Jump to content

Damp aanslag op glas (huis en auto)


Recommended Posts

Nou, dit weekend maar even klooien met afwasmiddel, want in de auto is het echt niet meer te doen. Ik damp niet eens erg veel in de auto, en zet altijd een raampje een beetje open. Echter, heel de boel blijft maar beslaan, soms krijg ik het er met een doekje zelfs bijna niet echt af gewreven. Met dit weer bevriest die damplaag op de voorruit ook, dus dat is steeds zowel binnenkant als buitenkant krabben -niet leuk. En als ik 's avonds klaar ben met werken, opnieuw. Het beslagen glas krijg ik met alleen poetsen dan ook niet schoon genoeg om er goed doorheen te kunnen kijken, dus dat betekent poetsen + blazers vol open en na een kwartier hete lucht blazen beginnen de eerste stukken pas echt transparant te worden. BLOEDirritant en zonde van de tijd!

Nu beslaat mijn auto sowieso erg snel en vaak, dus ook tijdens het rijden zonder dampen hou ik mijn lappie maar in de aanslag. 

Link to comment
Share on other sites

Ik had mijzelf ooit afgeleerd in de auto te roken vanwege de aanslag en stank, ik wist al dat de damp je ramen vettig maakt en met die wetenschap ga ik echt niet in de auto dampen, laatst 3 1/2 uur in de auto gezeten en ik heb niets gemist.

Ik damp nu in deze tijd lekker in de keuken, daar zitten kleine ramen in met een deel folie, ik ben verantwoordelijk in huis voor de huishouding en daar komt niet wekelijks ramen zemen bij als dat beperkt kan blijven tot eens in de 2 maanden.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, DampΩ said:

Misschien een al eerder gestelde vraag... maar wat doet de damp die je uitblaast eigenlijk met de binnenkant en de componenten van je computer, aangezien zo'n ding met al die koelventilatoren al aardig wat stof inhaleert ...

De damp slaat neer op koude oppervlakten zoals 's winters op de buitenramen.Je computer blijft schoon.

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, richard-V said:

De damp slaat neer op koude oppervlakten zoals 's winters op de buitenramen.Je computer blijft schoon.

Volgens mij klopt het wel wat je zegt. En vooral bij ramen met enkel glas. Maar als de computer uitstaat hoe zit het dan? Ik heb mijn pc niet 24/7 aan net zoals ik mijn tv, xbox one en xbox360 en m'n laptop niet 24/7 aan heb.

Link to comment
Share on other sites

@Dennis1992   Ik heb alleen aanslag op de ramen als het buiten een stuk kouder is dan binnen.De computers zijn van binnen na drie en een half jaar dampen  mooi schoon, afgezien van stof natuurlijk.Toen ik rookte was het wel een vuile bende in de computers, ik blaas de koeling van de cpu, de voeding en videokaart wel eens per jaar schoon met een busje perslucht , (die zijn bij action het goedkoopst.) Geen zorgen maken hoor!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, richard-V said:

@Dennis1992   Ik heb alleen aanslag op de ramen als het buiten een stuk kouder is dan binnen.De computers zijn van binnen na drie en een half jaar dampen  mooi schoon, afgezien van stof natuurlijk.Toen ik rookte was het wel een vuile bende in de computers, ik blaas de koeling van de cpu, de voeding en videokaart wel eens per jaar schoon met een busje perslucht , (die zijn bij action het goedkoopst.) Geen zorgen maken hoor!

Ik maak me geen zorgen haha, ben alleen benieuwd hoe het zit. Staat je pc 24/7 aan? Ik blaas ze ook geregeld schoon met de compressor. Hoevaak hangt er vanaf, hij staat nu op het bureau en niet op de grond dat scheelt al een pak! Heb verder geen stoffilters erin, dan gaan de temps ook weer hoger en dat wil ik liever niet. Ik game er ook op en dan trap ik die i3 op zijn staart zoals je snapt?

