Jump to content
Sir VapeAlot

November 2016 -> The End of Vaping as we know it

Recommended Posts

Voor diegene die nog steeds slapen, de kop in het zand steken en/of denken dat het allemaal wel mee gaat vallen:

http://www.cloudstix.com/article20TPD

'The TPD is due to become law on 20th May 2016, although vaping as it currently stands will still be fine until November 20th 2016 when if the product does not conform to the new rules it shall be wiped off the shelves. 99% of the current vaping products on the market have been confirmed as non TPD compliant and so whatever you are using today will not be available from November 2016 and it will never return to the market.'

Ik post normaal niet veel op fora, maar dit MOET gewoon van mijn hart, onder meer na aanleiding van mijn bezoek bij mijn plaatselijke dampshop:

Kort gesprekje met de shop-eigenaar gehad over TPD2.

Zijn reactie: och, zal wel allemaal meevallen, heb zowiezo nooit e-liquids verkocht boven de 20mg/ml en groter dan 10ml inhoud.

En dat ik geen tankjes groter dan 2ml meer kan verkopen is jammer maar valt allemaal wel mee.

WTF: als het alleen een ban zou zijn op e-liquids met meer dan 20mg/ml nicotine en/of groter dan 10ml en tankjes groter dan 2ml, zou ik een gat in de lucht springen van geluk.

Het enige wat ons nog kan redden is een positieve uitspraak bij de rechtszaak van 'Totally Wicked'.

Volgens mij begreep hij mij niet zozeer toen ik zei dat hij na 20 november dit jaar, bijna niks meer legaal kan inkopen bij zijn leveranciers (zij het in Nederland/europa of rechtstreeks uit China)

En ik denk dat hij niet de enige is die het licht nog niet heeft gezien, HELAAS!

Edited by Sir VapeAlot

@Sir VapeAlot, helemaal met je eens. De TPD2 zit zo in elkaar dat regeringen er ook hun eigen invulling aan kunnen geven.

de Dampgemeenschap heeft nog niet half in de gaten wat er allemaal, ten nadele, gaat veranderen.

Je maakt zelfs nog een denk fout, er mag ook niets geimporteerd worden volgens mij.

Mag geimporteerd worden zolang de fabrikant (of de importeur) een product-notificatie plus productbeschrijving/productspecificaties/testrapporten/emissie rapporten en o.a. een getekende conformiteitsverklaring (waardoor hij alle verantwoordelijkheid op zich heeft genomen en dus wanneer er iets mis gaat met zijn product hij de pineut is) heeft ingediend (waar ze 6 maanden voor nodig hebben om het goed of af te keuren :-( ). Oja, voor het controlleren van de ingediende stukken mag je a.u.b. betalen en omdat ze deze ook nog voor je bewaren mag je dan ook nog a.u.b. ieder jaar betalen :( :( :(

Dit geldt dus voor ALLE dampspullen. Zelfs voor een lullig coiltje gelden testrapporten die 1000'den dollars kosten om te laten maken.

Zie je dit de chinezen doen (laat staan de conformiteitsverklaring)? Denk het niet.

De TPD2, artikel 20 zal een averechtse werking hebben: heel veel producten zullen in het 'zwarte circuit' belanden, met alle gevolgen van dien (bye, bye regulering).

Edited by Sir VapeAlot

99% of the current vaping products on the market have been confirmed as non TPD compliant 

Een beetje overdreven, niet?

Helmaal niet overdreven (voor diegene die nog steeds slapen, de kop in het zand steken en/of denken dat het allemaal wel mee gaat vallen, gaarne dit topic aandachtig lezen).

Sterker nog: Zelfs Flavour fabrikanten zullen het ook moeilijk gaan krijgen (smaakstofjes, zonder nicotine).

