Jump to content

Foto review: OBS Crius V3 van Efun.top

tommie

Recommended Posts

Via enkele Engelse reviews en filmpjes op Youtube had ik deze tank al enkele keren voorbij zien komen en de mensen die hem daar gereviewd hebben waren enorm positief. Natuurlijk was ik ook erg benieuwd naar deze tank en 11 december 2015 heb ik deze tank besteld bij Efun.top en tussen Kerst en oud en nieuw heb ik deze ontvangen. Ongeveer 2 weken onderweg geweest vanuit het verre oosten.

Efun.top;
Een voor mij onbekende shop maar via PB en via Messenger op Facebook is er makkelijk en snel contact op te nemen met Efun.top in de persoon genaamd Richard. Communicatie is dus prima in orde. De OBS Crius is bij Efun.top momenteel te koop voor 24.99 Dollar, zo’n 22-23 Euro, incl verzenden.  Je vindt de tank via deze link;

http://www.efun.top/obs-crius-rta-tank.html

Enkele specificaties:
-          Uniek top-side fill (kom ik later op terug)
-          Dual coil
-          Helemaal uit elkaar te halen, makkelijk schoon te maken
-          5ml inhoud
-          Eenvoudig te rebuilden door het Velocity deck
-     Eenvoudig te wicken, verderop meer uitleg!
-          65mm hoog, 22mm doorsnede
-          140gr
-          304 Stainless Steel
-          Pyrex glas
-          Goede airflowcontrol en juicecontrol (verderop meer)
-          Is mooi ook een specificatie J?

OBS heeft 3 versies van deze Crius uitgebracht, momenteel (en mijn advies is dan ook om deze te nemen) is het de V3 versie die geleverd wordt, mét Velocity deck. En wanneer je eenmaal deze gewend bent wil je niet anders meer! Zo meer…

Tijd voor enkele foto's!
De Crius komt binnen in een redelijk standaard, plastic doosje met een sleeve eromheen. Zoals je ziet is hij leverbaar in 2 kleuren, zilver en zwart. Ik heb de zilveren besteld.

P1080986.jpg

Wanneer je het plastic doosje uit de sleeve schuif zie je de tank liggen. Naast de tank wordt er ook een extra pyrexglaasje meegeleverd en een speciale schroevendraaier. Later hier meer over. Onderin het doosje zitten nog een paar extra's als coils, o-ringen en een uitgebreide handleiding hoe je de tank opbouwen en vullen kunt. Prima in orde dus!

P1080987.jpg   P1080995.jpg

De tank is met zijn 65mm hoogte niet heel groot en ondanks dat past er toch een 5ml liquid in. Let er wel op dat dit, omdat het een dual coil heeft (en er geen adapter meegeleverd wordt voor single coil) wel behoorlijk liquid verbruikt! Binnenin zie je aan één kan mooi OBS en aan de andere kant Crius gefreesd staan. De tank heeft een glazen driptip, ik vind dit erg prettig, hij wordt niet warm hierdoor! Het is wel een brede driptip, maar je kunt je eigen driptip ook gebruiken volgens enkele reviews. Ik heb dit niet gedaan, vind deze dik prima. Enig nadeel is wel de condensvorming aan de binnenkant. Dit zie je goed in deze foto waar de tank opgebouwd, gevuld en gebruikt is.

P1080989.jpg   P1090002.jpg

Hieronder enkele afbeeldingen van het mooiste punt van deze tank; het Velocity deck waarop je je coils kunt plaatsen! Wát een verbetering is dit zeg, tov andere tanks! Je hebt veel ruimte om te bouwen en de coils kunnen makkelijk geplaatst worden! Geen geklooi meer met losgaande coils of coils die lastiger recht gaan. De ene coil pak je links onderin en rechtsbovenin en aan de andere kant precies andersom. Als ik dan toch een klein minpuntje moet noemen van dit deck is het dat de speciale schroevendraaier (torcks, dacht ik) gebruikt moet worden om de coils vast te zetten. Helaas is dit geen standaard kruiskop. Vaak heb je die wel liggen....ik tenminste wel :)

P1080990.jpg              P1080992.jpg 

P1080996.jpg    P1080997.jpg

In ondertaande afbeelding zie je in het midden de enorme airflowgaten. Vooral wanneer je een direct to lung vaper bent en de airflow vol openzet, maak je hier indrukwekkende wolken mee! Ik heb enkele tanks in huis, maar niet veel die zo'n goede airflow hebben! (sorry voor de wat mindere foto maar de 2 airflowgaten zijn duidelijk te herkennen in het midden!

