Jump to content
Sign in to follow this  
hans

8-jarigen roken nepsigaretten op schoolplein

Recommended Posts

Guest BijPrimera

Gisteren zijn wij door het NOS jeugdjournaal gebeld over de E-Shisha. Zij zijn bezig met een item hierover.

Een deel van dit item staat al op hun website(http://jeugdjournaal.nl/item/485291-ophef-over-rookpennen-met-smaakje.html

(reageren alleen voor kinderen). Helaas heeft de redactie niet gezegd

dat het gaat om de e-shisha waarmee een verslaggever uit een Primera winkel komt. De fabrikant van dit type

e-shisha heeft zichzelf ingedekt door een leeftijdsgrens van 18 op de enkele Shisha en de grote verpakking te zetten.

Maandagochtend direct maar weer even contact opnemen met de redactie van het jeugdjournaal. Jammer voor ons

allemaal maar de media aandacht gaat het waarschijnlijk nu dus over op de televisie. Wel een goed moment voor

thuiswinkel.org om bij de overheid weer eens het belang van de online ID-check aan te kaarten. We hebben gelijk

het probleem onder de aandacht gebracht bij thuiswinkel.org.

Als iemand van KCER nog wat mee wil geven voor het jeugdjournaal horen wij dat graag.

lol slecht nieuws kan positieve effecten hebben, nog meer mensen weten erover :)

elke keer als kinderen aan echte sigaretten komen onstaat trouwens niet zo'n media heisa, grappig, goed moment om dat met kinderen af te keuren middels persberichten  en e-roken te promoten, voor volwassenen.

waytogo primera, top! ookal ben met id plicht niet eens.

Guest Esigbond

De Elektronische Sigaretten Bond Nederland is brancheorganisatie van de elektronische sigaretten industrie in Nederland.

Een van de voorwaarden om lid te zijn van onze organisatie is dat er geen verkoop plaatsvindt aan mensen onder de 18 jaar. Een e-sigaret, maar ook een Sisha pen, is bedoeld als alternatief voor traditioneel roken, en dus zeker niet bedoeld voor niet-rokers en al helemaal niet voor kinderen.

Wij raden u aan om uitsluitend elektronische sigaretten aan te schaffen die worden verstrekt door leden van onze brancheorganisatie.

Wij distantiëren ons uitdrukkelijk van de verkoop aan jongeren onder de 18 jaar.

Wij zullen stappen ondernemen om dergelijk gedrag te stoppen. Wanneer ons bekend is wie deze producten aan kinderen verkoopt en/of heeft verkocht, dan zullen we daartegen handelend optreden, desnoods in kort geding.

Mocht u bekend zijn wie dergelijke producten aan kinderen verkoopt dan wel verkocht heeft, dan kunt u deze informatie delen via emailadres "info @ esigbond.nl". Verkregen informatie zal strikt vertrouwelijk worden behandeld.

Drs. R.N.G.M. Fresow

voorzitter Esigbond

Het is maar net hoe het nieuws gebracht wordt; " 8-jarigen etc." zijn dat 3 kindere :biertjen die dit vreemde gedrag vertonen of een hele schoolklas ? Kinderen en natuurlijk pubers vinden alles wat afwijkt stoer zo ook zo'n damper. Het dient echter wel een halt toegeroepen te worden en ik vind het handelen van de verkopers laakbaar en veroordeel dit ten zeerste ! Maar.....wat mij verontrust is de reactie van de ouders  "de stap naar ee n sigaret is snel gemaakt" Dit geeft wel aan dat men gewoon niet op de hoogte is van het feit dat het dampen van een (mini) waterpijp of een e-smoker juist het tegenivergestelde bewerktstelligd. Maar......leg dat maar eens uit aan een niet damper. Roken ban je niet uit en is m.i. ook niet de taak van een overheid. Probeer als ouder zijnde je kinderen te doordringen van het feit dat roken slecht is en dat ze er nooit aan moeten beginnen. Als ze door invloeden van buitenaf dan toch stoer willen doen tja...dan zie ik ze toch liever met een nicotinevrij waterpijpje dan met een zwaar sjekkie tussen hun lippen al zou ik persoonlijk beiden afpakken. De een omdat het geen gezicht is voor een kind, de ander omdat het ronduit slecht is. Echter berichtgeving als deze tast het imago van onze geliefde gezondere vervanger voor het roken wel aan. Jammer dat het fantastische fenomeen e-smoken weer op een dergelijke manier negatief geassocieerd wordt met "slecht" door toedoen van mensen waarbij het alleen maar gaat om winst.  :bedankt

Guest

Helemaal top, snel vergeten en doorgaan. Als jullie eens willen meedenken over de ID Check horen wij het graag, want hier is nog veel werk te doen.

