Jump to content

Damp aanslag op glas (huis en auto)


Recommended Posts

  • 1 year later...

Ik heb er de laatste tijd nogal last van dat mijn autoruiten erg smerig worden. Ik ehb ze een paar weken geleden eens goed gepoetst, zelfs met een scheutje spiritus in het water. Ze waren brandschoon, maar als snel kwam er weer een soort van waas op te zitten. Daarna nog maar weer eens goed schoongemaakt, maar weer binnen een paar dagen een waas erop. Alsof je net niet lang genoeg de blower hebt aangehad.

Hebben meer mensen daar last van?

 

Het is niet dat ik tegenwoordig iets anders aan het dampen ben. Damp al meer dan een jaar op 50/50 PG/VG en eerder nog niet zo'n last van gehad. Misschien bestaat er een wondermiddel voor?

Link to comment
Share on other sites

Ja, dat is heel herkenbaar. Nu het buiten kouder wordt en het vocht in de uitgeademende damp sneller condenseert tegen de koude ramen, neemt de aanslag hier in huis en in de auto weer toe. Ik heb de indruk dat, naarmate het VG-gehalte in een liquid hoger is, de filmlaag op je ramen sneller verschijnt. Zomers, als alles openstaat, heb ik er sowieso nauwelijks last van. Mijn oplossing: goed ventileren en je ramen schoonmaken met een scheut schoonmaakazijn in handwarm water (en eventueel alchohol schijnt ook te werken). Ik trek de ramen zelf droog en wrijf ze op met een katoenen doek, maar sommige wrijven ze dan ook nog na met stuk krant. Hierdoor blijven ze langer schoon.

Link to comment
Share on other sites

Heb ik ook. Met alle verhoudingen pg vg en met alle smaakjes. Nat en koud weer = vieze autoruiten. Toen ik niet dampte had ik dat nooit. Dampen achter het stuur is zooooo lekker....

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL 151222

binnenshuis heb ik er last van.

in de auto niet.

is de auto iets ouder? last van iets hogere luchtvochtigheid in de auto?

want met alles wat ik gelezen en ervaren heb hangt de hoeveelheid waas samen met de luchtvochtigheid.

 

warmte en een stukkie keukenpapier zijn bij ons eigenlijk altijd voldoende. ten minste voor 1 dag, want dan is de warmte weer weg (geweest)

 

maar zo vuil als met roken worden je ramen/autoramen nooit meer ;)

Link to comment
Share on other sites

On woensdag 25 november 2015, renetode said:

binnenshuis heb ik er last van.

in de auto niet.

is de auto iets ouder? last van iets hogere luchtvochtigheid in de auto?

want met alles wat ik gelezen en ervaren heb hangt de hoeveelheid waas samen met de luchtvochtigheid.

 

warmte en een stukkie keukenpapier zijn bij ons eigenlijk altijd voldoende. ten minste voor 1 dag, want dan is de warmte weer weg (geweest)

 

maar zo vuil als met roken worden je ramen/autoramen nooit meer ;)

 

 

Auto is 2,5 jaar oud, dus daar zal het niet aan liggen. Ik denk dat het nu de laatste keer vooral gelegen heeft aan het schoonmaken met spiritus. Gisteren alles nog even goed geboend met een sopje met afwasmiddel (ontvettend) en daarna goed nageveegd met een schone theedoek. Crystal clear weer

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest Zonderling

Ik ben alle dagen onderweg, en maak de ramen 2 keer per dag schoon. Heb met name in de nacht en schemer last van een wazig zicht, overdag valt het wel mee.

Voor mijn gevoel had ik met een rda minder last dan met een rta. Vermoed dat je met een dripper veel meer lucht trekt in verhouding dan een tankje.

Vraag me ook wel eens af of m'n longen ook zo vettig zijn.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Zonderling said:

Vraag me ook wel eens af of m'n longen ook zo vettig zijn.

 

 

 

Goeie vraag. Zou ik ook wel eens willen weten. De dame in huis gaat nu ook vragen stellen en ik heb eigenlijk geen goed antwoord.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De aanslag schijnt voornamelijk veroorzaakt te worden door de VG is onze liquids. Het slaat dus niet alleen aan op de ramen, maar mogelijk ook op de longblaasjes. Echter, onze longblaasjes zijn (kennelijk) in staat om (tot op zekere hoogte) plantaardige glycerine te metaboliseren. Zie bijvoorbeeld post #15 hier: http://vapingunderground.com/threads/vapor-leaving-residue.37952/#post-210549

 

Er is behoorlijk wat info over te vinden, aangezien deze vraag terecht regelmatig opduikt. Als je zoekt op 'vaping VG lungs metabolism' vindt je scala aan informatie.

 

Ik weet voor mezelf in ieder geval dat mijn luchtwegen het een stuk beter doen op VG dan op sigaretten. Sinds ik vape geen aanhoudende keelontstekingen meer van oktober tot en maart, geen twee tot drie keer per jaar meer last van een longontsteking en andere ongemakken.

Edited by Marco
Zin aangepast om indruk van conclusie te vermijden
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest UGL 151222
8 minutes ago, Marco said:

De aanslag schijnt voornamelijk veroorzaakt te worden door de VG is onze liquids. Het slaat dus niet alleen aan op de ramen, maar ook op de longblaasjes

een conclusie die natuurlijk niet klopt.