Link to comment
Share on other sites

On 26-11-2017 at 20:27, lucky said:

 

Ik heb  het vorige week eens geprobeerd, of althans een poging tot. Het is een klerenwerk om afwasmiddel puur op het raam uit te wrijven totdat het helder wordt. Het onderste deel (groot raam van de schuifpui) verder met trekker gedaan. Na een week dampen duidelijk verschil te zien. Daar waar het afwasmiddel op was uitgewreven zag het er nog helder uit. De gedeeltes zonder afwasmiddel en de 2 andere ramen van de schuifpui zat duidelijk een mistige laag op (gaat snel met dit weer)  Ondanks dat nu weer gewoon gewassen want dat uitwrijven is mijn hobby niet :grins

Met duikbril werkt er in spugen en inwrijven maar om dat met de schuifpui te doen?Hele familie roggelen tegen de schuifpui een idee?:657:657:657

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, richard-V said:

De damp slaat neer op koude oppervlakten zoals 's winters op de buitenramen. Je computer blijft schoon.

 

Dat zeg je nou maar de ventilatoren van een van de processorunits in mijn rendercomputer is op hol geslagen omdat een tempertuursensor op het moederboard er mee is opgehouden.

Bij het openen zei mijn techneut dat m'n hele computer (en moederboard) dreef van de VG en waarschijnlijk kortsluiting in de sensor heeft veroorzaakt.

Op de bodemplaat stond zelfs een plasje VG, zo nat wordt het dus.

Ook m'n monitoren zijn plakkerig en hier en daar gewoon nat. Lijkt me allemaal niet zo geweldig.

Hij raadde mij aan om in de computerruimte niet meer te dampen, duh!

Ook vertelde hij dat toen hij werkzaam was bij Phillips Singapore het grootste probleem met computers daar de luchtvochtigheid was van 99,99% die neersloeg op de iets koelere delen van computers (koeling!) met hetzelfde resultaat. Kortsluiting!

Edited by balling
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, balling said:

 

Dat zeg je nou maar de ventilatoren van een van de processorunits in mijn rendercomputer is op hol geslagen omdat een tempertuursensor op het moederboard er mee is opgehouden.

Bij het openen zei mijn techneut dat m'n hele computer (en moederboard) dreef van de VG en waarschijnlijk kortsluiting in de sensor heeft veroorzaakt.

Op de bodemplaat stond zelfs een plasje VG, zo nat wordt het dus.

Ook m'n monitoren zijn plakkerig en hier en daar gewoon nat. Lijkt me allemaal niet zo geweldig.

Hij raadde mij aan om in de computerruimte niet meer te dampen, duh!

Ook vertelde hij dat toen hij werkzaam was bij Phillips Singapore het grootste probleem met computers de luchtvochtigheid was van 99,99% die neersloeg op de iets koelere delen van computers (koeling!) met hetzelfde resultaat. Kortsluiting!

tijd voor een afzuiging

beetje overdreven van tecnieker zit toch enkele uren voor mijn schermen te dampen alles kurkdroog

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, balling said:

 

Op de bodemplaat stond zelfs een plasje VG, zo nat wordt het dus.

Ook m'n monitoren zijn plakkerig en hier en daar gewoon nat.

Ik heb het hier niet meegemaakt. Hier staan vier computers waarvan een meestal uit,en twee 12 uur per dag aan,En wat met de electronica in een mod,die krijgen de volle laag,letterlijk.Ik heb geen multimeter bij de hand, ik zal er morgen een halen,'s kijken of het spul wel genoeg stroom geleid om kortsluiting te maken.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, balling said:

 

Dat zeg je nou maar de ventilatoren van een van de processorunits in mijn rendercomputer is op hol geslagen omdat een tempertuursensor op het moederboard er mee is opgehouden.

Bij het openen zei mijn techneut dat m'n hele computer (en moederboard) dreef van de VG en waarschijnlijk kortsluiting in de sensor heeft veroorzaakt.

Op de bodemplaat stond zelfs een plasje VG, zo nat wordt het dus.