Helaas lukt dit bij ons nog niet helemaal. Vandaar dat we nu bezig zijn met het implenteren van een content locker als tijdelijke oplossing. Hierbij krijgt een website bezoeker eerst een waarschuwing voordat de website bekeken kan worden.

Goede reactie van shishapen!

Ik hoop dat ook de over-enthousiaste studenten en al hun vrienden deze petitie zullen ondertekenen:

http://www.avaaz.org/en/petition/No_ban_on_electronic_smoking/

Wij zijn zeker van de partij! :)

Misschien is dit ook een goed moment voor Shishapen.nl, het KCER en de esigbond om gezamenlijk een statement te maken over e-dampen in het algemeen en de Shishapen in het bijzonder? De aandacht van de media is er al, nu alleen proberen het positiever te maken..

Guest BijPrimera

waytogo primera, top! ookal ben met id plicht niet eens.

Die gaat er toch komen, zeker na dit verhaal. Helaas zijn er ondernemers die hun gezond verstand niet gebruiken en verkopen aan jongeren. Als er ook

maar één manier komt om iemands leeftijd te checken doen wij daar gelijk aan mee. Helaas werkt de overheid nog niet mee met de DigID en de banken

niet met Ideal. De overheid handhaaft helaas nog wetten die bestaan uit de tijd van alleen stenen winkels en niet de online winkels. Ideeën zijn natuurlijk wel welkom!

Het is maar net hoe het nieuws gebracht wordt; " 8-jarigen etc." zijn dat 3 kindere :biertjen die dit vreemde gedrag vertonen of een hele schoolklas ?

Wij hebben al vernomen van vertegenwoordigers dat in sommige (welgestelde) wijken hele klassen met een shisha-pen lopen en dit gewoon in hele displays koopt bij winkels (in dit geval niet eens een tabakswinkel maar benzinepomp)

Guest BijPrimera

De esigeg bond heeft in dit forum, in dit onderwerp haar eerste bericht achtergelaten.

Wat kunnen we, juist nu, eens samen ondernemen?

Moeten we dit wel zo hoog  van de toren blazen, "Roken wat in dit geval dampen is'' is naar mijn mening een veel te beladen woord geworden wat gelijk geassocieerd wordt met slecht. :mep

Misschien is dit juist weer een goede duw in de juiste richting laat ze nu maar onderzoeken wat deze leverancier claimt  ''dat deze pen geen schadelijke gevolgen heeft op het gebruik hiervan'' dan zijn wij ook weer wat wijzer over het gebruik van PG en smaak extracten in onze vloeistoffen.

En wat zou dit nu erg zijn, het is gewoon weer ff een hype die na weken, maanden wel weer over vliegt.

Aangezien echt roken totaal niet te vergelijken is met dit ding, zie ik ook niet dat dit aanzet tot echt roken.

Mede damper zeg nou zelf, dampen is gewoon lekker, en echt roken in vergelijking echt niet (meer) en zal zeker door de gebruikers ervan als goor worden ervaren.

Zie dit meer als het tot je nemen van een snoepje maar dan in andere vorm en als blijkt dat dit totaal niet schadelijk is, wat is dan het probleem, het zal wel weer over waaien.

Ik zie ze liever dit ding pakken als dat ze echt gaan roken, als ze dan toch zo nodig mee moeten doen met de rest.

En als dit wat meer aandacht krijgt is misschien straks heel NL van het roken af en dampt iedereen nog met of zonder het verslavende goedje ''nicotine''.

Zover zal het wel niet komen de tabak fabrikanten zijn veel en veel te machtig. :mmm

Guest dreampie

ik vind het nogal overdreven, zowel in de krant als de reacties hier... De E-shisha pen zit geen nicotine in, en natuurlijk is het niet gezond.. maar het is nou eenmaal moeilijk kinderen alleen aan worteltjes te krijgen...

