Jump to content

Dampen slechter dan roken?


PafaPaf

Recommended Posts

Ik heb meer dan 30 jaar gerookt en damp nu meer dan 2 jaar maar ik heb in die 2 jaar dampen meer negatieve reacties gehad van mensen dat het slecht voor je is dan in die 30 jaar roken.

Vroeger hoorde ik nooit dat roken slecht voor me was als ik er weer eentje op stak, maar als ik tegenwoordig mijn damper tevoorschijn haal dan komen de reacties weer.

In het begin ging ik nog iedere keer uitleggen dat dampen veel minder schadelijk is dan roken maar de meeste mensen geloven echt dat dampen nog slechter is dan roken.

Tegenwoordig heb ik geen eens zin meer om weer te gaan uitleggen dus laat ik het maar zo en geef ze gelijk maar ik word er wel een beetje moe van.

 

Edited by PafaPaf
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Herkenbaar :-)

 

Ik krijg nu ook regelmatig de vraag of ik ga stoppen met roken. Als ik dan zeg dat ik al bijna anderhalf jaar gestopt ben met roken, zeggen 'ze' maar je gebruikt 'dat ding' toch? En dan leg ik uit dat dit anders is, dat mijn gezondheid verbeterd is etc... Maar ja, echt helpen doet mijn uitleg niet.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Herkenbaar...

En dan zijn er sommigen toch nieuwschierig, en vragen ze om eens te proberen... Dan volgt een zware hoestbui, met de conclusie dat het inderdaad veeel slechter is dan roken

Ik maak er geen woorden meer aan vuil...

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ik heb een groep nieuwsgierigen uitgelegd hoe zo'n ding werkt, want daar vroegen ze naar, ze snapten er niets van.

Nadat ik aanwees: "dit is een batterij, en daarbovenop zit een tankje met een vloeistof en een gloeispiraal"...  zag ik aan de gezichten van de mannen dat ze al genoeg wisten, maar voor de vrouwen moest ik even verder vertellen. Dus:  "als ik op het knopje druk, gaat de batterij AAN, dan wordt de gloeispiraal heet en dan gaat de vloeistof verdampen en die damp adem ik dus in".  Ooh, men begon 't te begrijpen. 

"Ik heb er nu een caramel-smaakje in zitten"... (ja, dat vonden ze lekker ruiken)...(na opzettelijke adempauze) "ZONDER NICOTINE" (en dat gaf de doorslag voor de meesten, maar er was toch weer iemand die vroeg: "Maar waarom rook je dan nog?"  )  

Roken-dampen-nicotine... dat is bij het grootste deel van het volk precies hetzelfde.  

 

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Idd herkenbaar, maar vooral de rokers vinden het wel interessant meestal. Sta op het werk nog gewoon bij de rokers te dampen...Zeg meestal dat er geen teer in zit en allerlei andere giftige additieven die de tabaksindustrie erdoor saust (zijn de meeste rokers stiekem prima van op de hoogte). En dat het volgens Engels onderzoek 95% gezonder is dan roken. Wekt zeker de interesse, maar voor stoppen met roken en beginnen met dampen is daarnaast toch ook zeker de intrinsieke motivatie nodig om van het roken af te komen (lijkt me). 

 

Vind het zelf erg jammer dat er niet meer positieve en eerlijke voorlichting over dampen onder rokers door officiele instanties gegeven wordt/mag worden. Dankzij die suffe overheid van ons, geleidt door politici die wel wat anders aan hun hoofd hebben (zit m'n haar goed, hoe kom ik over, waarmee kan ik deze week in de krant komen). 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Guest Jurgen Bouwmeister
1 hour ago, Tjik said:

Herkenbaar :-)

 

Ik krijg nu ook regelmatig de vraag of ik ga stoppen met roken. Als ik dan zeg dat ik al bijna anderhalf jaar gestopt ben met roken, zeggen 'ze' maar je gebruikt 'dat ding' toch? En dan leg ik uit dat dit anders is, dat mijn gezondheid verbeterd is etc... Maar ja, echt helpen doet mijn uitleg niet.

