Jump to content
Karin Spaink

Bounces - wie kan helpen?

Recommended Posts

De e-mail notificaties van het forum worden sinds kort via de Amazon cloud servers verzonden. Dat gaat niet altijd goed, soms worden onze mails door de ontvangende partij als spam gezien, en krijgen wij ze weer terug als bounces. Inmiddels zijn dat er gemiddeld zo rond de 25 tot 30 per dag.

 

Wat ook niet helpt is dat ik geen idee heb hoe ik de betrokkenen kan helpen om onze mail te accepteren: ik weet niet welke e-mail programma's ze gebruiken, en dus ook niet hoe ze ons kunnen whitelisten. Dus ik daccht: ik roep de hulp van het forum zelf in, wellicht kunnen anderen helpen...?

 

We krijgen bounces vooral via @upcmail.nl, @ziggo.nl en @home.nl adressen. Iemand enig idee hoe dit verholpen kan worden? Moeten de forumleden iets in hun mail settings veranderen, ligt de fout bij UPC / Ziggo of @Home zelf?

 

 

Upcmail / Ziggo - oa @RichTrip, @EXDRUMMER, @Bennie

Het helpt niet om noreply@dampforum.nu in je adresboek te zetten. De foutmelding:

 

{"notificationType":"Bounce","bounce":{"bounceSubType":"ContentRejected","bounceType":"Transient","reportingMTA":"dsn; a6-225.smtp-out.eu-west-1.amazonses.com","bouncedRecipients":[{"action":"failed","emailAddress":"xxx@upcmail.nl","status":"5.2.0","diagnosticCode":"smtp; 552 5.2.0 78MQ1s0114rJNJW098MRF6 automated process detected unsolicited content"}],"timestamp":"2016-01-17T20:21:26.604Z","feedbackId":"00000152513fdf27-2399076a-0de9-4496-8092-c62e77c9c103-000000"},"mail":{"sourceArn":"arn:aws:ses:eu-west-1:875175157867:identity/dampforum.nu","timestamp":"2016-01-17T20:21:24.000Z","sendingAccountId":"875175157867","source":"noreply@dampforum.nu","messageId":"00000152513fd6ec-7415a9b3-16dc-4ee0-a256-f6a0e51a1b1c-000000","destination":["xxx@upcmail.nl"]}}

 

Home.nl - oa @Gordie, @christa, @Ozzy

Geen idee hoe je het daar kunt oplossen. De foutmelding:

 

{"notificationType":"Bounce","bounce":{"bounceSubType":"ContentRejected","bounceType":"Transient","reportingMTA":"dsn; a6-27.smtp-out.eu-west-1.amazonses.com","bouncedRecipients":[{"action":"failed","emailAddress":"xxx@home.nl","status":"5.3.0","diagnosticCode":"smtp; 550 Message refused by spam filter."}],"timestamp":"2016-01-17T19:07:19.264Z","feedbackId":"0000015250fc0302-9d888d7e-ed52-4a17-a042-31284917c182-000000"},"mail":{"timestamp":"2016-01-17T19:07:18.000Z","sendingAccountId":"875175157867","sourceArn":"arn:aws:ses:eu-west-1:875175157867:identity/dampforum.nu","source":"noreply@dampforum.nu","messageId":"0000015250fbfe21-ed94d293-24ae-484b-a3c0-f2598426b85c-000000","destination":["xxx@home.nl"]}}

Edited by Karin Spaink
Bijgewerkt

Share this post


Link to post
Share on other sites

@RichTrip heeft zojuist met Ziggo gebeld (daar valt UPCmail tegenwoordig onder), en daar is het verhaal dat het forum 'teveel mail stuurt' en dus als spammer wordt gezien door Ziggo. Klaar ben je :(

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minutes ago, Karin Spaink said:

"bounceType":"Transient"

 

Gelukkig is het 'tijdelijk'...

En het is altijd lastig om dit soort problemen op te lossen.

 

20 minutes ago, Karin Spaink said:

550 Message refused by spam filter.

 

Dit kan namelijk van alles betekenen, maar ik gok op een combinatie van woorden waardoor het spamfilter denkt dat er reclame of iets dergelijks wordt ontvangen.

Tel daarbij op dat een onderwerp op het forum meerdere keren per dag een notificatie kan sturen, en U bent het pineut!

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, W-i-l-l-i-am said:

Dit kan namelijk van alles betekenen, maar ik gok op een combinatie van woorden waardoor het spamfilter denkt dat er reclame of iets dergelijks wordt ontvangen.

Tel daarbij op dat een onderwerp op het forum meerdere keren per dag een notificatie kan sturen, en U bent het pineut!

 

De titel is altijd simpel: 'XXX has sent you a message'. Licht spamgevoelig, I know :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziggo zou op hun mailplatform e-mail met als source domain dampforum.nu moeten whitelisten, dan is het probleem in één klap verholpen. Maar óf ze dat gaan doen... dat wordt een heel ander verhaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minutes ago, Karin Spaink said:

daar is het verhaal dat het forum 'teveel mail stuurt' en dus als spammer wordt gezien door Ziggo

Als dat 'teveel mail stuurt' daadwerkelijk als reden gegeven is, zou ik een formele klacht aan Ziggo vanuit de forumbeheerder sturen (e-mail), met als argument dat veel mail van een actief forum:

1. binnen de normale normen van Internet valt,

2. op verzoek van de leden is, want dit is door hunzelf zo ingesteld en

3. dat het eindgebruikersbelang van het Forum en haar leden geschaad wordt, als dat geblokkeerd wordt,

met de referentie aan Artikel 7.4a van de Telecommunicatiewet.

