Jump to content

[Weerwoord] Dampen vormt voor jongeren een ongewenste opstap naar het roken

Recommended Posts

Stelling: 

Het dampen vormt voor jongeren een ongewenste opstap naar het roken. Door de laagdrempeligheid van dampwaar (denk aan nicotinevrije shishapennen) kunnen kinderen en jongeren veel makkelijker vertrouwd raken met het proces van inhaleren en keelprikkeling. Door te beginnen met dampen gaan ze later roken. Deze de volksgezondheid bedreigende ontwikkeling moeten we niet willen.

Weerwoord:

...

Edited by Dampertje
29 minutes ago, HannekeB70 said:

Ellen ik weet niet precies in welke bericht je bezig bent op FB bij ikstopnu, maar net in DP dit onderzoek gedeeld uit Frankrijk wat aantoont dat e-sigaret geen gateway in roken is. Is zelfs eindconclusie, misschien kan je die gebruiken. Zelf iets te druk met werk op dit moment.

http://www.vapingpost.com/2016/05/26/france-a-200000-participant-survey-to-blow-away-the-gateway-to-smoking-hypothesis/

@HannekeB70 bedankt!

23 hours ago, Emiel Kollof said:

Hier hebben we op LucyScarlett een blogje aan gewijd:

https://lucyscarlett.com/2016/05/11/reality-check-10-redenen-waarom-dampen-niet-een-opstap-is-naar-roken/

Door mijzelf vertaald. Bronvermelding staat er ook.

Mooi vertaald :duim 'spiritus' dekt de lading veel beter dan 'hand sanitizer'

Als je een sterkere dosis nicotine wil gebruiken, hoef je alleen het nicotinegehalte op te hogen in je vloeistof. Het is niet nodig om het risico te verhogen en je nicotine-gewoonte ongemakkelijk en vies te maken. Het zou net zoiets zijn als van alcoholhoudende dranken overstappen op spiritus. In beide zit ethanol. Het is gewoon gestoord.

Jongeren in welke categorie? Tieners? jong volwassen 18-20 jarigen? Ik denk dat tieners meer beïnvloedbaar zijn als de jong volwassen, maar de huidige tiener is zo doordrongen van het feit dat roken in welke vorm dan ook een no go area is.

Ze nemen vaak het voorbeeld over van hun ouders, ik ben van mening dat er maar een hele kleine groep ouders is die op een dag zomaar begint te dampen, het grote deel zou het dampen eerder gebruiken om van het roken af te komen.

We weten dat tieners een voorbeeld aannemen van ouders en het zien als een middel om van de gore en slechte roken af te komen, dit middel is dan ook niet aan hun besteed en zien ook dat ouders eindelijk dat gore roken eens laten.

De jong volwassen zijn tiener geweest en de rest laat zich raden, nicotinevrij dampen leuk en aardig als experiment maar ook niet meer dan dat, natuurlijk zijn er uitzonderingen en extremen, maar dat kan niet de leidraad zijn in het algemeen.

• Like 2
  • 4 weeks later...

Goede zaak!

Young people from the poorest parts of Wales were 25% more likely to have used an e-cigarette compared to their counterparts in the least deprived areas of the country.

interessante zin...

On 25-5-2016 at 13:03, Dampertje said:

Stelling: 

Het dampen vormt voor jongeren een ongewenste opstap naar het roken. Door de laagdrempeligheid van dampwaar (denk aan nicotinevrije shishapennen) kunnen kinderen en jongeren veel makkelijker vertrouwd raken met het proces van inhaleren en keelprikkeling. Door te beginnen met dampen gaan ze later roken. Deze de volksgezondheid bedreigende ontwikkeling moeten we niet willen.

Weerwoord:

Achteraf gezien zou het toch geweldig zijn geweest dat ik (nu 44 jaar) met m'n 15 / 16 jaar had kunnen gaan dampen.., i.p.v. het experimenteren met tabak.

• Like 2
  • 2 weeks later...

Op internet kwam ik een NRC artikel tegen van journalist Wim Köhler.

Beslist niet de vriend van een damper èn roker. 

Het artikel is van 1 november 2014.

Hij gebruikt minachtige woorden, en verheerlijkt de anti rook lobby en ook alles van met de e-sigaret te maken heeft.

Het artikel is als een kruistoch, dat mij doet denken aan een zeer slechte man die eens baas was van Duitsland en miljoenen onschuldige levens heeft gekost. Met man en macht is er wereldweid toen gewerkt om zijn regime klein te krijgen.

In ieder geval kan de NRC een abbonement van mij op hun buik schrijven. 

De tijd dat er zeer goede journalisten waren is voorbij, de personen die graag een sigaartje rookte met een glas wiskey.

Zij waren intelectueel, gezellig en neutraal in hun stukken voor de krant. 

Maar goed, ik kan nog journalist worden :lootje

• Create New...