Jump to content

Mocht u nog twijfelen.


Guest

Recommended Posts

1 minute ago, JaWa said:

 

Je leest nu wel erg selectief en vergeet het tweede deel van de zin:

 

 

Met spullen uit China gaat dit wel een probleem worden, maar vanuit het ene naar het andere Europese land in principe niet.

Nee niet selectief want ik schreef dat in mijn post van een uur geleden.

Quote

ehh nee, het is niet toegestaan om damp spullen (die onder de wetgeving vallen) te verkopen aan Nederlandse consumenten.

En ja, dat geld dus ook voor spullen binnen de EU omdat die wetgeving geld voor de hele EU en het alsnog grensoverschrijdende verkoop is. Het maakt niet uit of het uit China komt of uit België.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Ome Mies said:

Mijn scheepvaartwetten zijn een tijd geleden, maar wanneer ik het mij goed herinner, wordt éerst een AmvB ingediend, welke daarna wordt omgezet in een wet.

 

Nope, dat zou me wat zijn.... Over een AMvB vindt namelijk geen besluitvorming in het parlement plaats. Een AMvB is een nadere invulling van een al aangenomen wet. Alleen is er, na de herziene tabakswet waarvan de AMvB een uitvloeisel was, nu een TPD-2. De vraag is of ze nu allebei gelden, of dat alleen de TPD-2 geldt.

 

Link to comment
Share on other sites

@Karin Spaink

 

Mijn scheepvaartwetten zijn een tijd geleden, maar wanneer ik het mij goed herinner, wordt éerst een AmvB ingediend, welke daarna wordt omgezet in een wet.

 

Ome Mies.

Nee. De wet is de basis. Nadere invulling van de wet staan in de amvb. Nadere invulling van de amvb gebeurt in de ministeriele regelingen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, phtvs said:

Nee niet selectief want ik schreef dat in mijn post van een uur geleden.

En ja, dat geld dus ook voor spullen binnen de EU omdat die wetgeving geld voor de hele EU en het alsnog grensoverschrijdende verkoop is. Het maakt niet uit of het uit China komt of uit België.

 

Hetgeen je aanhaalde qua regelgeving zegt helemaal niets over een verbod op grensoverschrijdende verkoop; had @Lemwise ook al geschreven (nog even afgezien van het feit dat het de huidige regelgeving betreft, niet de toekomstige)

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, JaWa said:

 

Hetgeen je aanhaalde qua regelgeving zegt helemaal niets over een verbod op grensoverschrijdende verkoop; had @Lemwise ook al geschreven (nog even afgezien van het feit dat het de huidige regelgeving betreft, niet de toekomstige)

Lees die hele AMvB dan even door. Het staat er gewoon in. Het in de handel brengen is als volgt omschreven:

 

Quote

j. in de handel brengen: de terbeschikkingstelling van een elektronische
sigaret of navulverpakking aan consumenten in Nederland, al dan niet
tegen betaling, inclusief via verkoop op afstand, in het geval van
grensoverschrijdende verkoop op afstand is het product in Nederland in
de handel gebracht indien de consument zich in Nederland bevindt;

 

En dat in combinatie met:

 

Quote

Het is verboden een elektronische sigaret of een navulverpakking in de handel te brengen indien dit product niet voldoet aan de bij of krachtens dit besluit gestelde eisen, onverminderd het bepaalde bij of krachtens de Wet milieubeheer en het overigens bij of krachtens de Warenwet bepaalde.

Is geen woord Spaans bij lijkt me?

 

 

Maar hoe het gaat lopen, we kunnen er nu naar gissen maar wij zijn geen juristen en ook weten we niet van de hoed en de rand. Wil je echt precies weten

hoe het zit, informeer dan bij een jurist.

Edited by phtvs
Link to comment
Share on other sites

Just now, jpy said:

Dat gaat over de verboden producten.

Ja, daar praten we hier toch over of niet? Alles wat NIET verboden is, mag je gewoon bij de Nederlandse shop kopen of van mijn part in verwegistan, daar veranderd niets aan.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, phtvs said:

Ja, daar praten we hier toch over of niet?

 

Eh, nee...

Het ging over alle dampproducten, dus ook die, die wèl aan de regels voldoen.

Edited by JaWa
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, phtvs said:

Ja, daar praten we hier toch over of niet? Alles wat NIET verboden is, mag je gewoon bij de Nederlandse shop kopen of van mijn part in verwegistan, daar veranderd niets aan.

Nou, das maar de vraag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ben even in de war... Wie geeft mij uitsluitsel..... Gaan EU postpakketten wel standaard langs de douane?

Voor de TPD moet er geregistreerd worden.

Tja.. handhaving is iets anders, geen idee of dat er wel is.

