Jump to content
Mopy

"Slechtere" batterij beter?

Recommended Posts

Ja, rare vraag, maar ik stel hem toch.

Ik sta op het punt om de switch naar het dampen te maken en ben er vrij zeker van dat ik in de tootle puff categorie val.

Dus een lager wattage (boxmod) op een leuke mouth to lung tank als de Nautilus mini, Kanger Pro/Air tank mini, Triton mini, GS Air etc.

(Zit stiekum te wachten op een leuke kerst deal voor de Aspire Odyssey Mini kit, hint hint).

Dit betekent dat ik voornamelijk in de 3-5Amp zal dampen, met een mogelijke uitschieter naar 10Amp (0.5Ohm op 50Watt), al was het maar om dat in ieder geval eens te ervaren.

Werken de betere batterijen (30q/25r/hg2 etc) net zo goed op deze lagere waarden, als dat ze dat doen voor het sub-ohmen, of beperk ik de levensduur o.i.d. door er nooit hard genoeg "aan te trekken" en kan ik beter voor iets als een PVA type A met max 10Amp CDR gaan?

Edited by Mopy

Om nooit 'te kort' te komen (wat kan gebeuren als je pas begint en dus nog 'zoekende' bent) kun je beter meteen voor een goede batterij gaan, zodoende hoef je je ook niet steeds af te vragen of je batterij het wel trekt.

Er zullen zeker batterijen zijn die in de lagere regionen beter presteren, maar dat zal echt minimaal zijn.

Kortom, ik zou dus meteen voor die 25R, 30Q etc. gaan, en voor de prijs hoef je het ook niet te laten...

Als er dan toch wat aangeraden wordt, zou ik in jouw geval kiezen voor de Panasonic NCR18650b. Deze batterij heeft bijna 1000mAh meer capaciteit dan de eerder genoemde VTC5 en kan een continue-belasting aan van 3400X3=10.2A (3C). Deze valt dus qua belastbaarheid perfect in jou plaatje, maar die 1000mAh betekent wel minder vaak opladen omdat je er langer meer kunt doen. Naast ontladen beïnvloed het laden ook de levensduur van de batterij. Dus hoe minder je hoeft te laden, hoe langer hij meegaat. Daarnaast is hij ook nog eens een klein beetje goeiekoper.

Ziet er naar uit dat een +-3000mAh met een iets hogere belastingsgraad de gulden middenweg voor mij is.

Welke precies hangt vooral af van de voorraad van de shop waar ik mijn toekomstige mod bestel, zodra ik die knoop nou eindelijk eens doorhak......

Over hakken gesproken, met deze antwoorden zijn denk ik ook de laatste bomen wel weg en heb ik nu redelijk zicht op het damp bos. Bedankt.