P1080991.jpg

Naast het Velocity deck heeft de Crius nog een goed punt. Wie herkent het niet....ik in ieder geval wel...wicken.... Hoeveel moet erin, waar stopt je wick? Vaak probeer ik maar wat en gaat het gelukkig vaak goed. De Crius heeft hier echt iets unieks op bedacht; wick-kanalen. Op onderstaande afbeelding zie je deze links en rechts van het onderste airflowgat. (En boven zitten ze natuurlijk ook! Wanneer je je coil gemaakt heb trek je je katoen door de coil en druk je hem makkelijk en losjes in deze gaten. Ik heb deze tank nu enkele keren opnieuw gewickt en plaats de wick meestal tot halverwege in het wick-kanaal. Bij mij heeft dit geleid tot 0 lekkages, 0 dryhits en ik moet echt zeggen dat dit supermakkelijk te doen is! Als je maar zorgt dat de bovenkant van het kanaal (daar waar je de wick naar beneden indrukt) afgedekt is. Complimenten hiervoor, echt top gedaan!

P1080993.jpg

Ik ben gek op clapton coils en mijn eerste build was dan ook een claptop. Gedraaid op een 2.5mm boortje en dit past prima! Geen kortsluiting ofzo gehad! Inmiddels heb ik er ook een 'normale' dualcoil op gebouwd en dit gaat ook prima. 3mm heb ik nog niet geprobeerd maar volgens mij moet dit passen.

P1080998.jpg     P1080999.jpg

Het andere, unieke, punt aan deze tank is het top-side-fill systeem. Geen geknoei met schroevendraaiers (zoals bij de UD Goblin) of topcaps die je er eerst af moet draaien. Je trekt gewoon de topcap omhoog en je ziet de vul-opening aan de zijkant zitten. Ideaal! Tip; zorg er wel voor dat je juicekanalen afgesloten zijn en (ik doe dit in ieder geval wel) ook je airflow. Anders kan ie gaan lekken door de wegvallende druk in de tank.

P1080994.jpg

Ik schreef al dat de Crius een erg goede aitflow heeft en een vrij brede driptip. Hier zie je deze van de bovenkant. De Crius heeft echt een enorme 'schoorsteen' waardoor de airflow echt goed is! Uiteraard kun je dit stellen onderaan de tank maar ik vind dit juist top!

P1090003.jpg

Je wick laat je, zoals ik al schreef, uitkomen in de 4 wickkanalen aan de zijkant van de base. Wanneer je je tank gevuld hebt, kun zie je deze onderin de tank. Dit zijn je juicekanalen en deze kunnen afgesloten worden. Bij het vullen moeten deze gesloten worden om lekkage te voorkomen. Je draait hiervoor eenvoudig aan de onderkant (net boven de airflowring) om dit te doen. Als ik even klaar ben met vapen sluit ik deze ook altijd om eventuele lekkages te voorkomen. Nodig is dit niet, bij mij lekt ie niet wanneer ik de juicekanalen open laat. je ziet de juicekanalen duidelijk onderin in de tank. Verder zie je duidelijk de gravering (OBS aan de ene kant en Crius aan de andere kant) op de binnenkant van de schoorsteen. 

P1090005.jpg   P1090006.jpg

Conclusie;

Ik was al erg enthousiast geworden van andere reviews van deze tank en ik moet zeggen dat ik -op dit moment- deze tank de beste vind die er is! De Bellus is ook erg goed, maar wat lastiger op te bouwen. De smaak van m'n Red Astaire is nog lekkerder geworden en de dampproductie...die is echt waanzinnig! Enorme wolken blaas je met deze tank en het mooie is dat je hierbij niet inlevert op de smaak! De échte innovaties aan deze tank zijn echt het Velocitydeck, de supermakkelijke manier van wicken en de top-side-fill! Ik kan me niet meer voorstellen dat ik een schroevendraaier mee moet nemen om m'n tank te vullen, haha.
Kleine minpunten aan de tank vind ik dat je een speciale schroevendraaier (waar was die ook alweer als je hem nodig hebt) nodig hebt om de coils vast te zetten en de condensvorming in de glazen driptip. Deze wegen echter niet op tegen de voordelen van de tank! 
Voor dit bedrag en de mogelijkheden absoluut een aanrader! 

Vragen of opmerkingen zie ik graag tegemoet!