 

 

tja, ik kreeg gisteren de commentaar; ge weet toch dat dat meer kankerverwekkend is dan roken.  discussie gesloten.

 

Link to comment
Share on other sites

ik heb ook al een 6 tal bekenden/collega's/familieleden van de sigaret naar dampen geleid 

die zeggen; als dat een kettingroker als jij van het roken houd MOET het de oplossing zijn ,ik heb nl als een 5 tal pogingen ondernomen met alle bekende manieren en nu +3 maanden enkel dampen .nu al naar 11mg gedaald 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Herkenbaar. Of wat ik een paar weken geleden had: "Heb je nou zo'n ding nodig om te stoppen met roken?? (op een toontje alsof ik ze me heel zielig vond) Stoppen doe je gewoon in één keer! Gewoon op wilskracht!" Zei ze met een peuk op haar lip, na -tig mislukte stoppogingen...

 

 

Maar goed, over het algemeen krijg ik verder heel positieve reacties. Ik heb al een paar mensen mee gekregen. En bij ons in het bedrijf zijn ze heel positief allemaal. Ze vinden het prettig dat ik niet meer naar rook stink en snappen volgens mij ook wel waarom het minder slecht is dan roken. Er schijnen bij ons best veel mensen te dampen en we mogen ook gewoon binnen dampen achter het bureau :ja

De eerste keer dat ik naar het rookhok ging met mijn damper riep mijn baas "hey je hebt nou dat dampding toch? Dan hoef jij niet meer naar buiten, werk je tenminste weer eens een beetje door!" haha.

 

Alleen wat betreft het stoppen met roken, dat zien zij toch niet zo, als ze me zien stomen met die subtank. Vooral mensen die nooit gerookt hebben, vinden roken en dampen (ondanks dat ze snappen dat het minder slecht is) toch een beetje hetzelfde.

 

 

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest PulseVapes

In mijn omgeving is het altijd vragend en semi-stellend: dat is toch slechter dan roken? Eigenlijk heb je ze dan al geïnteresseerd. Een ander zei, ik heb ook zo'n ding, maar hoest me m'n longen uit m'n lijf. Ik was toen helaas niet zover om hem verder te kunnen informeren. #spijtvan. Maar word een beetje moe van die vraag/opmerking. Informeer je eigen eer je zomaar wat zegt of wat je denkt gehoord te hebben of zelf denkt te vinden.

-PulseVapes

Link to comment
Share on other sites

Guest Gorky

Het moet toch wel ergens vandaan komen omdat ik ook de vraag dat het veel slechter is dan roken meerdere malen gesteld heb gekregen. Uiteraard uitgelegd dat het niet zo is maar dan blijven ze sceptisch.   

Link to comment
Share on other sites

Er is maar een punt waar ik ze gelijk moet geven. 

Op

Lange termijn weet niemand wat het met een mens doet

En ja roken en dampen heeft een mens niet nodig maar alcohol +cafeïne e.d.

Ook niet! Maar die zijn sociaal aanvaardt en daarvan kent men wel de gevolgen

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest jopijpe

Hehe ik ken dat, dat soort lieden vraag ik altijd om dat eens te onderbouwen ...  en dan is het al gauw .....  tja dat heb ik gehoord enuuh :weetnie 

 

Gelukkig zijn er in mijn kennissen kring die er zich van al dat geroddel niks aan trekken. (allemaal dampers :duim

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, PulseVapes said:

@Tjik het levert vooral veel geld op in meerdere sectoren ? en op lange termijn ook ?

-PulseVapes

 

Weet ik. Maar als je dat tegenover de aankomende regels mbt dampen zet, is het idioot te noemen.