Flavour Art is al druk bezig, die zullen het wel redden, want die hebben genoeg geld achter de hand, maar dat heeft niet iedere fabrikant.

http://www.flavourart.co.uk/news/news-50.html

Of je moet toevallig een 'ICP-OES (Inductively Coupled Plasma – Optical Emission Spectrometry),
NMR (Nuclear Magnetic Resonance) to identify and quantify organic compounds', QTRAP,QSTR, HPLC-GC (High-Performance Liquid Chromatograph or Gas Chromatograph), bij elkaar voor denk ik meer dan een miljoen in een achterkamer hebben staan ;-)

Edited by Sir VapeAlot

Misschien ligt het aan de definitie van 'vaping products'. Voor mij betekent dat alle producten gebruikt om het vapen mogelijk en of plezierig te maken; mods, tanks, wick materiaal, wire, driptips, batterijen, pg, vg, flavours, nicotine, etc.

Naar mijn weten zullen alleen wat restricties zijn op de inhoud van tanks, inhoud van flesjes e-liquid + nic gehalte, rda's worden verboden. Non europese bedrijven zullen zich niets aantrekken van de tpd. Ik voorzie problemen voor de europese shophouders en eventueel developers + toekomstig dampers.

Maar zoals de beroemde nederlandse filosoof het noemde: Ieder nadeel heb zijn voordeel. Maw, de industrie zal met nieuwe ontwikkelingen zelf de tpd buitenspel zetten, waar het meest voor de hand liggend is een alternatief voor nicotine.

Guest

Ik kan het niet onderbouwen met feiten, dat als eerste. Maar het is duidelijk een "emerging market". Er valt flink geld aan te verdienen. Fabrikanten zijn waarschijnlijk al aan het voorbereiden op 10 ml. Er komen tankjes van 2-2.5 Ml. Ongetwijfeld ombouwsets, die een stuk lastiger (lees; niet onmogelijk) te verbieden zijn. Draad? Watten? Ook verbieden? Accus?

Ik denk dat we de vindingrijkheid van fabrikanten (nog) niet moeten onderschatten. Ik ben weliswaar in een versneld tempo, tanks aan het aanschaffen. Maar ik geloof zelf dat ik in 2017 nog steeds aan mijn favo liquids zit te lurken.

Ome Mies. 

'Naar mijn weten zullen alleen wat restricties zijn op de inhoud van tanks, inhoud van flesjes e-liquid + nic gehalte, rda's worden verboden. Non europese bedrijven zullen zich niets aantrekken van de tpd'.

Zie mijn vorig bericht:

Elke fabrikant waar dan ook gevestigd (europa, china, verweggistan, of de importeur binnen de EU), die dampspullen binnen de EU wil verkopen moet een product-notificatie plus productbeschrijving/productspecificaties/testrapporten/emissie rapporten en o.a. een getekende conformiteitsverklaring (waardoor hij alle verantwoordelijkheid op zich heeft genomen en dus wanneer er iets mis gaat met zijn product hij de pineut is) heeft ingediend (waar ze 6 maanden voor nodig hebben om het goed of af te keuren :-( ). Oja, voor het controlleren van de ingediende stukken mag je a.u.b. betalen en omdat ze deze ook nog voor je bewaren mag je dan ook nog a.u.b. ieder jaar betalen :( :( :(

Alleen de heeeel grote jongens/fabrikanten die dit alles kunnen betalen (laat staan zich houden aan de conformiteitsverklaring) zullen overleven, dit heeft niks te maken met 'alleen wat restricties zijn op de inhoud van tanks, inhoud van flesjes e-liquid + nic gehalte, rda's'.

Het enige wat je dan nog kunt doen als consument is rechtstreeks in China bestellen en hopen dat de duane het niet onderschept.

Edited by Sir VapeAlot

Guest

@ SirVapelot:

Dear Sir,

FlavourArt heeft al een derde partij ingeschakeld die zo'n supersonische Kryptonite Analyser hebben staan. Ze zien het dus als een concurrentie-voordeel, om een early adapter te zijn. En dat is natuurlijk ook zo.