Ook m'n monitoren zijn plakkerig en hier en daar gewoon nat. Lijkt me allemaal niet zo geweldig.

Hij raadde mij aan om in de computerruimte niet meer te dampen, duh!

Ook vertelde hij dat toen hij werkzaam was bij Phillips Singapore het grootste probleem met computers daar de luchtvochtigheid was van 99,99% die neersloeg op de iets koelere delen van computers (koeling!) met hetzelfde resultaat. Kortsluiting!

Maar de vraag is, komt het echt door de damp of was de luchtvochtigheid sowieso al te hoog in jouw geval en bij die mensen in Singapore? Laatst toen ik mijn pc open had zag ik niks, en dat was denk ik pas een week of 6 geleden toen ik de videokaart omwisselde (zat tijdelijk in een andere pc) 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Dennis1992 said:

Maar de vraag is, komt het echt door de damp of was de luchtvochtigheid sowieso al te hoog in jouw geval en bij die mensen in Singapore? Laatst toen ik mijn pc open had zag ik niks, en dat was denk ik pas een week of 6 geleden toen ik de videokaart omwisselde (zat tijdelijk in een andere pc) 

 

Geen speciale luchtbehandeling op het kantoor.

De binnenkant van de computer was een en al vettigheid. Ik zou niet beter weten dan dat het VG is. Ik damp in een verhouding 15/15/70 PG/Water/VG.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, balling said:

 

Geen speciale luchtbehandeling op het kantoor.

De binnenkant van de computer was een en al vettigheid. Ik zou niet beter weten dan dat het VG is. Ik damp in een verhouding 15/15/70 PG/Water/VG.

Vettigheid is wel wat anders dan een plasje VG op de bodem van de behuizing natuurlijk. Vettigheid durf ik niet te zeggen maar volgens mij viel dat ook mee.

Link to comment
Share on other sites

@balling @richard-VKijk... als 't niet erger wordt als die gore gele teer en rookaanslag die je krijgt van tabaksrook dan is het overkomelijk, maar ik kan me ook voorstellen 

dat er toch sporen van de stofjes uit de damp ook op andere dan alleen ramen en ander oppervlakken achterblijven, wel schroef ik mijn pc periodiek open om alles 'n beetje proper te maken

aangezien zo'n apparaat toch 'n soort van ambitieloze stofzuiger blijkt...

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, DampΩ said:

@balling @richard-VKijk... als 't niet erger wordt als die gore gele teer en rookaanslag die je krijgt van tabaksrook dan is het overkomelijk

 

Niet erger? De aanslag van tabaksrook is totaal niet goed voor je pc's ventilatoren worden ook smerig (stof vermengd met tabaksrook) dus denk aan processorkoeler, casefan(s), de fan van je voeding en indien ie er inzit de fan van je actief gekoelde videokaart.

 

Ik heb wel eens pc's open gezien op stage en werk waar de mensen gerookt bij hadden, dat ziet er gewoon niet goed uit. Buiten de geur is het gewoon niet goed voor de componenten, en naar mijn mening vooral slecht voor de ventilatoren.

 

 Nee wat dat betreft is de damp veel beter voor je pc. Maar dat verhaal van Lex @balling dat klinkt niet goed. Nu zal dat wel van meerdere zaken afhangen, maar toch. Vocht en elektronica gaan niet samen natuurlijk, kan gaan oxideren en/of kortsluiting maken.

 

Link to comment
Share on other sites

@Dennis1992 toen ik nog rookte zat ik nagenoeg nooit naast m'n pc maar veelal bij 'n open raam (da's dan ook weer 'n vet voordeel van dampen omdat 't doorgaans aangenaam ruikt) vooral ook omdat het me wel eens opviel dat de rook richting pc trok wat me bij 't dampen toch minder opvalt. Uiteindelijk is roken nergens goed voor en daar zijn we 't hier hopelijk dan toch weer wel stellig mee eens, geloof ik...

