Jump to content

Dampen slechter dan roken?


PafaPaf

Recommended Posts

2 hours ago, lageveld said:

En kijk ... het zit zelfs in de kopkes van dampers :ja

 

De enige reden waarom ik af wil bouwen, is puur vanwege de kosten. Ik heb mezelf redelijk goed ingelezen en ben me ervan bewust dat nicotine geen grote boosdoener is.
Ik heb nu 2 liter 9mg en 2 liter 6mg kant-en-klare base in de kast staan en er is een liter 48mg bunkerbase onderweg, welke ik met de tijd terug zal gaan mixen tot 3mg.

Link to comment
Share on other sites

Over het verlagen van de nicotine in mijn liquid enkel het volgende 

Het klopt dat ik zak in procent om op nul te eindigen 

Die heeft enkel als reden dat ik van alle verslavende spullen afwil 

Ik gebruik geen cafeïne meer alcohol enkel sporadisch en nu pak ik dat andere aan nl de nicotine 

Net als met de alcohol wil ik nog wel eens wat dampen als ik er zin in heb 

De verslaving moet weg

Link to comment
Share on other sites

@lageveld en anderen, de risico's van nicotine moet je nu ook weer niet bagatelliseren. Het is wel degelijk een kwalijke stof die niet alleen verslavend is maar ook direct nadelige effecten op het lichaam heeft. Afbouwen is daarom ook al beter voor je gezondheid. Tuurlijk, niet de grootste boosdoener in analoge tabaksproducten, maar zeker geen lieverdje (van dokteronline.com, jaja, I know, maar had even geen zin om dieper in de wetenschappelijke literatuur te duiken, het is vakantie ja):

 

Wat nicotine doet met andere delen van je lichaam

De huid

Omdat nicotine de bloedvatvernauwend werkt, raakt de huid minder doorbloedt. Hierdoor:

  1. Verslapt de huid sneller;
  2. Ontstaan er eerder rimpels;
  3. Wordt de huid al op jongere leeftijd grauwer.

Hart & bloedvaten

Nicotine verhoogt de hartslag en vernauwt de bloedvaten in je lichaam. Door dit laatste gaat de bloeddruk omhoog. Hierdoor beschadigen de bloedvatwanden en wordt het proces van aderverkalking versnelt. Hierdoor ontstaat er een verhoogde kans op:

  1. Angina pectoris;
  2. Een hartinfarct;
  3. Een beroerte;
  4. Een vernauwing van de beenslagaders (etalagebenen).

De voortplanting

  1. In het lichaam van een vrouw kan nicotine een vervroegde overgang veroorzaken;
  1. In het mannelijk lichaam kan nicotine erectiestoornissen veroorzaken omdat roken op lange termijn ook tot vaatvernauwing in de penis leidt. Hierdoor vermindert de doorbloeding van de penis, wat leidt tot problemen met het tot stand komen van een erectie. Onderzoek heeft bovendien uitgewezen dat langdurige aanwezigheid van nicotine in het mannelijk lichaam tot permanente beschadigingen aan het erectiemechanisme kan leiden.

De spijsvertering

Wat nicotine hier met je lichaam doet, is dat het de afgifte van insuline blokkeert. Wanneer er minder insuline in het bloed aanwezig is, treedt er minder snel eetlust op. Onder andere hierdoor blijven rokers makkelijker slank.

 

wtf 'permanente beschadigingen aan het erectiemechanisme'? nu ga ik zeker weten afbouwen!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@Dampertje Ik vrees dat je hier een oud verhaal naar boven haalt uit de tijd dat de termen roken en nicotine nog als synoniemen beschouwd werden.

 

Vervang het woord nicotine door roken, en het zou best eens kunnen kloppen allemaal. Dat al deze "horror" veroorzaakt wordt door nicotine is bij mijn weten al geruime tijd achterhaald. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, lageveld said:

@Dampertje Ik vrees dat je hier een oud verhaal naar boven haalt uit de tijd dat de termen roken en nicotine nog als synoniemen beschouwd werden

 

Vervang het woord nicotine door roken, en het zou best eens kunnen kloppen allemaal. Dat al deze "horror" veroorzaakt wordt door nicotine is bij mijn weten al geruime tijd achterhaald. 

 

Alleen de dampers weten dat inmiddels... en een enkele niet-damper is bekeerd door een damper.  

De rest is nog steeds gehersenspoeld.

