Jump to content

Accijns op e-sigaretten


Betty

Recommended Posts

Over alle soorten hardware wordt altijd al BTW geheven, echter geen accijns.

Wat betreft de vloeistoffen:
Nicotine, hetgeen wetenschappelijk bewezen dezelfde effecten heeft als cafeïne, zou met hetzelfde percentage verbruiksbelasting/accijns belast mogen worden als cafeïne.
Nicotinehoudende vloeistoffen dus met hetzelfde tarief als koffie.
Nicotinevrije e-liquids zouden vanwege de smaakjes belast kunnen worden met hetzelfde accijnstarief als limonade. 
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Just now, Korfun said:

Het word straks denk ik wel moeilijk om bedrijven die e-juice maken te controleren??

 

Maar niet ivm accijns. Dat gaat bij de bron: de nicotine producenten en importeurs van nicotine (of dit nou al in de juice zit of puur is). Net als bij alcohol.

 

(ik probeer expres de vergelijking met roken/sigaretten te vermijden, dat niet-dampers dampen steeds met roken associëren is vervelend, maar volgens mij moeten wij dampers proberen om het gebruik van een verdamper om nicotine tot ons te nemen totaal los zien van roken in de discussies die wij erover voeren)

 

 

1 minute ago, Marianna said:

Nicotinevrije e-liquids zouden vanwege de smaakjes belast kunnen worden met hetzelfde accijnstarief als limonade.

Volgens mij zit er 'verbruiksbelasting' (nederlandse vinding omdat het geen accijns mag heten) op limonade/frisdrank ivm de suikers

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Marcel loves E6 said:

 

Sorry, maar je leest het verkeerd denk ik, ik heb geen probleem met het accijns syteem, zolang (monster) accijnzen maar geheven worden op dingen als tabak en brandstof (slecht voor de gezondheid). Accijns op liquid mag imo ook maar dan zeker niet in de orde van grote zoals die op brandstof en tabak.

 

Zoals ik al eerder zei: accijns is niet beperkt tot ontmoediging. Dat is een misverstand.

Link to comment
Share on other sites

Just now, Marcel loves E6 said:

@Blob Dus jij vindt het een goede zaak als liquid straks 15 euro per 10ml gaat kosten? Met als gevolg dat alle resterende rokers maar blijven roken?

 

Als je had gelezen wat ik heb geschreven dan kun je de conclusie dus trekken dat ik dat niet een goede zaak vind.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Achjee said:

Volgens mij zit er 'verbruiksbelasting' (nederlandse vinding omdat het geen accijns mag heten) op limonade/frisdrank ivm de suikers

Inderdaad, verbruiksbelasting is precies hetzelfde als accijns.

Overigens weet ik niet of suikervrije limonade goedkoper is.

 

 

Edited by Marianna
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Marianna said:

Inderdaad, verbruiksbelasting is precies hetzelfde als accijns.

Overigens weet ik niet of suikervrije limonade goedkoper is.

 

 

Ik zat mis. Heeft niets met suikers te maken, zelfs op bronwater (en leidingwater geschonken in de Horeca) zit verbruiksbelasting.

 

 

Wet op verbruiksbelastingen
Op alcholvrije dranken als frisdrank, vruchtensap, groentesap, natuurlijk mineraalwater en bronwater en bepaalde melkdranken heft de Belastingdienst verbruiksbelasting. De belasting is ook van toepassing wanneer in de horeca leidingwater in een fles of karaf op tafel wordt geplaatst. Dit is geregeld in de Wet op de Verbruiksbelastingen. Deze belasting geldt ook voor alcoholvrije dranken in vaste vorm (bijvoorbeeld poeder voor energiedrank) of als concentraat, zoals limonadesiroop. Het tarief bedraagt € 7,59 per hectoliter voor frisdranken en € 5,50 per hectoliter voor vruchtensappen en mineraalwater. Nederland is een van de weinige landen in Europa die een dergelijke belasting op een categorie gewone levensmiddelen heeft ingesteld. In Nederland kent geen enkele andere levensmiddelencategorie een dergelijke specifieke belasting.

