat eenieder recht heeft op zijn eigen manier van verwerking. Als iemand dat online wil doen en daarbij van gedachten wil wisselen met anderen of anderen de kans wil geven dat ook te doen moet dat kunnen. Dat niet iedereen dat de juiste manier vindt is tot daaraan toe, maar zoiets dient niet verstoord te worden. Daarmee ga je voorbij aan het feit dat niet alleen jij er moeite mee hebt. Ik vind het persoonlijk jammer dat er zo met elkaar omgegaan moet worden. Het enige wat ik lees is onmacht en woede over het gebeurde, maar laten we elkaar dan iig respecteren in de manier van uiten. Niet iedere gelovige mag over 1 kam geschoren worden. Religie is niet hetzelfde als geloven en niet geloven dient van de andere kant uit net zo gerespecteerd te worden. En is ook een geloof.. ?

Edited by TheRich
  • Like 9
7 minutes ago, TheRich said:

Religie is niet hetzelfde als geloven en niet geloven dient van de andere kant uit net zo gerespecteerd te worden. En is ook een geloof.. ?

Niet geloven is geen vorm van geloven. Net als dat niet fietsen is ook geen vorm van fietsen is.

• Like 4

Volgens mij ben jij er toch heilig van overtuigd dat er geen god bestaat, wat maakt jouw anders? Dus je gelooft dat er geen geloof is..  En jij laat ook geen kans onbetuigd om een ander daarvan te verzekeren.. 

Pray for the mh 17 . Heel Nederland stond op zijn kop bij dit afschuwelijke drama. Heel Nederland gaf een reactie in de vorm van medeleven. Elk op zijn eigen manier, dat is geen aandacht voor de individuele persoon vragen. Dat is een blijk van medeleven de een bid de ander legt bloemen weer een ander brengt een knuffel naar de gedenkplaats weer een ander houd 1 minuut stilte . Weet je waarom ? Omdat er een vreselijk drama heeft afgespeeld en zo erg dat daar massaal op gereageerd word.

Vandaag 2 jaar geleden tis erg zat wat daar gebeurd is. Hele levens verwoest van ouders kinderen families. Daar gaat het om. 

• Like 4
Just now, TheRich said:

Volgens mij ben jij er toch heilig van overtuigd dat er geen god bestaat, wat maakt jouw anders? Dus je gelooft dat er geen geloof is..  En jij laat ook geen kans onbetuigd om een ander daarvan te verzekeren.. 

Ik ben daar helemaal niet heilig van overtuigd. Ik geloof namelijk niets. Ik baseer mij alleen op feiten en de feiten geven aan dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat er goden bestaan dus zie ik geen reden om daar vanuit te gaan, laat staan dat ik me bezig zou gaan houden met religie.

• Like 2

Blijkbaar maakt het niet uit in welk topic je, je medeleven of mening uit. Er zullen altijd mensen zijn die overal een discussie in zien en deze ook zal uitlokken.

Zelfs hier.

• Like 2
11 minutes ago, Blob said:

Ik ben daar helemaal niet heilig van overtuigd. Ik geloof namelijk niets. Ik baseer mij alleen op feiten en de feiten geven aan dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat er goden bestaan dus zie ik geen reden om daar vanuit te gaan, laat staan dat ik me bezig zou gaan houden met religie.

Als ik mij baseer op de feiten, geloof ik sterk, dat deze discussie, nog lang niet ten einde is. Daar ben ik heilig van overtuigd. Velen zoeken hulp en steun in o.a. het geloof, helaas zijn er ook legio, die geen hulp zoeken en op termijn een probleem (kunnen) vormen voor hun omgeving.

Edited by Embryo1
  • Like 3
14 minutes ago, Blob said:

baseren op feit hier is het een feit dat je totaal over de streep bent gegaan

als het je niet bevalt hou dan je waffel dicht en laat anderen wel hun medeleven betuigen dat jij geen medeleven kent hebben we in de gaten

en bij deze ga jij direct op de negeer stand ieder mag zijn mening hebben en oordeel maar een mens met gevoel respect en een beetje sociale opvoeding weet ook wanneer die zijn mond dicht kan houden

• Like 5
5 minutes ago, Embryo1 said:

Als ik mij baseer op de feiten, geloof ik sterk, dat deze discussie, nog lang niet ten einde is. Daar ben ik heilig van overtuigd. Velen zoeken hulp en steun in o.a. het geloof, helaas zijn er ook legio, die geen hulp zoeken en op termijn een probleem (kunnen) vormen voor hun omgeving.

Ik heb nog nooit gehoord van iemand die een probleem veroorzaakte omdat hij of zij niet geloofde in goden, het tegenovergestelde daarentegen...

Alhoewel je natuurlijk terecht 'hun omgeving' noemt want een reli-omgeving kan het natuurlijk als problematisch ervaren als iemand in hun midden hun geloof niet deelt maar dan ligt het probleem bij de omgeving niet bij de ongelovige.

Bij religie annex geloof gaat het vaak fout als de een de ander wil overtuigen ipv de ander zijn/haar mening of levenshouding te respecteren, als iemand zijn heil en geluk vindt in het geloof respecteer dat.

De religie op zich heeft goede punten maar de uiting in het geloof van religie zet bij mij soms vraagtekens, maar wie ben ik om te oordelen over de beleving van de andere persoon. Laten we vooral verdraagzaam en tolerant blijven, anders geeft het een behoorlijke vieze nasmaak en vaak ook onmin.

• Like 3
3 minutes ago, exroker said:

baseren op feit hier is het een feit dat je totaal over de streep bent gegaan

als het je niet bevalt hou dan je waffel dicht en laat anderen wel hun medeleven betuigen dat jij geen medeleven kent hebben we in de gaten

en bij deze ga jij direct op de negeer stand ieder mag zijn mening hebben en oordeel maar een mens met gevoel respect en een beetje sociale opvoeding weet ook wanneer die zijn mond dicht kan houden

Mooi! zo wieden we de vervelende mensen er wel uit. :clap

En die ignore list zou meer moeten worden gebruikt.

8 minutes ago, Blob said:

Ik heb nog nooit gehoord van iemand die een probleem veroorzaakte omdat hij of zij niet geloofde in goden, het tegenovergestelde daarentegen...

Alhoewel je natuurlijk terecht 'hun omgeving' noemt want een reli-omgeving kan het natuurlijk als problematisch ervaren als iemand in hun midden hun geloof niet deelt maar dan ligt het probleem bij de omgeving niet bij de ongelovige.

Sorry @Blob, en jammer van mijn boodschap, ik had het niet over goden.

ge·loof (het; o; meervoud: geloven)1het vertrouwen in de waarheid van iets (Van Dale).

Edited by Embryo1
  • Like 1