(sinds de kleuren van het forum zijn veranderd, kan ik niet meer fatsoenlijk citeren)

 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Gorky said:

Het moet toch wel ergens vandaan komen .... 

Het komt zeer zeker ergens vandaan:

De meest verkochte kranten hebben een tijd geleden met koeienletters gesuggereerd dat de e-sigaret véél gevaarlijker is dan roken. 

En verder dan de koppen van een artikel lezen de meeste mensen niet. Dat is te moeilijk, of voetbal is interessanter.

Ook steeds als er op de televisie wordt gezegd:  'het zou mogelijk kunnen zijn' , maakt 't publiek ervan dat het zo is. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 23 april 2016 at 17:17, Marianna said:

 

Alleen de dampers weten dat inmiddels... en een enkele niet-damper is bekeerd door een damper.  

De rest is nog steeds gehersenspoeld.

(sinds de kleuren van het forum zijn veranderd, kan ik niet meer fatsoenlijk citeren)

 

Is dat zo? Een roker zal alles willen goedpraten, een arts heeft wellicht een andere mening, nicotine werkt vaatvernauwend, en volgens mij maakt het niet uit hoe dit toegediend word. Maar geef eens een bron als het allemaal geweldig is?? Ik zie het graag allemaal anders, ik besef dat een rookindustrie er veel voor over heeft voor een beetje negatief verhaal, ik besef ook de roker die zegt, het valt allemaal wel mee. Lees net de verhalen over diacetyl etc., je weet niet allemaal wat er inzitten en nog verrassingen gaat geven.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mijn uitleg aan mensen die vragen hebben, doe ik altijd op de volgende manier.

 

Ik ga zitten en doe of ik een autostuur vasthoud en ik maak met m'n rechterarm schakelbewegingen. Dan vraag ik aan de mensen of ze zien wat ik aan het doen ben ?

Natuurlijk zegt iedereen, autorijden ! Daarna vraag ik aan hen, ben ik echt aan het auto rijden, of lijkt het er op ? Men antwoord dan, het lijkt er op. Dan vraag ik, heeft hetgeen ik doe ook maar iets met echt autorijden te maken ? Hun antwoord is altijd Nee !

Dan schakel ik om en leg uit dat hetgeen ik doe met mijn dampertje, lijkt op roken, ook nog door de geproduceerde "rook", maar dat ik niet echt rook en dat dampen ook niets te maken heeft met roken, het lijkt er alleen maar op.

 

Werkt altijd prachtig :grins

 

In eerste instantie krijg ik dan van die appelige blikken, zo van wat is dat voor een idioot, maar korte tijd later, valt het kwartje en begrijpt men de humor ervan, en heeft men mij begrepen. Ik krijg dan ook nooit discussies over of dampen hetzelfde als roken is :lol

Edited by Steamboy
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Ik ben geen dokter of wetenschappelijke dus kan daar niks over zeggen maar wat ik wel kan zeggen is hoe ik het zelf ervaar na een klein half jaar dampen, waarin ik niet één sigaret heb gerookt. 

 

Met het roken ging ik in die 30 jaar steeds meer en meer roken. Ik begon op mijn 11e met denk ik 1 pak shag in de maand, naar op mijn 46e 3 á 4 pakken shag in de week (en er zijn tijden geweest dat ik nog meer rookte). 

Met het dampen echter, gaat het heel anders. Ik begon met een Nautilus mini en dampte MTL, maar ontdekte vrij snel daarna het sub ohmen en DL dampen en heb toen van alles aangeschaft om te proberen. Ik heb zo'n drie maanden enorme wolken lopen blazen en het kon maar niet genoeg zijn (waarschijnlijk gewoon de afkick van het roken). Maar toen, zeg maar een maand geleden, was het ineens genoeg en kreeg ik ineens behoefte aan minder. Ik merkte dat ik geleidelijk aan mijn Sub Tanks steeds vaker liet staan, en weer terug viel op mijn eerste smaakkanonnetje, de Aqua V2. En had ik die in het begin nog steeds op de meest open stand staan, in de laatste paar weken ging die steeds verder dicht en blijft ie ook dicht het grootste deel van de dag. 

 

Met de Nicotine hetzelfde verhaal, begonnen met 18 mg en kreeg steeds minder behoefte aan die scherpe throat hit dus in die tijd afgebouwd naar 6 mg. Ik heb, omdat ik steeds meer MTL ging dampen, laatst nog eens een batch liquid gemaakt met 10 mg maar kreeg dat gewoon niet meer weg. Ik heb nu ook besloten om mijn volgende batches eens naar 4 of 5 mg te gaan.