Link to comment
Share on other sites

Ik was in de veronderstelling dat wanneer ik iets binnen de EU bestel,  dat zonder douane naar mij toe komt (even de algemene incidentele vrachtwagen checks daargelaten, maar daar wordt ook niet op pakket-niveau gecontroleerd).

 

Dit in tegenstelling tot buitenlandse post,  welke stuk voor stuk langs het de douane depot gaan, alvorens naar het distributiecetrum.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik was in de veronderstelling dat wanneer ik iets binnen de EU bestel,  dat zonder douane naar mij toe komt (even de algemene incidentele vrachtwagen checks daargelaten, maar daar wordt ook niet op pakket-niveau gecontroleerd).

 

Dit in tegenstelling tot buitenlandse post,  welke stuk voor stuk langs het de douane depot gaan, alvorens naar het distributiecetrum.

Ja, ik ook.

De TPD is een draak van een wet

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik was in de veronderstelling dat wanneer ik iets binnen de EU bestel,  dat zonder douane naar mij toe komt (even de algemene incidentele vrachtwagen checks daargelaten, maar daar wordt ook niet op pakket-niveau gecontroleerd).

 

Dit in tegenstelling tot buitenlandse post,  welke stuk voor stuk langs het de douane depot gaan, alvorens naar het distributiecetrum.

Zo is het ook en zo zal het ook blijven.

Handhaving is gewoon onmogelijk.

Postbezorgers hebben dagelijks drugs, alcohol en vuurwerk in hun handen zonder dat ze het weten.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

mbt grens overschrijdende verkoop: hoe zit met bestellingen die voor 20 mei zijn gedaan, maar pas na 20 mei de grens over komen?

Niet dat ik me al perse zorgen maak, maar heb wel nog wat zaken (niet TPD complaint) in de post zitten, en als iemand hier wat over weet hoor ik het graag ;-)

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, drugarth said:

mbt grens overschrijdende verkoop: hoe zit met bestellingen die voor 20 mei zijn gedaan, maar pas na 20 mei de grens over komen?

Niet dat ik me al perse zorgen maak, maar heb wel nog wat zaken (niet TPD complaint) in de post zitten, en als iemand hier wat over weet hoor ik het graag ;-)

 

Daar is geen duidelijkheid over. Dus dat zul je gewoon moeten gaan ervaren. Puur en alleen afgaande op de wet heb je niet illegaal gehandeld en de shop waar je het gekocht hebt ook niet. Maar als ze gaan handhaven, dan zal men gewoon 20 mei aanhouden vermoed ik. Dus het zal meer een kwestie zijn van of jij er een zaak van wilt maken of niet.

Er is ook nog een regel dat je binnen de EU gekochte damp-artikelen nog wel mag kopen, zolang ze voldoen aan de wetgeving van het verkopende land. En in Duitsland (als voorbeeld) mogen shops na 20 mie, tot aan oktober nog bestaande voorraad verkopen. Ik vermoed dus dat als ze echt gaan handhaven (tijdelijke veeg-actie, want ze hebben geen capaciteit om continue te handhaven) dat pas ergens Q3/Q4 van 2016 zal gaan plaatsvinden.

Link to comment
Share on other sites

On 5-5-2016 at 21:17, jpy said:

Ja ik geloof dat ze nog geen mogelijkheid hebben om hier te registreren en dus mogen ze niet verzenden.

0 mg pg en vg vallen daar toch niet onder? En dan bedoel ik vanuit Duitsland 

Edited by Diana66
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Chasepoes said:

 

Daar is geen duidelijkheid over. Dus dat zul je gewoon moeten gaan ervaren. Puur en alleen afgaande op de wet heb je niet illegaal gehandeld en de shop waar je het gekocht hebt ook niet. Maar als ze gaan handhaven, dan zal men gewoon 20 mei aanhouden vermoed ik. Dus het zal meer een kwestie zijn van of jij er een zaak van wilt maken of niet.

Er is ook nog een regel dat je binnen de EU gekochte damp-artikelen nog wel mag kopen, zolang ze voldoen aan de wetgeving van het verkopende land. En in Duitsland (als voorbeeld) mogen shops na 20 mie, tot aan oktober nog bestaande voorraad verkopen. Ik vermoed dus dat als ze echt gaan handhaven (tijdelijke veeg-actie, want ze hebben geen capaciteit om continue te handhaven) dat pas ergens Q3/Q4 van 2016 zal gaan plaatsvinden.

Ik kan me niet voorstellen dat ze elk pakketje uit duitsland gaan openen, en ik denk dat de pakketjes net als voorheen buiten de douane om naar nederland komen. Dat hoop ik tenminste, wie het weet mag het zeggen.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...