Jump to content

HCigar VT133


Guest UGL210130

Recommended Posts

Guest UGL210130

Heb vandaag mijn HCigar VT133 gekregen. Kort gezegd: een boxmod met DNA200 chip, maar met een vermogen beperkt tot 133W. Daardoor volstaan 2 batterijen 18650 i.p.v. 3. Ik zal hem later wel reviewen. Maar eerst wil ik hem verder leren kennen, en dat is met de zeer beperkte gebruiksaanwijzing niet goed mogelijk. De gebruiksaanwijzing beschrijft wel hoe je bepaalde waarden (zoals vermogen en weerstand) kunt vastzetten. Maar niet hoe je overschakelt van TC (kennelijk standaardinstelling) naar power mode. En ook niet hoe je het type coil (materiaal) kunt kiezen. Ik ga ervan uit dat ik met eScribe van alles kan instellen, maar ik hoop toch ook met de knoppen op het apparaat zelf dit soort basisinstellingen te kunnen veranderen. Op de website wordt ik niks wijzer. Heeft iemand ervaring met dit apparaat? Of met de VT200?

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL210130

Nou, ik heb nu mijn HCigar VT133 een paar dagen in gebruik. Zoals gezegd is het een boxmod met een DNA200 chip. Maar het vermogen is begrensd op 133W, waardoor het apparaat kan volstaan met 2 batterijen van 18650-formaat. Met 2 batterijen (Samsung 25R) kan ik de dag een heel eind door komen. Daarna laad ik hem meestal gewoon met behulp van het USB-snoer op, al zou het op de lader wel sneller gaan maar dan moet je dus wel 2 vrije plekken hebben. Want ik heb deze twee wel strak in de echt verbonden :-)

 

Het apparaat is behoorlijk groot. Nu heb ik grote handen, dus dat formaat is geen probleem. (Ga je op pad, dan kun je overwegen een kleinere mod mee te nemen. Maar dan is vaak ook wel een reservebatterij nodig.) De display is navenant groot, en bovendien van een ongekende helderheid. Ook kun je de display met eScribe naar believen inrichten. Ik heb met name de tijdsduur van het oplichten en dimmen van het schermpje aangepast via eScribe.

 

Daarmee ben ik op het grote pluspunt van boxmods met een DNA200 chip gekomen: met eScribe is zo'n apparaat makkelijk en nauwkeurig in te stellen naar je eigen behoeften. Je kunt er diverse profielen mee aanmaken, bv. per soort coilmateriaal. Ook kun je realtime kijken hoe je apparaat zich gedraagt. Daarbij blijkt dat het heel nauwkeurig werkt. Mooie vlakke grafieken. In een mum van tijd is de ingestelde temperatuur bereikt, en die wordt netjes vastgehouden. eScribe maakt gebruik van CSV-bestandjes waarin je je eigen instellingen per profielsoort kunt vastleggen. En wat heel mooi is: CSV-bestandjes kunnen met andere gebruikers worden uitgewisseld, en er staan op internet allerlei CSV-bestandjes met bv. de TCR-waarden van buitenissige draadsoortjes. Zo kun je met de Wire Wizard op Steam-engine de eigenschappen van SS 304-draad (dat ik nog had liggen maar op geen enkel apparaat functioneerde (ook niet de eVic VTC Mini, die vóór de eerste upgrade van de firmware met SS 304 overweg moest kunnen)) in een CSV-bestandje opslaan en in je apparaat importeren. Een kind kan de was doen.