 

Edited by DampΩ
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, DampΩ said:

@Dennis1992 toen ik nog rookte zat ik nagenoeg nooit naast m'n pc maar veelal bij 'n open raam (da's dan ook weer 'n vet voordeel van dampen omdat 't doorgaans aangenaam ruikt) vooral ook omdat het me wel eens opviel dat de rook richting pc trok wat me bij 't dampen toch minder opvalt. Uiteindelijk is roken nergens goed voor en daar zijn we 't hier hopelijk dan toch weer wel stellig mee eens, geloof ik...

 

Ja toen ik nog rooktte, rooktte ik altijd buiten onder het afdak. Ideaal vond ik het niet (denk aan koude winteravonden) maar dat deed ik omdat mijn ouders niet roke én toch ook wel ivm de apparatuur. Het zijn allemaal centjes. Als je optelt wat de gemiddelde gamer heeft staan kost dat toch wel wat wat centjes (gamepc, tv, xbox360, xbox one en nog een normale huistuinkeuken laptop hierow momenteel) Nu ik damp, damp ik wel binnen. Ik doe het boven in mijn ''mancave" (dus waar de gameconsoles, tv, laptop en pc staat) maar ook in mijn slaapkamer. Beneden in de woonkamer alleen soms als mijn ouders op bed liggen. Hun houden niet zo van het dampgebeuren, echt leuk vinden ze het ook niet dat ik het in huis doe. Maar ik heb ook gezegd, in principe is het enige wat blijft hangen is dat het neerslaat op de ramen. Het is niet zo dat je behang of gordijnen naar de knoppen gaat (zover ik weet)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb vooralsnog geen noemenswaardig of vreemd gedrag van m'n systeem of ander apparatuur waar genomen ik blijf echter toch benieuwd of 't überhaupt op den duur iets doet...

 

Maar... Nu we het toch over dampen hebben... ik heb zojuist nog even gereageerd op deze fijne topic voor de echte die-hard damp fans, schroom niet reacties zijn altijd welkom

 

@Dennis1992 @richard-V @balling en aan eigenlijk iedereen hier op dit forum.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, richard-V said:

Het oude spul doet 't nog goed hier, versterker van veertig,in de rook en stof  gestaan ,een keer maar een weerstandje van 11cent stuk,een oude laptop, uit een rookhol hoe kan het nog dat 't werkt zou je haast gaan denken.

Het scheelt wel dat jij je computers uitblaast, want die pc's die ik zag zagen er zo smerig uit stof vermengd met tabaksrook. Slibt gewoon dicht op een gegeven moment door het plak. Desalniettemin blaas ik mijn systemen ook gewoon elk jaar wel uit, ook al heb ik nooit gerookt bij de pc. Er komt altijd wat stof in na verloop van tijd. En ff schoonblazen bevordert de levensduur toch wel, de temperaturen gaan wat omlaag, het risico op defecten gaan omlaag en het risico op brand neemt af. (hoewel er geloof ik op het moederbord wel brandvertragers zitten, maar dat weet ik niet 100% zeker hoe dat zit) 

Link to comment
Share on other sites

Ik blaas het koelelement schoon met een bus lucht en de fan met een zacht kwastje.Ik heb "speedfan" op de computers staan om de temperatuur af te lezen.Stof heeft iedereen in huis.Ik heb net m'n zelfgemaakte stoffilter bekeken en de bladen van de ventilator zijn een beetje stoffig na twee maanden,het filter is wel vuil geworden,dus hij doet het goed.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, balling said:

Geen speciale luchtbehandeling op het kantoor.

Op de bodemplaat stond zelfs een plasje VG, zo nat wordt het dus.

Ook m'n monitoren zijn plakkerig en hier en daar gewoon nat. 

Ik heb ook geen speciale luchtbehandeling in de kantoorruimte, maar nergens VG-plasjes en ook geen plakkerige monitoren.

De computers staan onder de bureaus en mijn VG-wolkjes stijgen naar het plafond, neem ik aan.  

Wel dag en nacht overal alle radiatoren AAN, behalve als het buiten 20° C of hoger is.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...