 

als het klopt wat je verondersteld dan zou alles en dan ook echt ALLES in je huis vet moeten worden en dan wel het hele jaar door.

echter is er op kristal wat gewoon in de huiskamer staat geen enkele aanslag van de VG terug te vinden, zelfs niet na 2,5 jaar dampen.

 

daaruit valt te concluderen dat VG alleen aanslaat op koude oppervlakken.

als dat inderdaad het geval is dan heeft VG dus een minimale temp nodig om zich ergens aan te hechten.

deze temp is beduidend lager dan de 37 graden die er in mijn longen heerst.

 

natuurlijk kan je er van alles over vinden. echter niets wat ook gestoeld is op degelijk onderzoek.

ik kan wel 100 links vinden naar forumbijdragen overal, maar wat iemand op een forum schrijft is een veronderstelling, een mening, een idee, maar niks meer.

forumbijdragen zijn dus geen bewijs dat er VG in de longen achterblijft, hoeveel en wat er mee gebeurd.

Link to comment
Share on other sites

@renetode: Vandaar ook mijn bewuste keuze voor woordgebruik als 'schijnt' en 'kennelijk'. Dat laatste had ik beter ook kunnen gebruiken in de zin over het aanslaan op longblaasjes, excuus. Bij deze alsnog aangepast om verwarring te voorkomen. Al lijkt het mij (persoonlijk, dus niet wetenschappelijk onderbouwd) aannemelijk dat onze longblaasjes in contact komen met de ingeademde damp waardoor ik niet kan uitsluiten dat er residu op het longweefsel achterblijft. Zo beter geformuleerd, hoop ik?

 

Overigens heb ik hier in huis wel op diverse oppervlakken aanslag, ook gedurende de zomermaanden (ook al is het mindere mate). Hoogglans deuren van een wand- en tv-meubel, glazen deuren van een vitrinekast, de behuizing van een printer, de behuizing van de Toon-thermostaat etc. Het is weliswaar minder zichtbaar, maar het zit er wel. En dat zijn dan met name oppervlakken die minder frequent worden schoon gemaakt. En zodra de temperaturen buiten dalen, wordt het ook duidelijk zichtbaar en lijkt de filmlaag zich sneller te vormen, dan bij hogere temperaturen.

Edited by Marco
Link to comment
Share on other sites

Guest UGL 151222

dat onze longen in aanraking komen met de damp is een feit.

dat er residu OP het longweefsel achterblijft zoals het OP de ramen achterblijft is feitelijk onmogelijk.

het volledige longweefsel is nat.

 

het enige wat mogelijk is, is dat het longvocht VG opneemt.

hoeveel daarvan en wat het effect daarvan is wordt momenteel op allerlei plaatsen op allerlei manieren onderzocht. (want het is trending, en er is geld voor)

 

ik weet natuurlijk niet hoeveel en wat jij dampt, maar ik kan hier zat dingen gaan bekijken die al 2,5 jaar niet zijn schoongemaakt.

ik vind er echter niet meer aanslag op dan in ruimtes waar niet gedampt wordt.

 

zelfs op de randen van de monitor waar ik dagelijks tegenaan zit te blazen (en die echt zelden schoongemaakt wordt) is absoluut nog niet het geringste terug te vinden.

Link to comment
Share on other sites

Guest Zonderling
Ik blaas al mijn damp altijd gewoon weer uit. Dus bij mij blijft niks achter. 

In de jaren 60 riepen de mensen ook dit soort dingen, maar helaas is dat een fabel.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Zonderling said:

In de jaren 60 riepen de mensen ook dit soort dingen, maar helaas is dat een fabel.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Oh had ik in de jaren 60 maar kunnen dampen, dan was ik nooit aan roken begonnen!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De monitor waar ik al jarenlang VG tegenaan zit te blazen, is nog steeds glashelder, zonder dat ik die ooit heb hoeven te reinigen, en als er een VG-waas in mijn longen zou zijn achtergebleven, denk ik dat ik ook nooit meer zou moeten koken en zeker niet frituren, want de tegelwanden bij mijn fornuis worden steeds opnieuw vettig, ondanks de afzuigkap. Dat zou een mooie smoes zijn om nooit meer te kokkerellen. 

 

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Weten jullie waar ik last van heb ? Van een zeer vette huid van m'n gezicht en haren. Binnen damp ik lekker met m'n Erlkönigin zeer bescheiden teugjes, maar ga toch gedurende de dag en avond regelmatig even naar buiten onder de overkapping effe lekker cloudchasen (90% VG).:cigar

Soms is het zo erg dat ik 2x shampoo moet pakken om uberhaupt m'n kop een beettje aan het schuimen te krijgen. Voordeeltje heeft het ook, vertelde mijn vrouw, ik heb zachtere lippen gekregen.:knuf

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

 

Aanslag! 't is gewoon terroerisme.

Net als toen ik nog rookte dreig ik nu weer door mijn wederhelft verbannen te worden naar mijn eigen man cave.

Tenzij ik bereidt ben zelf de ramen te lappen. Keuzes, moeilijke keuzes altijd maar weer.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, balling said:

 

Aanslag! 't is gewoon terroerisme.

Net als toen ik nog rookte dreig ik nu weer door mijn wederhelft verbannen te worden naar mijn eigen man cave.

Tenzij ik bereidt ben zelf de ramen te lappen. Keuzes, moeilijke keuzes altijd maar weer.

Tip, motiveer u vrouw tot dampen, heb ik ook gedaan.

Klachten over de ramen behoren tot het verleden.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...