Edited by tommie
  • Like 19

Ik had hem zelf, na de vele goede recencies gelezen/gekeken te hebben, ook besteld maar dan bij Fasttech (€ 20,95 incl. verzenden). Ben het ook met (bijna) alles eens. Het 'schroevendraaiertje' (geen torx maar hex/imbus) vind ik juist een hele verbetering, de gewone kruiskoppen willen bij kracht zetten nog wel eens slijten, zeker als ze zo klein zijn. Deze echter bieden meer grip met minder kracht zetten. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.

Verder goed be/om-schreven ! :duim

Oh ja, en de smaak... Die is echt subliem (net zoals het verbruik :e33)

Edited by Tony
  • Like 1

Deze tank....echt niet twijfelen! Ik zeg kopen! Het is echt een topding!

Bedankt Tony, maar teveel kracht is volgens mij niet nodig om de coil vast te zetten. Kan inderdaad ook imbus zijn, haha.

Smaak en damp productie zijn inderdaad top. Geen betere gevonden moet ik zeggen, tot nu toe!

Deze tank is de absolute winnaar van alles, smaak, damp, gebruiksgemak etc...Ik heb al een massa tanken gehad en getest maar de Crius is de enige die blijft.

Ondertussen heb ik er al 4 en zijn er nog 2 onderweg :duim

De gebruikte schroeven zijn idd imbusjes. werkt naar mijn goesting veel beter dan kruis. 

• Like 1

Ik heb deze sinds gister binnen en is nu al mijn favo tank.

Nog geen dry hits gehad en geen lekkage.

Ben jij liefhebber van tanks en zelf coils bouwen dan raad ik deze erg aan.

Alleen de Griffin van Geekvape zou een echt concurrent zijn (maar die heb ik niet)

• Like 1

44 minutes ago, Dominique said:

Alleen de Griffin van Geekvape zou een echt concurrent zijn (maar die heb ik niet)

Geekvape Griffin  voor zeer goede prijs van $21,79 met couponcode GETANK16 (N.B. zolang het duurt!)

http://www.gearbest.com/rebuildable-atomizers/pp_280434.html

(GearBest geeft aan:  verzending vanaf 25 jan.)

Edited by Lurker
  • Like 1

1 hour ago, Dominique said:

1 hour ago, Lurker said:

Geekvape Griffin  voor zeer goede prijs van $21,79 met couponcode GETANK16 (N.B. zolang het duurt!)

http://www.gearbest.com/rebuildable-atomizers/pp_280434.html

(GearBest geeft aan:  verzending vanaf 25 jan.)

27 minutes ago, Cyber_Huub said:

NVT, het ging om de Crius

NVT  ???

Voel je je weer eens simpel, Huub?

Edited by Lurker

26 minutes ago, Dominique said:

Ik ga eerst van de Crius genieten.

Want genieten is het :D

Toch bedankt @Lurker

Heh, snap ik. :)

Ik laat zelf ook even de Griffin voor wat het is.

Er zijn in korte tijd zo veel goede RTA's uitgekomen.

Zelf de Crius, de Aromamizer en de Wotofo Serpent binnen en de Cthulu v2 onderweg.

Moet maar eens stoppen....

4 hours ago, tomtactix said:

Thanks voor de review! Ga er vandaag eentje bestellen. 

Kan alleen in je review niet terugvinden of het mogelijk is de coils of wicks te vervangen zonder de tank leeg te laten lopen. Hoe zit dat bij de Crius? 

Jup, kan je aan werken zonder de tank leeg te laten lopen. simpelweg op zn kop zetten :ja

• Like 2

13 minutes ago, Cyber_Huub said:

Als je niet weet dat NVT voor niet van toepassing staat, mag je jezelf afvragen wie de simpelvoelende is.

Iedereen weet wat NVT betekent, Huub, heus. Doe je maar alsof of .ben je nou echt zo simpel?

De drie vraagtekens achter NVT betekent uiteraard: hoe komt iemand er nou bij om dit NVT te noemen.

EOT, wat mij betreft.

2 hours ago, Lurker said:

Iedereen weet wat NVT betekent, Huub, heus. Doe je maar alsof of .ben je nou echt zo simpel?

De drie vraagtekens achter NVT betekent uiteraard: hoe komt iemand er nou bij om dit NVT te noemen.

EOT, wat mij betreft.

Helaas dat ben ik.
Maar zal de topics met jou aanwezigheid voortaan vermijden, want je bent een ongelooflijke aanmatigende KZ

• Like 1