In het Belastingplan 2012 kondigde de overheid aan de verbruiksbelasting per 2013 te schrappen omdat de belasting ‘klein en hinderlijk’ en moeilijk handhaafbaar is. De afschaffing is kort daarna helaas uitgesteld naar een ‘nader te bepalen moment bij koninklijk besluit’. Per 1 januari 2014 verhoogde de overheid de verbruiksbelastingplan met liefst 38% om meer inkomsten voor de schatkist te generen. FWS blijft zich inspannen om de toegezegde afschaffing doorgevoerd te krijgen. De verbruiksbelasting op alcoholvrije dranken is immers een onterechte, willekeurige en moeilijk handhaafbare belasting.

 

Bron (Ook tegen deze belasting is een belangenclub)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest Korfun

 

 

Je kunt altijd nog een disco rookmachine kopen als je wilt blijven vapen.

Had een jaar geleden een filmpje  gezien op youtube 440 watt smoke......

Die gast gooide een 100ml e-juice in die rookmachine en met een lange buis zat die gast op 440watt te vapen ......

Maar de VG en PG kun je nu al wat moeilijker krijgen dan 5 jaar geleden.

De prijzen zijn sinds het vapen ook duurder geworden. Dus het zal in de toekomst nog wel moeilijker worden om deze te kopen.

In Amerika kun je in elke supermarkt VG en PG kopen ik ben deze nog niet tegen gekomen in de Nederlandse supermarkt.

Dus moeten we bij vapestore's deze PG en VG gaan kopen. Ik gebruik bijna nooit nicotine in mijn e-juice.... maar het word er niet makkelijker op in de toekomst.

Edited by Korfun
youtube
Link to comment
Share on other sites

Guest Korfun
5 minutes ago, Achjee said:

 

Bij de apotheek kun je het ook kopen

Deze zijn meestal bewerkt met olie of smaakstof.

Ik haalde vroeger deze in Haarlem van de Pigge....Deze is dus FDA foodgrade zonder toevoeging.

Nu haal ik deze bij de vapestore omdat deze goedkoper zijn...... maar in de toekomst???

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Blob said:

 

Jij had toch al voor 40 jaar nic base in je vriezer?

 

Ik ben het verder trouwens met @Achjee eens. Accijns heffen op dampwaren lijkt me een vrij normaal en logisch besluit voor een overheid.

Ik moet ook aan de achterban en erfgenamen denken he :gek
Ennuh, accijns op dampzooi normaal, echt niet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Korfun
26 minutes ago, Achjee said:

Die macrovet heb jij deze thuis zit daar 100% in of ook een medicijn voor de slepende melkziekte??

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Cyber_Huub said:

Ik moet ook aan de achterban en erfgenamen denken he :gek
Ennuh, accijns op dampzooi normaal, echt niet.

 

Ah, heb je nog vrijgezelle afstammelingen in dat geval? :bloos

Link to comment
Share on other sites

Guest Korfun

Omschrijving: Deze glycerine van de hoogste zuiverheid (minimum 99,8%) is 100% plantaardig, "food grade" en farmaceutische kwaliteit. Vervaardigd uit raapzaden afkomstig uit Frankrijk. Onze glycerine of glycerol kan gebruikt worden in tal van producten.  Geschikt voor cosmetica, zeep en voedingsmiddelen.

LET OP: Food grade betekent NIET dat u deze vloeistof in zijn pure vorm kan drinken in grote hoeveelheden, maar geschikt is als aditief in voeding.

Food grade glycerine moet jaarlijks opnieuw getest worden. Daarom kan het zijn dat dit product na aankoop administratief minder lang houdbaar is dan een jaar volgens het analyse rapport.