Edited by Tjik
Link to comment
Share on other sites

Over de negatieve aspecten kan ik overigens nog wel wat toevoegen: Ik heb nu op mijn werk een nieuwe jongen op de kamer, 22 jaar, woont nog thuis, en die vond dat dampen van mij wel gaaf dus had ook een setje gekocht en gestopt met roken. Hartstikke goed tot ie het thuis liet zien. Zijn moeder in alle staten. Die kreeg zo'n negatieve reacties van zijn ouders dat ie er uiteindelijk maar weer mee gestopt is. Nu rookt ie weer, en zijn moeder weer blij :gek

 

Die hadden dus één keer iets gehoord van dat nep onderzoek waarbij ze een rookrobot aan een damper zetten op veel te veel watts en dat er dus allerlei vreselijke stoffen vrij kwamen. Echt een school voorbeeld van hoe het werkt. Je kan 100 positieve dingen opnoemen, maar die éne negatieve blijft bij iedereen hangen....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gewoon een een wit keuken papiertje kan niet op de naam komen.

Als je dan weer word aangesproken dan blaas je in dat witte doekie en dat blijft echt mooi schoon,En zeg je doe jij dit maar met je sigaret.

Als ze dat zien schrikken ze mischien wel,Want die wordt echt vies bruin.

Tis maar een idee

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Cyber_Huub said:

Een beeld wat tig jaren vastgeschroeid zit, in die kopkes, krijg je niet snel eruit.
Toch, door de discussie aan te gaan, heb ik er velen aan het dampen gekregen.

 

Onlangs eens voor de grap gevraagd aan mijn moeder (bijna 90, nooit gerookt) wat er nou zo slecht was aan roken. Het antwoord (met een blik van "dat weet toch iedereen" en "heb ik je nou helemaal niet geleerd") kwam à tempo: Door de nicotine natuurlijk!

 

13 hours ago, Luc rafc said:

nu al naar 11mg gedaald 

 

En kijk ... het zit zelfs in de kopkes van dampers :ja

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, lageveld said:

 

Onlangs eens voor de grap gevraagd aan mijn moeder (bijna 90, nooit gerookt) wat er nou zo slecht was aan roken. Het antwoord (met een blik van "dat weet toch iedereen" en "heb ik je nou helemaal niet geleerd") kwam à tempo: Door de nicotine natuurlijk!

 

 

En kijk ... het zit zelfs in de kopkes van dampers :ja

 

Dat heb ik inderdaad ook een aantal keren gehad met mensen. Ze zijn helemaal gefixeerd op die nicotine. Ze vinden het meestal heel goed dat ik de overstap heb gemaakt, maar vragen altijd of ik toch wel de nicotine afbouw alsjeblieft. Ik had er echt een paar die heel verbaasd keken toen ik zei dat nicotine niet hetgeen is waar je kanker van krijgt.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mensen, er is hoop. Het gaat heel langzaam, maar de opinie verandert....http://www.rokeninfo.nl/professionals/nascholingsavond-e-sigaret-hype-hobby-hazard-en-of-hulpmiddel-/?platform=hootsuite

 

Zelfs de 'anti' van de avond moest toegeven dat ze er maar weinig vanaf wist en ze zou het nooit meer hebben over het 'roken van een esig'. Wat ze als alternatief bedacht was niet veel beter, maar toch....:wink

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ik moet zeggen dat ik toch bijzonder weinig negativiteit ervaar in mijn directe kennissenkring. Als ik uitleg wat dampen inhoudt en wat de experts zeggen met betrekking tot gezondheidsaspecten dan wordt dat eigenlijk zonder meer geaccepteerd. De niet-rokers snappen meestal na één keer uitleggen wel dat nicotine niet het probleem is of wisten dit al en de rokers zijn vooral sceptisch over de vraag of het hen wel zal bevallen om over te stappen maar begrijpen zonder meer dat dampen gezonder is.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Maak nieuwe...