 

Je staat niet heel sterk maar het klinkt goed en niet geschoten......:klop

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minutes ago, Marco said:

Ziggo zou op hun mailplatform e-mail met als source domain dampforum.nu moeten whitelisten, dan is het probleem in één klap verholpen. Maar óf ze dat gaan doen... dat wordt een heel ander verhaal.

Dat heb ik gevraagd.Dat doen ze niet.Vroeg ook of hij 't voor me kon fixen:hij zij dat dat wel kon,maar dat 't een 'pleister op de wonde' zou zijn?...tja...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Bobby said:

Als dat 'teveel mail stuurt' daadwerkelijk als reden gegeven is, zou ik een formele klacht aan Ziggo vanuit de forumbeheerder sturen (e-mail), met als argument dat veel mail van een actief forum:

1. binnen de normale normen van Internet valt,

2. op verzoek van de leden is, want dit is door hunzelf zo ingesteld en

3. dat het eindgebruikersbelang van het Forum en haar leden geschaad wordt, als dat geblokkeerd wordt,

met de referentie aan Artikel 7.4a van de Telecommunicatiewet.

 

Je staat niet heel sterk maar het klinkt goed en niet geschoten......:klop

 

 

Dat zeg ik net... Whitelisten die handel :ja 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, RichTrip said:

Dat heb ik gevraagd.Dat doen ze niet.Vroeg ook of hij 't voor me kon fixen:hij zij dat dat wel kon,maar dat 't een 'pleister op de wonde' zou zijn?...tja...

 

Ehm, dat kan 'n helpdeskmedewerker helemaal niet :nee  (echt niet, ik heb Ziggo als opdrachtgever gehad, dus ik heb een aardig beeld van wat ze wel en niet kunnen aan de telefoon). Op het mailplatform kan dat wel, maar dat willen ze liever niet. Dit zal waarschijnlijk een stukje hogerop geëscaleerd moeten worden, of er moet gekeken worden of er iets in de notificatiemails aangepast kan worden waardoor ze niet meer door het spamfilter gevangen gaan worden. Zolang het domein maar niet op een blacklist terecht komt, want dan heb je een heel ander probleem...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij zei dat 't op een blacklist stond ja.(Ik ben digibeet,maar vind 't raar dat 'ie zegt : "de computer vindt dat 't Spam is"...zijn we al in die situatie beland dan?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@RichTrip: aangezien niet alle leden met een UPC- of Ziggo-account bunces krijgen, is er gelukkig geen sprake ven een ISP-brede ban van het forum. Kennelijk speelt het probleem allen bij sommige leden, wat niet echt helpt om de precieze oorzaak te vinden...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da's goed om te horen..vond 't ook raar dat 'ie die conclusie zomaar kon trekken...hij zij dat 't aan 't forum is,maar da's raar: kreeg maandenlang de notificaties binnen zonder probleem...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het alleen op een blacklist bij Ziggo staat, is er waarschijnlijk niet zoveel aan de hand. Maar dan zal @Jorijn en consorten daar waarschijnlijk wel over geïnformeerd zijn, want de meeste ISP's doen dat niet zonder vooraankondiging. Tenminste, in mijn tijd was dat in ieder geval niet zo... R1upFXE.jpg

 

Voor wat betreft een ISP-brede ban, het kán zijn dat blacklists niet helemaal synchroon lopen op de diverse mailservers, dus dat het een kwestie van tijd is...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal anders morgen Ziggo nog 'ns bellen...vertellen dat ik gewoon m'n mailtjes wil ontvangen?..weet verder ook niet wat ik moet doen..(nogmaal:heftig gevalletje van digibetia...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier staat het in uitgelegd:

https://community.ziggo.nl/e-mail-extra-diensten-38/geen-mail-versturen-naar-ziggoupc-adres-automated-process-detected-unsolicited-content-3950

 

Waarschijnlijk staan er een paar plaatjes o.i.d. ergens in een blacklist, of blocked het spamfilter het een en ander omdat er teveel mail tegelijk afkomstig van 1 bepaald adres komt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, RichTrip said:

Ik zal anders morgen Ziggo nog 'ns bellen...vertellen dat ik gewoon m'n mailtjes wil ontvangen?..weet verder ook niet wat ik moet doen..(nogmaal:heftig gevalletje van digibetia...)

 

Gewoon heel subtiel, tussen de regels door, aangeven dat de overstap naar glasvezel op deze manier wel steeds interessanter wordt. Dat ligt nogal gevoelig de laatste tijd bij Ziggo :grins  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je eigen mailprogramma denkt dat het spam is dan is dat op te lossen door de ontvanger, door email adres van het forum als geen spam aan  te merken binnen het mailprogramma.

 

Over het algemeen is het niet het email programma dat de bounce verzorgt (een mail als spam diagnosticeert), maar de mailserver. Dat is ook logisch, want een server kan zien waar en hoeveel ergens vandaan komen. Daarnaast maken die gebruik van programmatuur, dat over de hele wereld waarneemt. Dus gezamenlijke waarneming van spam. Ik vermoed dat die amazone servers te negatief bekend staan, en dat daardoor sneller mail als spam gezien wordt. Het stapelt vermoedelijk op van die servers.

 

Het probleem zou misschien op te lossen zijn door gebruik te maken van een smtp server die goed bekend staat bij het versturen van professionele mailings. Dat loste het bij mij op, toen ik op een server zat die ook gevoelig was, en met mailings steeds meer bounces kreeg.

Edited by elja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een e-mail geschreven aan de technische support van Ziggo/Home/UPC met bovengenoemde klachten. Ik laat het weten zodra ik antwoord ontvang. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...