 

Dat geldt duidelijk minder voor aanpassingen op het apparaat zelf. De gebruiksaanwijzing is zeer beknopt. Je moet naar de website van Evolv om te weten wat je "on the fly" kunt doen met een DNA200. En dan nog is het niet heel eenvoudig allemaal. Sommige instellingen moeten in "locked mode" worden aangepast; andere weer in "power locked mode". Je loopt dus niet zomaar even op een logische manier door een menu in het apparaat om zaken aan te passen of te kiezen. De HCigar heeft een grote batterijdeksel (die zonder magneten toch erg goed op zijn plaats blijft zitten). Van het grote oppervlak maak ik gebruik door op de binnenkant een klein briefje met de belangrijkste bedieninginstructies te plakken zodat ik de ingewikkelde bewerkingen niet uit mijn hoofd hoef te leren. In de praktijk komt het voor mij trouwens vooral neer op het switchen tussen verschillende vooraf ingestelde profielen voor verschillende draadsoorten in mijn RBA's. Op die manier valt het wel mee met de bewerkingen.

 

Heb je alles met eScribe of "on the fly" ingesteld, dan is de HCigar VT133 heerlijk in het gebruik. De vuurknop zit goed en reageert heel goed. Ik gebruik niet het volle vermogen van het apparaat. Met 75W is de coil snel op temperatuur zodat je vlot een flinke wolk kunt produceren. Dit vraagt van het echtpaar van batterijen niet heel erg veel. De batterijen en de elektronica trekken het makkelijk. De superieure elektronica werkt heel gladjes; je ziet dat ook terug in je eScribe-grafiekjes.

 

Je hebt met de HCigar VT133 een topper in handen, en dat voor een relatief schappelijke prijs. Ik heb de mijne voor iets meer dan € 100 gekocht; alle prijzen (ook in Europese webshops) blijven beneden € 150. Wil je geen apparaat met 3 maar met 2 Li-Ion batterijen (18650), is een maximum vermogen van 133W voldoende voor je, en is een wat groter apparaat geen probleem voor je, dan is de HCigar VT133 voor jou gemaakt. Een absolute aanrader, wat mij betreft. Duidelijk nog beter dan de VF Stout, die tot nu toe mijn topper was.

 

O ja, nog vergeten te zeggen dat ik tot nu toe tanks met een doorsnee van 22-23mm heb gebruikt. Binnenkort krijg ik de Griffin 25 tank, met een doorsnee van 25mm. Op de HCigar VT133 met een dikte van 24,5mm moet die nog goed passen, lijkt me. Ook de dikte van het apparaat kan dus een reden om te kiezen voor de HCigar VT133.

Edited by marquee61
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ik heb er inmiddels ook eentje. Apparaat opzich bevalt wel.

 

De grootte gaat net; net zo groot als een pakje sigaretten van 20 stuks (mijn vriendin rookt nog). Gewicht is wel aan de hoge kant. De menustructuur is hoogst onlogisch en complex imho.

Configureren met Escribe is prettig. TC modes werken stukken beter dan van de VTC Mini, nadat je het apparaat goed ingesteld hebt.

 

Want dat vind ik wel een minpunt: HCigar heeft absoluut niet de moeite genomen om die DNA200 fatsoenlijk te configureren. Thermische constanten van de behuizing staan op de defaultwaarden, weerstand van de 510 connectie is niet ingevoerd, etcetera.

 

Voor een eventuele liefhebber heb ik hier een wat completere configuratie voor de VT133:

klik

Gebaseerd op 2x Sony VTC4 batterij, inwendige weerstand van een atomizer met massieve centerpin meegerekend (voor TC met RVS draad wel belangrijk), de TC materialen Ni200, SS316L en Ti grade 1, profielen voor power, SS316L en Ti grade 1.

Edited by dabit
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest UGL210130

Op deze website van de Duitse DNA crew heb ik een gloednieuwe versie van eScribe gedownload: dna200.de. Deze versie gaf me ook de mogelijkheid om mijn beide DNA-mods van nieuwe firmware te voorzien. Gebruiksprobleempjes die ik met mijn VT75 had (soms dry-hits, soms gebrek aan power en damp), zijn opgelost. Mocht je DNA-apparaat niet lekker functioneren, probeer dan dus deze route eens.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...