The Empire Strikes Back.

Ome Mies.

En die derde party doet deze testen en notificatie helemaal gratis en voor niks?

Elk aroma in hun range zal afzonderlijk getest en genotifiseerd moeten worden.

Wat mijn punt is, dat iemand als Flavour Art genoeg geld achter de hand heeft om dit te doen, maar menig kleiner bedrijf zal dit niet kunnen bekostigen.

Heeeeel veel producten die op dit moment nog bestaan, zullen verdwijnen.

Trouwens hier is de website van de derde partij (FEM2 Ambiente): http://www.clearstreamonward.com/the-project-clearstream-onward/ (Flavour Art Partnetship)

Edited by Sir VapeAlot

1 hour ago, Ome Mies said:

Ik kan het niet onderbouwen met feiten, dat als eerste. Maar het is duidelijk een "emerging market". Er valt flink geld aan te verdienen. Fabrikanten zijn waarschijnlijk al aan het voorbereiden op 10 ml. Er komen tankjes van 2-2.5 Ml. Ongetwijfeld ombouwsets, die een stuk lastiger (lees; niet onmogelijk) te verbieden zijn. Draad? Watten? Ook verbieden? Accus?

Ik denk dat we de vindingrijkheid van fabrikanten (nog) niet moeten onderschatten. Ik ben weliswaar in een versneld tempo, tanks aan het aanschaffen. Maar ik geloof zelf dat ik in 2017 nog steeds aan mijn favo liquids zit te lurken.

Ome Mies. 

Het gaat niet zozeer om 10ml flesjes, tankjes. Dat kan allemaal door de fabrikant aangepast worden naar de eisen en later door de consument zelf op een makkelijke manier te vervangen zijn (bijv. d.m.v. een grotere pyrex tube).

Waar het om gaat is dat elk damp-product genotificeerd moet worden (wat alleen door de grote jongens te bekostigen is) en dat er een conformiteitsverklaring getekend moet worden, wat een merendeel van die chinezen (of de importeur van het product) zeer zeker niet zullen doen. Die drukken hun 'eigen CE logo' erop wat 'China Export' betekent en welk verder totaal geen waarde heeft qua aansprakelijkheid.

Draad, watten, accus, etc. is natuurlijk niet te verbieden.

Maar wat heb je aan bijv. een super mooie dikke accu, wanneer je bijv. geen mechanische mod op 'legale' wijze kunt kopen, waar je hem in kunt doen.

Edited by Sir VapeAlot

3 hours ago, Ome Mies said:

Dan haal ik mijn liquids niét uit China.

Ome Mies.

Maakt niks uit of je de liquids uit europe of China of waar dan ook haalt. Elk damp-product wat verhandeld wordt binnen de EU moet genotificeerd worden (kost een berg geld).

Wat er zal gebeuren: bepaalde lijnen zullen helemaal verdwijnen en/of keuze van smaakjes binnen een lijn worden drastisch terug gebracht en worden een stuk duurder.

Eerst even iets rechtzetten... je mag als niet commerciële, private partij importeren voor eigen gebruik. Dat mogen ook producten zijn die niet voldoen aan de TPD. Ten tweede gaat het hier op dampproducten, oftewel producten die door dampshops worden verkocht. Als je bv een webshop opzet die handelt in smaakstoffen is er niets aan de hand zo lang je nergens vermeld dat het gebruikt kan worden om te dampen. Willen ze dat vanuit Brussel stoppen dan moeten bv taartoutlet.nl en maakjetaart.nl ook aan de TPD voldoen.

11 minutes ago, Lemwise said:

...je mag als niet commerciële, private partij importeren voor eigen gebruik... 

...mits de verkopende partij (buiten de Europese Unie) zich verplicht heeft geregistreerd bij de bevoegde autoriteiten die toezien op de handhaving van de TPD. 