Ik vermoed dat wat je binnenkrijgt met zo een s-shisha pen niet schadelijker is dan de redbull en cola die ze drinken. Tuurlijk met nicotine streng op toezien dat kinderen er niet mee aan de slag gaan... en zonder nicotine niet aanraden aan kids, maar om nou zo een heisa te maken hierover...

Het probleem ligt denk ik aan 2 verschillende marketing technieken waardoor het een probleem wordt:

De webshops die het verkopen als gezondere manier om van het roken af te komen (vandaar ook nicotine erin)

En de webshops die het verkopen als iets totaal anders dan een sigaret, dus deze 2 los zien van elkaar.

Ik denk ook dat het tijd wordt dat we de naam e-sigaret/ electrisch ROKEN laten vallen en overgaan tot een andere benaming, het zijn in mijn ogen gewoon 2 verschillende dingen, waar dampen met nicotine wel een voordeel heeft dat het stoppen makkelijker maakt.

Juist. De acceptatie van de e-sigaret geeft al zoveel problemen, dat de EU dreigt met een verbod.

Deze heisa met die kinderen maakt 't alleen maar erger.

De shishapen, of voor mijn part de esig, wordt dus gezien als "gateway" naar het echte werk. Ja hoor, als je gewend bent aan smaken als cola, druif, aardbei of appel verlang je natuurlijk automatisch naar de gore smaak van een echte sigaret. Of naar nicotinekauwgum met muntsmaak. En als je eenmaal appelsap gewend bent, dan verlang je natuurlijk automatisch naar wodka met appelsmaak. En als je een spuitje krijgt van de dokter, dan wil je natuurlijk zelf ook wel eens een spuitje zetten.

Guest dreampie

over de gezondheid vraag ik me wel bij meer dingen af... helaas is het meestal pas op langere termijn duidelijk.  Door stivoro mag je niet meer roken in discotheken... dus gaan de rookmachines aan... en wat zit er in rookmachines ?  precies hetzelfde als wat men nu in zo een dingetje rookt.... en ook daar komen nu geurstoffen/smaakstoffen in te zitten omdat je plots in een discotheek alles ruikt  :smell

over de gezondheid vraag ik me wel bij meer dingen af... helaas is het meestal pas op langere termijn duidelijk.  Door stivoro mag je niet meer roken in discotheken... dus gaan de rookmachines aan... en wat zit er in rookmachines ?  precies hetzelfde als wat men nu in zo een dingetje rookt.... en ook daar komen nu geurstoffen/smaakstoffen in te zitten omdat je plots in een discotheek alles ruikt  :smell

Effe humormode,

Kunnen ze gelijk e-liquid in de rookmachine duwen, hoeven de rokers niet meer naar buiten lol

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Guest dreampie

Effe humormode,

Kunnen ze gelijk e-liquid in de rookmachine duwen, hoeven de rokers niet meer naar buiten lol

Sent from my iPad using Tapatalk HD

ja er mist alleen nicotine... ik vind het een briljant idee.... ik zou zeggen vraag er patent op !  :grins

Was net op TV bij Editie NL

Voor wie het net als ik gemist hebben: EditieNL

Na 7.15 minuten gaat 't over die e-sigs.

Als je jezelf geen maagzweer wilt bezorgen, kun je er beter niet naar kijken.      2zthfs9.gif

Guest Karlo

via contactadres forumulier gereageerd op de vermelding van het kcer onderzoek en aangegeven dat de voorstelling van zaken iets anders zijn dan op hun site vermeldt staat.

ter info

Karlo

via contactadres forumulier gereageerd op de vermelding van het kcer onderzoek en aangegeven dat de voorstelling van zaken iets anders zijn dan op hun site vermeldt staat.

ter info

Karlo

Thanks karlo, ik verwacht er eerlijk gezegd niet veel van :-(

vanwaar die pessimistische instelling blueszz? :mmm

Omdat de website me de indruk geeft de zaken mooier te willen voorstellen dan ze zijn en de marketing op jeugd gericht is. Wie weet is mijn pessimisme ongegrond, ik hoop het.