Jump to content

Top of the Bill tanks of hypes ?


Tony

Recommended Posts

Ik ben ook nog geen enkele produktcategorie tegen gekomen waarbij de modellen elkaar zo snel opvolgen als bij dampspulletjes. Toen ik begin vorig jaar begon met dampen kwamen net de eerste subtanks van Kanger uit: deze werd al snel opgevolgd door een tweede versie en nu is er een derde in de vorm van de toptank. De Emow is vrijwel uit alle winkels verdwenen en de en de Evod  2 kom je ook al heel wat minder tegen terwijl dat toen modelletjes waren die elke winkel wel verkocht.

 

Ik vind de markt tamelijk overspannen en ik betwijfel of dat goed is. Want wat hou je er aan over? Als gebruiker een enorme berg roestvrij stalen objecten die na verloop van tijd onbruikbaar is (als je de coils, cartomizers of hoe het dan ook heet niet meer kunt kopen, als winkel een berg artikelen die je binnen een half jaar moet dumpen tegen afbraakprijzen en als fabrikant telkens weer opnieuw een investering in een nieuwe produktielijn. Een markt die volgens dit soort mechanismen werkt functioneert niet lang, vrees ik. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Eelco said:

Ik vind de markt tamelijk overspannen en ik betwijfel of dat goed is. Want wat hou je er aan over? Als gebruiker een enorme berg roestvrij stalen objecten die na verloop van tijd onbruikbaar is (als je de coils, cartomizers of hoe het dan ook heet niet meer kunt kopen, als winkel een berg artikelen die je binnen een half jaar moet dumpen tegen afbraakprijzen en als fabrikant telkens weer opnieuw een investering in een nieuwe produktielijn. Een markt die volgens dit soort mechanismen werkt functioneert niet lang, vrees ik. 

 

Werkt in de PC en printer business al ruim 25 jaar zo. Gaat op zich prima, zo lang de fabrikanten/shops de supplies (vergelijk printercartridges met coils) nog maar tijdje doorloopt na introductie nieuwe modellen.

Het is een ratrace die (in ieder geval in eerste instantie) in het voordeel is van de consument. Early adapters blijven nieuw spul kopen (en uitproberen!) en hebben er een hobby bij, de massa koopt spul wat al even op de markt is, voor de mensen die tevreden zijn met spul wat wat langer op de markt is zal de prijs/pret verhouding waarschijnlijk het best zijn.

Daarnaast zal er een levendige 2e-hands markt kunnen ontstaan.

Edited by Achjee
Link to comment
Share on other sites

Helemaal waar Eelco,

Maar voor veel dampers lijkt het gadget gehalte vrij hoog te liggen en dan gaat het net als met alle andere artikelen. Dat stimuleert de markt wel om nieuwe dingen te maken.

Nou hebben alle dampers daar profijt van want de productiekosten gaan omlaag en af en toe heb je geweldige vernieuwingen die er anders niet zouden zijn. Plus er is meer maatwerk. We zijn niet allemaal tootelers of subohmers. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...