 

Wat ik wil zeggen met dit verhaal, dat ik met roken steeds meer wilde, maar met dampen steeds minder blijkt nu. En met dat krijg ik dus ook minder troep binnen (mocht dat er al in zitten). Ik weet niet of meer mensen hier dit zo ervaren hebben maar dit valt me de laatste weken heel erg op.

 

 

 

 

 

 

Edited by Vaper69
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, El Tigre said:

Maar geef eens een bron als het allemaal geweldig is?

 

Uitgebreider dan dit hebben we niet, en van meer respectabele bron ook niet trouwens:

 

Royal College of Physicians, Nicotine without smoke: Tobacco harm reduction

https://www.rcplondon.ac.uk/projects/outputs/nicotine-without-smoke-tobacco-harm-reduction-0

 

Het rapport:

https://www.rcplondon.ac.uk/file/3563/download?token=uV0R0Twz

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Vaper69 said:

Ik ben geen dokter of wetenschappelijke dus kan daar niks over zeggen maar wat ik wel kan zeggen is hoe ik het zelf ervaar na een klein half jaar dampen, waarin ik niet één sigaret heb gerookt. 

 

Met het roken ging ik in die 30 jaar steeds meer en meer roken. Ik begon op mijn 11e met denk ik 1 pak shag in de maand, naar op mijn 46e 3 á 4 pakken shag in de week (en er zijn tijden geweest dat ik nog meer rookte). 

Met het dampen echter, gaat het heel anders. Ik begon met een Nautilus mini en dampte MTL, maar ontdekte vrij snel daarna het sub ohmen en DL dampen en heb toen van alles aangeschaft om te proberen. Ik heb zo'n drie maanden enorme wolken lopen blazen en het kon maar niet genoeg zijn (waarschijnlijk gewoon de afkick van het roken). Maar toen, zeg maar een maand geleden, was het ineens genoeg en kreeg ik ineens behoefte aan minder. Ik merkte dat ik geleidelijk aan mijn Sub Tanks steeds vaker liet staan, en weer terug viel op mijn eerste smaakkanonnetje, de Aqua V2. En had ik die in het begin nog steeds op de meest open stand staan, in de laatste paar weken ging die steeds verder dicht en blijft ie ook dicht het grootste deel van de dag. 

 

Met de Nicotine hetzelfde verhaal, begonnen met 18 mg en kreeg steeds minder behoefte aan die scherpe throat hit dus in die tijd afgebouwd naar 6 mg. Ik heb, omdat ik steeds meer MTL ging dampen, laatst nog eens een batch liquid gemaakt met 10 mg maar kreeg dat gewoon niet meer weg. Ik heb nu ook besloten om mijn volgende batches eens naar 4 of 5 mg te gaan.

 

Wat ik wil zeggen met dit verhaal, dat ik met roken steeds meer wilde, maar met dampen steeds minder blijkt nu. En met dat krijg ik dus ook minder troep binnen (mocht dat er al in zitten). Ik weet niet of meer mensen hier dit zo ervaren hebben maar dit valt me de laatste weken heel erg op.

 

 

 

 

 

 

Ik herken dit voor de 100%, en heb exact hetzelfde parcour afgelegd. Ik ben nu probleemloos aan het overschakelen van 6 naar 3 mg met MTL , zonder nog behoefte te hebben aan sterke throat hit... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 22-5-2016 at 09:12, El Tigre said:

 Lees net de verhalen over diacetyl etc., je weet niet allemaal wat er inzitten en nog verrassingen gaat geven.

Dat weet ik wèl. Ik gebruik geen liquids waar die kwalijke stoffen in zitten.

Link to comment
Share on other sites

On ‎22‎-‎5‎-‎2016 at 09:12, El Tigre said:

Is dat zo? Een roker zal alles willen goedpraten, een arts heeft wellicht een andere mening, nicotine werkt vaatvernauwend, en volgens mij maakt het niet uit hoe dit toegediend word. Maar geef eens een bron als het allemaal geweldig is?? Ik zie het graag allemaal anders, ik besef dat een rookindustrie er veel voor over heeft voor een beetje negatief verhaal, ik besef ook de roker die zegt, het valt allemaal wel mee. Lees net de verhalen over diacetyl etc., je weet niet allemaal wat er inzitten en nog verrassingen gaat geven.