Het gaat er mij om wat deze 0.02% is ...snap je 

Van der Pigge in Haarlem heeft dit op het etiket staan

Inhoud
60, 250 of 1000 ml

Samenstelling
100% natuurlijke, plantaardige glycerine.

Eigenschappen
Glycerine (glycerol) is een bevochtigingsmiddel om voedsel mals en vochtig te houden zonder het risico op schimmel en bacterie groei (als je water zou gebruiken). Het wordt ook gebruikt om het oud worden van een product te vertragen en om de textuur te verbeteren door het voedsel te versoepelen.

Toepassingen
Glycerine is een onmisbaar ingrediënt om rolfondant te maken. Je kunt het toevoegen aan royal icing om het minder hard te laten worden of uitgedroogde fondant weer soepel maken. Ook is het een ideaal oplosmiddel voor kleurstoffen.

Om te voorkomen dat royal icing te hard wordt kun je 1 theelepel glycerine per 500g icing toevoegen aan het eind van het mixen. Als je het aan cakes toevoegd, gebruik dan 1 theelepel per 100g bloem.

Bewaaradviezen
Droog, donker, koel en buiten bereik van kinderen bewaren.

 

- See more at: http://www.vanderpigge.nl/product/plantaardige-glycerine-natuurlijk-natuurlijk/#sthash.MkoLbBbf.dpuf

Snap je 100% zonder toevoegingen

Edited by Korfun
etiket
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Korfun said:

Deze zijn meestal bewerkt met olie of smaakstof.

Hoe kom je daar nou bij?

Bij een apotheek dien je gecertificeerde farmaceutische kwaliteit te krijgen.

Dus USP of BP of PhEur of DAB

 

 

Edited by Marianna
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Cyber_Huub said:

Ik vrees een beetje te jong voor jou.
En anders krijg je met paps te maken :wink

 

Ik dacht dat jouw kinderen ook dampers waren.

 

Mogelijk haal ik je in mijn hoofd door de war met Lageveld.

Edited by Blob
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, TheVapingRaven said:

We weten nu in ieder geval wel waarom er zo gepushed is op die 10ml en 2ml tankjes.

 

De 2ml tank restrictie is voortgekomen uit een simpele berekening.

Uitgaande van liquid met 20mg nicotine (maximale dosering binnen dezelfde regelgeving) zit er in een vol 2ml tankje dus 40mg, en laat dat nu de LD50 zijn.

 

Daarnaast heb ik vanaf de eerste aankondiging van 10ml verpakkingen al gemeld dat dat in mijn optiek een opzet naar accijns zou zijn, helaas... 

Link to comment
Share on other sites

Guest Korfun
24 minutes ago, Marianna said:

Hoe kom je daar nou bij?

Bij een apotheek dien je gecertificeerde farmaceutische kwaliteit te krijgen.

Dus USP of BP of PhEur

 

 

Voor oraal gebruik betaal je de hoofdprijs en is veel te duur.

De andere die in de schappen liggen is voor cosmetische doeleinden.

Ik wil dus ook niet teveel betalen, maar wel 100% product zonder toevoeging.

Ik had iemand gesproken die dus glycerine bij de apotheek had gehaald en PG bij een dieren arts.

Voor de slepende melkziekte die gast is een partij misselijk geworden na het mengen en vapen.

Natuurlijk kun je ook foodgrade producten krijgen bij de apotheek maar moeten meestal besteld worden en zijn niet altijd 100%

Ik ben zelf als 30 jaar bezig in de flavours en weet welke producten wel en niet goed zijn.

Als je als leek denk goedkoop uit te zijn door zo maar te gaan mengen zonder kennis.

Dan kun je soms wel eens problemen tegen komen.

798394.jpg

Edited by Korfun
foto
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Marianna said:

€ 10 of € 12 voor een liter Duitse farmaceutische, vind ik niet duur. O.a. te verkrijgen bij savevape.nl

 

Bij de apotheek betaal je ca 24 euro voor een liter PG.

Edited by Foggy
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...