Althans, dat is wat ik opmaak uit artikel 18 lid 1:

Article 18

Cross-border distance sales of tobacco products

1. Member States may prohibit cross-border distance sales of tobacco products to consumers. Member States shall cooperate to prevent such sales. Retail outlets engaging in cross-border distance sales of tobacco products may not supply such products to consumers in Member States where such sales have been prohibited. Member States which do not prohibit such sales shall require retail outlets intending to engage in cross-border distance sales to consumers located in the Union to register with the competent authorities in the Member State, where the retail outlet is established, and in the Member State, where the actual or potential consumers are located. Retail outlets established outside the Union shall be required to register with the competent authorities in the Member State where the actual or potential consumers are located. All retail outlets intending to engage in cross-border distance sales shall submit at least the following information to the competent authorities when registering: (...)

http://www.clivebates.com/?p=1747#Art18

13 minutes ago, Lemwise said:

Als je bv een webshop opzet die handelt in smaakstoffen is er niets aan de hand zo lang je nergens vermeld dat het gebruikt kan worden om te dampen. Willen ze dat vanuit Brussel stoppen dan moeten bv taartoutlet.nl en maakjetaart.nl ook aan de TPD voldoen.

Klopt en dat veroorzaakt dus ook een groot probleem en een oneerlijke concurrentiestelling voor de dampshops. Als dampwinkel moeten je flesjes aroma aan de TPD voldoen terwijl de buurman met bv. een bakkerij precies dezelfde flesjes aroma's met een ander etiketje, niet conform de TPD aan kan bieden. Sterker nog, volgens de letter van de TPD is alles wat je in je dampwinkel verkoopt, gericht op de e-sigaret valt dus onder de TPD. Dus ook de flessen zero nic PG/VG, batterijen, schroeven, o-ringen, etc. terwijl niet-dampwinkels dezelfde spullen (anders gelabeld) kunnen verkopen en zich niet aan de TPD hoeven te houden.

Ik ben echt benieuwd hoe dat uitkristalliseert en hoe ze dat willen gaan handhaven.

27 minutes ago, Marco said:

...mits de verkopende partij (buiten de Europese Unie) zich verplicht heeft geregistreerd bij de bevoegde autoriteiten die toezien op de handhaving van de TPD. 

Althans, dat is wat ik opmaak uit artikel 18 lid 1:

http://www.clivebates.com/?p=1747#Art18

Ik denk dat winkels in China of de US dat niet gaan doen. De handhaving zal ook moeilijk worden, de douane gaat echt niet ieder pakketje controleren op dampwaar. Dat is niet te doen.

20 minutes ago, Bobby said:

Ik ben echt benieuwd hoe dat uitkristalliseert en hoe ze dat willen gaan handhaven.

Het is niet te handhaven. Ik vermoed dat we winkels zullen zien opduiken die rariteiten zoals een miniatuur stalen schoorsteentje of glazen buisjes verkopen. Wat willen ze daar tegen doen zolang het niet als dampgerelateerde producten wordt verkocht?

10 minutes ago, Lemwise said:

Ik denk dat winkels in China of de US dat niet gaan doen. De handhaving zal ook moeilijk worden, de douane gaat echt niet ieder pakketje controleren op dampwaar. Dat is niet te doen.

Dat ben ik met je eens @Lemwise, dat het niet te handhaven is, maar dat is iets anders dan stellen:

59 minutes ago, Lemwise said:

...je mag als niet commerciële, private partij importeren voor eigen gebruik...

Ik vrees dat als er straks (intensiever?) gecontroleerd gaat worden, artikel 18 aangegrepen gaat worden voor confisqatie met vernietiging tot gevolg. Ontmoedigingsbeleid invoeren is de overheden niet vreemd bij het invoeren van gewijzigde wetgeving.

En rokers gaan massaal op zoek naar rariteiten winkels omdat ze zo graag willen dampen.