 

Hey @El Tigre, herken jouw scepsis als het gaat om de riedel 'nicotine is zo schadelijk niet'. Ben daar ook in geïnteresseerd. Nu moet ik zeggen dat verschillende forumleden inmiddels hele aardige onderzoeken en links naar onderzoeken hebben gepost die mij toch danig aan het twijfelen hebben gebracht. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat ik nog lang niet alles heb kunnen bekijken en dus kunnen toetsen op validiteit e.d. Integendeel. Maar er schijnt dus behoorlijk wat (recent) onderzoek te zijn dat de schadelijkheid van nicotine in een heel nieuw daglicht plaatst en/of relativeert. Ondanks datgene dat ons al die jaren is ingeprent.

 

Veel van die onderzoeken staan in drie draadjes (sorry, het is even niet anders), uit mijn hoofd:

 

- Trimbos heeft ook weer wat nieuws (nieuws binnenland)

- Nicotine (medisch en gezondheid)

- Eerste avond op stap met damper; hebben we reeds verloren (meen herbergs blogs)

 

@Sledge kunnen we ons factsheet/fabelontzenuwhoekje plan sledge voornemen niet gewoon eens beginnen en dan starten met een draadje waarin we recent en relevant nicotineonderzoek plaatsen? weet het ook niet hoor, maar de meerwaarde van zoiets is echt evident. lijkt me ook vervelend voor de ervarener forumleden om newbies zoals ik en anderen telkens zelf te moeten bedienen met informatie en desgevraagd links daar naartoe. verwijzen naar zo'n hoekje, hoe ideaal zou dat zijn. ook voor rokers e.d..

 

overigens kwamen er net twee collectanten van het Longfonds bij me aan de deur, dus ik laat de kinders ze wat geven en zeg triomfantelijk dat ik ben gestopt met roken en gestart met dampen. zelden zulke glazige blikken gezien. ze hadden geen idee, zoveel was duidelijk haha.

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Dampertje said:

@Sledge kunnen we ons factsheet/fabelontzenuwhoekje plan sledge voornemen niet gewoon eens beginnen en dan starten met een draadje waarin we recent en relevant nicotineonderzoek plaatsen? weet het ook niet hoor, maar de meerwaarde van zoiets is echt evident. lijkt me ook vervelend voor de ervarener forumleden om newbies zoals ik en anderen telkens zelf te moeten bedienen met informatie en desgevraagd links daar naartoe. verwijzen naar zo'n hoekje, hoe ideaal zou dat zijn. ook voor rokers e.d..

 

Done. Ik heb een subboard 'Weerwoord' aangemaakt, onder de rubriek 'Dampnieuws: media, onderzoek, wetgeving, meetings'; zie http://www.dampforum.nu/forum/339-weerwoord/. Het motto: 'Bezwaren tegen het dampen, en antwoorden daarop'.

 

Alle forumleden kunnen er topics starten. Enjoy!

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Wauw superc00l FBT! Verzoek van vele forumleden zo snel ingewilligd! SanSiro z'n briljante idee in het draadje van OvergeefDave (blauwe balkjes lukken ff niet) krijgt zo erg snel navolging. Hopelijk willen jullie ook een beetje assisteren straks met jullie befaamde bezem om teveel nonsens (ongetwijfeld van mijn zijde) eruit te poetsen zodat het een overzichtelijk op feiten en onderzoeken gericht draadje blijft.

 

Bijna in opperste aanbidding (je kan het immers ook overdrijven) dank ik u tot zover en bij voorbaat :kiss

 

Durf alleen niet als eerste te posten haha :bloos

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

Beetje oude berichten. Stand van zaken vandaag: de rokers die weten dat ik damp reageren positief en geinteresseerd. Een aantal hebben gezegd dat ze wilden al zo ver te zijn als ik. De niet rokers denken over het algemeen dat het slecht en  verslavend is. Het is natuurlijk wel zo dat een niet-roker geen reden heeft om zich in het dampen te verdiepen, en oppikt wat toevallig langskomt in de media. Daarnaast is er bij de niet-roker de associatie met het roken, althans zo lijkt het.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest UGL180208

het enige wat ik meestal zeg bij die opmerkingen is: Wie denk je nu dat er het meest op verliest als mensen stoppen met roken?. En wie denk je dat al die foutieve onderzoeken betaald?

 

Meer zeg ik niet eens

 

aanvulling: ik zeg ook altijd dat nicotine vergelijkbaar is met caffeine in koffie als je het niet verbrand

 

Edited by stoneywise
aanvulling
Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Maak nieuwe...