17 hours ago, Lemwise said:

Eerst even iets rechtzetten... je mag als niet commerciële, private partij importeren voor eigen gebruik. Dat mogen ook producten zijn die niet voldoen aan de TPD.

Dit klopt dus niet.

Zoals ik al eerder had vermeld:

'Er mag natuurlijk geimporteerd worden zolang de fabrikant (of de importeur) een product-notificatie plus productbeschrijving/productspecificaties/testrapporten/emissie rapporten en o.a. een getekende conformiteitsverklaring (waardoor hij alle verantwoordelijkheid op zich heeft genomen en dus wanneer er iets mis gaat met zijn product hij de pineut is) heeft ingediend.'

Wanneer men dus als particulier, damp-spullen rechtstreeks besteldt uit China en de fabrikant zijn product niet heeft genotificeerd (wat een berg geld en papierwerk kost) is het product  niet legaal (binnen de EU) en kan deze door de douane in beslag genomen worden.

Sterker nog; wanneer je volgens mij als particulier een product rechtstreeks uit China bestelt, wordt je volgens de wet gezien als importeur (met alle gevolgen van dien).

Hoe dit in de toekomst in de praktijk zal uitpakken weet natuurlijk niemand. Maar dit is wel de wet. Staat letterlijk in de TDP!

Tevens staat in de wet:

Het in de EU brengen (importeren) van een ‘niet-conform’ product is een economisch delict.

Edited by Sir VapeAlot

22 minutes ago, Sir VapeAlot said:

en de fabrikant zijn product niet heeft genotificeerd (wat een berg geld en papierwerk kost)

Volgens SaveVape dus eenmalig melden zonder papierwerk. Oh ja, en 350 Euro aftikken. 

32 minutes ago, lageveld said:

Volgens SaveVape dus eenmalig melden zonder papierwerk. Oh ja, en 350 Euro aftikken. 

Klopt niet, hier de voledige notificatie verplichtingen:

Manufacturers and importers of electronic cigarettes and refill containers shall submit a notification to the competent authorities of the Member States of any such products which they intend to place on the market. The notification shall be submitted in electronic form six months before the intended placing on the market. For electronic cigarettes and refill containers already placed on the market on 20 May 2016, the notification shall be submitted within six months of that date. A new notification shall be submitted for each substantial modification of the product.
The notification shall, depending on whether the product is an electronic cigarette or a refill container, contain the following information:

(a) the name and contact details of the manufacturer, a responsible legal or natural person within the Union, and, if applicable, the importer into the Union;

(b) a list of all ingredients contained in, and emissions resulting from the use of, the product, by brand name and type, including quantities thereof;

(c) toxicological data regarding the product’s ingredients and emissions, including when heated, referring in particular to their effects on the health of consumers when inhaled and taking into account, inter alia, any addictive effect;

(d) information on the nicotine doses and uptake when consumed under normal or reasonably foreseeable conditions;

(e) a description of the components of the product; including, where applicable, the opening and refill mechanism of the electronic cigarette or refill containers;

(f) a description of the production process, including whether it involves series production, and a declaration that the production process ensures conformity with the requirements of this Article;

(g) a declaration that the manufacturer and importer bear full responsibility for the quality and safety of the product, when placed on the market and used under normal or reasonably foreseeable conditions.

Where Member States consider that the information submitted is incomplete, they shall be entitled to request the completion of the information concerned.

Member States may charge manufacturers and importers proportionate fees for receiving, storing, handling and analysing the information submitted to them.

http://vapersinpower.co.uk/art-20-tpd

Om deze vereiste testrapporten op te laten maken kost bakken vol geld. die 350 eurie zullen dan wel blijkbaar alleen de kosten zijn om de stukken te kunnen indienen (Member States may charge manufacturers and importers proportionate fees for receiving, storing, handling and analysing the information submitted to them)

Edited by Sir VapeAlot